×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Римската империя построила първата ни магистрала: „Тракия“ е съществувала на същото място преди 1800 години


Римската империя построила първата ни магистрала: „Тракия“ е съществувала на същото място преди 1800 години
За сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул
24 Септември 2016, Неделя, 00:01 ч.
Източник: retro.bg

Пътят бил наречен Виа Милитарис заради придвижваните безчетни легиони от Галия чак до Сирия


След 40-годишни политически и строителни превратности през лятото на 2013 г. най-накрая се проточи първата цялостно завършена българска магистрала. АМ „Тракия“ вече е факт.
Ако древните римляни можеха да надникнат в бъдещето, щяха да са много изненадани от това събитие. Защото на същото място преди 1800 години същата магистрала е била обикновено явление, макар наполовина по-тясна. Но от по-здрав материал – камък. Все още са запазени участъци от нея.
По онова време Римската империя свършвала там, където свършвали европейските географски познания. И обратно. Китната провинция Тракия била любима локация за почивка, за бани и санаториуми, както и поземлен фонд за ветераните от войните. В това българско изречение повечето думи даже имат римско авторство и са останали непроменени в своето значение. Както и причините да се построи същият път. Само че за сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул. Пътят бил наречен Виа Милитарис заради придвижваните безчетни легиони от Галия чак до Сирия. Паралелно с него били прокарани и всички известни днес главни пътища около цялото Средиземно море в дълбочина от 1000 километра – на север/юг, изток/запад, по диагонал и успоредно - като Виа Егнация по цялото адриатическото крайбрежие, пътят по северноафриканския крайбрежен силует, в Египет до Среден Нил, на запад до днешния Занзибар и Мавритания, в Мала Азия и Юдея, до Кавказ и Армения. В Испания, Британия, Галия, Германия. Все в същите сто години.
Римляните познавали асфалта, но решили, че е по-добре и по-здраво да изградят пътищата си от камъни. Всеки камък старателно се напасвал със съседните и се набивал в грунда, който преди това се изграждал от три пласта. Пътните стандарти били спазвани в съответствие със Законите на 12-те таблици, разработени още към 450 г. пр.н.е. Пътищата били разделени на участъци: semita (пешеходни) - най-периферният участък, широк 30 см; iter – участък, в който се движели пешеходци и конници, широк 92 см; actus – участък, по който се движат каруци и колесници, впрегнати с един кон, широк 122 см; и двулентова via – основната част от пътя с широчина 244 см. Така ширината на стандартния римски път била около 10-12 метра. Често за каруците били правени и два улея с ширина между тях 143 см, станали впоследствие образец за железопътните линии. Именно на такива римски улеи в началото на 19. век Стивънсън тествал първия си локомотив.
Римляните не признавали завои – пътищата им прорязвали скали чрез тунели и преминавали над клисури чрез виадукти. Пак техни думи. Пътищата имали канавки и системи за оттичане на водата. Да споменем и акведуктите, някои на три етажа – за водата, за колите и за пешеходците. На всяка миля (1,5 км) край пътя бил полаган милиарен камък, който имал пореден номер. На всеки двайсет мили покрай пътя стърчал каменен пътен знак с указание за разстояния до селищата. На всеки 50 мили имало по една пътна станция с отпочинали коне за каруци и талиги, жилище на администратора на участъка, хан, таверни. Още няколко римски думи. На всеки стотина мили възниквали тържища. Като Пизос около Пловдив и Туида под Сливен.
Всичката горна информация, често по-подробна от съвременната, се съдържала в римските пътни карти – итинерарии, някои запазени и до днес. В началото на 2. век при император Траян съществували вече около 100 000 километра държавни пътища. Само 14 000 километра били построени в самата Италия. Останалите пътища били изградени в провинциите, като по този начин варварските народи били приобщавани към цивилизования свят. И не само по този начин.
Което поставя основния въпрос: Кой е по-ефективен - наемният или робският труд? Но и двата вида са използвани от римските администратори.

В категории: Ретро Флагман


5
Коментара
Флагман.БГ Не му върви срещу Джокович, защото... Не му върви срещу Джокович, защото... 30/03/2025, Неделя 22:03 0
Ужасна вест от Мианмар
Ужасна вест от Мианмар 30/03/2025, Неделя 21:23 0
Шокиращ финал
Шокиращ финал 30/03/2025, Неделя 21:20 0
Най-злобните зодии
Най-злобните зодии 30/03/2025, Неделя 21:00 1
5
Коментара по темата
5.
Ира Антонова
26.09.2016 22:27:28
1
2
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крaжба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
4.
Ира Антонова
26.09.2016 22:24:55
1
3
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крожба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
3.
ViP
25.09.2016 13:23:58
1
4
А ся де,а бойко го е нямало ....
2.
e
25.09.2016 10:10:14
16
18
Да бяха останали римляните,а не сега с тея бедни и тъпи руснаци.
1.
Гайда
25.09.2016 09:12:52
3
18
Дори и с подготовка пак не можем да я построим, трагедия сме, крадливо племе, с едни македонци не можем да се справим, страхливи и крадливи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Хлебарка“ налази ефира на БНТ и дори изпълзя на трето място в „Ново 10+2“ „Хлебарка“ налази ефира на БНТ и дори изпълзя на трето място в „Ново 10+2“ Песента на Диди и Мони от бургаския дует „Парадокс“ дебютира в класацията и едва не я оглави Геро с деликатна грешка в ефир, Рачков взе за мезе Фънки Геро с деликатна грешка в ефир, Рачков взе за мезе Фънки "Таралежко" е жури на "Като две капки вода" тази вечер Кола се запали в движение в голям роден град Кола се запали в движение в голям роден град За щастие няма пострадали Подробности за важната дискусия с министър Боршош в Бургас Подробности за важната дискусия с министър Боршош в Бургас Ето какво се случи на разговор за туризма Хубава работа, ама българска - или защо регистърът за педофили сам по себе си не е панацея Хубава работа, ама българска - или защо регистърът за педофили сам по себе си не е панацея Педофил си отвори детски парти център в София, ще спрат ли подобни безумия? Треньорът на Нафтата с много важно изказване Треньорът на Нафтата с много важно изказване Кадеду: Феновете и клубът направиха всичко за нас, но... Летният туристически сезон ще бъде открит официално в Бургаско Летният туристически сезон ще бъде открит официално в Бургаско Мирослав Боршош с визита в Бургас днес Сменя Русия с... Сменя Русия с... Австралия Губят му се 10 минути Губят му се 10 минути Димитров с шокиращо признание Протест в Пловдив Протест в Пловдив Граждани настояват за справедливост за убийството на Митко
Макрон с призив към Нетаняху Макрон с призив към Нетаняху Френският президент иска спиране на огъня в Газа Ужасна вест от Мианмар Ужасна вест от Мианмар Бременна жена издъхна след земетресението Кой печели от войната в Украйна? Търговци на органи забогатяват на гърба на измамените бойци Кой печели от войната в Украйна? Търговци на органи забогатяват на гърба на измамените бойци Пленен войник в Курска област твърди, че командирът раздавал медицински полици за лечение във Франция, а се оказва, че с тях давали съгласие за донорство Малък самолет падна върху къща Малък самолет падна върху къща Пожарна и полиция евакуираха района   Отиде си голямо име в киното Отиде си голямо име в киното Почина Денис Арнт Таксиметров шофьор вози жени без пари в... Таксиметров шофьор вози жени без пари в... Германия Смъртоносна атака срещу Харков Смъртоносна атака срещу Харков Загинали са двама човека Ужасна трагедия в Англия Ужасна трагедия в Англия Трима души загинаха при пожар, включително малко дете! Подозира се умишлен палеж 19-годишен герой с разтърсващ разказ за огнения ад в Кочани 19-годишен герой с разтърсващ разказ за огнения ад в Кочани Момчето спаси човешки животи, рискувайки своето здраве Тръмп се ядоса на Путин! От Белия дом обмислят тежък ход срещу Русия Тръмп се ядоса на Путин! От Белия дом обмислят тежък ход срещу Русия Вашингтон натиска за прекратяване на кръвопролитието в Украйна
Божидар БОЖАНОВ, депутат Божидар БОЖАНОВ, депутат Пеевски не може да звънне на Кьовеши, както на Сарафов и Гешев, за да бъде смачкано разследване. Виц на деня Виц на деня - Защо си в толкова лошо настроение?
- Ами точно влизах в морето на Малдивите и...
- И какво?
- И ми звънна алармата за събуждане.
Виц на деня Виц на деня - Вашият син ме нарече крава!!!
- Ох, госпожо... милион пъти съм му казвал да не съди за хората по външния им вид.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако булката е богата - расата няма значение... ако е много богата и полът няма значение.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори