Програмата за туристическа реклама ще промотира Бургас като целогодишна дестинация
Всички предварителни прогнози сочат за един добър летен сезон, каза съветникът на министъра на туризма
Ключови думи:
Живко Табаков, новини, интервю, Бургас, съветник, туризъм, министерство, програма, туризъм, реклама, продукт, общински съвет
04 Май 2016, Сряда, 09:38 ч.
Автор: Тони БЕЛОВБургас трябва да бъде двигател за създаването на Организация за управление на туристическия район
Живко Табаков е съветник в Политическия кабинет на министъра на туризма – Николина Ангелкова. Член е на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД. Заместник областен координатор и общински председател на „Движение България на гражданите“ – Бургас. От 2015-та година е общински съветник от групата на Реформаторски блок и председател на Постоянната комисия по туризъм към ОбС - Бургас.- Г-н Табаков, какъв сезон 2016 да очакваме по Южното Черноморие?
През последните седмици по тази тема се изговори много. Истината е, че всички предварителни прогнози сочат един добър сезон. Факторите за това са много. Сложната обстановка в някои от атрактивните туристически дестинации в региона помогна на България да привлече повече туристи през Лято 2016, но и Министерството на туризма също положи много усилия в тази посока. Смея да твърдя, че рекламирахме страната ни по възможно най-добрият начин, като участвахме в редица мащабни туристически изложения.
На база на ранни записвания Летище Бургас отчита общ ръст от 35 % на планираните полети през летния сезон. Очакваме увеличение от редица важни пазари – Русия, Германия, Полша, Чехия и др. Надявам се, че представителите на туристическия бранш ще внимават и ще следят за качеството на предлагания от тях продукт, за да може всички туристи, които ни посетят това лято да се върнат отново. Сега е моментът да рекламираме България по най-правилния начин, и това зависи изцяло от бранша.
- От години се говори за недостиг на подготвени кадри в областта на туризма. Къде се губи връзката между образованието и работодателите и как може да се реши този проблем?
- Проблемът с липсата на квалифицирани кадри е наистина сериозна бариера за развиването на устойчив туристически отрасъл и ние сме наясно с това. Подводният камък е липсата на достатъчно добра връзка между учебните заведения и бизнеса. Почти всички висши учебни заведения бълват мениджъри, но завършилите излизат на пазара на труда без никакъв или с минимален практически опит. Затова трябва да се засили професионалното образование в сферата и то най-вече в средното образование. За тази цел стажовете играят съществена роля. Важен е и диалогът между всички ангажирани страни.
Именно затова по инициатива на министъра на туризма се създаде Съвет за кадрите в туризма, който включва представители на всички ангажирани институции, учебните заведения и бранша. Целта е да се предложат мерки, които в дългосрочен план да помогнат за решаване на проблема. Имаме много добър диалог и с колегите от МОН като имаме тяхното уверение, че практическото обучение в туристическия сектор ще се увеличи, като ще бъде въведена задължителна специализация между 2 и 6 месеца през активните сезони. Програмите за сектора ще бъдат променени, така че да бъдат повече практически, отколкото теоретични.
- Подготвяте първата за Бургас програма за туристическа реклама. Кажете ни с какво точно е свързана тя?
- На първо място Годишната програма за общинска туристическа реклама включва изготвяне на ситуационен анализ на бургаския туристически продукт (SWOT анализ). През него ще можем да отчетем специфичните особености на туристите от страната, на чуждестранните туристи от традиционните пазари и на туристите от перспективните за България пазари. В този смисъл се налага да извършим мониторинг на конкурентните на нас дестинации и да взаимстваме от добрите практики. Акцент в тази програма са целевите ни групи и пазари.
На второ място е важно да преценим през какви маркентингови дейности и комуникационни канали ще достигнем до тях. В т.нар. ATL активности ще заложим телевизионна, печатна, онлайн и външна реклама, а чрез BTL активностите - публичните и медийните събития, които ще промотират Бургас като целогодишна туристическа дестинация.
За да имаме успех в практическата реализация на програмата, трябва да участваме в организирането на експедиентски, журналистически и тематични турове, както и на международни събития - туристически изложения и форуми. Освен това трябва да имаме готовност за информационни щандове на изложения в чужбина. На базата на това можем да заложим очакваните резултати.
Този процес няма как да се случи без финансиране. Затова през следващата година Община Бургас трябва да прецени какви средства ще бъдат заделени за вътрешна и външна туристическа реклама на града.
- От известно време говорите и за създаването на Организация за управление на туристическия район. При обиколката си по Южното Черноморие г-жа Ангелкова подкрепи тази идея и апелира останалите общини да последват примера на Бургас. Какво трябва задължително да включва тази стратегия?
- Искам да уточня, че тази идея не е моя, това е заложено в Закона за туризъм. Съгласно него, туристическият район се управлява от Организация за управление на туристическия район (ОУТР). Целта на организацията е да създаде регионални туристически продукти, които да имат свой маркетинг и реклама, и да бъдат координирани на местно ниво.
В страната ще бъдат обособени 9 туристически района. Замисълът е те да бъдат достатъчно големи за разпознаваемост на туристическата карта, но и достатъчно малки, за да бъдат управлявани ефективно. Смятам, че Бургас като областен център трябва да бъде двигател за създаването на такава организация. В нея ще обединим браншовите организации, които са вписани в Националния туристически регистър, чието седалище е на нашата територия, и минимум четири общини от територията на туристическия район. За момента наименованието на нашия туристически район е „Южно Черноморие“, който покрива цялата Бургаска област. На по-късен етап ще му дадем ново маркетингово наименование, придружавано от бранд и слоган.
След учредяването на ОУТР ще създадем общи работни групи и обща маркетингова стратегия. Тя трябва да открои два основни туристически продукта и четири допълващи видове туризъм. Маркетинговата стратегия няма да бъде централизирана от страна на държавата. Ние ще си взимаме наши решения относно продуктите, които смятаме да развиваме и пазарите, на които ще стъпваме. Идеята е да създадем и по-добра комуникация между самите общини.
- Вече половин година сте начело на Постоянна комисията по туризъм към ОбС-Бургас. Постигнахте ли първоначалните си цели в нея и какви предложения да очакваме още?
- Твърде е несериозно да говорим, че съм постигнал всичките си цели в посока развитие на Бургас като целогодишна туристическа дестинация, но вече съм предприел първите и решителни стъпки. Това е един дълъг процес, който няма как да даде резултати толкова бързо. На този етап съм се фокусирал върху срещи с кметовете на общините в Бургаска област за създаването на Организация за управление на туристическия район (ОУТР), така че да имаме обща Маркетингова стратегия и качествен туристически продукт. На последното заседание на Общинския консултативен съвет по въпросите на туризма при Община Бургас, което се проведе през месец март, ми бяха делегирани права да водя разговорите с останалите общини. А по отношение на първата за града ни Годишна програма за туристическа реклама ще разчитам на мнението и идеите на бранша и бизнеса. Искам средствата за реклама на община Бургас, които ще гласуваме през 2017 г., да не бъдат напразно похарчени, а да генерират реални приходи за населението.
България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции
Илияна Йотова: Надявам се утре да се поздравим с избран председател на НС
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
Владимир Путин с извънредно обръщение
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
0
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
10
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
2
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
3
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
5