Нова телевизия започна война с bTV
Нова Броудкастинг Груп подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу нелоялна търговка политика на Би Ти Ви Медия Груп, чието господстващо положение на пазара КЗК потвърди в предишни свои решения, става ясно от разпространено до медиите съобщение. Поводът за жалбата са огромните отстъпки, съизмерими със стотици хиляди левове, които бТВ предлагала на рекламодателите си в продължение на месеци, но само в случай, че през този период не рекламират в друга телевизия. Така бТВ на практика се превръщала в монополист на монополизирала пазара.
През последните години глобалната икономическа криза се отрази негативно както на бизнеса, така и на крайния потребител. Телевизионните компании се изправиха пред предизвикателството да развиват дейността си, въпреки силно редуцираните бюджети за реклама, представляващи техен основен доход, признават от Нова Броудкастинг Груп.
Именно в условията на икономическа криза, в края на 2010 г. бТВ стартирала няколко агресивни кампании за привличане на клиенти чрез „необосновано големи отстъпки” за рекламодателите, с което застрашила конкуренцията на пазара. От Нова ТВ посочват като пример за нелоялна търговска практика ексклузивната промоция - „Зима 2011”. Тя представлявала съвкупност от по-благоприятни търговски условия, валидни за кратък период от време (януари – март 2011 г). Рекламодателите, възползвали се от условията на предложението, са получили определен брой бонусни излъчвания във всички канали от групата на Би Ти Ви Медия Груп – от 100 % през месец март до 160 % през месец януари – върху броя на заявените и платени рекламни спотове. Клиентът обаче можел да се възползва от промоционалните условия единствено, ако гарантира, че в периода на промоцията няма да рекламира в други телевизионни медии. При неизпълнение на това условие, той заплащал неустойка.
Естествено при това положение много от компаниите са насочили през този период парите си за реклама в бТВ за сметка на останалите.
Не е ясно как ще реагира на жалбата Комисията за защита на конкуренцията. Но това далеч не е първата жалба срещу опит за медиен монопол у нас. Дълги години – от 1996 до 2005 година - на вестникарския пазар у нас безпрецедентен, жесток монопол се упражняваше от вестниците „Труд” и „24 часа”, когато те се издаваха от немската група WAZ, която за щастие вече избяга от България. Във времето, когато „Труд” печаташе около 400 000 копия дневно, а „24 часа” – около 300 000, германците задължаваха рекламодателите да рекламират едновременно в двата вестника и така обричаха на мизерия всички останали. Не веднъж българските вестници писаха до въпросната КЗК, но тя винаги отговаряше, че няма монопол. След всеки отговор в полза на WAZ шефът на комисията се появяваше я с нов джип, я с някоя друга придобивка.