Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ето кой е най-големият хотелиер по Северното Черноморие

Григор Фиданов
Ключови думи:
С края на имотния бум по морето предлагането на хотели изригна, но цените бяха такива, че големи сделки нямаше. Този март обаче е факт първата едра продажба - с нов местен купувач е един от най-големите хотели на Златни пясъци при оценка от 31 млн. лв. Новият собственик е Григор Фиданов, който вече притежава верига от четири хотела Grifid в курорта. Сделката става чрез дружеството му "Хотелско мениджърска компания", а обект са двата свързани помежду си с топла връзка "Обзор" и "Изгрев". Те работят под бранда Sentido, намират се на първа линия и разполагат с обща база от 509 стаи. Със сделката купувачът Григор Фиданов става най-големият хотелиер в Златни пясъци, а и по Северното Черноморие, като изключим курорта Албена, който обаче има много акционери.

Продаденият дует хотели

Договорът е подписан на 7 март. Продавачът е "Хермес тур", представлявано от Георги Щерев и Красимир Илиев, като те са и акционери в дружеството. "Хермес тур" е едноличен собственик на капитала на наскоро регистрираната компания "Изгрев-Обзор", в която са апортирани въпросните активи. Сделката е за 100% от капитала на "Изгрев-Обзор", оценени на 28.8 млн. лв., но с допълнителното заплащане на дълготрайни материални активи, които не са част от апорта, общата стойност достига 31 млн. лв. Основната част от сумата всъщност е по стар кредит на бившия собственик към Райфайзен банк (България). Според отчета за миналата година на "Хермес тур" заемът е бил 17.8 млн. лв. По сделката явно се е преговаряло от месеци, защото цесията по това задължение между новия и стария собственик на хотелите е от 8 януари 2016 г.

"Получихме предложение, пресметнахме, че е добре, и го продаваме", коментира пред "Капитал Daily" Георги Щерев мотивите си за продажбата.

"Нас ни интересуват хотели на първа линия, в тихата част на комплекса", обясни Григор Фиданов конкретния си избор, като допълни, че хотелите му се конкурират с турските, предлагащи all inclusive услуга на високо ниво.

От старите отчети се вижда, че "Изгрев-Обзор" е правила приходи от 7-8 млн. лв., но все е отчитала загуби. Желанието (или необходимостта) от продажба не е ново. Преди три години двата хотела са били предлагани от "Райфайзен имоти" при цена по договаряне, но явно тогава купувач не се е намерил. "Хермес тур", в която най-голям дял има Георги Щерев, приватизира през 1999 г. "Обзор" и "Изгрев" при цена 2.43 млн. долара. Те бяха съборени и построени сегашните два обекта, които години наред бях под бранда "Иберостар".

Най-големият хотелиер

С покупката на хотелите "Обзор" и "Изгрев" Григор Фиданов вече ще разполага с обща база от 1500 стаи, или 3200 легла. Новият собственик разказа, че е отдавна в индустрията - първо от 1993 г. е бил в мениджмънта на "Слънчев ден", после е бил и в ръководството на "Златни пясъци". След това създава частната си фирма "Хотелско мениджърска компания", която според фирменото дело е учредена в края на 1999 г.

Известно време компанията се занимава с управление на хотели в Златни пясъци и Слънчев бряг, като първият собствен обект става факт през 2001 г. Това е хотелът "Арабела", като Фиданов решава да развива бизнеса си под собствена марка - Grifit. През 2005 г. се появява и вторият хотел "Болеро". Пет години по-късно прави първа покупка - на хотел "Морско око", който е преименуван на "Вистамар", а през 2013 г. напълно обновен е "Метропол". Хотелите "Арабела", "Вистамар" и "Метропол" са в дружеството "Хотелско мениджърска компания", която за 2014 г. е имала 17 млн. лв. приходи и печалба 3.6 млн. лв. Хотел "Болеро" пък се управлява от дружеството "Грифид холи", като приходите му са 7.1 млн. лв. за 2014 г., а печалбата е 2.5 млн. лв. През 2013 и 2014 г. двете дружества на Фиданов влизат в класацията за най-бързо растящите малки и средни предприятия на "Капитал" "Гепард". За 2013 г. "Грифит холи" растеше с близо 30%, а през 2014 г. ръстът е 14%. "Хотелско мениджърска компания" пък расте през 2013 г. с 35.6%, а през 2014 г. възходът е 13.6%. Извън хотелиерския бизнес Фиданов управлява и компанията "Технокар", която е представител на автомобилите Hundai.

За наскоро закупените хотели "Обзор" и "Изгрев", семейни хотели, разполагащи с балнеолечебен център, са предвидени реконструкция и модернизация, които ще бъдат извършени през 2017 г., като за тази година ще има само козметичен ремонт. Цялата цена на модернизацията все още не е известна, но още през 2007 г. в проекта на двата хотела е заложено да има и едно луксозно ново тяло, което трябва да се построи и ще струва 2.5 млн. евро. Инвестицията в топлата връзка между хотелите, където има сервизна част, все още не е известна, тъй като през този сезон ще си проличи какви ще са предпочитанията на клиентите. През този сезон хотелите "Обзор" и "Изгрев" ще работят под немския бранд Sentido, но през следващия сезон ще преминат под бранда Grifid.

Ясна концепция

Хотелският холдинг на Фиданов е инвестирал и 2 млн. евро в учебен център за готвачи, сладкари, хлебари, камериерки, бармани, сервитьори и т.н. като мярка за решаване на проблема с персонала, който е един от основните за българските хотелиери по морето. Към учебния център има и хотелска част за обучаващия се персонал, която трябва да бъде открита през май тази година. Това е тризвездният хотел "Грифид Фореста". За персонала Фиданов залага и на обучаващи се от Украйна и Беларус, тъй като там има работна ръка, въпреки че руски говорещите туристи са едва 5-7% от клиентите на веригата Grifid. Според Фиданов за задържането на служителите е важно да виждат, че компанията, в която работят, се развива и служителите виждат бъдеще, като ръководният състав е целогодишно зает.

Основните клиенти на веригата Grifid идват от Германия, Белгия, Франция, Люксембург и от скандинавските държави. Фиданов има ясна избистрена концепция за хотелския си бизнес, липсата на каквато е един от сериозните проблеми по Черноморието. Бизнесът е концентриран в Златни пясъци, с четири звезди и е насочен към търсещите семейна почивка и all inclusive на високо ниво, като идеята на Фиданов е да се конкурира с турския продукт и да се налага българската марка. От "Грифид хотели" обясняват, че са първите, които въвеждат системата All Inclusive в Златни пясъци, и съответно са първите, които развиват продукта до Ultra All Inclusive, включващ широк спектър на услуги, ала карт ресторанти, скъпи готвачи, вносни напитки, спортни съоръжения, разнообразна анимация и специални грижи, насочени към децата. "Цялостната програма е важна, важно е към кого ще насочиш продукта си", смята Фиданов.

Да видиш възможността

Запълняемостта през активния сезон на 2015 г. е била 91%. За това лято от Grifid очакват бум на немски туристи заради атентатите в традиционните за немските туристи пазари Тунис и Турция. В това Фиданов вижда голяма възможност и изключително важен сезон, който предстои. Т.е. ако българският туристически бранш успее да впечатли с качество дошлите немски туристи, те ще се връщат отново на българското Черноморие, дори след като пострадалите от тероризма пазари се съвземат.
3
Коментара по темата
3.
Koki
28.03.2016 09:29:51
Каквото искат да купуват, да внасят евтин персонал, да си го обучават. След като искат роби за жълти стотинки, няма да останат нормални хора там. Отдавна качествения персонал от България е в чужбина.
2.
Гацо
28.03.2016 08:17:27
На снимката Георги, в статията Григор.... Редакторът да не си бърка в дупето с пръстче?
1.
Blue label gold green black Odyssey king George V
27.03.2016 21:20:26
С тая голяма камба по един етикет на ден отива
  Добави Коментар
Изрод направи бебе на 11-годишната си дъщеря, обвини я, че сама си е виновна Извергът не само не признава вината си, но дори представя абсурдно оправдание – че момичето само било „вкарало сперматозоид в себе си“ Истината за тяхната връзка 40-годишният бизнесмен остана шокиран при вида на младото момиче, с което до скоро е имал интимни отношения
След три брака и два развода – Джейда Дювенджи пак мечтае за сватба В твоето лице открих истинската любов. Ако решиш да продължим заедно като семейство, няма да откажа“, написа Дювенджи в социалните мрежи, обръщайки се към своя любим Тази българка стана популярна от турските сериали, а сега е на път да покори света Гюлсим Али триумфира в Париж – носи тоалети на топ дизайнерка
Опита се да прелъсти звезда от турско кино Тя е страхотна жена, но аз съм необвързан само по документи. Обичам годеницата си и нямам намерение да я предавам с авантюри, споделил Улусой Мартениците стават все по-популярни в Турция Цената на една мартеничка за ръка в турската столица Анкара варира между 10 и 25 турски лири
Демонтират паметника на Христо Ботев във Враца Бронзова статуя ще бъде разделена на три части Тревожни данни: До 2050 г. болестта на Паркинсон ще засегне 25 милиона души И при двата пола се наблюдава възрастово зависимо нарастване на разпространението, което достига своя връх между 85 и 89 години
Енергийният министър Жечо Станков: Зеленият водород е в центъра на енергийната трансформация Чрез плановете за преход на въглищните региони правителството ще подкрепя финансово центрове за върхови технологии като този, каза още министър Станков Командир на „Ахмат“ каза какво се случва в Курска област По думите на генерал-лейтенант Апти Алаудинов остават да бъдат освободени пет селища
Защо той извира отвсякъде В момента Вергов е капитан на отбор в популярното шоу „Аз обичам България“ по Би Ти Ви, но това далеч не е всичко Късат с бТВ, за да изгреят в Нова ТВ Рокадите в телевизионния ефир предизвикаха истинска сензация! Би Ти Ви отдавна не допуска лица, които са напуснали, да се завръщат в ефира ѝ, дори като гости