Ето кой е най-големият хотелиер по Северното Черноморие
Продаденият дует хотели
Договорът е подписан на 7 март. Продавачът е "Хермес тур", представлявано от Георги Щерев и Красимир Илиев, като те са и акционери в дружеството. "Хермес тур" е едноличен собственик на капитала на наскоро регистрираната компания "Изгрев-Обзор", в която са апортирани въпросните активи. Сделката е за 100% от капитала на "Изгрев-Обзор", оценени на 28.8 млн. лв., но с допълнителното заплащане на дълготрайни материални активи, които не са част от апорта, общата стойност достига 31 млн. лв. Основната част от сумата всъщност е по стар кредит на бившия собственик към Райфайзен банк (България). Според отчета за миналата година на "Хермес тур" заемът е бил 17.8 млн. лв. По сделката явно се е преговаряло от месеци, защото цесията по това задължение между новия и стария собственик на хотелите е от 8 януари 2016 г.
"Получихме предложение, пресметнахме, че е добре, и го продаваме", коментира пред "Капитал Daily" Георги Щерев мотивите си за продажбата.
"Нас ни интересуват хотели на първа линия, в тихата част на комплекса", обясни Григор Фиданов конкретния си избор, като допълни, че хотелите му се конкурират с турските, предлагащи all inclusive услуга на високо ниво.
От старите отчети се вижда, че "Изгрев-Обзор" е правила приходи от 7-8 млн. лв., но все е отчитала загуби. Желанието (или необходимостта) от продажба не е ново. Преди три години двата хотела са били предлагани от "Райфайзен имоти" при цена по договаряне, но явно тогава купувач не се е намерил. "Хермес тур", в която най-голям дял има Георги Щерев, приватизира през 1999 г. "Обзор" и "Изгрев" при цена 2.43 млн. долара. Те бяха съборени и построени сегашните два обекта, които години наред бях под бранда "Иберостар".
Най-големият хотелиер
С покупката на хотелите "Обзор" и "Изгрев" Григор Фиданов вече ще разполага с обща база от 1500 стаи, или 3200 легла. Новият собственик разказа, че е отдавна в индустрията - първо от 1993 г. е бил в мениджмънта на "Слънчев ден", после е бил и в ръководството на "Златни пясъци". След това създава частната си фирма "Хотелско мениджърска компания", която според фирменото дело е учредена в края на 1999 г.
Известно време компанията се занимава с управление на хотели в Златни пясъци и Слънчев бряг, като първият собствен обект става факт през 2001 г. Това е хотелът "Арабела", като Фиданов решава да развива бизнеса си под собствена марка - Grifit. През 2005 г. се появява и вторият хотел "Болеро". Пет години по-късно прави първа покупка - на хотел "Морско око", който е преименуван на "Вистамар", а през 2013 г. напълно обновен е "Метропол". Хотелите "Арабела", "Вистамар" и "Метропол" са в дружеството "Хотелско мениджърска компания", която за 2014 г. е имала 17 млн. лв. приходи и печалба 3.6 млн. лв. Хотел "Болеро" пък се управлява от дружеството "Грифид холи", като приходите му са 7.1 млн. лв. за 2014 г., а печалбата е 2.5 млн. лв. През 2013 и 2014 г. двете дружества на Фиданов влизат в класацията за най-бързо растящите малки и средни предприятия на "Капитал" "Гепард". За 2013 г. "Грифит холи" растеше с близо 30%, а през 2014 г. ръстът е 14%. "Хотелско мениджърска компания" пък расте през 2013 г. с 35.6%, а през 2014 г. възходът е 13.6%. Извън хотелиерския бизнес Фиданов управлява и компанията "Технокар", която е представител на автомобилите Hundai.
За наскоро закупените хотели "Обзор" и "Изгрев", семейни хотели, разполагащи с балнеолечебен център, са предвидени реконструкция и модернизация, които ще бъдат извършени през 2017 г., като за тази година ще има само козметичен ремонт. Цялата цена на модернизацията все още не е известна, но още през 2007 г. в проекта на двата хотела е заложено да има и едно луксозно ново тяло, което трябва да се построи и ще струва 2.5 млн. евро. Инвестицията в топлата връзка между хотелите, където има сервизна част, все още не е известна, тъй като през този сезон ще си проличи какви ще са предпочитанията на клиентите. През този сезон хотелите "Обзор" и "Изгрев" ще работят под немския бранд Sentido, но през следващия сезон ще преминат под бранда Grifid.
Ясна концепция
Хотелският холдинг на Фиданов е инвестирал и 2 млн. евро в учебен център за готвачи, сладкари, хлебари, камериерки, бармани, сервитьори и т.н. като мярка за решаване на проблема с персонала, който е един от основните за българските хотелиери по морето. Към учебния център има и хотелска част за обучаващия се персонал, която трябва да бъде открита през май тази година. Това е тризвездният хотел "Грифид Фореста". За персонала Фиданов залага и на обучаващи се от Украйна и Беларус, тъй като там има работна ръка, въпреки че руски говорещите туристи са едва 5-7% от клиентите на веригата Grifid. Според Фиданов за задържането на служителите е важно да виждат, че компанията, в която работят, се развива и служителите виждат бъдеще, като ръководният състав е целогодишно зает.
Основните клиенти на веригата Grifid идват от Германия, Белгия, Франция, Люксембург и от скандинавските държави. Фиданов има ясна избистрена концепция за хотелския си бизнес, липсата на каквато е един от сериозните проблеми по Черноморието. Бизнесът е концентриран в Златни пясъци, с четири звезди и е насочен към търсещите семейна почивка и all inclusive на високо ниво, като идеята на Фиданов е да се конкурира с турския продукт и да се налага българската марка. От "Грифид хотели" обясняват, че са първите, които въвеждат системата All Inclusive в Златни пясъци, и съответно са първите, които развиват продукта до Ultra All Inclusive, включващ широк спектър на услуги, ала карт ресторанти, скъпи готвачи, вносни напитки, спортни съоръжения, разнообразна анимация и специални грижи, насочени към децата. "Цялостната програма е важна, важно е към кого ще насочиш продукта си", смята Фиданов.
Да видиш възможността
Запълняемостта през активния сезон на 2015 г. е била 91%. За това лято от Grifid очакват бум на немски туристи заради атентатите в традиционните за немските туристи пазари Тунис и Турция. В това Фиданов вижда голяма възможност и изключително важен сезон, който предстои. Т.е. ако българският туристически бранш успее да впечатли с качество дошлите немски туристи, те ще се връщат отново на българското Черноморие, дори след като пострадалите от тероризма пазари се съвземат.
3
Коментара по темата
3.
Koki
28.03.2016 09:29:51
Каквото искат да купуват, да внасят евтин персонал, да си го обучават. След като искат роби за жълти стотинки, няма да останат нормални хора там. Отдавна качествения персонал от България е в чужбина.
2.
Гацо
28.03.2016 08:17:27
На снимката Георги, в статията Григор.... Редакторът да не си бърка в дупето с пръстче?
1.
Blue label gold green black Odyssey king George V
27.03.2016 21:20:26
С тая голяма камба по един етикет на ден отива