(Р)еволюцията на мобилните приложения
Интернет спирачка
Причините за появата на мобилните приложения в общи линии са две. Първата се крие в мобилната интернет връзка. Оригиналният iPhone беше пуснат в последните години на второто поколение GSM мрежи (т.нар. 2G), което осигуряваше много ниски скорости на пренос на данни. Това беше и една от основните причини първият смартфон на Apple да беше само предвестник на успеха. Истинския пробив прави вторият модел iPhone 3G, който, както подсказва името му, е съвместим с по-новите 3G мобилни мрежи, оптимизирани да предложат далеч по-добра интернет връзка. Apple обаче си взима поука от липсата на свързаност. Компанията от Купертино налага мобилните приложения, които трябва да решат този проблем. Чрез тях се качва голяма част от необходимата информация на самото устройство, вместо всичко да се изисква от съответния сайт. Така трафикът, необходим за функционалността им, е доста по-нисък, като пренос на данни се налага само за обновяване на информацията.
Втората причина за създаването на мобилните приложения е в естеството на тогавашните интернет страници и факта, че те изобщо не са оптимизирани за устройства с малки сензорни екрани. Всички сайтове през 2007-2008 г. са изработени за ползване на мишка и клавиатура, което съответно води до проблеми с навигацията, непрецизни натискания и т.н. Мобилните приложения предлагат красив и лесен интерфейс, специално направен за смартфон. Буквално с две движения можеш да видиш цялата информация, която те интересува, без да се бориш с дребните елементи, да приближаваш и местиш страницата по екрана.
Обратно в настоящето
За седем-осем години ситуацията се измени напълно. На първо място, мобилните приложения станаха неизменна и задължителна част от смартфоните и таблетите, както и в новите умни часовници. В същото време повечето интернет сайтове започнаха да оптимизират дизайна си, така че да са подходящи за разглеждане както от настолни компютри, така и от мобилни устройства. Друга важна тенденция е в разгръщането на 4G мобилни мрежи, които предлагат високоскоростна връзка до интернет през смартфон или таблет, която да е близка до тази на настолните компютри и стационарната връзка. Отделно се подготвя и инфраструктурата от пето поколение, която ще има още по-добри показатели при преноса на данни. На пръв поглед проблемите, които трябва да решат мобилните приложения, започват да се изглаждат. Тук логично изниква въпросът дали те няма да станат излишни съвсем скоро?
Тази теза споделя Кей Шимада, японски предприемач от Ню Йорк, който в момента е директор "Иновации и бизнес развитие" в Dentsu Aegis – световна инициатива, посветена на иновациите и нови решения около умните аксесоари, невронните технологии, Big Data и др.
"До 2020 г. никой няма да говори за мобилни приложения, които се свалят от онлайн магазина", коментира Шимада в интервю за "Капитал" по време на технологичната конференция DigitalK през май тази година. "Единствената причина да има мобилни приложения в момента е заради досегашната връзка с глобалната мрежа. Мобилният интернет в момента не става за нищо, а преди години беше още по-зле. Когато имате бърз интернет навсякъде, мобилните приложения стават излишни – оттам и операционните системи, които да ги ограничават", допълва Шимада. Така според него войната между мобилните платформи, която се води в момента и заради която потребители и разработчици се оплакват от липса на взаимосвързаност, ще свърши. Неговата идея е всичко да минава през браузъра на телефона, като различните сайтове се превърнат в иконки за бърз достъп в менюто на смартфона. Концепция, която всъщност Apple се опита да приложи в първия iPhone, но се оказва непрактична заради технологичните реалности по това време. Сега с налагането на HTML5, бързия мобилен интернет и оптимизираните сайтове този вариант изглежда постижим.
Сериозна зависимост
Идеята на Шимада обаче трудно може да бъде осъществена на практика. Или поне в момента. Потребителите масово използват мобилни приложения, а Apple и Google няма да се откажат толкова лесно от екосистемите си, които са изцяло построени около платформите iOS и Android. Компанията от Купертино с последните си действия бетонира позицията си, че подходът за операционна система и мобилни приложения ще бъде в основата на стратегията й в почти всяка продуктова ниша. По време на последната презентация главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук обяви, че "бъдещето на телевизията са приложенията", и демонстрира новата си ТВ приставка Apple TV. Тя ще разполага със собствен магазин за програми, както и ще бъде базирана на променена версия на iOS. Същият подход беше обявен преди година и за умния часовник Apple Watch. Дори за новия си голям таблет насочен към корпоративни и по-продуктивни потребители, компанията заложи на изпитаните мобилни приложения вместо на адаптиране на настолните версии на съответните програми.
Друг важен аргумент в защита на мобилните приложения е тяхната висока популярност сред потребителите. Според изследователската фирма Flurry времето, прекарано в уеб браузъра от притежателите на смартфони в САЩ, пада от 20% на 14% през 2014 г. спрямо предходната. За сметка на това расте времето, прекарано в ползване на мобилни приложения, от 80% на 86%, показват данните на Flurry. Тези навици трудно се разбиват, независимо от недостатъците, които излизат все по-наяве: най-вече непълната функционалност и задръстването на оперативната памет от мобилните приложения.
Колкото повече...
Нарояването на най-различни умни мобилни устройства - гривни, часовници, през смартфони до таблети и дори автомобили, създава предпоставки за все по-голяма фрагментираност на приложенията. Apple например създава отделни версии на платформата си iOS за Apple Watch, за Apple TV, за iPhone, iPad (съответно и за новия iPad Pro), което налага да се правят отделни приложения за всяка от тях. От компанията от Купертино не са обявили в каква степен трябва съществуващите програми да се изменят, така че да паснат на новите платформи, но във всички случаи това означава да има отделни апликации за всяка от тях. Съответно потребителите трябва да свалят всяко едно приложение поотделно за всички устройства, с които разполагат. Подобен, дори по-сериозен, проблем има и платформата Android на Google. Там фрагментацията дори започва на ниво смартфони, където различните модели имат различни версии на операционната система.
Microsoft се опитва да реши този проблем, като предложи една операционна система с универсални приложения за всички видове устройства. Или поне такава е идеята, която седи зад Windows 10. Въпросът е дали софтуерният гигант от Редмънд ще успее да я реализира по лесен за потребителите начин. От гледна точка на мобилните приложения подходът на Microsoft е да използва наличния софтуер на конкурентите, като предложи на разработчиците лесно да портват приложения за iOS и Android. Отделно компанията разполага и с нови универсални приложения, които ще са оптимизирани както за сензорни екрани, така и за клавиатура и мишка. Дали ще успее? Отговорът на този въпрос тепърва ще се изяснява с пускането на всички възможности на новата платформа и с обратната връзка на потребителите й. Все пак има известна доза скептицизъм заради неубедителния предишен опит с Windows 8.
Играта на Google
В най-любопитна ситуация е Google. На пръв поглед компанията има интерес да се запази сегашната концепция за мобилни приложения. Android доминира както на пазара за смартфони, така и на този за таблети, а Google контролира голяма част от онлайн рекламата през мобилни устройства, която се показва в приложенията за популярната платформа. Но компанията печели много повече от браузването в глобалната мрежа през смартфони и таблети, отколкото през ползването на приложения. IT гигантът се опитва да индексира резултати от приложенията в своята интернет търсачка, но за момента резултатите от подобно свързване на традиционната глобална мрежа с мобилното пространство са противоречиви. Колкото повече мобилни приложения има, толкова повече потребителите ще се дистанцират от онлайн инструментите на Google, а те са ключово звено в екосистемата и бизнес модела на компанията.
"В света на мобилните приложения Google е нищо", коментира Алекс Остин, главен изпълнителен директор на Branch Metrics, IT фирма специализирана в създаването на интернет връзка на системно ниво, цитиран от ReCode.net. Ето защо гигантът се оглежда за разбиване на сегашния модел. Според неофициална информация компанията работи по създаването на изцяло облачни приложения. Това са програми, инсталирани на сървърите на Google, а потребителите слагат на своите смартфони единствено иконки за стартирането им. Така вместо да се унищожи напълно концепцията на приложенията, се прилага еволюционен подход за дистанционен достъп. Ако той се окаже успешен, Google ще се завърне в мобилната игра, където за момента Apple доминира от гледна точка на печалбите. Също така се елиминират редица проблеми, които създават традиционните приложения, при това без да се променят потребителските навици.
Лека промяна
Последният възможен сценарий е мобилните приложения да бъдат изместени от по-функционални известия. В момента повечето известия просто свързват случващо се събитие (получено съобщение, нов статус във FB и тн) със самото приложение. Тоест като го натиснете, устройството директно отваря дадената програма. Следващата стъпка е известието да позволява да действате директно в него. Така потребителят може да отговори на съобщение, да хареса даден статус във FB и т.н., без да се отваря приложението. Самите известия ще еволюират под формата на плъзгаща се лента, а програмите ще се ползват само при необходимостта от по-сложни действия. Този подход обаче е частичен и не решава всички проблеми, пред които са изправени мобилните приложения и най-вероятно ще бъде временна мярка на традиционните играчи на пазара.
Основният въпрос около бъдещото развитие на мобилните приложения е дали ще се наложи еволюционен или революционен подход. При първия има три възможни пътя – създаването на универсални приложения, еволюция на известията или преминаването към изцяло облачни апликации. Революционното мислене налага да се използват други методи като ползването на сайтове с универсален интерфейс и протокол, отваряни през браузър – действия, които бяха непрактични допреди няколко години. Съществува и трети подход – смесен, при който се използват например облачни приложения и сайтове през браузър (които като концепция са много близки). Независимо кой от тях ще се наложи през следващите години ясно е, че мобилната (р)еволюция тепърва предстои. Ще спечели най-практичният спрямо новите технологични реалности – бързи мобилни интернет мрежи и милиони, дори милиарди всевъзможни свързани устройства, от коли и хладилници, през телевизори, компютри, таблети и смартфони до гривни, часовници и очила. Добави Коментар