7 неочаквани признака, че сте предприемач
Да, трябва да сте запалени, жилави и въобще страхотни! Но съществуват и по-недоловими качества. От работата си в сайта Hootsuite и фондацията The Next Big Thing през последните 5 години научих, че много предприемачи споделят общи личностни черти. И така, без да ви карам да чакате повече, вероятно сте предприемач, ако:
Не ви свърта на едно място и никое постижение не ви се струва достатъчно голямо.
Повечето хора, когато постигнат някоя цел, обикновено си казват: „Успях! Сега е време да се отпусна и да й се наслаждавам!”. Предприемачът, от друга страна, си казва: „Чудесно, какво следва?” Вземете за пример покойната Коко Шанел. Тя започнала с обикновена линия шапки, продължила с дамски дрехи и постепенно стигнала до бижута, аксесоари и парфюми. До годината на кончината си, 1971, Шанел не само имала зад гърба си забележителна марка, но и бизнес империя, която и носела по $160 милиона годишно. Предприемачи като Шанел не се задоволяват с едно голямо постижение. Те постоянно търсят следващото предизвикателство.
Искате винаги да контролирате ситуацията.
В хода на кариерата ми често ми се е налагало да полагам съзнателното усилие да поддържам баланс между това, да контролирам бизнеса си, и това, да позволявам на талантливите хора около мен да вземат решения. Оказва се, че много мои приятели предприемачи имат същия проблем. Страхотно е да имате главен изпълнителен директор, който се интересува от всички детайли в компанията, но когато този човек следи внимателно всяко едно ниво в нея, може да е доста трудно да свършите каквото и да било. Това стресира служителите, които са били наети именно за да не ви се налага да вземате всяко едно решение сами. За щастие, може да ни олекне от факта, че предприемачи като Елон Мъск, Стив Джобс и Бил Гейтс също са били вманиачени по това, да държат юздите.
Падате си малко мазохист.
Като предприемач, трябва да обичате риска и болката поне в малки дози. Вземете предвид факта, че 75% от новооснованите компании се провалят. Само мазохист би се изправил пред тази статистика. Оттам нататък, нещата далеч не са розови, поне не в началото. Ще са ви нужни пари, ще трябва да работите дълги часове, ще се чувствате самотни, защото всички други купонясват и гледат филми, а вие се мъчите… често сами. Серийните предприемачи – които стартират и управляват различни компании една след друга – са дори по-големи мазохисти, защото всеки път се впускат в нови рисковани начинания.
Хем мразите парите, хем ги обичате.
Обикновено, предприемачите отрано се влюбват в правенето на пари. Младият Уорън Бъфет например, имал абонамент за Washington Post и правел пари от загубени топки за голф, дъвки, пощенски марки и списания – и всичко това още преди да завърши гимназия. Аз започнах, миейки прозорци на местни компании и продавайки храна на игрищата за пейнтбол, докато бях в началното училище.
Но в даден момент предприемачите започват да се водят все по-малко от печалбата и все повече от тръпката от това, да предприемат нов риск, и от свободата и контрола, които го съпровождат. Докато влязох в колежа, отношението ми към предприемачеството вече беше започнало да се променя. Бях на път да завърша право и да си подсигуря стабилна и добре платена работа. Вместо това, напуснах университета и отворих пицария, защото беше по-предизвикателно да подредя живота си по моя си начин.
Вие сте „черна овца“, или не сте завършили образованието си.
Много предприемачи описват себе си като личности, които не се вписват в тълпата. Аз определено се чувствах така в училище. Доста са видните предприемачи, които в крайна сметка са зарязали традиционната образователна система. Технологичният титан Бил Гейтс, милиардерите Тед Трънър, Ричард Брансън и основателят на McDonald’s Рей Крок са само малка част от примерите за невероятно успешни предприемачи, които са напуснали гимназията или колежа. Въпреки че не винаги е лесно да си аутсайдер, именно това е качеството – да виждаш света през очи, различни от тези на останалите, – което движи обществото и иновациите напред.
Мислят ви за луд.
Тъй като предприемачите мислят на различна честота, техните амбиции често се струват налудничави на приятелите и роднините им – особено преди мечите им да се превърнат в реалност. Пример за това е създателката на Barbie, Рут Хандлър. През 50-те тя се сблъскала със съмнение и критики (в това число и от собствения й съпруг) заради идеята си за кукла, която да прилича повече на възрастен, отколкото на дете. Хрумването й дошло, когато видяла дъщеря си да играе с хартиени кукли, които приличали на възрастни. Въпреки скептицизма, тя започнала работа по идеята си и останалото е история.
Вие сте интроверт.
Мислите, че за да ръководите бизнес, трябва да сте много общителни, нали така? Не е задължително. Оказва се, че 40% от топ предприемачите са интроверти, в това число и главният изпълнителен директор на Google, Лари Пейдж. Такъв е и основателят на Facebook, Марк Зукърбърг. Проучвания сочат, че интровертите създават по-положителна екипна среда на работното място от екстровертите. Интровертите са познати още като добри слушатели и изключително добри лидери – факт, които често бива пренебрегван. Познавам много малко предприемачи, които са шумни, самоуверени и ходят по големи купони.
Раян Холмс, главен изпълнителен директор на HootSuite, за списание Entrepreneur Добави Коментар