Спомени от соца: Как българката си е намирала секси бельо (СНИМКИ)
„Късен соц“ условно ще наречем времето от около 1970 г. до 1989 г., да кажем. Късен соц, защото – казват официално – в късния няма „трудови“ лагери; няма внезапно изчезващи хора, извикани „за справка“; няма изселени зози и суинги; няма разпрани крачоли, печати по бедрата и изхвърлени през прозореца от кварталния „Унитри“ и „Грундизи/ци“. Така казват – няма. Има все още (жестоко устойчив е градският навик на истинските градски жители) майсторки в шиенето на индивидуално поръчано бельо по тертипа на града отпреди Втората световна война, има все още кройки за скромно платнено бельо и съвети за носенето му във всяка домакинска книга и списание. Но вече има достъп до кройките за бельо, предполагащи фини трикотажни платове на пазара на Burda – списанието идвало у нас първо на немски, после на сръбски, а после и на руски; първо чрез пътуващи в чужбина (тогава Югославия си е било чужбина, за разлика от СССР), после чрез РЕП, после чрез сложен абонамент. Вече има достъп до каталози на дрехи, бельо и обувки (като този на Quelle – по едно време го е имало само от Хасково „надолу“, защото се продава първоначално само в някакъв си единствен магазин на граничния пункт след Свиленград).
си край зашита за дрешка: камизолка, гащи, колан.
за чорапи, които са били съдба на целия женски свят
след Втората световна, но при соца остават наша
следвоенна съдба до 1970 г.
но също от гума, която се рони след пране, и метал.
И до нея – нововъведението: вече от черна пластмаса.
Макар и едро, и грубо, това поне не е ръждясвало след пране.
Не бива да се отрича наличието на специални магазини като Кореком, Тексим в България или „Берьозка“ в СССР. Там, естествено, е можело да се купят съвсем други неща. При известни условия. Тук обаче илюстрираме продаваното в нормалните магазини, достъпни за редовата гражданка в редовния й живот. Извън него тя е правела чудеса от героизъм да се сдобие с красиви и секси бельо и аксесоари.
Чорапогащите остават за всекидневната употреба, а празникът на съблазнителското изкуство, празникът на сексуалната фантазия е доминиран от не-чорапогащи и не-гащи: от чорапи с жартиери. В същото време (1980-1990 г.) на соцпазара продължават да се продават все още доста груби, страстоубийствени продукти с жартиери по съответния руски или български производствен соцстандарт отпреди 1970 година. Едновременно на българския пазар през годините след 1984 се продават и хубави английски дълги чорапи заедно с фини колани с жартиери, и сатенени произведения на БДС с груби пластмасови закопчала, заместили гордо т.нар. „гумички“ – гумена основа с бабунка и с метална примка.
На нашия соц-пазар господстват най-вече модели, чийто изглед е далеч от красотата и съблазнителността. Българките обаче вече имат достъп до образци от прадаваното „на Запад“, дори и само на картинка. Един от пътищата на информиране например е бил следният: в късния соц все повече хора, и то по-малко обвързани с най-високите партийни сфери, са можели да пътуват по работа отвъд Желязната завеса, така че жените са получавали повече информация.
Налице са вече и магазините на Кореком. Нямало е пазар на валута, но черният пазар се е вихрел. Проблем не е било закупуването на долари, а невъзможността да влезеш легално да си купуваш в тези магазини. Тук обаче се появявяват на помощ приятелките и приятелите с боновете – членове на онези семейства, които са имали право да пазаруват с валута, защото някой от семейството е работил в чужбина и му е било заплащано във валута. Ако нямаш такава приятелка, трябва да продължаваш все още да си купуваш каквото има на официалния пазар с левове.
В късния соц жените на българския град вече имат и достъп до нерегламентирани източници за придобиване на по-приятно за носене, по-качествено, по-красиво бельо извън регламентираните производства и продажби на държавата. Но годините на ранния соц, възпитали у майките на тези жени една предавана в семейството уплаха от нямане, загнездват в съзнанието задължителността на пазенето: да опазиш нещата си дълго годни за употреба. Докато навън, извън социалистическите пазари, консумизмът налага модела „купувай и хвърляй, за да купиш ново“, у нас продължава още да важи грижливото пазене на малкото хубави неща, които можеш да си осигуриш. Така се поддържа практиката на свръхвнимателното пране, грижливото сушене на сянка в хоризонтално положение, микроскопското кърпене, добавянето на нови украсителни елементи на мястото на поизтърканите, старателното събиране за по-нататъшни ремонти на частите от неупотребимите вече вещи: части като копченца, закопчалчици, стегалчици…
артикулът се родее с т.нар. „body shapers“ – т.е.
с онези световни (не само соц-) образци на дизайна
в бельото, предназначени да пристягат и
подкрепят отпусналото се вече тяло на дамите над 35-45-55 години.
Понеже е имало период, когато вносните долни дрехи и техните аксесоари още не са се продавали по левовите магазини, разраства се и се развива бурна дейност мрежата на оказионните магазини. Те са били под шапката на държавното предприятие „Всестранни услуги“, което са правили услуги официално: от преводи и легализации на документи до чистене по домовете. Оказионните магазини са продавали най-вече вносни стоки: това, което хората са оставяли като в заложна къща – такова е името на социалстическия вариант на заложните къщи. Разбира се, под строг, макар и неявен контрол на органите на реда: кой продава в заложната къща, откъде има тези привлекателни стоки, как се сдобива с тях и т.н. Така или иначе – от тези оказионни магазини жените вече са можели да си купят вносно бельо, в огромния процент от случаите – неносено, защото всъщност е било обект на умишлен внос за продан на дребно.
IMG_6499В края на късния соц на пазара се появяват и немалко вносни стоки, продавани в левовите магазини. Както знаковото за онези години списание Burda се е приемало отлично именно заради утилитарността, практичността и, да речем, буржоазността на моделите, предлагани в него, така и знаменитата марка бельо „Триумф“ се появява и се удържа приоритетно на соц-пазара поради същите качества. Така българката вече е можела да си купи свободно истинско западно бельо. Но моделът, наложен от политиката на СИВ (Съветът за икономическа взаимопощ на социалистическите страни), изисква соц-страните да могат, а и да трябва да задоволяват нуждите на своето население със свои сили, без помощта на лошия Запад. Затова, въпреки поотворените пазарни прозорчета, лидерът на социалистическата лека промишленост – ГДР още е продължава да ни засипва с продуктите на марката „Триола“, чието име подозрително е започвало със същите три букви като „Триумф“, а шрифтът и цветът на марковото изписване са си комай съвсем същите…
Източник: „Бельото като дискурс“, проф. Георг Краев. Със съкращения
14
Коментара по темата
14.
БАТИНКА
08.02.2015 16:20:12
ВРЪЩАМ СТАРОТО ПОРНО!
13.
Feet
07.02.2015 19:41:29
Fetish..old :)
Добрееее....
Добрееее....
12.
Gocho
07.02.2015 19:32:58
Kraeva , ami napravi i ti neshto i vzemi lev ... ! Kakav ti e problema koi kolko vzel i ot kade vzel ?! Vzemi i ti ako mojesh - niama losho ! Koito pravi neshto , si go prodava - pazarna ikonomlka ! Ako nikoi ne go kupi , znachi che ne stava ! Na teb kakav ti e derta ?! Niamash lev za gashti li ???!
Dranni edna shaiba - az shte ti kupia ! I zaedno shte gi merim ! I po edna shkebe chorba obeshtavam sled tova - seriozno !!!
Dranni edna shaiba - az shte ti kupia ! I zaedno shte gi merim ! I po edna shkebe chorba obeshtavam sled tova - seriozno !!!
11.
Краева
07.02.2015 19:03:48
А защо съвсем удобно е пропуснато да се спомене, че зи тот.нар. научен труд е донесъл на авторите си скромната сума от 660 000 лева преди само няколко години?
10.
Gocho
07.02.2015 13:19:57
Geargi Bakalov ,az niamam spomen ot belioto na momite pri sotsa , zashtoto nie starite glarusi niamahme vreme da se vglejdame v tezi podrobnosti ! Vremeto si leti i dokato se ogledash , toi sezona svarshil ! Belioto ostavashe niakade po hrastite ... !
9.
до № 7
07.02.2015 13:14:32
Б Р А В О !
8.
><Пинеуи
07.02.2015 12:45:35
Жорж, ти си абсолютен дегенерат. Не разбирам защо смяташ, че като пишеш под всяка статия коментари (изпълнени с откровени тъпизми) си интересен. Развивай тези наркомански теории на роднините си, ако могат да те изтърпят!? Ако не марш веднага в Карлуково!
ЛУМПЕН
ЛУМПЕН
7.
Наталий Кобилкин
07.02.2015 11:24:21
Жените в т.н соц се храниха с истинска храна,спотруваха,учеха качествено,имаха истински мъже-служили с години в казармата и с професии,е-верно нямаха парцалки от Капалъ Чарши и бельо от Китай за 1лв килограма,нямаха бело,синтетика,не се храниха с ГМО,чипс и снакс,не ги дърпаха дрогирани мутри,не познаваха мъжки бракове,депресии,силикони и т.н.ама всяко нещо с времето си.
6.
Георги Бакалов
07.02.2015 11:15:18
Когато една информация е СИЛНО ДЕФОРМИРАНА поради неграмотност или злонамереност, прави лоша услуга на истината!
През 1970 г. се изселих легално от България и ТОВА ДАЛЕЧ НЕ БЕШЕ КЪСЕН СОЦИАЛИЗЪМ.
Преди това две поредни години организирах артистичните и музикалните прояви на Слънчев бряг и имах пределно ясна представа за това, как се обличат хората в Европа.Можех да сравнявам шведи, ирландци, поляци, чехи, източни и западни германци.Само шведките се открояваха модно от останалите поради ярките цветове на облеклото.Полякините също се познаваха отдалече поради тяхната модна екстравагантност.
По това време хората в България (особено в морските градове) вече бяха достатъчно информирани - нашите момичета не се различаваха модно от останалия свят - конфекция беше чужда дума, но модните шивачи не бяха скъпи и можеха да ти скроят по вносни актуални модни журнали всичко по желание.По това време нашите момичета носеха минита и упорито копираха шведките.След събитията през 1968 г. в Чехия соцстраните поотделно и различно започнаха да разхлабват системата.Поляци и унгарци вече можеха регламентирано да пътуват по целия свят.
За българите "КЪСНИЯТ СОЦИАЛИЗЪМ започна в края на 70-те-началото на 80-те години, когато границите бяха отворени не само за моряци и тираджии, но и за музиканти, артисти, спортисти и ред други специфични професии.
През всичките тези повече от 30 години съм посещавал България и мога да ви уверя, че българките се обличаха много по-модерно от норвежките, австрийките и западногерманките.
Познавам десетки мои сънародници в чужбина, които ще потвърдят казаното от мен.
ТРЯБВА ДА СЕ ЗНАЕ, че по време на "соца" единствените разрешени нудистки плажове в Европа се намираха в ГДР, Франция и България - нашите момичета бяха по разкрепостени от европейките или поне толкова, колкото полякините, шведките и источногерманките.
ВСИЧКО ТОВА НЕ ПРАВИ "СОЦА" ПО-ДОБЪР, но е ЧАСТ ОТ ИСТИНАТА ЗА "СОЦА"!!!
През 1970 г. се изселих легално от България и ТОВА ДАЛЕЧ НЕ БЕШЕ КЪСЕН СОЦИАЛИЗЪМ.
Преди това две поредни години организирах артистичните и музикалните прояви на Слънчев бряг и имах пределно ясна представа за това, как се обличат хората в Европа.Можех да сравнявам шведи, ирландци, поляци, чехи, източни и западни германци.Само шведките се открояваха модно от останалите поради ярките цветове на облеклото.Полякините също се познаваха отдалече поради тяхната модна екстравагантност.
По това време хората в България (особено в морските градове) вече бяха достатъчно информирани - нашите момичета не се различаваха модно от останалия свят - конфекция беше чужда дума, но модните шивачи не бяха скъпи и можеха да ти скроят по вносни актуални модни журнали всичко по желание.По това време нашите момичета носеха минита и упорито копираха шведките.След събитията през 1968 г. в Чехия соцстраните поотделно и различно започнаха да разхлабват системата.Поляци и унгарци вече можеха регламентирано да пътуват по целия свят.
За българите "КЪСНИЯТ СОЦИАЛИЗЪМ започна в края на 70-те-началото на 80-те години, когато границите бяха отворени не само за моряци и тираджии, но и за музиканти, артисти, спортисти и ред други специфични професии.
През всичките тези повече от 30 години съм посещавал България и мога да ви уверя, че българките се обличаха много по-модерно от норвежките, австрийките и западногерманките.
Познавам десетки мои сънародници в чужбина, които ще потвърдят казаното от мен.
ТРЯБВА ДА СЕ ЗНАЕ, че по време на "соца" единствените разрешени нудистки плажове в Европа се намираха в ГДР, Франция и България - нашите момичета бяха по разкрепостени от европейките или поне толкова, колкото полякините, шведките и источногерманките.
ВСИЧКО ТОВА НЕ ПРАВИ "СОЦА" ПО-ДОБЪР, но е ЧАСТ ОТ ИСТИНАТА ЗА "СОЦА"!!!
5.
,,
07.02.2015 11:06:33
Da pri soca be6e trudno 4ovek da si kupi hubavo belio ,no sega e tolkova nivo ,4e imam klientki ot cyal svyat kopuvaite si balgarsko za da namerite ka4estvo udobstvo ,krasota ,ne tezi kitaiski bokluci
4.
bs
07.02.2015 10:59:29
От висенето по опашки ще да е било...Или от мръзненето при режима на тока..Край нямаха тези соц. чугуни
3.
СОЦ
07.02.2015 10:26:07
Такива изшкембени дебели млади хора едно време в соца нямаше,Гледайте старите български филми и ще разберете че съм прав.Коя ли е причината.
2.
GDR
07.02.2015 10:09:18
Усеща се лека ирония към описания период от време през 80те.Само за информация-понеже българите на 99 процента си бяха тук,по онова време имаше супер много страшно красиви жени,примерно в един клас 4-5 момичета верятно сега щяха да се водят супермодели.Нищо общо с днешните дебелани и грозотии,татуирани,силикони,обици на носа,друсалки на по 14 години.Колкото и да не вярвате-красиви,интелигентни и изучени жени,не мастии за по една доза.
1.
Жорж Български
07.02.2015 10:04:04
Във момента червената злобна империя на Путин убива Украйнци само и само да им окраде земята а вие сте седнали да ми пишете за соца, да ВА еба във тъпаците.
Диктатора джудже Путин е убил 4000 човека вече а вие само ми триете съобщенията като че ли ви плаща Москва заплатите...
Диктатора джудже Путин е убил 4000 човека вече а вие само ми триете съобщенията като че ли ви плаща Москва заплатите...