6 хил. асансьора в Бургас са за смяна
Според Григор Къшов от Националния браншови съюз “Надзор и поддръжка на асансьори, подемници и ескалатори” за повечето стари съоръжения няма оригинални резервни части и така при ремонтите не може да се гарантира необходимото качество. Заводът за асансьори у нас не работи вече от почти 20 години и не могат да се произвеждат необходимите части.
Статистиката на браншовия съюз сочи, че асансьорите в страната са около 80 000. Най-много са
в София - 25 000-30 000 подемника.
Във Варна са около 5800, в Пловдив - към 4800, в Бургас - 6000. Засега обаче не може да се каже напълно точно колко са работещите асансьори у нас. Основно статистиката се базира на отчетите за произведените машини до 1990 г. на отдавна затворения завод за асансьори до столичната Гара Искър. В сервизното обслужване на преобладаващата част от подемниците са ангажирани 624 асансьорни фирми. В столицата те са 226, в Бургас и Пловдив - по 64, във Варна - 68, в Стара Загора - 37.
Подобна липса на достатъчно точна информация има и за заетите в сектора. За софийските 25 000-30 000 асансьора се падат не повече от 500 техници.
От браншовата организация искат в съответствие с инструкциите на производителите да се наложи лимит за броя съоръжения, поддържани от двама техници. Според Къшов максималният брой на асансьорите да е не повече от около 40 на месец. „В момента едва ли има под 80 или 100”, смята той. По думите му никой не иска да работи
мръсна и тежка работа за малко пари.
Средната заплата в бранша е 800 лв. „В същото време се изисква да може да работи на струг, фреза, да заварява и да разбира добре от електротехника и електроника. Вече няма училища, които да подготвят средни кадри за сектора”, казва експертът.
Къшов спомена, че в Германия таксата за поддръжката на асансьор е около 1000 евро на месец. В България е многократно по-малко и се работи и събота. „Западните фирми, монтирали асансьори у нас, вземат пари дори за измъкването на заседнали пътници в кабините. В договора за покупката на съоръжението има изрична клауза те да се поддържат само от техни екипи”, твърди той.
Според него за случая от миналата година в блока на бул. „Цариградско шосе” със загиналата жена
етажната собственост е проявила престъпна безотговорност.
„Те са чували силното стържене при движението на асансьора, но домоуправителят бил на море и нямало кой да се обади на поддържащата фирма”, каза той.
От съюза съобщиха още, че често техниците спират повредените асансьори, които не могат да ремонтират бързо, но живеещите ги пускат самоволно. След това се обаждат на фирмата, че има заседнали хора.
Калин Петров - председател на браншовия съюз, припомни, че в България има стандарт, по който да се оцени състоянието на асансьорите. „Така може да се види кой подемник може да бъде обновен и кои от съоръженията са за смяна. При мобилизация на всички специалисти този одит може да стане за около година”, смята той.
2
Коментара по темата
2.
,,ПРОИЗВОДИТЕЛ,, на асансьори
20.09.2015 14:29:03
те всичките са 6000 ,бе кауни .кво ще сменяте 6000 асансьора . ба си браншовиците, ба си майсторягите . АБЕ,ЩО ЛАНСИРАТЕ САМО НЕКАДЪРНИЦИТЕ ,БЕ ./ ахаааа плащат си ,значи за леенето на мозък , ПФУ БОКЛУЦИ
1.
kiro
05.02.2015 12:35:42
Къде в Германия има 1000 евро подръжка на асансьор , бе ??!!!! Що пишете глупости ??? Ние да не падаме тука от Плутон бе??