Ето как ни мамят в магазините преди Коледа
Пазаруването преди Коледа носи радост на повечето хора, но може да крие опасности. Клиентите трябва да бъдат двойно по-внимателни по време на празничното пазаруване за Коледа и Нова година, защото търговците се възползват от приповдигнатото им настроение и склонността им да похарчат повече, отколкото по всяко друго време на годината, напомнят от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Специалните оферти от красиво аранжираните витрини на магазините, празнично облечените консултанти и продавачи и коледно-новогодишните брошури могат да прикриват некоректни търговски трикове. Една от регистрираните от КЗП нелоялни практики по време на празници е пускането на продукт в промоция в ограничени количества, който се рекламира масирано, но когато потребителят отиде в магазина, точно той липсва. Клиентът е привлечен от атрактивната стока на добра цена, но поставен в подобна безизходица, си тръгва с алтернативна, която не е толкова евтина.
В такива случаи правилното поведение е да се откаже от покупка, макар вече да е инвестирал време и средства за посещението на магазина и да има нагласата, че ще се прибере у дома с нещо ново, или с пресни продукти на далавера. Важно е купувачите да погледнат препоръчителната крайна дата за употреба, тъй като в някои случаи те са с изтичащ срок на годност и ще се развалят още на другия ден.
Друг трик в дните около Коледа и Нова година е супермаркетите и търговските центрове да зомбират купувачите с музика, за да ги заставят да похарчат повече пари.
Психолози установили, че под въздействието на ненатрапващи се мелодии хората изпадат в „потребителски транс” и купуват абсолютно ненужни неща. Техниката за зомбиране с музика е разработена от секретни военни научни институти. Още през 1970-те години на Запад са правени опити, които установили, че в зависимост от темпа на мелодията и стила й в 80% от случаите се променя скоростта на придвижване на купувачите, времето, което те прекарват пред лавиците и количеството на купуваните стоки.
„Механизмът за въздействие върху покупателната способност на човека е прост, както всичко гениално”, сочи социалният психолог Валерия Микулина. „Ако клиентът харесва музиката, която слуша, у него възникват положителни емоции. Той автоматично ги прехвърля върху стоката, която държи. Шоколадът започва да му се струва особено вкусен, а блузката невероятно стилна. В такова състояние хората по-малко мислят за пари и лесно купуват нещо, което в действителност не им е необходимо”, обяснява специалистката.
Опарени клиенти пък алармират, че вамаленията по моловете у нас не приличат по нищо на тези в Западна Европа и са най-много до 50 на сто. Освен това в най-голяма степен с отстъпки се продава ширпотребата, а скъпите марки са по-евтини с не повече от 30 на сто, докато запад именно те са с най-големи намаления – дори до 90 на сто. За сметка на дрехите, сериозни разпродажби има при техниката. В дните около Коледа компютри и таблети се намаляват с до 50 на сто. Компютърните щандове бележат скок с поне 20 на сто в първите дни на декември, като очакват купувачите да се качат с поне още толкова с наближаването на празника. /pik.bg
2
Коментара по темата
2.
Js
21.12.2014 00:45:30
С тъпите музики които звучат навсякъде ме дразнят и ми докарват главоболие и така се стремя по бързо да напусна обекта! Срок за годност гледам винаги! Забелязал съм че от многото хора или от въздуха ако се позастия над 5-10 ми ути в някои търговски обект започва да ме стяга главата! Купувам само което ми е нужно! Така че никакви измислени тактики немогат да ме трогнат!
1.
От Бургас
20.12.2014 23:21:44
Не ни мамят, а това е заложено в световната търговия. Не сме го измислили в БГ.
Всички са виждали какво става в US и UK на Черния петък, когато клиентите се бият по между си за да се докопат до стоката.
Навсякъде и винаги бройките на търсените артикули са с ограничени.
Всички са виждали какво става в US и UK на Черния петък, когато клиентите се бият по между си за да се докопат до стоката.
Навсякъде и винаги бройките на търсените артикули са с ограничени.