Заради скандала с Алматур очакваме отново спад на скандинавците
- Господин Иванов, какви са нагласите и очакванията на бизнеса за Лято 2012?
- Ще протече в една сложна икономическа и политическа среда. Световните процеси дават индикации и за развитието у нас. Днес в Европа се сменят двама президента. Европейският брутен вътрешен продукт ще нараства едва с 1.5-1.8%. Либералната форма на управление в ЕС започва да се пречупва. В задънена улица е южното крило на Съюза – Турция, Испания, Португалия и Италия. Тази икономическа и политическа среда волю - неволю се отрази и на международния туризъм.
Не трябва да забравяме също, че през тази година ще се проведат Европейското първенство по футбол в Полша и Унгария и Олимпиадата в Великобритания, което от своя страна ще доведе до отлив на туристи у нас.
- От кои дестинации да очакваме ръст на туристите?
- Чехия, Великобритания, Полша, Украйна, Беларус, Русия, Молдова, Румъния и Унгария.
- А в какви числа се изразява ръстът на водещите дестинации?
- Можем да очакваме, че на чешки пазар ще отчетем 10% ръст. Очакванията на туроператорите са за 20% повече полски туристи. Същите числа можем да кажем и за пазара в Украйна. Словашките туристи ще са с 10% повече това лято спрямо предходното. От Молдова очакваме 17% ръст, Румъния - 9%.
- На кои пазари не се очаква ръст?
- Не очакваме ръст от Скандинавските страни, особено Швеция, Финландия, Холандия, а може би и Норвегия. Основните причини са най-вече проблемът с Алматур и България Ер от 2011 година. Също така не се познава психиката на туристите на този пазари. Няма извършени маркетингови проучвания на тези пазари. Качеството на туристически пакети, които се предлагат, също не са ниво. Друг момент е жестоката конкуренция от Гърция, Турция, Хърватска спрямо България. Спад ще отчетат някои туроператори, които работят и на немски пазар.
- Кои курорти по Южното Черноморие са най-предпочитани?
- Слънчев бряг, Несебър, Приморско, Созопол, но се предпочитат 3, 4 и 5-звездните хотели. Сериозни трудности ще изживеят собствениците на нискокатегорийната база, къщи за гости и особено няма да бъдат търсени частните квартири.
- Какви са цените на нощувките през този сезон – на нивата от миналата години или се забелязва увеличение?
- Този въпрос може да се разглежда в няколко направления. Цените зависят както от ръста на инфлацията, така и от самата заетост. На места цените на пакетите варират с увеличение от 5 до 10%. На други стигат до 20%. Но за индивидуалните туристи ще има завишения, колко ще са, ще решат самите хотелиери, но според мен ще бъдат между 10 и 15%. Има и места, където цените са на нива от миналата година.
- Какви проблеми стоят пред бизнеса и това лято? Какви са най-честите оплаквания на туристите?
- Много, наистина много са проблемите, но те са натрупани от години. Първо – липсва министерство на туризма. Няма специализирани звена за контрола на качеството на пакета, тъй наречената Държавна инспекция по туризма. Липсва туристическа полиция. Няма нов закон за туризма, нито има нова наредба за ученическите екскурзии, зелени училища, лагери и балове.
Липсват обучени кадри за работа. Програмите в училищата и колежите не са в съзвучие с практиката. Работи се на парче. Няма единна стратегия за развитие на туризма за следващите 10-15-20 години на национално и регионално равнище. У нас всеки разбира от футбол и туризъм. Макар че туризмът е икономика, култура и политика.
Няма навсякъде по Черноморските общини туристически информационни центрове за информация на туристите. Оплакванията от тяхна страна са най-често за лошата хигиена по улиците, на плажа. Младите семейства с деца и възрастните летовници се оплакват от шума. Туристите са недоволни от оскъдното разнообразие на автентичните български ястия по ресторантите в хотелите. Лошото състояние на инфраструктурата също е важен проблем. Повече от 10 години няма яснота по отношение на собствеността на инфраструктурата в Слънчев бряг. На незавидни нива са входно-изходните артерии на страната и на общините по Черноморието.
Много голям проблем за бизнеса са липсата на указания за прилагане измененията на ЗДДС за 2012 година, макар че е влязъл в сила от 1.01.2012 г. Голяма е данъчната тежест за туризма, особено данък сгради, такса смет, макар че обектите по морето са над 85% сезонни. Създаването на визови центрове в Русия и Украйна, вместо да облекчи издаването на визи, стана точно обратното – увеличиха се визите с 22 евро.
Друг проблем пред бизнеса е заповедта на министър Младенов от 29.03 т.г. за премахване на безвизовия режим на учащите се до 18 години. За всяко руско дете вече се изисква издаване на виза на стойност 22 евро.
Добави Коментар