Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Над 6 години от идея до първа копка за магистрала у нас, за Струма - 20

Ключови думи: магистрала, българия, проектиране, първа копка

В България, дори когато всичко е наред, минават най-малко шест години от идейния проект до първата копка за важен инфраструктурен проект, какъвто е една магистрала. Това заяви вицепремиерът Гроздан Караджов в четвъртък на форум за западната дъга на Софийското околовръстно шосе, пише "Еко Новини".

Това е причината с регионалния министър Иван Иванов да предложат нова глава в Закона за устройство на територията, която да съкрати драстично тези срокове. Бюрокрацията в момента е огромна, защото след изготвянето на идейния проект започват процедури по Закона за обществените поръчки за изготвяне на конкретен технически проект и отделно – за строителен надзор. Тези процедури могат да бъдат обжалвани.

След като проектът е готов, започват процедурите по Закона за биологичното разнообразие, които отнемат години. Ако изготвената ОВОС се обжалва, особено след като беше премахнато едноинстанционното обжалване за проекти от национално значение, се добавят още няколко години, които може и да стигнат 5. Междувременно се вземат решения за отчуждаването на терени, всяко от които също подлежи на обжалване.

Тук най-яркият пример е АМ „Струма“, която вече над 20 години се върти в този цикъл на екологично законодателство, а последният вариант на магистралата, който беше одобрен, е обжалван 14 пъти от зелени неправителствени организации, акцентира "Еко Новини".

"Ако днес решим да довършим например околовръстното шосе на Кърджали, шест години ще отнеме само бумащината, докато стигнем до разрешение за строеж, и това е минималният възможен срок. На това трябва да се намери решение", обясни Караджов и добави, че толкова усложнени процедури няма в друга държава от ЕС, освен в Румъния, където обаче започват промени в законодателството.

Вицепремиерът призна, че когато е бил министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета "Петков", е бил озадачен как проекти, започнати преди десетилетия, не са стигнали до първа копка. Често у нас се случва да има и проблеми с финансирането, особено ако проектите се реализират по оперативни програми. Заради тромавите процедури някои големи инфраструктурни проекти се прехвърлят от една програма в друга или от един бюджетен период към следващия, защото не могат да бъдат изпълнени за седемте години, колкото трае един бюджет на ЕС.

Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, цялостното изграждане на Околовръстния път на София, както и магистралите "Хемус" и "Струма", са сред жертвите на политическата нестабилност през последните години. Едно замразяване на строителния процес, предприето от някое правителство, отнема после още толкова време, докато се възстанови. Типичен пример за това е "Хемус", която се забави четири години, през които по нея не е правено нищо, независимо че държавата е платила разходите на фирмите.

По думите на Иванов, големи проекти се отлагат и поради административно-технически проблеми. През това време обаче транспортните проблеми стават все по-големи, като това важи най-вече за Северна България. Той смята, че икономическата изостаналост на региона се дължи на липсата на качествени пътища, които да са част от европейските коридори.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Земетресение удари Тайван Властите заявиха, че няма сигнали за щети или пострадали Какво време ни очаква? Над Черноморието на места ще превали слаб дъжд
Даниела от „Ергенът“ се уреди с диамантено колие, Мартин й подари много рокли и очила Той е моят магьосник, каза писателката, след като се върна от шопинг с Елвиса Земетресение с магнитуд 5,7 удари... Трус до бреговете на Япония и Тайван
Жесток грабеж в България Неприятен случай в село Батак Отиде си рок легенда Този свят напусна Клем Бърк
Протест в Русе Ето защо Огромна трагедия в нощен клуб Доминиканската република скърби
Гигафабрика за изкуствен интелект може да изникне в София или край морето Подходящите терени са с площ около 2 кв. км и това струва около 8-10 млрд. долара, обясни Илия Кръстев от асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии Пак показа класа Рамазанов е много силен
Медведев с много тежки думи Светът ще развива по-унищожителни оръжия, смята той Брутален побой в София Мъж изпадна в кома