Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо автосервизите в България масово започнаха да фалират

89.2% от обявените в несъстоятелност фирми в края на миналата година са от този сектор
Ключови думи: фалити на автосервизи, пазар на автомобили България, ремонт на автомобили, лицензиран сервиз, нови автомобили България, НСИ данни, несъстоятелност фирми, автомобилен сектор България, автосервиз статистика.

Данни от Националния статистически институт (НСИ) разкриват една интересна, но и притеснителна тенденция – автосервизите в страната масово започват да фалират. Причините за това явление са няколко, но основните са две: от една страна, все повече българи предпочитат да си купуват нови автомобили, които се обслужват в лицензираните дилърства, а от друга страна, пазарът на автосервизи беше силно пренаситен и логично започва да се пречиства.

През четвъртото тримесечие на 2024 г. са регистрирани общо 11 143 нови правни единици, докато фирмите, обявени в несъстоятелност или влезли в процедура по фалит, достигат 1 165. Сравнено със същия период на 2023 г., новорегистрираните фирми бележат ръст от 4.8%, но броят на банкрутиралите скача с цели 19.2%. Още по-драстично е положението спрямо третото тримесечие на 2024 г., когато фалитите са се увеличили с 31.9%, подчертават от НСИ.

Особено силно е засегнат сектор G „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“, който доминира както при новите регистрации, така и при фалитите. От всички новооткрити фирми през четвъртото тримесечие на 2024 г., 86.3% са в този сектор. В същото време, 89.2% от обявените в несъстоятелност също принадлежат към него. Тази статистика ясно показва, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в критично състояние.

Какво стои зад масовите фалити на автосервизите?

Една от основните причини за този срив е промяната в потребителските нагласи. Все повече българи залагат на нови автомобили, които се предлагат със заводска гаранция и се обслужват изключително в лицензираните сервизи на дилърствата. Това значително ограничава потока от клиенти към независимите автосервизи, които разчитат основно на ремонт на употребявани автомобили.

Втората причина е пренаситеният пазар. В последното десетилетие броят на автосервизите в страната нарасна значително, често надвишавайки реалното търсене. Този излишък води до жестока конкуренция, а в комбинация с намаляващия брой клиенти заради новите автомобили, много сервизи не успяват да оцелеят.

Накъде върви секторът?

Данните от НСИ показват, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в процес на сериозна трансформация. Оцеляват предимно тези бизнеси, които успяват да се адаптират към новите условия – чрез предлагане на специализирани услуги, фокус върху електромобили или партньорства с големи дилърства.

Статистиката подчертава необходимостта от по-добра регулация и подкрепа за малкия и средния бизнес в този сегмент. В противен случай, тенденцията за масови фалити може да се задълбочи, което би създало сериозни проблеми за много работещи в сектора и за икономиката като цяло.

26
Коментара по темата
26.
До бай Колю отдоле
18.01.2025 19:07:01
Защото я иди с твоите части в дилъра на Мерцедес или БМВ да ти ремонтират колата да видиш какво ще ти кажат
25.
До 24 Колю
18.01.2025 19:04:36
В сервизите гледат с лошо око на клиенти,които сами си осигуряват частите само поради една единствена причина: заради печалбата. Защото майсторите извиват ръцете на продавачите на авточасти и успяват да ги вземат от тях с огромна отстъпка,а после като ги монтират в автомобила на клиента ги калкулират на високата продажна цена,без да намалят вече получената отстъпка. По този начин печелят двойно-от стойността на авточастите и от труда. И като не издават фактури,не плащат ДДС и данъци. Ей така работят масово автосервизите.
24.
КОЛЮ
18.01.2025 18:15:45
Въпрос към ,, майсторите"-защо отказват да работят с части на клиенти?ОК съгласен съм да ми намери частите и ги смени,но нито той нито магазина ми дават гаранция за частите или гаранция за услугата.Ако стане нещо по тяхна вина никой няма отговорност.Всичко е на проба -грешка.Отговорност нула,всички майстори-цени в космоса
23.
Читател
18.01.2025 17:33:48
До автора на статията: След като в статистиката "Сектор G: Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети" е един общ сектор включващ първо: търговията/като цяло- на всякакви стоки/ и второ: ремонта и сервиза на автомобили, как стигна до извода, че са фалирали точно сервизите за ремонт на автомобили, а не магазини, занимаващи се с търговия?
Знам, че отговор няма да получа. Но ни дойде до гуша от малоумни флагмански статии!
22.
кривак
18.01.2025 17:01:34
Майстор ли е не ми го фалита.
21.
Rtl
18.01.2025 16:56:18
Zaplatite u burgaza sa vi mizerni,patuvaite s B1,B2.
20.
Rtl
18.01.2025 16:53:01
Polzveite Burgasbus selyani.
19.
Dr Alban 17
18.01.2025 16:18:35
Кажи го тоя майстор,че нещо не намираме читави...
18.
Лиценза не прави Майстора
18.01.2025 16:16:10
Много майсторчета под път и над път всеки се прави на много разбиращ,частите стари,новите фалшиви,модела стар,колата стара,а тва,а онова...като поседи малко и на човек му идва да си земен колата и да се маха..майсторите станаха като докторите,за съжаление
17.
Др.Албан
18.01.2025 16:13:39
Да фалирват само пишман майстори.

Механика който ползвам някой път ми дава часове за след 20 дни.
Работа си има човека за месеци напред.
Никога не ме е излъгал а съм го тествал с лесен за отстраняване проблем където измамник би те извъртял с хиляди левове преди да го острани. Човека си ми каза къде е и го реши за час я можеше да я задържи за два дни ако искаше да ме схеми както правят повечето измекяри !
16.
HAHa
18.01.2025 15:59:58
Ей тука сте големи "специалисти" разбирачи" и т.н ходи си в турция там шото големи специалисти .. в грешка си мой човек , втория гледал инструментите от къде били ти само не можеш да купиш на човека 1 от машините в сервиза, другия мрънкал що му заварявал и що не му сменял частите а като отиде в оторизания сервиз направят му сметка 10 бона и после тях почне да плюе ,,, хаа гледайте себе си и не си мислете че знаете повече от другия както лекаря знае нещо така и специалиста механик знае нещо не става въпрос за повечето нелегални сервизи щото в Бургас над 90% са нелегални но и ако са легални и ви вземат нормално пак сте недоволни дано ме разберете на къде бия и какво имах да ви кажя! Живи и здрави и дано всеки майстор ви пуска касов бон но да мрънкате що вземал с 20 лв повече за дадена услуга от колегата му дето няма касов апарат фирма и т.н !
15.
Рук
18.01.2025 15:54:46
Защото взимат много скъпо
14.
Тъпостта на майстора
18.01.2025 15:52:26
Аа че тя не беше ли за след две седмици... Ти вярно каза че е служебна ама я да погледна, аз защо така съм се объркал.. а да, ето, погрешно е записано. За вдругиден устройства ли те? :trololol:
13.
Мъдростта на майстора
18.01.2025 15:19:56
1.Туй ще го капна с CO-то и е готово. 2. Това за какво ще го сменяш, нали ще я продаваш. 3. Разликата между скъпите и евтини части е че на първите е принтиран производителя и идват с кутийка. Иначе са абсолютно еднакви, защо да плащаш за лепенки и кутийки. 4. Да не си луд да даваш 3000 лева за ДПФ и 400 за ЕГР. Това са еко глупости. ДПФ-а го махаме а ЕГР-а го изолираме софтуерно - племенника ще дойде с лаптопа в четвъртък, той се занимава с тези неща. 5. Тези части от онлайн магазин са фалшиви. Няма да ти ги сложа. 6. Доливай вода в казанчето за антифриз, то вече зима няма. 7. Това не съм го ремонтирал аз, отивай при този, който ти го е слагал. Няма цял живот да им бърша гъ…. 8. От магазина не ми издадоха касов бон за частите. Не ми ли вярваш. 9.Касовия апарат го полях с масло и не работи.
12.
Комон рейл
18.01.2025 14:51:47
Над 90% от сервизите ремонтират автомобили с подръчни инструменти, които могат да се купят в лидъл. Единици спазват последователността на операциите и използват специализирани инструменти на производителя. Сервизите, които инвестират в обучение, инструменти, които уважават клиентите си и спазват законите - ще печелят. Чичо Гошо, изкопал канал в гаража, преоборудвал го незаконно като сервиз, мислещ се че всичко от жигула до космически кораб се ремонтира с отверка и ключ 10 - ще бъде принуден да затвори.
11.
Авторът...
18.01.2025 14:14:04
Истината е друга!! Погледни статистики!! Колко са новите купени коли (На лизинг) и колко са автомобилите втора употреба в България за годината!! Мислиш ли ,че Ганчо Овчедушния...може да си купи нов
автомобил с новата държавна мин.заплата
1077 лв бруто...Малките сервизи фалират по други причини...като малките магазинчета...НЯМА ДЪРЖАВНА ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА в територията...НЯМА ДЪРЖАВНИЦИ!! МАФИЯ!! И какво искаш да ми кажеш...една проста техническа операция смяна на масло в лицензиран сервиз е 3 пъти по скъпа (ако не отидеш там гаранцията отпада) от малко сервизче!!!....Знаеш ли и аз ги отбягвам и малките...Ходя в Лозенград!!
Смяна на ангренажен ремък и ролки,водна помпа ми дадоха оферти за 750 лв...с части ....турски...няма лошо....Звъннах на изселник в Лозенград...дадох му копие от талона....ЦЕНА 220€ !!!! Частите са същите!!
Разстоянието е 130 км...каза ми кога да отида....за 4 часа бяха готови...Тук ми казаха да оставя колата...те щели да се обадят кога да я взема...а тя е работна!....Направих си и приятен уикенд с ,,останалите" пари , които ми искаха тук!!....ТА НЕКА ФАЛИРАТ!!...Да останат лицензираните с ,,умните" богаташи купувайки си нови!!
10.
redbull
18.01.2025 14:05:20
"все повече българи предпочитат да си купуват нови автомобили" Глупости, над 50% от колите са над 20 годишни, останалите са между 10-20, в държава със средна заплата за цялата страна 700 евро, не са много хората, които могат да изкарат 60-70 000 лв за чисто нова кола.
9.
Раму
18.01.2025 14:01:40
Имам познати вече ходят на ремонти на МПС в Турция. Също и фирми с по сериозни авто ремонти се надига там.
8.
Хахахаххаха
18.01.2025 14:00:15
Нищо общо с действителността
7.
Ха ха ха
18.01.2025 13:51:11
Хората спряха да карат автомобили от марката БМВ и сервизите почнаха да фалират.
6.
123
18.01.2025 13:41:44
Лекар, зъболекар и автомонтьор качествени не се сменят дори да изчакаш десетина дни да ти обърнат внимание. Влезеш ли в първия случайно подбран свободен сервиз си е на собствен риск!
5.
Веньо Венев
18.01.2025 13:20:37
хората да не са глупави отиват в хубав и марков сервиз, може да платят малко повече, но поне няма да им свалят частите и да ги пуснат в ОЛХ
4.
До 2
18.01.2025 13:16:42
Да и в София се оплакват от същото. Дори питат, дали при нас или другаде, могат да намерят качествен сервиз.
3.
Dragan
18.01.2025 13:07:40
Целта на сервизите е да създадат повече проблеми от колкото да разрешат. Кой не е забелязал носиш си колата с проблем , оправят го и после се появяват 10 нови за 1 седмица.
2.
Даа
18.01.2025 13:00:53
Точно за Бургас не се отнася. На всеки ъгъл сервиз и добре оцеляват. Свалят частите на хората и никаква работа по проблеми те не вършат. Иначе и си плаща клиента за дето са му омаскарили колата.
1.
Хахаха
18.01.2025 12:57:57
Пак драскат глупости . Някой да е видял да фалира болница ? Същата работа е винаги ще има пациенти .
Закриват фирми да не плащат данъци на тия бирници фашисти .
  Добави Коментар
Храни, които можем да ядем късно вечер, без да качваме килограми Ето предложения... Голям романтик е Везенков е много влюбен в Никол от Гърция
Застреляха млада рускиня Жената е била 29-годишна, твърди се, че се е издържала с проституция Фенове настръхнаха заради нея Зрители искат Ралица да остане в Игрите
"Алтернатива за Германия" иска незабавно експулсиране на всички украински бежанци На 14-15 януари баварският клон на АзГ проведе среща в Регенсбург, в резултат на която публикува два политически документа Внезапно почина обичан учител Опелото ще се състои в сряда, 22-ри януари, от 13:30 в храм “Света София”
Близо 40 на сто от енергията ни е от внос Нараства енергийната ни зависимост Германският бизнес готви масов протест срещу правителството Почти 50 асоциации планират да проведат мащабни демонстрации пред Бранденбургската врата в Берлин и други градове
Ще си отреже най-милото Иска да е жена Тя планираше да спи със 100 мъже за 24 часа, но я арестуваха Вандан разкри плановете си да постави "рекорд" по брой сексуални отношения за един ден на страницата си в социалната мрежа на 14 януари
През какъв тунинг е преминала новата на Димитър Рачков Виктория Кузманова се превърна в светска сензация Шокиращата истина за мафиотския бос Георги Вълев Опитал се е да подкупи президента с 5 млн.лева, за да го помилва