Защо автосервизите в България масово започнаха да фалират
Данни от Националния статистически институт (НСИ) разкриват една интересна, но и притеснителна тенденция – автосервизите в страната масово започват да фалират. Причините за това явление са няколко, но основните са две: от една страна, все повече българи предпочитат да си купуват нови автомобили, които се обслужват в лицензираните дилърства, а от друга страна, пазарът на автосервизи беше силно пренаситен и логично започва да се пречиства.
През четвъртото тримесечие на 2024 г. са регистрирани общо 11 143 нови правни единици, докато фирмите, обявени в несъстоятелност или влезли в процедура по фалит, достигат 1 165. Сравнено със същия период на 2023 г., новорегистрираните фирми бележат ръст от 4.8%, но броят на банкрутиралите скача с цели 19.2%. Още по-драстично е положението спрямо третото тримесечие на 2024 г., когато фалитите са се увеличили с 31.9%, подчертават от НСИ.
Особено силно е засегнат сектор G „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“, който доминира както при новите регистрации, така и при фалитите. От всички новооткрити фирми през четвъртото тримесечие на 2024 г., 86.3% са в този сектор. В същото време, 89.2% от обявените в несъстоятелност също принадлежат към него. Тази статистика ясно показва, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в критично състояние.
Какво стои зад масовите фалити на автосервизите?
Една от основните причини за този срив е промяната в потребителските нагласи. Все повече българи залагат на нови автомобили, които се предлагат със заводска гаранция и се обслужват изключително в лицензираните сервизи на дилърствата. Това значително ограничава потока от клиенти към независимите автосервизи, които разчитат основно на ремонт на употребявани автомобили.
Втората причина е пренаситеният пазар. В последното десетилетие броят на автосервизите в страната нарасна значително, често надвишавайки реалното търсене. Този излишък води до жестока конкуренция, а в комбинация с намаляващия брой клиенти заради новите автомобили, много сервизи не успяват да оцелеят.
Накъде върви секторът?
Данните от НСИ показват, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в процес на сериозна трансформация. Оцеляват предимно тези бизнеси, които успяват да се адаптират към новите условия – чрез предлагане на специализирани услуги, фокус върху електромобили или партньорства с големи дилърства.
Статистиката подчертава необходимостта от по-добра регулация и подкрепа за малкия и средния бизнес в този сегмент. В противен случай, тенденцията за масови фалити може да се задълбочи, което би създало сериозни проблеми за много работещи в сектора и за икономиката като цяло.
Знам, че отговор няма да получа. Но ни дойде до гуша от малоумни флагмански статии!
Механика който ползвам някой път ми дава часове за след 20 дни.
Работа си има човека за месеци напред.
Никога не ме е излъгал а съм го тествал с лесен за отстраняване проблем където измамник би те извъртял с хиляди левове преди да го острани. Човека си ми каза къде е и го реши за час я можеше да я задържи за два дни ако искаше да ме схеми както правят повечето измекяри !
автомобил с новата държавна мин.заплата
1077 лв бруто...Малките сервизи фалират по други причини...като малките магазинчета...НЯМА ДЪРЖАВНА ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА в територията...НЯМА ДЪРЖАВНИЦИ!! МАФИЯ!! И какво искаш да ми кажеш...една проста техническа операция смяна на масло в лицензиран сервиз е 3 пъти по скъпа (ако не отидеш там гаранцията отпада) от малко сервизче!!!....Знаеш ли и аз ги отбягвам и малките...Ходя в Лозенград!!
Смяна на ангренажен ремък и ролки,водна помпа ми дадоха оферти за 750 лв...с части ....турски...няма лошо....Звъннах на изселник в Лозенград...дадох му копие от талона....ЦЕНА 220€ !!!! Частите са същите!!
Разстоянието е 130 км...каза ми кога да отида....за 4 часа бяха готови...Тук ми казаха да оставя колата...те щели да се обадят кога да я взема...а тя е работна!....Направих си и приятен уикенд с ,,останалите" пари , които ми искаха тук!!....ТА НЕКА ФАЛИРАТ!!...Да останат лицензираните с ,,умните" богаташи купувайки си нови!!
Закриват фирми да не плащат данъци на тия бирници фашисти .