Експерт обвини за трагедията край Локорско политици
Инцидентът край Локорско не е изолиран случай. За миналата година има поне 20 такива. Това каза пред бТВ експертът Михаил Рангелов.
„Става въпрос за тотално недофинансиране на системата, което води до ниски заплати и демотивация на персонала. Смяната на един или друг началник не решава проблема. Виновните за тези инциденти са политиците, които от 20 години неглижират ЖП транспорта“, добави той.
Според него влаковата катастрофа е можело да бъде предотвратена.
„Има няколко системи за сигурност, които не са сработили. Последната система е диспечерът да изключи напрежението в контактната мрежа и да спре влаковете, но в случая това е станало много бързо и не е имало време да реагират“, посочи той.
„Или диспечерът е дал разрешение, или локомотивната бригада е предприела това нещо, но при всички положения става дума за грубо нарушение на правилниците“, категоричен е Рангелов.
„Този участък има една особеност, че той е на централно диспечерско управление. Т.е. не се управлява от съседните гари, а директно от диспечерите на „Мария Луиза“. Все още има няколко версии, които се обсъждат“, добави той.
При наличие на т.н. ERTMS система, подобен инцидент би бил невъзможен. Състои се от две части - сензори по жп линиите и в локомотивите. Така при подобна грешка, тя сама изключва машините.
„Вече в цяла Европа я има, ние тук тепърва ще въвеждаме. Те вече второ ниво имат. Ние говорим за първо, което въобще не виждам как ще стане в следващите години“, каза още експертът Михаил Рангелов.
Разпиленият товар също е обезопасен.
„Понякога се получава при изгаряне на скрап радиация. Няма такава. Замерен е въздухът. Няма замърсяване. Населението може да е спокойно и в двата района. Няма опасност“, успокои кметът на район „Кремиковци“ Лилия Донкова.
Разследването на влаковата катастрофа продължава.
Версиите, по които работят разследващите са навлизане в междугарието на червено на един от машинистите или грешна команда от диспечерите. По неофициални данни става дума за навлизане на червен светофар.