Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Протестиращите да изгледат постановката преди да негодуват, посъветва Джон Малкович

Ключови думи: Оръжията и човекът, новини, Флагман, Бургас, Джон Малкович

"Оръжията и човекът" е нещо, срещу което хората са решили да бъдат. Не съм сигурен колко изобщо са прочели пиесата? Това е доста известна творба, много позната и добра, според мен смешна. Не съм българин, но не мога да си представя защо тази художествена творба, чието действие се развива в България, с чаровни български герои, би се считала за толкова обидна, но хората се засягат от каквото счетат за обидно. Бих предпочел да можех да поканя протестиращите да изгледат постановката, съмнявам се, че щяха да я счетат за така обидна. И разбира се, това никога не е било моето намерение, нито на Народния театър. Това е забавна, чаровна романтична комедия. Това е." Това сподели режисьорът Джон Малкович пред "Нова".

"Не съм имал много публика - може би по-малко от 60 души са я гледали. Няма как да знам, но хората, които бяха там снощи, се смяха на това, на което очаквах, като мисля, че им хареса. Но съм имал постановки пред българска публика едва няколко пъти. Тук, в Народния театър, играхме постановката „В самотата на памуковите полета", като публиката беше много радушна. После и във Варна, не си спомням дали имахме една, или две постановки. Беше на един вид опера, творба, съчетаваща класическа музика – „Адска комедия", която всъщност беше изключително дълбоко обидна и то по много начини. Много притеснителна история, но публиката беше страхотна. Опитът ми тук е с актьорите, които са невероятни. Много ми хареса да идвам на работа всеки ден, да гледам какво правят, какво им е хрумнало. Те са смешни, смели, проницателни, много добре подготвени, много изобретателни. За мен бе и още е истинско удоволствие."

Малкович сподели, че не се притеснява особено постановките му да се играят пред малко публика.

"За комедията по-голямата аудитория е полезна, но за драматична постановка не е от такова значение. Но никога нямам очаквания. Твърде стар съм за очаквания. Дали има петима, или пълна зала, не знам. Не го мисля толкова. Жалко е за Народния театър, че толкова малко от закупилите билети успяха да влязат. И това не бива да е позволено. Протестиране – да, но да се препречва влизането на хора, това не е признак за цивилизовано общество."

 "Имаше сърби, дошли от Народния театър в Сърбия, защото това трябва да е пиеса, създаваща враждебна обстановка към сърбите. Така поне ми казаха, което е абсурдно. На тях им хареса, поне ми се струва. От страната на баба ми имам сръбски корени. Харесвам Сърбия. Играл съм там. Всичко, изречено за пиесата, няма нищо общо с пиесата. Но това е нещо българско, нещо за политическа власт и прочее. Не целя да обиждам българската армия нито памет от войната, нито каквото и да е било за България. Тук съм, защото харесвам България. Но както казах, хората се засягат по ред причини, а понякога поводът е да получат повече власт, не толкова, че са засегнати. Това е мое лично мнение. И го виждам навсякъде по света. Това не е само български проблем – това с тази пиеса. В цял свят има такива проблеми. Казваш това? Как смееш?! Наченато е движение за ограничаване на свободата на словото, под претекст, че е език на омразата. Протестиращите срещу тази постановка имат пълното право да заявят колко не им харесва. Нито един от тях не я е виждал, но няма никакъв проблем, трябва човек да има право да заявява какво не харесва. В свободните общества няма проблем. Но да се възпрепятстват други хора да дойдат, да преценят сами за себе си, това е кощунство. Да мразиш... Хората постоянно мразят неща. Но аз не мразя това, което правят протестиращите, особено искрените такива – какъвто и процент да са. Няма да се засегна от това, че те са се засегнали. Хората се обиждат от каквото решат. Нямам нищо против. Работата ми често е обиждала хора и аз често съм засягал хора. Разбирам."

Режисьорът разказа, че и преди му се е случвало нещо подобно като ситуацията пред Народния театър.

"Правихме пиеса на велик аржентински писател. Не мога да кажа, че вината бе моя. Но имахме дата за постановка в Буенос Айрес, три дни да подготвим драматизация, която адаптирах по велик аржентински роман - „Герои и гробове", със заглавие „Доклад за слепите", което бе 24-минутна класическа музикална творба – 25 минути да е била. Някои хора много тежко се засегнаха от тази. Другата пиеса, която се наложи да правя в отчаянието си, създадох предния ден, защото промоутърите бяха обявили, че е вечер с мен. Щях за 25 минути да правя събитие в рамките на нещо друго. Ясно бях заявил на тогавашния ми агент. Неколкократно и недвусмислено го уточних. Но като пристигнах в Буенос Айрес беше наречено „Вечер с Джон Малкович", което изобщо не ми беше приятно. Не успях да разбера кой го бе казал и всички ме лъгаха за това кой го е нарекъл „Вечер с Джон Малкович". Тогава режисирах постановка в Лондон и съвсем ясно бях заявил, че ще дойда и ще играя в Буенос Айрес, Мендоса. Много се радвах да го направя, но само това щях да правя вечерта. Вместо това направихме съвсем различна постановка, за която също се оплакваха. Когато правих постановка, финансирана от Гьоте института в Чикаго, пиеса наречена „Мостът на мъдростта" с чикагски режисьор и колега. Беше по роман на Пeтeр Хандке, който драматизирахме. В края на представлението имаше хора, които ме замеряха с програми. Но за да бъдеш в общественото полезрение, да бъдеш в театъра, в киното, трябва да разбереш нещо. Сам се разполагаш в обществото, вярваш, че имаш какво да кажеш, нещо, което да поднесеш или предадеш на публиката. Но трябва да съзнаваш, че на публиката може да не се понрави. Може и изобщо да не го хареса. Това обикновено би настъпило, когато хората го гледат или когато са го видели. Това – никой не го е гледал, така че е малко странно. Но хората се засягат от много неща. Не възнамерявам да отговарям на това, защото е тяхно право. Но нямат право да възпрепятстват хора, закупили билети, да дойдат. Всъщност трябва да се заведе дело, защото ако аз си бях купил билети, щях да си искам парите. Не от Народния театър, а от тях, защото те ме възпрепятстват. Мисля, че е кощунство. Но да си против нещо, което не си и видял, не. Може да е мнение, породено от хора, с които не държа да общувам, но не ги познавам. Може да са страхотни хора. Но да не си видял нещо и да не ти харесва е едно. Нямаш право да забраняваш на други хора да го виждат."

Въпреки случилото се мнението на Малкович за българите не се е променило.

"Разочароващо е, че хора, които са искали да го гледат, не успяха да влязат. Но мога да си представя да се случва в цял свят, често. В университетите в Америка студентите не искат да слушат речи, с които не са съгласни. Как го постигат? Наричат го език на омразата, неприлично или фашистко, какво ли не. Не, те са фашисти, защото може да изслушат нещо, с което не са съгласни и според мен е основополагащ елемент от културата да можеш да изслушаш неща, с които не си съгласен. Някои от тях може да са прави, ако изобщо съществува такова понятие в дадени ситуации, но не знам... Аз съм твърдо против цензурата, против „канселирането" на хора, защото имат различни убеждения от моите. Не познавам човек, който да има същия светоглед като моя. Не държа да срещам такъв. А и дори да е съгласен с моя светоглед, може пак да имаме разногласия. Оптимистичен съм относно човешкото поведение. Като човек, който от известно време е донякъде познат в света, знам, че не всичко е ласкателство и пиене на коктейли на тераса. Много неща вървят ръка за ръка с това да си разпознаваем, които са дълбоко неприятни. Но за мен, хората могат да протестират колкото искат, обаче властите и органите на реда са отговорни да не им позволяват да възпрепятстват хора да отидат на нещо, за което са платили."

"Видял съм много неприятни неща в живота си. За съжаление, според мен е чаровна, забавна пиеса с наситени и интересни български образи. Това ме натъжава. Жалко е. Още от лятото ми бяха казали, че постановката може да породи спорове. Казах на театъра, че вероятно не бих могъл да направя друга пиеса тази година, защото е твърде късно тепърва да избера нещо, да го подготвя, да организираме всичко, но с удоволствие бих го направил, ако искате така да действаме. Именно това бе решението на Народния театър и го уважавам. Много се радвам, че го направих. Ако дойде публика, смятам, че ще им хареса. Наистина просто никак не я считам за обидна, но това не променя мнението ми за хората. За мен, политически движения... За това съм доста циничен, защото съм циничен на тема политика и идеология. Това, което използват хората за политическо внимание или власт, не ми харесва особено. Страня от политиката на всяка цена. Но занаятът ми е да работя в театъра и в киното. Работата ми в този случай бе да режисирам постановка и ми беше много приятно. За мен бе удоволствие да работя с актьорите. Така че не е. Твърде стар съм да се променям. Харесвам хората. Рядко срещам човек, с когото да не мога да се разбирам, да не мога да работя, почти никога не се е случвало в живота ми, а съм на 70 години. Не съм от тези, които само обясняват как мразят този или онзи. Не, намирам общо с много хора в живота си и не считам хората за разочароващи. Те са просто хора."

На въпроса дали Малкович би дошъл отново в Бълагрия той категорично отговори, че би.

"Стои въпросът дали биха ме поканили. Но естествено, да. Мисля, че просто е въпрос на политически опортюнизъм, излязъл извън релси. Само да отбележа, това не е изобщо политическа пиеса. Как би могло да бъде, като е написана от човек, който не е знаел абсолютно нищо за България, за българската култура, никога не я е посещавал, въобще не се е интересувал? Английско-ирландски писател от онова поколение. Открай време битува един английски израз, че „чернилките започват от Кале". Сигурно сте го чували. Как така? Че всички останали са чернилки? Какво значи? Обида е. Но повече от всичко са просто празни приказки. Хората казват всякакви небивалици. Много често, особено сега, хората се стремят да налагат цензура на свободата на словото. Не бих проявил интерес към това нито в тази ситуация, нито в която и да било друга."

13
Коментара по темата
13.
Шизо
09.11.2024 16:20:09
Ама всичко ,що е оръжие е с кофти вибрация ,хора .
Говорите за спиране на войните .
Ми махнете оръжията от детските играчки
-стига надъхване и изживяване на стрелби с оръжия .
Играйте си на нещо друго .
12.
Белене
09.11.2024 16:09:25
Ако, според Министърът на културата и Директорът на Народният театър, в Европа, изкуството не можело да се цензурира, ДА ОЧАКВАМЕ ЛИ И ИЗЛОЖБА НА ИЗВЕСТЕН, НЕМСКИ ХУДОЖНИК ОТ НЕДАЛЕЧНОТО НИ МИНАЛО с малко име Адолф ?

Може и цензурирате всичко, което на вас, силните на деня ви изнася.
А Народа те го считат за тълпа.

А свинете в Белене грухат ли грухат !

ВАСИЛЕВ ОСТАВКА !
11.
Капитана
09.11.2024 15:45:22
Този пробит евреин е скъсан отвсякъде.Правил се е на инвестиционен банкер и е загубил всичко във финансова пирамида на Уолстрийт и сега е надушил лесните пари в Бг, естествено в схема с други евреи, Васил Василев е евреин, както и Тео Ушев е евреин и още доста ще излязат, щом има намесени крадени пари.Наскоро да ви прави впечатление едни схеми около театрите в Бг, арменци и евреи намесени,случаеност - не мисла!
10.
До 2
09.11.2024 15:36:38
Браво , много точно .
9.
Може
09.11.2024 15:31:50
Ако са мазохист и ,да я изгледат, за нормални хора не се препоръчва.
8.
One of the many
09.11.2024 15:06:15
Johny you are such an absolutely unbelievable turd. You know what happens to turds, right, Johnyyy?!
You are a TURD!
7.
292
09.11.2024 14:51:54
Джони, Сцената на Народния театър на България е място за истинска драматургия. Бърнард шоу може и да е признат от критиката за велик драматург, но същата тази критика казва, че точно това му произведение е посредствено. В този аспект, иди да го поставиш някъде, където нито критика, нито театър, нито публика имат високи очаквания и критерии. Например в читалището на Горно Уйно. Макар че там може ако не им харесаш, няма да те гонят, а направо ще бият.
6.
До 5
09.11.2024 13:27:04
Сумата, която започна в мъглата да изплува е 500 000лв.. Бюджетни пари, кой ти ги брой !

Дали това е цялата сума , или е заедно с хонорара на Малкович ще се разбере рано или късно.

Както и това дали е вярно, че фараона Бърни Мадоф, завлякъл Малкович с 50млн. долара, всъщност ги е набутал при българката Ружа Игнатово от Уан койн. И от там злобата на Малкович към нас, българите.
Защото стана ясно, че са му предложили да промени пиесата но той, е казал, че само тази може да поставя до края на годината.
5.
Преместих го
09.11.2024 13:20:16
Тоя ми падна в очите. На стари години съвсем целенасочено го докараха тук да прави тоя пасквил. Вероятно е спонсорирано от соросоидна фондация . Нашия жълтопаветен планктон получи анален оргазъм.
4.
.
09.11.2024 12:47:58
Съграждани, изгледайте влога на известен, настоящ писател, автор на една трилогия...
*От прилагателното: "добър" се образува личното му име.
Чуйте, моля, защо този малък "режисьор" така е намразил българите...
И къде скита из колониите да изкара някой лев с "постановката" си...
И всъщност, дали е толкова "велика" творбицата на Show - мена...
МНОГО интересна информация!
3.
AO
09.11.2024 12:39:40
Прост народ - слаба държава...
2.
Зрител
09.11.2024 12:08:49
НАГЪЛ ЕВРЕИН БЕ !
Същият като директор Василев, ни дума за прошка или извинение. Не допускат и за миг, че може и да не са прави и че може и да са НАД един народ !
Имат се за .. богоизбрани ли ?

1) пиесата е тъпа и елементарна за най-високата, театрална сцена у нас !
Има ли към театъра художествен съвет и той как е преценил точно тази творба да се представи ?

2) самата пиеса има еднозначно, отрицателно въздействие сред българите. И в началото на мин. век във Виена и всеизвестният случай на протеста на българските студенти в Берлин, където провалят спектакала. А годината е точно преди век, през 1924г., и тикакви " рубладжий","възрожденци", " варвари" или "московска пропаганда" тогава не е съществувала.

4. През годините във Враца и Русе е постовяна тази пиеса НО ПРИКРИТА ПОД ДРУГО ИМЕ !

4) премиерата на постановката на Малкович съвпадна, злоумишлено с датата на битката при Сливница. И всяко последващо представление е на дати на битки от тази война. СЪВПАДЕНИЕ !?!

5) първото поставяне на тази, елементарна пиеса от Малкович е била през 1985г. в Ню Йорк, точно СТО години от войната. Отново СЛУЧАЙНОСТ !?!

6. Самият Малкович е със сръбско-харватски корени.

7. Защо, от милионите пиеси, които можеше да постави, този фалирал ( буквално в пирамида) актьор, преустроилсе в режисьор избра точно тази спорна пиеса ?

8. Какъв е хонорара, от НАШИТЕ, БЮДЖЕТНИ ПАРИ за поставянето на тази пиеса ?

В медиите на,Пеевски, пиесата в постановка на Малкович я има.
Който не вярва, че просто е елементарна на ниво читалище и е антибългарска, нека я изгеда ако успее да я изгледа докра.

ВЪН, ДИРЕКТОРЪТ ВАСИЛЕВ ОТ НАРОДНИЯТ ТЕАТЪР !
1.
МТ
09.11.2024 11:48:05
Върви си, ашкеназино, върви си с мира!
  Добави Коментар
Побъркайте половинката от възбуда с тези 4 трика Сутртешната разходка по бельо ще го побърка, бъдете сигурни Как фитнесът влияe на секса За жените редовните упражнения, особено тези, които укрепват тазовите мускули, като пилатес и йога, могат да подобрят сексуалната функция и удоволствие
В средата на ноември 3 зодии ще бъдат объркани - предстои им промяна Ето кои са те  Десертът, с който ще впечатлите гостите си и ще затворите устата на свекървата си Уникална рецепта за целувчена торта с банани
Какво ще се случи с тялото ви, ако клякате по 100 пъти на ден Доказано е, че това просто упражнение, познато на всеки от уроците по физическо възпитание, е от голяма полза Бременна ли е Ергенката Дениз Хайрула показа поздравления за бременност
Чистачките в Перник удариха джакпота, ето по колко прибират Трудът на главен счетоводител в Радомир също е оценен под този на хигиениста – 1260 лв. За двойно повече пари за старини - разбиват на три пенсионните фондове Рисковият за най-младите, консервативният за тези пред пенсия
Това е най-мръсната част от хладилника, за която дори и не се сещаме Чекмеджетата лесно могат да се превърнат в развъдник на бактерии и мухъл Здрави деца се държат като аутисти заради дисплеите, които зяпат целодневно! Вредите от прекомерното гледане на телефони и таблети са много, особено ако детето е в крехката възраст от 2 до 6-годишна възраст
Намерих рецептата в тефтера на баба от 1960 г. за най-вкусния сладкиш С наличните продукти у дома Никога не ползвайте клечки за зъби Вижте причината