Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Пилотска грешка е причината за катастрофата със самолета край "Граф Игнатиево"?

Съпътстващите причини са нарушаване на мерките за безопасност, на реда за изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина, поясни полк. Петко Василев
Ключови думи: катастрофа самолет, Граф Игнатиево, черна кутия, Петко Василев, Атанас Запрянов

Поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж е причина за трагедията на база "Граф Игнатиево" на 13 септември, при която загинаха двама пилоти. Това става ясно от доклада на комисията, назначена от министъра на отбраната. Той бе представен преди минути на брифинг от полковник Петко Василев - държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция".

„Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, на реда за изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за извеждане на самолета от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен по друг начин“, коментира той.

Комисията не откри данни, които да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, заяви експертът. 

„Членовете на екипажа са преминали успешно годишно и полугодишно медицинско освидетелстване във ВМА, което е завършило със заключение годен за летателна мисия като пилот. За деня на полетите заключението при предполетния медицински преглед е, че психофизическото състояние на пилотите позволява изпълнението на задачите“, добави той.

Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО, припомня БНТ.

„Няма никакви оплаквания от страна на екипажа. Не са забелязани и промени в настроението, които да попречат за изпълнението на задачата“, изтъкна полк. Василев. 

Версията, че катастрофата е възникнала заради отказ на авиационната техника се отхвърля. „За да потвърди или отхвърли това, комисията формулира три основни хипотези – отказ на силовата установка, на управлението на самолета и на барометричния високомер. Комисията анализира характера на разрушенията и установи, че лопатките при първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепване към диска. Тези от следващите степени пък са деформирани, което води до заключението, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност“, поясни експертът. 

„Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването говори, че върху роторите е приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишени режими на двигателя“, добави той.

Не са открити следи от изтичане на технически течности от самолета по време на полета. 

По данните от черната кутия двигателят е бил на максимален режим. 

„По втората хипотеза от видеоматериалите се вижда, че самолетът е управляем през цялото време. Не са регистрирани доклади от екипажа за проблеми с работата на авиационната техника. Според регистрираните параметри на полета поведението на самолета отговаря на действията с органите на управление“, подчерта полк. Василев. 

Комисията не констатира отклонения в параметрите на работата на авиационната техника и отхвърля тази версия като малко вероятна, подчерта той.

Според него трагедията е предизвикана заради започването на вертикалната фигура на полета при височина по-малко от предписаните 200 метра в мерките за безопасност. 

„Скоростта за влизане във вертикалната фигура е със 165 км/час по-малка от предписаната методична схема от 625 км/час. Пилотът е успял да го направи и е излязъл в горната точка със скорост 213 км/час. Постигната максимална височина обаче на вертикалната фигура не е достатъчна, за да осигури безопасното излизане на самолета в хоризонтален полет. Малката скорост предизвика тресене“, обясни той. 

Влизането във фаталната фигура с височина 68 метра и скорост 465 км/час не е позволила на екипажа да набере достатъчен запас от височина, което му да позволи да я завърши във вертикалната равнина. 

"Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи", каза министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Той обаче обясни, че ще вземе кадрови решения, едва след като стане ясна цялата информация по случая.

"Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. След като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат кадрови решения. Аз слухови хипотези няма да коментирам. Като професионалист и генерал ще ви кажа, че ако в такива трагични събития, ако един командир, който връчва знамето от ковчега на загинал негов подчинен не чувства отговорност, връчвайки го на семейството, не само че не е за тази работа, но той няма дори човешко достойнство", каза Запрянов, цитиран от националната телевизия.

"За мен като министър на отбраната е изключително тежък този инцидент, човешките животи са най-ценни за Министерството на отбраната. Разследването на комисията е независимо от съдебното и досъдебното. Установяване на степента на нечия вина и отговорност не е предмет на разследването. Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи. Още повече по време на война командирите всеки ден си задават този въпрос - защо губим човешки животи в битка", отбеляза военният министър.
 

20
Коментара по темата
20.
BiGIE
16.10.2024 09:23:24
Ние имаме два самолета на кръст и тези неграмотници счупиха единия, че после и а почести да ги изпращам, за какво, за неграмотността им ли?
19.
Дебелото нищо от банкя
16.10.2024 02:01:33
Оставаше и при двама мъртви, някой жив шапкар да е виновен!
Пълен кенеф са и армия и милиция-паразити, които цял живот си барат макарите!
18.
Автореее
15.10.2024 19:31:55
Високомер?
Направо счупи тъпомера!
17.
Бг
15.10.2024 16:27:42
А защо не сработиха катапултите, много ясно се вижда на записа, че са ги задействали, но някой не е извадил шплентовете преди полета и това е механика.
16.
Safety first
15.10.2024 15:58:38
Казах ви и преди,случаят е същият като с оня много опитния дето го застреля детото.В България щом имаш опит,мерките за безопасност са само добри пожелания.Няма как разни чантаджии да ти дават наклон как да правиш нещата.Резултатът го виждаме и не само в тези два случая,но и при избухналата фабрика за фойерверки и т.н. нелепи инциденти
15.
Бегереге
15.10.2024 15:51:01
Това е по-скоро като да кажеш, че шофьорът е длъжен да се съобразява с това, че сервото на волана не работи и трябва да влиза в завои отпочинал и със скорост 5км/ч, КОГАТО Е ТВОЯ ОТГОВОРНОСТ ВСИЧКО ТАКА ДА СЕ ИЗВЪРШВА, ЧЕ МАШИНАТА ДА Е В ТОП ФОРМА. Мерзост малко или много показва военния какмубешеимето.
Ама знае ли човек, ако са били русофоби, които не биха отказали заповеди и не биха насочили ракетите си към тези, които дават заповедите... Може всичко да е било за добро в крайна сметка. Едно е ясно- пак се изложихме с буквално фатални последици.
14.
Беше ясно от първия момент
15.10.2024 14:38:43
Това е като да се качиш на Форд Фиеста,и да искаш да покажеш пърформънс като с Ферари.Няма как да стане...Бог да ги прости,искали са да покажат висш пилотаж,но са надценили машината...Жалко,не е това начина....!
13.
#12 - лизача на краварски задници
15.10.2024 14:37:56
а ти хамериканска мърша ли си, 0лиг0френино? Очевидно същият като #11...
12.
do 11
15.10.2024 13:00:03
И ти го доказа с лайняния си коментар бе,Ганьо залюхан.....Все ще се намери,някой простак българин ,като теб да обяснява,какво и що са българята,ма ти не се усещаш,че и ти си
същия помияр ,какъвто описваш ,всички които споменаваш...
И няма нужда да крещиш,щото още в началото разбрахме,че си мръсна булгаристанска мърша (по Петко Славейков) и русофилска подлога и ибрик на ватнишки задници....!!!

до фдг
11.
Фдг
15.10.2024 11:59:26
ПСИХО ПОРТРЕТ НА МАСОВИТЕ БЪЛГАРИ: РАЗБИРАТ ОТ ВСИЧКО! ГЕОПОЛИТИКА, ФУТБОЛ, МЕДИЦИНА ВИРУСОЛОГИЯ, КВАНТОВА ФИЗИКА, АСТРОНОМИЯ, ПСИХОЛОГИЯ И Т.Н! НЕ СЕ СЕЩАМ ЗА НЕЩО ОТ КОЕТО ТЮФЛЕЦИТЕ, МЪРЗЕЛИВЦИ И НЕКАДЪРНИЦИ ДА НЕ РАЗБИРАТ! ОБИКНОВЕНО РАЗБИРАНЕТО ГО ПРАВЯТ ОТ ДИВАНА В ПАНЕЛКАТА, КОЯТО Е НАЙ ДОБРОТО ЖИЛИЩЕ НА СВЕТА И УБЕЖДАВАТ ЦЕЛИЯ СВЯТ В ТОВА! ПАНЕЛКАТА МОЖЕ ДА Е МИЗЕРНА, НО ИМАТ ТВ ЗА НЯКОЛКО ХИЛЯДИ! КАРАТ АВТОМОБИЛ КОЙТО Е ПРЕМИУМ НА 15 ГОДИНИ, НО Е МНОГО ДОБРЕ ПОДДЪРЖАН И НА РЕАЛНИ КМ! ОСВЕН ВСИЧКО ДРУГО СА И ЛЕТЦИ, КОИТО СА ПИЛОТИРАЛИ КОНКОРД, ЗНАЯТ ФИГУРИТЕ ОТ ВИСШИЯ ПИЛОТАЖ И СА НА ТИ С КИНЕМАТИКА, ДИНАМИКА И РЕАКТИВНИ ДВИГАТЕЛИ! ЗНАЯТ КАКВО Е МАСА И ТЕГЛО, А С ТЕОРИЯ НА ОТНОСИТЕЛНОСТТА СА НА ТИ И СА БИЛО БЛИЗКИ С АЙНЩАЙН! ХОДИЛИ СА НА ЛУНАТА И СА СЕ УВЕРИЛИ ЧЕ АМЕРИКАНЦИТЕ НЕ СА КАЦАЛИ ТАМ! БЪЛГАРИНЪТ Е НАЙ НАЙ ВЕЛИК СРЕД ВЕЛИКИТЕ! ТО ДРУГИ ВЕЛИКИ НЯМА!
10.
АААААААА
15.10.2024 11:32:54
И тези ги наградиха посмъртно за това, че строшиха няколко милиона държавни пари. Баси ма..
9.
Пфффффффф
15.10.2024 11:26:54
Аз като се изтрясках с колата, жена ми ли бе виновна до мен, че малко ми мрънкаше да карам бавно бе тъпуци ?!
8.
Истината
15.10.2024 11:19:12
Да се правят на велики пред НАТОвските им началници сърошиха самолет за милиони пак. Предните които се бутурдясаха така бяха същите говеда
7.
Така така
15.10.2024 11:16:15
От педераст пилот не става.
6.
Дааааа
15.10.2024 11:14:09
То беше очевидно и за слепите дори. Само най тъпите не видяха, че грешките са на пилота само. Едногънковите все другите им са виновни. Тъпунгери
5.
Заключение !
15.10.2024 11:11:19
НАТОвските пилоти са пълни некадърници ! Смешници, чупкаджии цоцащи държавни парички. Изпотрошиха малкото ни останали самолети които са на цяла България. Кой ще плаща това ?! Още на видеото се видя и дори от непрофесионалист, че НАТОвското говно от български произход свали самолета много ниско. Пращайте ги всички да пасат патки, поне да изхранват хората
4.
ЗапрянОФФ скрий се чантаджия!
15.10.2024 11:04:12
Чантаджията Запрянов нещо се вживява в американски генерал, цитирайки реда за "връчване" траурно САЩ знаме и медальони с номера пехотинец на роднините му. Бедни ми бедни пенсионер-чантаджия ЗапрянОФФ, скрий се и не скверни паметта на пилотите повече. Ти си срам и за БА и за НАТО.
3.
Пилот
15.10.2024 10:56:17
Айде пак пилотите виновни. Затова няма да има кандидати.
2.
ГРЕШКАТА
15.10.2024 10:49:04
Е изцяло на РВД-то,защото е виждал ,какво става на радара и не предупредил момчета веднага....
Същото се случи и с майор Терзиев,който загина над Шабла....
Та на фуражкаджиите ганьовци,все някой друг им е крив и те никога няма да признаят вината си....
1.
много ясно
15.10.2024 10:29:36
кой дърт и изкуфял военен ще каже че е виновен.
  Добави Коментар
3 зодии, които имат слава на скучни в леглото Ето кои са те  Бадеми и кашу намаляват риска от деменция Кашуто подобрява функциите на кръвоносните съдове и понижава холестерола
Ако обичате бързите и лесни закуски - тези солени мекици с шунка са за вас! Стават буквално за 15 минути, опитайте ги още утре сутринта Внимание! Иде Ретрограден Меркурий в Стрелец Какво ви очаква според зодията
Левски се върна в Топ 3, победи Локо София с 2:0 Домакините профукаха дузпа  Три зодии ще имат невероятен успех до края на годината
Лекар каза истината за пържените картофи, всички ще си отдъхнат! Не ги избягвайте!  За месец и половина тази улица в Бургас ще е затворена за движение Текат ремонтни дейности
Никой не разбра, че в този постен гювеч няма месо, изчезна от чиниите за секунди Чудесно предложение за вкусен обяд или вечеря България е първенец в Европа по регистрирани нови автомобили Само у нас бензиновите и дизеловите двигатели са близо 90 на сто от пазара
Задължително трябва да знаете това, когато купувате коледна звезда Първо проверете влажността на почвата на коледната звезда, която искате да закупите Това е рецептата за най-вкусния и лесен пълнен шаран В тази статия ще ви запознаем със стъпките за създаване на най-вкусния пълнен шаран