Точно преди 10 години, устройството за нагряване на тютюн IQOS на Филип Морис Интернешънъл постави началото на ерата без тютюнев дим в Япония. IQOS скоро беше последван от Ploom TECH, пуснат през март 2016 г. от Japan Tobacco, и glo на British American Tobacco, който пристигна в страната през декември 2016 г.
Когато устройствата за нагряване на тютюн се появяват през 2016 г., близо 30 % от мъжете и 10% от жените все още пушат, което означава наличие на голям процент от пълнолетни потребители, които биха искали да се откажат от тютюнопушенето чрез потенциално по-малко вредни никотинови алтернативи. Успехът се оказва предначертан и от това, че японците ценят новите технологии и са загрижени за здравето на своите близки. На тяхната култура идеално пасва научна технология, която няма дим, мирис, пепел и съдържа по-малко канцерогенни вещества.
Проучване на глобалното състояние на тютюнопушенето за 2019 г., проведено от Фондацията за свят без тютюнев дим, установява, че най-честата причина японските пълнолетни пушачи да преминат от цигари към нагреваеми тютюневи изделия се дължи на загриженост за здравето на другите, свързани с пасивния дим от цигари (40%). Това е последвано от 36%, които казват, че бездимните алтернативи може да не са толкова лоши за собственото им здраве, и 35%, които признават, че могат да ги използват на места, където пушенето не е разрешено.
Друго проучване установява, че убеждението, че бездимните алтентавии като IQOS и glo са по-малко вредни за самите тях (90,6%) или за другите (86,7%), е най-важният фактор.Това е последвано от лично удоволствие (76,5%), докато 74,4% казват, че ги използват , защото е по-социално приемливо от пушенето на цигари. Сред настоящите пушачи 55,1% са допълнили, че са използвали устройствата с нагряване на тютюн с надеждата, че може да им помогне да спрат да пушат.
До 2022 г. броят на потребителите на бездимни алтернативи се удвоява
Нарастването на употребата на бездимни алтернативи в Япония е значително и бързо. През февруари 2018 г., само две години след като стават масово достъпни в цялата страна, едно проучване установява, че в Япония вече има малко над 5 милиона потребители на устройства за нагряване на тютюн. Или един на всеки четирима от всички японски потребители на тютюн: 8,3% от мъжете (4,21 милиона) и 1,9% от жените (1,02 милиона), ползва бездимна алтернатива.
За сравнение през същата година, 22% от мъжете и 7,5% от жените са били настоящи пушачи (така се отчита намаление от 29,7% при мъжете и 9,7% при жените спрямо 2016 г.). До 2022 г. броят на потребителите на бездимни алтернативи вече се е удвоил, използват ги 17,9% от мъжете и 6% от жените.
Други изследвания показват, че комбинираната употреба на IQOS, Ploom и glo се е увеличила с 10 пъти между 2015 г. и 2018 г.. Това изследване установява, че до 2018 г. употребата на бездимни алтернативи се е разпространила до един от трима пълнолетни пушачи, които искат да откажат цигарите, но и един на всеки четири пълнолетни пушачи, които не са имали намерение да се откажат и биха продължили да пушат.
Как японското правителство регулира потенциално по-малко вредните алтернативи?
Нагреваемите тютюневи изделия обикновено се регулират по подобен начин на запалимите цигари в Япония, въпреки че действията на правителството са склонни да ги третират по-благоприятно. Нито един от продуктите не може да се продава на лица под 20 години. Цигарите и бездимните алтернативи са забранени в болници, училища и държавни учреждения. От 2020 г. във фабрики, офиси и ресторанти употребата на цигари е разрешена само в обособените за това места. Потребителите на устройствата за нагряване на тютюн обаче, въпреки че също са ограничени до определени зони в рамките на тези места, могат също така там да се хранят и консумират напитки.
Има и разлики в начина, по който двата продукта се облагат. През 2021 г. общият акциз за цигари е повече от два пъти по-висок от този на нагреваемите тютюневи изделия.
Няма ограничения за рекламата на тютюневи продукти съгласно националното законодателство. Това означава, че производителите им в Япония могат да твърдят, че техните продукти са „по-малко вредни“ алтернативи на горимите цигари. Докато индустрията трябва да се въздържа от промоцията им по телевизия, радио, интернет, вестници или списания, тя може да рекламира продуктите си на плакати, билбордове или на сгради, където може да се купи тютюн. Самата индустрия налага някои доброволни ограничения чрез саморегулиране, например като насърчава компаниите да насочват своя маркетинг само към възрастни.