Трима министри са гласували против идея на Асен Василев за прехвърляне на звено от МФ в МС
Мария Габриел и още двама министри не са подкрепили постановление на Министерския съвет (МС) на заседанието миналата седмица. Това показа справка на „Флагман“ със стенограмата и протокола от него. Ситуацията е необичайна, защото по правило решенията в МС се взимат с единодушие. Гласуването «против» или «въздържал се» е рядко изключение.
В случая конфликтната ситуация е заради идея на финансовия министър в оставка Асен Василев - съпредседател на партия «Продължаваме промяната». Тя касае функционални и структурни промени в Министерството на финансите (МФ) и администрацията на Министерския съвет.
Целта на нормативните промени е да се осигурят по-добри условия за ефективно изпълнение, да се подобри координацията на централизираното възлагане на обществени поръчки и да се повиши конкуренцията и ефективността на публичните разходи, съобщи миналата седмица правителственият пресцентър във връзка с казуса.
В случая се синхронизират вече предприети през Закона за държавния бюджет за 2024 г. промени.
Съгласно тях, считано от 1 февруари 2024 г., министър-председателят, в качеството си на Централен орган за покупки (ЦОП), ще бъде подпомаган от дирекция „Централизирано възлагане и обществени поръчки", която с целия си числен състав преминава от Министерството на финансите към администрацията на Министерския съвет.
Вицепремиерът и външен министър Мария Габриел обаче е изразила отрицателно становище, сочи справка със стенограмата на МС от 27 март.
Асен Василев тогава е заявил: „Срокът за структурната промяна е краят на март месец. Така че, това са предложенията, те са чисто технически – прехвърля се една дирекция от Министерство на финансите в Министерски съвет.“
Мария Габриел, която е единственият официален представител на партия ГЕРБ в правителството в оставка, е възразила: „Припомням, че в рамките на междуведомственото съгласуване от страна на Министерство на външните работи и администрацията на Министерския съвет бяха дадени отрицателни становища. Мотивите, както и тогава, така и сега, остават едни и същи. Смятаме, че въвеждането на норма през Преходните и Заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет - § 25, във връзка с преминаването на ЦОП от министъра на финансите към министър-председателя създава паралелна и противоречива правна уредба на вече съществуващата в Закона за обществените поръчки – чл. 96, ал. 2. Разпоредбите в ЗОП не са отменени, същевременно е приета тази в Закона за държавния бюджет, това създава колизия между двете правни норми в специалния и в общия закон. При такъв тип колизия правилото е, че специалният закон – ЗОП дерогира общия закон. Тоест, докато не бъде преодоляна тази колизия между двете правни норми, не следва да се преминава и към промени в действащата подзаконова правна уредба.
Прехвърлянето на ЦОП, също така чрез нормата от Закона за държавния бюджет, вече нека кажат и специалистите, но според нас противоречи на Конституцията, на министър-председателя, който е орган с обща компетентност да възлага специална компетентност и тя е несъвместима с неговия конституционен статут и правна норма. Междувременно министрите са централни и еднолични органи на изпълнителната власт със специална компетентност.“
Асен Василев не се е съгласил с аргументите на Габриел: „По две от точките колизия няма, тъй като разпоредбите на ЗОП казват, че Министерският съвет може да определи която и да е институция да отговаря. Разпоредбата на Закона за държавния бюджет казва коя да е тази институция, тоест – то е в рамките на това, което специализираният закон позволява. Що се отнася до общата компетентност, има специализирани дирекции в Министерския съвет, тук е примерно дирекция „Концесии“, това е доста специализирана дейност. Така че, не виждам нещо различно спрямо това, което в Министерски съвет вече съществува и докато нямаме произнасяне на Конституционен съд или атакуване там, за да се отмени тази норма, ние трябва да я изпълним.“
След това премиерът Николай Денков е предложил проектопостановлението все пак да се гласува въпреки липсата на единодушие.
Аз бих предпочел в случая това решение да бъде взето и съответно, ако има възможни възражения, те да бъдат реализирани по съответния ред, е заявил акад. Денков.
Последвало е гласуване, при което „за“ са били 16 от членовете на МС, един е бил „против“, но е имало и двама „въздържал се“.
"Против" е била Мария Габриел. Кои обаче са били двамата "въздържал се"? Може да се предположи, че това са били вътрешният министър Калин Стоянов и министърът на електронното управление Александър Йоловски, които през последните месеци влязоха в остър конфликт с „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ).
За изненада обаче протоколът от заседанието на МС показва друго. Йоловски е бил „за“, а Стоянов е отсъствал от заседанието. „Въздържал се“ пък са били министърката на туризма Зарица Динкова и министърът на образованието Галин Цоков. Двамата не са изложили аргументи.
Зарица Динкова бе сред 11-те, които си направиха отвод, след като номинираната за премиер Мария Габриел на 19 март предложи несъгласуван с ПП-ДБ състав на правителство с първия проучвателен мандат на ГЕРБ. Динкова участва и в пресконференцията на „Продължаваме промяната – Демократична България“, когато от формацията се възмутиха от действията на Габриел.
На сакат прилича. На сакат човек с чуканчета.
От месеци мои съграждани се борят против изсичането на 45 здрави липи в центъра на Добрич. Е, утре ще се секат.
Миналата седмица майка ми разказа, че липите на моята улица вече ги няма. Със сигурност знам, че бяха силни и здрави дървета, защото ги оглеждам всеки път, с тях съм расла. Улицата миришеше божествено на липов цвят всяка година, листата обвиваха таванското балконче, на което обичах да чета, никое друго ухание не казва така ясно "дом".
Но да кажем, че не е работа на града да бъде дом.
Тогава може би да споменем за птиците, които гнездяха там? Беше пълно с гугутки, малко некадърни гнездостроячи, но пък самоотвержени майки, мътеха и в късен сняг даже.
Айде, оставете птиците. А какво става с температурите – през лятото, когато и без това правеният за манифестации централен площад е толкова свидлив на сянка?
Ами като няма и дървета? Знаете ли колко ще им трябва на новопосадените фиданки, за да почнат да дават сянка?
А за градски топлинен остров чували ли сте?
Да не говорим просто колко грозен и убог става един град без жива природа. Става тъжен. Лишава се, впрочем, от част от историята си, защото дърветата също са част от историята му, също като Люцкан, дето гори в червени пламъци, и неговите цветя.
Справка: площад Старият орех. Ореха отдавна го няма, нямаше го и когато бях малка, обаче мястото му се помни.
Не знам по коя програма трябва да се отчете финансиране, за да се сади на мястото на съществуващи дървета. Ама е грехота."