Съобщението съдържа и директни препратки към вулгарни асоциации – „до достигане на множествен... куп подаръци” (като е пределно ясно, че става дума за оргазъм), а „който носи бяло, му се... доиграло” (е препратка към популярната от миналото песен на Спенс и думата на мястото на точките е ясна). Каква култура само! Явно е толкова стойностна и висока, та кой, ако не Национален фонд култура, Министерството на културата, държавата трябва да финансират тази гротеска от нашите данъци.
Водещи ще бъдат „неувяхващата“ Малин Янк и „бялата фея“ Pixxie Dust, които ще „Формулата „въртят заплашително топки”. Догади ли ви се? Или пък кой знае, може и да ви се прииска да замените посещението на театрална постановка, за да не изпуснете тази безценна културна проява в столицата.
Още в началото на годината избухна скандал, след като се разбра, че НФК са дали 93 000лв. на организаторите, за да финансират драг куин шоу в ЛГБТИ заведението им The steps. Това показа справка на в годишния отчет на фонда за 2022 г.
Съдебни дела?
Интересното е, че след недоволството, което предизвикаха тези разкрития, НФК уж прогледна и се възмути редом с обществеността, като даже заведе съдебни дела срещу "Сингъл степ" ЕООД, чийто е въпросният проект с драг кралици. По това време, в началото на годината, шефът на институцията (уж временно) беше Сава Драгунчев, който беше назначен от бившия министър на културата Атанас Атанасов (да не се бърка с мон женерал Наско; това е момченцето, останало по-популярно като „просто Наско”). Но както знаете, временните неща са най-постоянни, поради което Драгунчев още оглавява организацията.
В същото време от The Steps излязоха с възмутена позиция, в която ни се скараха, че всичко, изречено срещу тях и драг бингото, включително и заведените дела, са клевети и опити за провокации, които са насочени да дискриминират ЛГБТИ общността, като също се заканиха да защитят името си в съда: „Драг изкуството е важна част от историята и културата на ЛГБТИ хората като артистично средство за себеизразяване и протест срещу наложени обществени стереотипи свързани с общността ни, а за нас от The Steps е гордост да празнуваме красотата и разнообразието на драг изкуството като инструмент за образование и повишаване на осведомеността на обществото по въпросите за ЛГБТИ културата - особено за оспорване на стереотипите и погрешните схващания за нея”...
Тогава те най-нагло заявиха, че ще продължат да изпълняват одобрения от НФК проект, като и занапред ще осигуряват платформа за артисти с цел нормализирането на възприемането на ЛГБТИ общността.
И някак неусетно се оказа, че май, май никакви дела няма да заведе нито държавата, нито Министерство на културата, нито НФК, а въпреки недоволството, драг бингото се игра вече няколко пъти в столицата, като тази неделя предстои следващата порция оргазми, е...е и прочее, платена от нас. Няма не искам, няма недей, нека безпомощно възкликнем и ние в този дух, така или иначе сме на чалга вълна.
НФК и „Кралицата” шеф
НФК, както сами определят своята мисия, целят да подкрепят на национално ниво създаването, развитието и разпространението на българската култура и изкуство в страната и чужбина. Умилително, особено на фона на някои от проектите, които финансират и на фона на шефа им, който се оказа, че има и профил в една от популярните гей мрежи за поръчков екстремен секс, където се подвизава с профила "Кралицата".
Между другото, кралицата Драгунчев беше кандидат за директор на Народния театър. Не му върви на този театър и това си е...
Въпросният ни намекна, че явно сме и изостанали, за да не приемаме тази културна иновация: „2023 година е, България е в Европа. Има дадености, с които трябва да се съобразяваме. Има дадености, които са свързани с поощряването на разнообразни творци, има и условия, свързани с членството ни в ЕС, като децентрализация и равенство на половете”.
На човек направо му иде да изкрещи „Културата под ножа!”, проследявайки цялата нишка, в която се подвизават драг елементи, вулгарни препратки и намеци, шеф „Кралица” и прочее порнография от най-долнопробен вид.
Интересното е, че във въпросната „Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации”, по която са отпуснати парите, е посочено, че допустимите проекти са такива, „които допринасят за цялостното развитие на културната среда, във всички нейни аспекти – професионални, художествени и творчески, социални, публични, икономически, медийни, и др” . Тук, съвсем резонно, възниква въпросът как това драг бинго ще допринесе за развитието на културната среда у нас. Какво общо може да има подобна простотия с мисията на фонда, която уж е утвърждаването на българската култура и духовност?
„Другите българки” и Майсторът под теслата
През 2022 г. имаше друг скандал, свързан с изложбата "Другите българки" и документалният филм "България в транс", посветени на транссексуалните хора в България, който проект отново беше финансово и от НФК, като одобреният бюджет от държавата беше в размер на 10 000 лв., а първоначално исканата сума -20 000, защото били предвидени разходи за кетъринг и т.н.
Авторът Михаил Вучков използва фолклорната символика от картините на Владимир Димитров-Майстора, за да покаже историите на няколко души, променили пола си. Вучков чак си позволи да зави, че причината да повдигне темата е свързана със и 140-тия юбилей на Владимир Димитров, който беше на 01.02.2022г. Според въпросният, хората, преминали през операция по смяна на пола през 21 в., се оказват в сходна позиция с жените от края на 19 век, чието място е било "под домашната стряха". Тоест откровена подигравка с картините на Димитров и образа на жената, на хубавата българка, увековечен от него.
Гротеската се състоя на 8 март, незнайно защо, при положение, че в картините на Майстора винаги е личало възхищението и любовта към българската жена. Жена! Картини, в които физическата красота се доближава до висотата на морала и ценностите на българската, за разлика от фотографиите на Вучков, от които ни плашеха неодухотворени физиономии, омацани с килограми кит, приличащи на маймунски задник силиконови джуки, грозно нарисувани вежди и тонове порнография.
Пари и култура
Пари, както непрекъснато се жалват и оправдават от всяко министерство, винаги ни липсват. Иманедостиг за това, за онова, за какво ли не. Не са достатъчни и за култура.
През годините, често именно с това обяснение, са отказани от финансиране редица наистина качествени проекти. Например „По пътя на българските традиции” , който целеше да представи 12 сред най-значимите български празници, изобразени чрез средствата на живописта. Една от причините за отказ – завишен бюджет. Знаете ли за какво сума ставаше въпрос – 4 988лв.
Или пък Балетно - фолклорен спектакъл по творба на Петко Р. Славейков, който трябваше да е реализиран от млади български студенти дебютанти в сферата. Там основната причина за отказ беше, че „няма категорични доказателства, че екипът дебютанти има необходимият потенциал за създаване толкова мащабна творба”. Друго си е опитът на драг кралиците, м-да...
Или пък проект за „Филм за приноса на българските илюзионисти в развитието на магичното изкуство”. Липсвал авторски подход и художествени цели. Или „Създаване на цикъл от кратки музикални пиеси,вдъхновени от избрани литературни творби на Елин Пелин, в съчетание между 3 различни стила - класическа музика, фолклор и джаз” – този пък бил замислен като учебен процес, а не като поле за дебютна изява на професионалист в съответната творческа област, категорично го резнаха от НФК.
А за проекта на Steps, който организаторите са оценили на 353 230.08лв. (да, да, добре прочетохте), кандидатствали са за 99,858.82лв. и са получили 77.046.66лв. е посочено: „Степ ЕООД има доказан опит в културния живота на страната особено в ЛГБТИ общността, организацията е една от малкото български организации, които създават, дистрибутират и популяризират темите за равенството и толерантността на всяко едно ниво. Сингъл Степ ЕООД създават множество интердисциплинарни проекти в годишната им програма за изкуство. Организацията развива нови артистични методи, събитията и проектите засягат важни съвременни социални теми. Организацията има ясно обоснован план, как да надхвърли и надгради досегашните си постижения.”
Виждаме, че не всичко опира само до пари... ако бюджетът е ограничен, както непрекъснато се тръби и не достига за явно стойностни проекти, как такива огромни суми се заделят за крайно спорни и откровено пошли идеи? Това не е култура, не е даже и халтура, това е новата диктатура... Да разбъркаме косматите топки, уважаеми читатели. Бингооо!