Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
Как ще се прилага новият данък „свръхпечалба“ в България
Еднократният данък ще е в размер на 33 % и ще засегне поне 100 хил.фирми
Министерството на финансите публикува промените в данъчните закони, които ще съпроводят Закона за държавния бюджет за 2023 г. Ведомството, управлявано от Росица Велкова, прави промените в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, както и в други закони през неговите преходни и заключителни разпоредби. Една от най-важните данъчни промени може би е въвеждането на нов, еднократен данък „свръхпечалба“, който ще обхване всички фирми и еднолични търговци. Той се прокарва с промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО).
В законопроекта данък „свръхпечалба“ е наречен „солидарна вноска за свръхпечалбите, генерирани в периода от 1 юли 2023 г. до 31 декември 2023 г.
По-долу публикуваме мотивите на Министерството на финансите, с които предлага въвеждането на данък „свръхпечалба“.
Защо е нужен данък „свръхпечалба“
Предлаганата мярка е изготвена с цел гарантиране на обществения интерес чрез запазване на макроикономическата и фискална стабилност на страната и за овладяване на инфлацията, породена от външни и вътрешни политически и икономически фактори.
При запазване действието на приетите през 2022 г. политики и отразяване на фискалните ефекти от влезли в сила нормативни и други актове, предопределящи приходите и разходите, целогодишният ефект за 2023 г. предполага значително влошаване на 9 бюджетното салдо. В тази връзка е необходимо да се предприемат правилните и адекватни мерки за придържане към цифровите фискални правила и ограничения по Закона за публичните финанси.
Ако не бъдат предприети спешни мерки, биха се активирали следните рискове:
Включване на страната в процедура по прекомерен бюджетен дефицит. Отлагане за неопределено време присъединяването на страната към еврозоната;
Влошаване на кредитния рейтинг на страната;
Повишаване цената на дълговото финансиране и затруднения при емитиране на външни и вътрешни заеми, което ще създаде ликвидни проблеми за финансиране на бюджетните разходи;
Ускорени темпове за доближаване до границата на дълговия критерий от 60% от БВП.
За да се защити общественият интерес от негативното проявление на тези рискове, е необходимо да се предложат справедливи и балансирани мерки.
През последните години в условията на кризи и предизвикателства държавата е провеждала политика в подкрепа на бизнеса, като са прилагани редица антикризисни мерки, включително чрез облекчения и пряко подпомагане. При променената общественополитическа обстановка, общественият интерес предполага и бизнесът да бъде солидарен, като поеме част от приноса за запазване на стабилността на страната, особено лицата, реализирали значителни печалби в условията на криза.
Предвижда се внасянето на солидарната вноска като временна мярка.
Въвеждането на тази спешна мярка от страна на държавата ще позволи смекчаване на риска цените на стоките и услугите да достигнат още по-неустойчиви равнища и ще гарантира, че няма да бъдат нанесени трайни вреди на потребителите и икономиката като цяло. Едновременно с това мярката ще допринесе за запазване на устойчивостта на публичните финанси и за осигуряване на необходимите финансови средства за осъществяване на разходните политики на държавата, свързани с обществения ред и сигурността, образованието, здравеопазването и други.
Мярката ще гарантира запазване стабилността на публичните финанси, тъй като ще позволи дефицитът на сектор „Държавно управление“ да остане в рамките на изискванията на Пакта за стабилност и растеж (ПСР). На 08.03.2023 г. Европейската комисия публикува Комуникация с насоки относно фискалната политика за 2023-24 г., в която информира държавите членки, че от 2024 г. общата клауза за дерогация няма да бъде в сила. С действието си клаузата позволяваше на държавите членки да се отклонят от правилата на Пакта за стабилност и растеж, при условие че това не застрашава публичните финанси в средносрочен план. Деактивирането на клаузата означава, че при дефицит за 2023 г. над 3% от БВП срещу България ще бъде започната Процедура за прекомерен дефицит, което ще има негативни репутационни, а евентуално и финансови последици, свързани със спиране на част или всички ангажименти по Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Предлаганата мярка е от значение и за стратегическия национален приоритет на България за присъединяване към еврозоната, потвърден с Решение на Народното събрание от 27.10.2022 г. във връзка с приемането на еврото в Република България. За успешната реализация на този приоритет следва да се гарантира изпълнението на номиналните критерии за членство в еврозоната, включително по отношение на публичните финанси и ценовите равнища. С оглед на това, мярката е в съответствие с целта за присъединяване към еврозоната, позволявайки на бюджетния дефицит на сектор „Държавно управление“ да остане под референтната стойност от 3% от БВП. Това се отнася и за критерия за ценовата стабилност, тъй като, допринасяйки за ограничаването на инфлацията чрез антициклично поведение на структурния баланс, солидарната вноска би повишила вероятността показателят за ценовото равнище в България да е близък до референтната му стойност. Поради тези причини въвеждането на предлаганата мярка е важно с оглед даването на ясен 10 политически сигнал на европейските партньори за амбицията на Република България за приемане на еврото.
Евентуалното активиране на Процедура за прекомерен дефицит и поредно отлагане на членството в еврозоната ще има негативни ефекти върху кредитния рейтинг на страната и може да доведе до покачване на цената на финансиране.
Мярката се предлага, за да се гарантира общественият интерес като цяло, тъй като ако не бъде въведена, икономическата ситуация в страната може да се влоши и да има посериозни отрицателни въздействия върху инфлацията, ликвидността на пазарните оператори и всички икономически сектори и дейности. С оглед на изключително високото увеличение на цените на всички стоки и услуги, държавната и публичната намеса за защита на потребителите и бизнеса е от особено значение.
Въвеждането на солидарна вноска е подходящо и пропорционално средство за справяне със свръхпечалбите, възникнали в резултат на външни и вътрешни политически и икономически фактори (като пандемията с COVID-19, енергийната криза, военните действия в Украйна, предоставената във връзка с тези кризи финансова подкрепа от държавата и други). Тези печалби надхвърлят нормалната печалба, която дружествата биха получили или биха могли да очакват да получат при нормални обстоятелства, ако не бяха настъпили тези фактори.
Мярката представлява преразпределение в обществен интерес на реализираните свръхпечалби в резултат на неочаквани пазарни изменения и стремителното нарастване на цените на всички стоки и услуги, възникнали в резултат на външните и вътрешни политически и икономически фактори, въпреки прилаганите мерки от страна на държавата за подпомагане и компенсиране на бизнеса.
Начинът на въвеждане на солидарната вноска дава възможност, при нормализиране на икономическата ситуация (тоест при реализиране на финансови резултати в рамките на дефинираното в закона адекватно увеличение), дружествата да разполагат напълно с печалбата си, а при реализиране на свръхпечалби (тоест финансови резултати, които надвишават стандартния темп на растеж), допълнителните средства (под формата на солидарна вноска) да се използват за подпомагане социалната политика на държавата, насочена към уязвимите сектори от обществото. Преразпределението на свръхпечалбите и допълнителните приходи ще предостави възможност осигурените финансовите средства да се насочат към по-нискодоходните домакинства (по линия финансиране на пенсиите) и за финансиране на други разходни политики. Това би представлявало косвено балансиране на потреблението. Въвеждането на солидарна вноска върху свръхпечалбите може да се отрази в промяна на провежданите фирмени политики, така че дружествата да не се стремят към натрупване на свободни финансови средства, а към реализиране на инвестиционни или друг тип производствени разходи, което при равни други условия би благоприятствало общото икономическо развитие на страната.
За периода 2020 – 2022 г. държавата е предоставила помощи и компенсации на бизнеса, свързани с пандемията COVID-19, енергийната криза и военните действия в Украйна общо в размер на 10.3 млрд. лева, както следва:
За 2020 г. – 2.1 млрд. лв.
За 2021 г. – 2.3 млрд. лв.
За 2022 г. – 5.9 млрд. лв.
Едновременно с това, с цел подкрепа на бизнеса и намаляване или запазване на цените на определени стоки и услуги, бяха въведени намалени ДДС ставки, както и освобождавания от облагане с акциз. Бюджетният ефект от въведените намалени данъчни ставки и освобождавания от облагане с акциз за периода 2020 – 2022 г. е загуба общо в размер на 908.7 млн. лв., както следва:
За 2020 г. – 94.7 млн. лв.
За 2021 г. – 283.5 млн. лв.
За 2022 г. – 530.5 млн. лв.
Общо за периода 2020-2022 г. са предоставени 11,2 млрд. лева под формата на помощи, компенсации и намалени данъчни ставки.
По данни на Националната агенция за приходите за периода 2018 - 2021 г. дружествата и едноличните търговци са декларирали общо следните данъчни печалби и облагаеми доходи: