Скандинавските туристи се връщат към България, очакваме Лято 2023 да е по-силно от миналото
- Г-н Янакиев, днес направихте първа копка на предстоящия ремонт на ул. „Виа Понтика”. Защо тази улица е толкова важна за Созопол?
- Созопол е разположен условно върху три полуострова. Ул. „Виа Понтика” действа като околовръстен път на най-големия от тях – Буджака. Тук районът преди години бе обособен като вилна зона, но впоследствие тук се застроиха жилищни сгради, хотелски комплекси. Длъжни сме да осигурим на хората, живущи тук, нормални условия за живот. И едното важно нещо е ул. „Виа Понтика”, която преди беше старият път към Приморско.
- Днес официално започва ремонтът на улицата, какъв ще е процесът на работа?
- Проектът е разделен на два етапа. Знаете за огромния проект, който сега се движи за ВиК инсталциите и който е на стойност около 400 млн.лв. Община Созопол участва в него за около 13 млн. лв. – средства, които ще се изразходят за южния склон на Буджака и за вилна зона „Червенка”. Тоест ние трябва да направим ремонта на южната част на ул. „Виа Понтика”, след като стартира големият ВиК проект. Затова реконструкцията на улицата е условно разделена на северен и южен участък. Първо започваме със северния. Той се простира почти до „Созополис” и е с дължина около 2 километра, като на този етап ще бъде изграден половината.
Започва ремонтът на созополската улица „Виа Понтика“
- А колко е дължината на цялата улица и колко ще струва реконструкцията? Изобщо може ли да се направи такава сметка, предвид инфлацията?
- Трудно е да се направи сметката наистина. Само миналата година имахме ръст от 30% в строителните материали. Грубо казано улицата е с дължина около 4 километра от край до край. За първия етап на ремонта са предвидени около 3 млн.лв. и така общата сметка би следвало да стигне до 5-6 млн.лв., ако не растат допълнително цените. Тук говорим за основен ремонт със смяна на пътната настилка, на тротоарите, изграждане на отводняване и всичко необходимо. Тротоарите са важна част от предстоящия ремонт, защото не навсякъде има такива. Това скоро ще се промени и ще стане удобно както за пешеходците, така и за шофьорите. Нужно е да оправим „Виа Понтика”. Знам добре, че състоянието на общинската инфраструктура е трагично и затова една голяма част от услията ми като кмет са насочени към ремонта ѝ, както и на вътреуличната мрежа в населените места.
- Ще се справите ли до лятото с ремонта?
- Първият етап е на стойност около 1.5 млн.лв. и той ще бъде завършен до май месец тази година. Идеята е да се завърши преди сезона, за да могат хората да го ползват в най-активните за града и общината месеци.
- Като заговорихме за предстоящия летен сезон, имате ли вече някаква информация от туроператорите, от хотелиерите? Какви са техните прогнози, анализи?
- Проведох няколко срещи с хотелиери и това, което разбирам, е, че записванията за Лято 2023 са повече от миналогодишните. Добра новина е, че част от Скандинавския пазар започва отново да се връща към България и Созопол и ще можем да разчитаме и на тях. Важно е, че тези страни изглежда са започнали пак да виждат България като атрактивно за почивка място.
- През последните години, основно заради ковид, фокусът на туризма по Българското Черноморие сякаш се измести към родния турист.
- Да и докато това не е лошо, знаете добре какъв беше резултатът по отношение на броя автомобили. Западните туристи идват основно с чартърни полети и автобуси, а българите – с личните си коли. И в един момент се оказа, че имаме много гости, а автомобилите са два пъти повече и няма къде да се паркират.
- Има ли решение на този проблем?
- Опитваме се. За 3 години сме осигурили може би около 300-400 нови паркоместа – в паркинги и места за паркиране.
- Още като стартира мандатът Ви в края на 2019 г., мнозина още помнят сериозния проблем с паркинга край яхтеното пристанище, който се оказа отдаден под наем и крайно непечеливш. Успяхте ли да коригирате това?
- Паркингът там беше в публично-частно партньорство. Това се касаеше на практика за всички паркинги на територията на общината и от тях в хазната влизаха... по 10 000 лв. на година. Това вече не е така. Сега приходите ни само от паркинги са в размерите 600 000 лв. през 2022 г. 60-кратно увеличение като печалбата от там е доста голяма. Това ни позволява да инвестираме постоянно в нови идеи като бариери, LPR камери, модерно паркинг оборудване и т.н., което допълнително повишава качеството на услугата. Успяваме да намерим и нови локации, където да организираме нови паркоместа – пример за това е кв. Месаря в Новия град. Постоянно работим в тази насока и аз съм на мнение, че това е добро, защото едно от основните пера на Община Созопол е дейността „транспорт”.
- А какво се случва с подземните контейнери за отпадъци? Чистотата в града несъмнено е нещо много важно особено през летния сезон.
- Продължаваме монтирането на такива. Не съумяваме навсякъде, защото на много места в града има ключова подземна инфраструктура. Но е много ценно да има такива контейнери поради редица причини – по-тихо е за жителите, херметически са затворени и съответно няма такава миризма, няма да говорим и за гларусите. Но процесът продължава и Созопол и Черноморец ще бъдат оборудвани с такива контейнери.
Ние сме закоравяли в издояването на бедния български турист лятоска!
Че омръзна ни да перем чаршафи (нямаме сушилня... старата Зла е изкукала...дай и да простира и готви,вмирисва стаите на почиващите на горния етаж със зловонните си помии),чистим от сутрин до вечер до припадък,от изкачване на стълби заприличваме лятоска на "бухенвалдски манекени" (не ни стига и другото),поливаме доматито,приготвяме буркани с туршия, зидаме като ненормалници в задния двор.. сновем като главами около нашето всичко...имотите-имането и накрая нищо... САМО ТРОХИ.
Здрави сме в ръцете ама в ъкъла... уч но нема?
Само наши побратими от Пернишко, Радомирско и Разложко идват да ни" оакат "хотела от Соца с пристроени нужници.
Догодина като паднем,я кръст,я някой вирус,я нещо очаквано...как ще я караме?
А дано дойдат и при нас...
Чувай Боже и закриляй!