Около 200 000 автомобила има в Бургас, броят им расте годишно с около 1500
Андрей Рунчев е дългогодишният директор на ОП "Транспорт" към Община Бургас. Разговаряме с него във връзка с наближаващия старт на "зелената зона" на 2 май и за да обясни той в подробности каква е ситуацията с паркирането в Бургас.
-Г-н Рунчев, миналата година бе гласувано и прието разширение на „зелената зона“ в Бургас. Касае се за последния район в жк „Лазур“. Това неминуемо създава проблем за живущите там, които са под наем. Какво документи са нужни на хорта, за да получат стикер?
-Това е упоменато в общинската наредба. Тези, които са под наем, наистина ще имат проблем. Ако нямат постоянен адрес в Бургас, няма да могат да извадят стикер.
-Въпросът ми е свързан донякъде и със създалата се ситуация с украинските бежанци. Голяма част от тях се насочиха именно към жк „Лазур“ за временно пребиваване. В тяхната ситуация какво се случва?
-Те нямат право на стикер. Това важи за всички граждани, които не изпълняват условията в наредбата.
-А ако живущ под наем успее да направи адресна регистрация, той все пак ще трябва да има постоянен адрес и лична карта, с която да докаже, за да извади стикер?
-Личната карта е доказателство за това, че човек има постоянен адрес. С временен адрес, условията в наредбата не позволяват това да се случи. Знам, че това създава проблеми на гражданите, но в крайна сметка Общинският съвет е приел тези условия и те се изпълняват.
-Миналата година започна една добра инициатива за закупуване на временен стикер конкретно за зелена зона, който важи 14 дни. Продължава ли това?
-Със сигурност продължава, защото се оказа изключително полезно за гражданите. Това беше въведено миналата година и отношението към този временен стикер е позитивно. През определени периоди от време правим анализ на тези данни и предстои да предложим нова промяна в Наредбата. Сесиите на Общинския съвет сега са малко разместени (заради забавянето на бюджета на национално ниво, бел.а.) и не мога да ви кажа кога точно ще се случи това, но ще е скоро. Идеята е да се даде възможност за закупуване на едномесечен стикер. Имаме готовност да въведем и т.нар. „еднодневно плащане“, което ще улесни доста хората, които идват в Бургас за през деня. То ще важи за цялото работно време на съответната зона – синята е 10 часа, зелената – 9. Това ще е много удобно особено лятото, защото често в активния сезон водачите на автомобили забравят да пускат СМС-и и се създават неприятни ситуации.
-Обсъждали ли сте вече някаква цена за тези две нововъведения?
-За еднодневния стикер обмисляме за сума между 6.00 и 7.00 лв. Това излиза с една идея по-евтино, отколкото хората да заплащат почасово. Например работното време на синята зона е 10 часа и следователно 10 лева, а за зелената – 9 часа и съответно 9 лева. Този стикер ще важи за всички платени зони и вероятно цената ще бъде еднаква за двете. Относно едномесечния стикер, за него още не сме мислили каква ще е стойността му, защото там се касае за доста по-дълъг период от време. Вероятно ще има процентно намаление спрямо почасовата стойност и може би ще се стори скъпо за мнозина, но в крайна сметка – това е алтернатива, която предлагаме. Продължаваме да използваме по-консервативен подход при допускането на много автомобили в централната част и тези две опции ще са екстри в ползването на зоната. Който желае да ги ползва, ще трябва да се съобрази с условията и ако прецени, че е изгодно, ще се възползва. Всяка една от тези цени в крайна сметка трябва да действа и като рестрикция за поголовно влизане в централните зони и затрудняването на хората, живущи там.
-Преди няколко месеца споменахте за новите дигитални услуги, които ще въвеждате. Конкретно почасовото заплащане за паркиране през Вайбър. Заработи ли тази система?
-Системата работи от няколко месеца и лека-полека се покачават ползвателите. Предстои да започнем една доста мащабна рекламна кампания, чрез която да разясним на хората как да ползват новата система. Имаме собствен чат бот, който дава възможност освен потребителите да получават информация за състоянието на зоната, да могат и да заплащат през приложението Вайбър. Това е изцяло в услуга на гражданите. Ние приключваме съвсем скоро и издаването на хартиени талони. Имаме последен набор от тях, които сме изпечатали и ще бъдат продадени, но след това тази практика ще бъде прекратена и заплащането за паркиране в зоните на Бургас ще се извършва изцяло дигитално. Технологиите са много напреднали и вече наистина няма смисъл да хабим хартия. А и електронното е много по-лесно. Такава е тенденцията и освен това този тип разплащане ще се прехвърли и за други услуги, които Община Бургас предлага.
-ОП „Транспорт“ прави често анализи за ползването на зоната и това как тя се приема. Какви са данните за новата, т.нар. „синьо-зелена зона“, която бе въведена миналата година?
-Добре се възприема от хората тази смесена зона. Както съобщихме още при въвеждането ѝ, направихме възможно паркирането в нея да се извъшрва и от двата номера – 1356 и 1357. Това е възможно, защото все още цената и за синята, и за зелената зона е еднаква в размер на 1 лв. Тези хора и бизнесът, който се намира в тази част, приема добре инициативата, защото могат да се възползват от това, че през активния сезон, когато тези райони са най-натоварени, те паркират преференциално. Също така по този начин цялата периферия на Приморския парк се ползва при еднакви условия от всички – особено през лятото.
-В доста градове в България се повиши вече цената за почасово паркиране в платените зони. Готви ли се ръст и в Бургас?
-Със сигурност в един момент това ще се случи и се обмисля за в бъдеще. Основно икономическите показатели показват, че настоящата цена ще трябва да претърпи промяна. Кога ще се случи това обаче заега не може да се каже. Това зависи и от Общинския съвет, и от стратегията, която ще решим да ползваме. Така например обсъжда се и вариант да се обособи вътре в самите зони една по-малка синя зона, а останалата да премине към зелена.
-Какво точно значи това? Обособяване на някакво ядро, където паркирането е по-скъпо докато на другите места остава на сегашни цени?
-Точно така. В определен радиус от центъра на Бургас обсъждаме цената да е по-висока, а останалата част да се трансформира в друг „цвят“. Имаме няколко концепции, които разработваме все още и в близко бъдеще ще се вземе решение, с което от една страна хем да опитаме да решим проблема с паркирането, хем и гражданите на Бургас да са доволни.
-Платеното паркиране в Бургас на практика обхвана целия разширен център на града – жилищните комплекси „Братя Миладинови“, „Лазур“, „Възраждане“ и ЦГЧ. Има ли планове за още разширяване?
-До момента извън тези изброени комплекси нямаме никакво намерение да увеличаваме обхвата на зоната. Въпреки това държа да отбележа, че платеното паркиране е процес, които има огромни ползи и те се виждат. Ясно е, че нямаме физическата възможност да се реализират идеи като многоетажните паркинги. Имахме допитвания до граждани, провеждахме анкети за места, където могат да се изградят такива. Помните – тези идеи бяха отказани от самите живущи в районите.
Коментираме с колеги от другите градове. Във Варна например сега имат общо 10 000 паркоместа. Предстои броят им обаче да се увеличи до над 20 000. В столицата постоянно се разширява периметърът на тяхната зелена зона – както знаете там в центъра е „синя“, а в периферията – „зелена“. В Пловдив ситуацията е подобна. Постоянно има желание от граждани, които живеят в периферията, да се разширява зоната, защото усещат натискът от автомобили. Но докато там има накъде да се разширява градът, тук ситуацията е различна. В Бургас единствените посоки са север-северозапад или жк „Изгрев“ и жк „Славейков“. Всичко останало е заобиколено от вода. Центърът ни е прекалено малък да поеме огромния поток от автомобили.
Всеки собственик на автомобил е длъжен да помисли за начина, по който ще паркира возилото си. Реализират се частни паркинги в Бургас, скъпо е, но в крайна сметка Общината няма нито възможността, нито ангажимента да осигури паркомясто на всеки. Затова някои от мерките, които взимаме чрез платеното паркиране, са по-рестриктивни. Знаем, че има ощетени, но общественият интерес остава защитен по този начин.
-Колко автомобила има в Бургас и региона?
-Води се ежегодна статистика за това колко автомобила през годината са били отписани и колко нововписани. Конкретно за регистрационни номера с „А“ се отчита разлика от около 3000 автомобила на година. Това значи, че в цялата област на година автомобилният парк се увеличава с 3000 автомобила. Ако приемем, че половината население на Бургаска област е концентрирано в Бургас, това значи, че всяка година тук броят на автомобилите се увеличава с около 1500. Това е абсолютният минимум, защото в това число не се включват нито лизинговите автомобили, нито служебните, които извършват дейност. Над 230 000 са общо регистрираните автомобили в Бургаска област. В областния център има над 120 000 коли, официално. Ако към това число обаче сведем и лизинговите, и служебните, вероятно бройката може да надхвърли 200 000. Проблемите с паркирането се появяват навсякъде и това е нормално при такава статистика. Всяка година правим необходимото, дори невъзможното, да осигуряваме места за паркиране, но винаги идеята, която ни води, е, че не колите, а ние, хората, сме важните.
Ами ако този който е под наем е роден в Бургас, но се е отделил от родителите си и е на квартира? Защо си мислиш че всички които са на квартира са от други населени места? Те просто да порастнали и не очакват майките им да ги дондуркат, като теб.
Това право е въведено единствено и само в Бургас.
Защо не е очертана зелена зона пред трансформатора на същия паркинг и южната страна на бл.57 където сега се паркират над 10 коли .
Ще имат ли право собственици на гаражи да паркират пред гаражите си на ул.Т.Каблешков?
При сегашното разчертанаве само в този район се губят над 25 места.
И да го направи ще даваш ли по 80лв на месец да спираш там?
Защото и сега в този си вид седи празен паркинга с по 10на коли.
Разширете зелената зона и в центъра,
В София и Пловдив в събота също се плаща, само тук обикаляме по 30минути да търсим места.
И ако има има семейства с по 2,3 коли, съвсем нормално :)
Zamursiavat grada.