Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

ИПБ: Само в България тол системата работи на загуба

Ключови думи: тол система, флагман, новини, загуба, капш

Само в България тол системата работи на загуба, гласи становище на Института за пътна безопасност, съобщиха оттам. "България изпитва критична нужда от поддръжка и модернизация на пътищата, за което е необходимо устойчиво инвестиране. Изградената вече тол система трябваше да спомогне за подобряването на управлението на трафика, безопасността, националната свързаност и да увеличи сигурността по пътищата. На практика тя се превърна в заложник на политически и корупционни зависимости, пише вестник Монитор.

Анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ) показва, че България е единствената страна в която тол системата работи на загуба. В същото време е налице напълно погрешна концепция за управление, изразяваща се в необосновано раздут щат от служители /912/ при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол. Голяма част от рамките за установяване на нарушения не работят или дават грешна информация. В ИПБ ежедневно постъпват сигнали за неправомерно наложени глоби/компенсаторни такси на товарни МПС. Не са обработени и стотици хиляди нарушения. Необосновано е намален обхвата на тол системата, както е и налице престъпно ниската тарифа на изминат км.

Всичко това превръща българската държава в донор на международния и национален превоз на стоки и товари.

Надеждите, че служебното правителство ще промени и изсветли управлението на тол системата също останаха напразни. Единственото нещо, което направиха, е да подменят ръководството като обявиха конкурс, при който отново нямаше публичност на концепциите. От два месеца има редовно правителство, но действия за промяна на модела за управление на тол системата не са предприети. Министърът на регионалното развитие и благоустройството проведе среща с транспортните фирми, на която се появи без концепция и конкретни предложения. Липсата на експертиза от страна на министерството създаде условия промените да бъдат отложени за неопределено време. Експертите на ИПБ извършиха анализ на сега действащата тол система и констатираха, че тя обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители", пишат от ИПБ.

Те напомнят, че националното тол управление (НТУ) е създадено с постановление на Министерски Съвет № 231 от 31 октомври 201 г. за изпълнение на проекта.

"Някъде в средата на август 2019 г. представителят на Капш г Михаел Вебер в рамките на една лъскава PR кампания предаде официално „ключа” от българската тол система на АПИ. В края на 2020 г. АПИ тихомълком „върна ключа” защото „уж“ нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи, това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица.

Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %. Целта Капш да контролира българския тол се оказа стратегия. Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности. Явно четем различни документи, защото становището на Агенцията по Обществените Поръчки (с Изх.№ Д-38 от 31.08.2020 г.), с което е сключен скандалния Договор РД-37-22/23.12.2020 г. за „Проактивен мониторинг…” се оказа един изключително интересен и поучителен документ. Някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата. Например: на страница 3 в точка 3 се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, чието име не открихме в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този „независим експерт“ посочва, че: “тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление”.

Беше ли подведена Агенцията по Обществените Поръчки от мистериозния специалист? Наистина ли българската тол система е без аналог на територията на Европа ? И за капак, като извод в същото това становище е написано, че: „поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице”. Така Капш поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева.

Има ли кой да защити националния интерес? Тръжната документация включваше ангажимент от страната на доставчика да обучи кадри на АПИ, за да могат те да поемат управлението на тол системата. Защо това не се реализира? Kадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение?", питат от Института за пътна безопасност.  

И продължават с още въпроси: "Защо първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България ? Има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили в т.2 от ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

Затова е важно да се разбере, че изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки.

Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата.

В заключение Институтът за пътна безопасност настоява до един месец Министерството на регионалното развитие и благоустройство да прекрати хранителната верига и да си върне контрола върху тол системата", гласи още становището на ИПБ.

4
Коментара по темата
4.
Трий, м**ма ти
15.02.2022 16:59:37
Герб уж не са във властта, обаче още разпределят порции
3.
гражданин...,..,
15.02.2022 15:17:28
Някой да има съмнения, че са назначени 912 калинки от Банкя, за да цоцат пари? Бяха казали, че всички глоби се вкарвали РЪЧНО!!!! РЪЧНО!!! За система, която си дал половин милиард!!! Е, по-голяма кражба, здраве му кажи!!! Няма кантари, не си я свързал с граничните пунктове....Отделно, че фирмата, която я е изградила ще взима 10-20% на година от приходите(ако не се лъжа)...
2.
Зомбайо
15.02.2022 13:37:13
Щом работи на загуба да я закриват тая система, така държавата ще е на пюс без тол
1.
*********
15.02.2022 13:06:57
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
  Добави Коментар
3 зодии, които имат слава на скучни в леглото Ето кои са те  Бадеми и кашу намаляват риска от деменция Кашуто подобрява функциите на кръвоносните съдове и понижава холестерола
Ако обичате бързите и лесни закуски - тези солени мекици с шунка са за вас! Стават буквално за 15 минути, опитайте ги още утре сутринта Внимание! Иде Ретрограден Меркурий в Стрелец Какво ви очаква според зодията
Левски се върна в Топ 3, победи Локо София с 2:0 Домакините профукаха дузпа  Три зодии ще имат невероятен успех до края на годината
Лекар каза истината за пържените картофи, всички ще си отдъхнат! Не ги избягвайте!  За месец и половина тази улица в Бургас ще е затворена за движение Текат ремонтни дейности
Никой не разбра, че в този постен гювеч няма месо, изчезна от чиниите за секунди Чудесно предложение за вкусен обяд или вечеря България е първенец в Европа по регистрирани нови автомобили Само у нас бензиновите и дизеловите двигатели са близо 90 на сто от пазара
Задължително трябва да знаете това, когато купувате коледна звезда Първо проверете влажността на почвата на коледната звезда, която искате да закупите Това е рецептата за най-вкусния и лесен пълнен шаран В тази статия ще ви запознаем със стъпките за създаване на най-вкусния пълнен шаран