България разкопана предизборно? Пътищата „ремонтирани“ без гаранция
Заварихме цяла България разкопана. АПИ има бюджет от 300 млн. лева за ремонти, а работата на фирмите е за 1,5 млрд. лева. Дадена им е командата да копаят. Оказа се, че са започнали много строежи с 0 лева пари по перото за ремонти. Това каза в „Денят започва“ по БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
„Затова се затрудняваме да завършим всички строежи, докато парите. Ние сме на минус с 1 млрд. лева, защото е дадена работа от правителството на ГЕРБ. Дали е нарочно?“, попита тя.
"Ние обещахме във връзка с някои административни неуредици, във връзка с някои проблеми, които те имат с договора, наддоговорени суми и прочие, загубихме повече време отколкото предполагахме, но от вчера тези пари вървят към "Автомагистрали - Черно море", надявам се днес те да си ги получат“, каза тя.
Утре се очаква протест на "Автомагистрали - Черно море" пред МРРБ заради обещанието дружеството да получи до понеделник 9 млн. лв. от дължимите от държавата 37 млн. Според тях до понеделник по сметката им не е постъпило нищо.
"Става дума за едни фирми, които са работили по трасето на "Тракия" Чирпан - Стара Загора и са получили договори за 200 млн. от нашата държава, а е имало осигурени само 59 млн. като финансов ресурс. Сега всички тези фирми се чувстват измамени", уточни регионалният министър.
„Пет години имахме ограничение на скоростта до 90 км/час на отсечката от магистрала „Тракия“ Чирпан – Стара Загора, т.е. имало е време да се подготвят проектите за ремонта. Изведнъж обаче фирмите решават тази година през април да започнат да копаят, да взривят всички граждани предизборно. Бързат до 20 юни да строят там, когато хората пътуват към морето. Да забравим това. Важно е, че всички строежи, които са на стойност милиард и половина годишно, минават под прикритието за ремонти“, подчерта тя.
„Толкова пари се дават за пътищата, но когато се повредят, няма фирма, която да носи отговорност и да си поеме безплатно ремонта. От тази порочна практика се прави ремонт на ремонтите“, обясни Комитова.
„Тази отсечка от Чирпан до Стара Загора на стойност 200 млн. лева, които нямаме възможност в момента да платим, тъй като трябва да се определят в бюджет през Народното събрание, ще трябва да се заплати един ден на 10-те фирми, които са работили там. Тя обаче е минала под параграф за текущ ремонт и поддръжка, поради което няма одобрен проект и разрешение за строеж, както и акт 16 за въвеждане в експлоатация“, уточни тя.
„Това е порочна практика, която е установена от предишното правителство, която води до следното: „ние ще си платим от бюджета за ремонта, но ако възникнат повреди през следващите 5-10 години, ще дадем нови ремонти, за да я поправим“. Няма гаранция, защото става въпрос за поддържане на пътя“, обясни министърът.
„Аз и моят екип държим такива ремонти да се правят с технически проект, с разрешение за строеж и с Акт 16 за въвеждане в експлоатация. От датата на издаването му всички фирми, които са участвали в изграждането и са взели пари, ако възникнат щети в гаранционния срок, трябва да си ги отстраняват безплатно. Тази практика за 1,5 млрд. лева годишно ме дразни много. Тя създава продукт бе качество“, подчерта тя.
Според нея, магистрала "Хемус" няма шанс да бъде завършена до 2024 година.
„Нормално е по един километър на месец да се изгражда, всякакво друго твърдение, че може по-бързо да се постои "Хемус", е лъжа“, призна министърът.
Тя изрази надежда до 2024 година първите 51 км от Ябланица до Плевен да бъдат завършени.
Министър Комитова увери, че зимното почистване няма да закъснее. Нужните средства стандартно са между 60-80 млн. лв., а в края на септември още са заделени 100.
„Служебното правителство влезе в мандат през лятото, а се оказа, че на фирмите не им е платено зимното почистване. Други хора трябва да отговорят защо. Преговаряме с фирмите да продължат да правят зимното почистване“, каза още тя.