Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Ключови думи: батерии, електромобили, цена, скъпи, защо

На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство. 

За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил, предава investor.bg.

Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.

Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.

Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.

Каква е цената?

При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.

2
Коментара по темата
2.
Ходете пеша
19.09.2021 18:07:53
поне в градовете и селата! 5-10 км не са проблем!
Е, ако си с много багаж (над 10 кг) е трудно!
На с всичко се свиква!
1.
Ех мечти....
19.09.2021 16:52:04
Електромобили това звучи добре обаче:
-целият запас от метали на планетата няма да стигнат за производството на батерии за числото автомобили движещи се днес...рециклирането при тия батерии е ниско...
-трябва ток...от какво ще го произвеждаме и производството му няма ли да замърсява повече от сегашните автомобили..
-трябва широка мрежа от зарядни станции...във вашият панелен блок къде ще зареждате ?
-какво ще правим с Африка , Азия и Латинска Америка...те електромобили ли ще карат и как точно ще се получи ?
Истината е че електромобили ще има но малцина ще ги карат...фосилните горива скоро ще станат толкова скъпи че просто ще се върнем в годините когато автомобилите бяха кът....може би и така трябва...така че карайте сега докато можете...
  Добави Коментар
Прекръстиха Иво Аръков на Каръков след три греди в Hell`s Kitchen Актьорът сподели, че се притеснявал да не вдигна топката и да уцеля флага на Тайланд, за да не му се наложи да готви нещо азиатско  Български град се тресе В баскетболна истерия
Каза много важни думи Свързани с Космоса и "Дракон" Изненада американската полиция Тюленче реши да се разхожда далеч от водата
Румен Радев: Само единни ще съхраним България в глобалния смут, онази светла република на Левски С болка трябва да признаем, че ние сме разделен народ във време разделно и това е опасно, предупреди президентът Светлана към шеф Ангелов: Не ме наричай повече Гущерова, защото вече съм свободна Тя обеща да каже на боса на Hell`s Kitchen насаме дали има в живота й друг
Петя Точева пое голям риск и готвачките размазаха сините в Hell`s Kitchen с 12:0 Ако бяхме загубили, си заминавах от шоуто, но за жалост на някои ще остана още дълго време да ги дразня, сподели гимнастичката от Бургас  Почина внезапно От инфаркт
Събра погледите на 60 години Кортни Кокс е в отлична кондиция Бургазлия разказа на премиера за фурора си в Полша Цанко Цанков отвя конкуренцията на Световна купа
Нови силни трусове до България В Санторини е много опасно Машинист загина при катастрофа между товарни влакове Има българска следа