Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Ключови думи: батерии, електромобили, цена, скъпи, защо

На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство. 

За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил, предава investor.bg.

Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.

Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.

Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.

Каква е цената?

При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.

2
Коментара по темата
2.
Ходете пеша
19.09.2021 18:07:53
поне в градовете и селата! 5-10 км не са проблем!
Е, ако си с много багаж (над 10 кг) е трудно!
На с всичко се свиква!
1.
Ех мечти....
19.09.2021 16:52:04
Електромобили това звучи добре обаче:
-целият запас от метали на планетата няма да стигнат за производството на батерии за числото автомобили движещи се днес...рециклирането при тия батерии е ниско...
-трябва ток...от какво ще го произвеждаме и производството му няма ли да замърсява повече от сегашните автомобили..
-трябва широка мрежа от зарядни станции...във вашият панелен блок къде ще зареждате ?
-какво ще правим с Африка , Азия и Латинска Америка...те електромобили ли ще карат и как точно ще се получи ?
Истината е че електромобили ще има но малцина ще ги карат...фосилните горива скоро ще станат толкова скъпи че просто ще се върнем в годините когато автомобилите бяха кът....може би и така трябва...така че карайте сега докато можете...
  Добави Коментар
Китайци вбесиха Наско Сираков? Не оцениха Алекс Колев... "Спайдърмен" каза "не" на алкохола От над 2 години
Германия пред дилема да забрани фойерверките след 5 смъртни случая на Нова година Мощни нелегални фойерверки и липса на контрол оставиха след себе си жертви и десетки пострадали  Диво животно се разхожда пред БНБ Лисица броди из столицата
Урсула фон дер Лайен е болна от... Тежка пневмония Почина бележит писател Отиде си Дейвид Лодж
78-годишна жена бе пометена от автомобил В Пазарджик Калфин: Политиците да се обединят срещу бедността, целта им не може да е еврозоната Бившият вицепремиер припомни как при приемане на плоския данък политиците са се оправдавали, че така щели да привлекат инвестиции
Отиде си Димитър Манов, президентът изрази съболезнования на близките на големия хореограф Напусна ни всеотдаен преподавател и творец със забележителна дарба, коментира за него Румен Радев Шок за Новак Джокович Падна от 293-ия в АТП
Радост за пенсионерите в... Кипър Без венчавки до Йордановден Духовете на мъртвите обикалят през Мръсните дни, изключения се правят за гурбетчии или военни пред мисия