Защо навсякъде виждаме стари автомобилни гуми? Причината ще ви изненада
Един вид отпадък създава предпоставка не само за замърсяването на околната среда, но и на въздуха, почвата и водата – старите автомобилни гуми. Те могат да бъдат видяни захвърлени покрай пътищата, в дерата, по дъната на реките, в парковете, горите, незаконните сметища. Усещали сме неприятната миризма при изгарянето им, ползвани от определени съсловия на обществото у нас за отопление през зимата.
Защо обаче те представляват такъв проблем и защо все още не са взети мерки за органичаването на безразборното им изхвърляне навсякъде? Този въпрос нищи обществения посредник на Бургас Тодор Стамболиев, след като е получил множество сигнали от граждани. Оказва се, че причината е изключително странна.
„След като се запознах с нормативните актове, регламентиращи тази дейност, установих, че всички центрове за смяна на гуми са длъжни по закон и наредба да приемат излезлите от употреба гуми съвсем безусловно и абсолютно безвъзмездно, да ги съхраняват и опазват, а в последствие да ги предадат на определени дружества и да си платят затова. Да платят за отпадъка образуван от гражданите на града, от всички нас“, пише Стамболиев.
Нито един от тези центрове за смяна на гуми обаче не може и няма сили да се справи сам с този отпадък. И не може да плаща огромни суми след като няма как да иска от нас заплащане за оставяните там за съхранение гуми, допълва той.
Според него единственият начин да се реши проблемът с безразборното изхвърляне на стари гуми е с държавна или общинска подкрепа. Общественият посредник вече е отправил препоръка до кмета на община Бургас Димитър Николов за задълбочен анализ и начални стъпки за решаването на проблема.
Ето какво още пише Тодор Стамболиев:
Очевидно тук е необходима намеса на държавата или общината, с която помощ могат да се предвидят на първо време мерки за приемане и съхранение на този вид отпадък безвъзмездно, а в по-дългосрочен план-мерки за изграждане на площадки за оползотворяване на отпадъка, чрез неговото рециклиране или изгаряне, съобразно разпоредбите на закона.
Едно възможно решение е Община Бургас да сключи договор за съхранение на такъв вид отпадък с търговски дружества, притежаващи разрешение по чл.81 от Закона за управление на отпадъците. Така е решен проблема напр. в Столична община, която е сключила договор за приемане на излезли от употреба гуми с такова дружество. Посочени са три площадки, където могат да се предават ИУГ. /Информацията е от страницата на Столична община/
Такива дружества, които имат правомощия по оползотворяване на излезли от употреба гуми, притежаващи разрешение по чл.81 от ЗУТ, са официално обявена на страницата на Министерство на околната среда и водите са общо 5 на брой.
След сключването на такъв договор е възможно да се организира поне един път месечно по определен график безвъзмездно приемане на отпадъка и предаването му за съхранение и по-нататъшна реализация на дружествата по сключения договор, или да се предостави възможност отпадъкът от ИУГ да се приема от центровете за смяна на гуми-безвъзмездно. Това ще е достатъчен стимул, да се предава, а не да се изхвърля отпадъкът от ИУГ.
Един задълбочен анализ от компетентни длъжностни лица в тази област може би ще доведе до правилния отговор.
Тази възможност, разбира се следва да бъде дадена само за центровете извършващите услугата „смяна на гуми“ на територията на Община Бургас.
Намирането на решение по този чувствителен проблем няма да е лесно, но ще е проява на истинска грижа към екологичното равновесие и състоянието на околната среда от страна на общинска администрация и ще представлява реална и ефективна стъпка в разрешаването на един специфичен и труден, но важен за природата и за здравето на населението проблем.
Автомобилните гуми имат нещо повече от живот. Но само ако те са правилно изхвърляни и рециклирани. В Германия изхвърлянето е уредено със закон, защото вслучай на неправилно или незаконно изхвърляне използваните гуми представляват потенциална опасност за хората и околната среда поради веществата, които съдържат.
С понастоящем около 48 милиона леки автомобили, регистрирани в Германия, се събират много "отпадъци от гуми": От общо 192 милиона гуми всяка година се заменят 50 милиона. В резултат на това всяка година доставяме около 600 000 тона използвани гуми на съоръжения за обезвреждане на отпадъци. В цяла Европа "отпадъците от гуми" добавят до около 3,4 милиона тона.
Къде мога да изхвърля използваните си гуми?
Където купувате новите си гуми, можете също да подадете удобно старите – или директно при дилъра на гуми, или при търговеца на автомобили. След това те се грижат за по-нататъшните стъпки в процеса на изхвърляне.
Можете също така да доставите старите си гуми директно на фирма за рециклиране, специализирана в изхвърлянето на гуми. Сертифицираните дружества за обезвреждане на отпадъчни гуми обединиха усилията си в инициативата ZARE. Тук ще намерите партньори на ZARE във вашия район.
Гумите са композитни отпадъци
В процеса на производство на гуми се преработват до 200 различни вещества – съответно използваните гуми трябва да се изхвърлят професионално като композитни отпадъци.
Те не принадлежат в битовите отпадъци!
Според Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk (BRV), центровете за рециклиране приемат и употребявани гуми при определени условия. Възможно е да има ниски такси за изхвърляне.
Пътят към екологично съзнателно и устойчиво изхвърляне на употребявани гуми започва с вас – затова се уверете, че специализираната компания, която сте избрали, наистина работи сериозно.
Колко струва изхвърлянето му?
Много компании в търговията с гуми вече включват разходите за реализация в покупната цена на новите гуми. В този случай, като клиент, вие не поемате никакви допълнителни разходи за изхвърляне. За други специализирани дилъри разходите за реализация са посочени като отделен артикул във фактурата. Нека дилърът ви ви обясни предварително как ще протече тук.
Таксите за изхвърляне чрез търговци на автомобили, сервизи, специализирани фирми или центрове за рециклиране не са еднакво регулирани, а варират в отделни случаи. Центровете за рециклиране в Бон например начисляват 15 евро за комплект гуми. В Райнгау-Таунус се дължат 8 евро за гума със или без джанта. Така че се информирайте предварително за направените разходи.
В Закона за кръговата икономика използваните гуми се обозначават като "отпадъци, изискващи мониторинг". Съответно
• Транспорт
• Сортиране
• Съхранение
• Използване
на стари гуми на компетентен орган. Специализираните компании за обезвреждане на отпадъци изискват официално разрешително. Използваните гуми се използват по четири начина:
Рециклиране
По време на рециклирането на материала използваните гуми, подходящи за тази цел, са накъсани на фрагменти от около 5 см и по-малки. Това е единственият начин да се отделят компонентите каучук, текстилни влакна и метал. Този метод стана все по-важен през последните години, а около две трети от използваните гуми вече се рециклират.
Голяма част от гранулатното и гуменото брашно, произведени по този начин по време на изхвърлянето на употребявани гуми, влиза в производството на нови автомобилни гуми.
Термично рециклиране
Около една трета от използваните гуми са термично рециклирани в целулоза, мощност и преди всичко циментови заводи като така наречено вторично гориво, т.е. изпепелени. Незапалимите компоненти се използват в производството на цимент като компоненти на циментов клинкер. Степента на термично рециклиране постепенно намалява през последните години.
Регенерат
В края на краищата 26 000 тона използван материал на гумите се използват за производството на пречетени гуми, предимно за търговски превозни средства. За тази цел се използват кланичните трупове – т.е. подструктурата на гумите – на изхвърлените гуми.
Износ
Около 48 000 тона употребявани гуми се изнасят в страни, където се поставят значително по-ниски изисквания върху автомобилните гуми.
Какви са глобите за неправилно изхвърляне?
Неекологията за изхвърляне на употребявани гуми не е тривиално престъпление и може да бъде скъпа. Наистина скъпо. В зависимост от федералната държава плащате глоба до 300 евро за една единствена незаконно обезвредена употребявана гума. Простото изчисление: Колкото повече гуми изхвърляте без разрешение, толкова по-скъпо става. Незаконното е всичко, което не съответства на процеса на рециклиране, описан по-горе. Това включва също депозиране или дори погребване на използвани гуми в собствената ви градина или сред природата. Между другото: Почистването на сметища за див боклук струва на градовете и общините – а по този начин и на данъкоплатеца – значителни суми.
Глоби за незаконно третиране, съхранение или отлагане на употребявани гуми
Незаконно третиране, съхранение или отлагане на употребявани гуми до 5 броя ... от повече от 5 броя
Баден-Вюртемберг 75 – 200 Евро 200 – 2500 Евро
Бавария 110 – 330 Евро 330 – 1600 Евро
Берлин няма информация няма информация
Бранденбург 75 – 200 Евро 200 – 1000 Евро
Бремен 75 – 250 Евро 250 – 2500 Евро
Хамбург 75 Евро на брой Каза
Хесен 75 – 200 Евро 200 – 1000 Евро
Мекленбург-Западно поморско 75 – 200 Евро (до 1 тон) 250 евро (до 10 тона), 1000 – 10 000 евро (до 100 тона), 10 000 – 50 000 евро (по-горе)
Долна Саксония 80 – 1000 Евро 1000 – 25 000 евро
Северен Рейн-Вестфалия 80 – 200 Евро 200 – 510 Евро
Рейнланд-Палатинат 76,69 – 204, 52 Евро 204,52 – 2556,46 Евро
Заарланд 75 – 200 Евро 200 – 2500 Евро
Саксония 70 – 250 Евро 250 – 3000 Евро
Саксония-Анхалт няма информация няма информация
Шлезвиг-Холщайн 75 – 200 Евро 200 – 1000 Евро
Тюрингия 75 – 200 Евро 200 – 1000 Евро
Показване на повече
Как да се отърва от пълните колела?
Можете не само старите си гуми да се изхвърлят, но и пълни колела – т.е. гуми с джанти – според вече споменатите критерии. Ако цялостно колело има повече от законово предписаната минимална дълбочина на протектора от 1,6 мм, се разглежда и продажба.
Това препоръчва ADAC
В Европа се прилага законна минимална дълбочина на протектора от 1,6 mm за гумите за леки автомобили и мотоциклети. ВЪПРЕКИ това ADAC препоръчва въз основа на множество изпитвания,
• за летни гуми, протектор от най-малко три милиметра, и
• за зимни и все сезонни гуми най-малко четири милиметра.
Мога ли да продам използваните си гуми?
Продажбата на употребявани гуми от частни на частни обикновено не е забранена. ADAC съветва да не се купуват употребявани гуми, защото за миряна професионална оценка на състоянието на гумата де факто не е възможно.
Текст: Йорг Петер Урбах. Експертни съвети: Рупрехт Мюлер. С материал от БДР
Но дробенето на гумите ще позволи те да се използват за пълнеж в строителството и за други технически цели!
Относно гумите. Ако наистина искате да се изчистят, направете сума за изкупуването им на килограм, като на желязото и т.н. и тази сума я вкарайте в продуктовата такса на вносителя на гуми. По този начин всичките жители на Комлука, Столипиново и подобни ще скачат във водата на Вая да вадят гумите които сервизите си изхвърлят там. Реалният пример е с акумулаторните батерии. Никой не ги хвърля, а се носят в пунктовете, защото струват пари.
В Европа ползват стари гуми за добавка към асфалта,подобряват сцеплението!
Второ ако гумата се е разкъсала (гръмнала или пръснала на парчета) пак ще си купя само нова гума.
Трето ако си купя кола само със зимни гуми, напролет си закупя комплект летни гуми без джанти и си запазя зимните за следващ сезон, също няма как да му оставя стари гуми.
А ако реша да си запазя старата за резервна или реша че ще си прявя градински фигури или люлка за децата, от онези боядисани с блажна боя от старите си собствени гуми. Пак няма да му оставя стара гума.
Не винаги нова гума е равно на стара, предложението ви за ревизия е неприложимо.
Продал 100 нови гуми 100 стари гуми
Трябва да има