Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Шест лева до морето с електрическа кола

Броят на електрическите коли в България се увеличава впечатляващо - 748 автомобила
Ключови думи: електрическа кола, ток, разход

Да притежаваш и караш електрически автомобил, може да бъде много изгодно. Управниците обещават на собствениците им всякакви благини - нулеви данъци, безплатно паркиране в синя зона, евтино зареждане. Те обаче някак си не могат да намерят популярност в България.

Докато Европа и светът продължават да стимулират този сегмент и да са все по-смели в плановете си за електрификация на транспорта, у нас засега изоставаме​ основно заради липсата на държавни субсидии. А електромобилът си остават за нашенеца неоправдан лукс, пише "Марица".

Броят на електрическите коли в България се увеличава впечатляващо като темпо, измерено в проценти, но твърде символично като реална бройка. За миналата година ръстът на регистрираните леки коли на ток (нови и употребявани) е повече от 63%, но всъщност става дума за общо 748 автомобила (при малко над 455 бройки за предходната 2019 г.), показват данните на "Пътна полиция". За същото време броят на регистрираните леки коли с двигатели на всички видове гориво е почти 191 хил.

Същото е положението и за първите пет месеца на тази година, през които има записани 368 коли на ток, при повече от 86 000, получили БГ номер за родните пътища.Така към днешна дата на електричество в България се придвижват 2301 от общо над 2.8 млн. леки коли, или едва 0.08% от всички регистрирани автомобили.

И това е така, въпреки че заради цената на тока в България експлоатацията на електромобил излиза най-евтино сред всички страни от ЕС, а намаляването на въглеродните емисии от транспорта е един от ключовите приоритети на водещата европейска политика в момента - Европейският зелен пакт.

Ако вземем модел на ток среден клас, със среден разход 16 киловатчаса на 100 километра, и той се зарежда от обикновен контакт на нощна тарифа, изминаването им би струвало 2.11 лева, което значи, че пътят до морето ще ни излезе около 6 лева. Дори при зареждане денем, разходът би бил 3.66 лв./100 км.

За сравнение, с дизелов автомобил от същия модел със среден разход около 5 на сто, изминаването на това разстояние би струвало поне 10 лева и 30 лева до морето. Според данните на едно от последните проучвания по темата експлоатация на автомобил в различните страни от ЕС в България изминаването на 16 хил. км годишно на ток би струвало колкото два резервоара бензин - 176 евро.

В следващите най-евтини държави в Евросъюза - Естония и Румъния, цената е 210 евро, а в Дания - страната с най-скъп ток - 530 евро. Големият проблем в страната ни обаче остава липсата на субсидии за физическите лица, които искат да закупят електромобил.

Проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) показва, че само пет от всички страни в Европейския съюз не предлагат субсидии при придобиване на електрическо превозно средство. България е част от този списък, което според всички експерти значително спъва пазара и практически елиминира всякакви икономически ползи, които в другите страни членки са сериозен стимул, пише Лупа.

В Румъния например властите отпускат 10 хил. евро помощ при покупка на чист електромобил и 4250 евро помощ за пълен хибрид. Това е довело до скок на продажбите в страната с над 280% само през миналата година. Гръцкото правителство пък връща на купувача до 5500 евро от покупната цена за електромобил, а за таксиметровите превозвачи на ток субсидията е до 8000 евро, плюс 2500 евро за бракувано старо превозно средство. Румънската компания "Дачия" пък планира да предложи на местния пазар допълнителна отстъпка за новата си електрическа гама през 2022 година, която да направи електрическите модели на компанията по-евтини от тези на бензин.

Така се оказва, че при един и същи електромобил с цена около 30 хил. евро - и в България, и в Румъния, за 4 години водачът в нашата страна ще спести около 4 хил. евро, докато в северната ни съседка тази икономия ще бъде значително по-сериозна - над 13 хил. евро. Така у нас автомобилът ще спести около 15% от цената на купувача си, а в Румъния - малко над 40 на сто.

13
Коментара по темата
13.
До незапознатите
02.08.2021 15:28:55
В България има около 200 зарядни станции, ако мислите, че преувеличавам, проверете, има няколко карти на зарядни станции в БГ, напишете в google "Зарядни станции за електрически автомобили, карта" и ще видите ел пунктовете, които на този етап за България не са никък малко :) Само в София преброих около 40-50, в родния Бургас аз знам 5 пункта, въпреки че на картата са отбелязани само три, долу на Юг има зарвдна станция в Черноморец една, в Созопол една, в Лозенец 2 и в Синеморец, така че без ток няма да остане никой, а колко още зарядни станции има, които не са регистрирани ;)

За човека скиптик, който беше писал долу, че след десет години ще има електричка с 1000км пробег, да провери новата Tesla Model S Plaid която има пробег 520 мили, да си ги умножи по 1.6 и ще види 2021 година кола с какъв пробег има ;) Високата й цена е вече друг въпрос, но истината е че до 5 години ще има голям обрат в борбата ДВГ/електрички, а също по прогнози 2025г. цените им ще се изравнят :)

Личната ми прогноза е, че до 2-3 години ще се появи кола с 1000км пробег, защото надпреварата между концернуте сега се разгаря и предстоят интересни неща, до година две, вече всички марки ще са изкарали първият си електромобил ;)
12.
Ron burgundy
01.08.2021 17:27:00
Едно изследване в Англия показа, че ако всички минат на електрически коли, няма да има ток за населението. Това е.
Трябва да има зарядни станции на по често, да има бързи зарядни, а не да чакам 2 часа на всеки 2 часа пробег. Тия малките колички да с малки батерии и след 100 км са умрели. В сащ продавах коли. Имахме едно БМВ електрическо. Дойде един идиот и го купи, върна го след седмица. Вика 50 мили не мога да мина. Пълен боклук. Много вода трябва да изтече докато ел.колите станат наистина ефективни а и достъпни за покупка. Аз казах.
11.
до 9
01.08.2021 14:57:28
И това което си описал е при идеални условия! Куп други неща могат да се случат - седиш в задръствания, губиш се някъде, и т.н., и т.н., и се оказваш на майна си Райна в тая буболечка която няма къде и как да заредиш! И какво става? Трябва да те влачат до най-близката станция! Страхотно удобство и евтиния! Представи си този сценарий в България, по планински пътища, през зимата, минавайки през селца които нямат хранителни магазини, камо ли "модерни" станции за зареждане! Такова пътуване е донякъде реалистично само по нормални магистрали и на места с добър климат. В България не е налице нито едното, нито другото. Да не говорим за кутийката на снимката! Имах веднъж подобно преживяване в Германия - "Smart" car на аутобан - и не искам да се повтаря! И при най-дребната катастрофа си умрял в такъв кашон. По-далеч от всичко "smart"! При сатанизма/1984 всичко е обърнато наопаки - лошото е добро, вредното е полезно, и т.н. Дълбоката цел на това занятие е да ограничат мобилността на хората, да ги затворят в "smart" градовете и да ги унищожат със "smart" 5G, кемтрейлс, "природни" явления и прочие.
10.
До 7
01.08.2021 14:18:22
Цената на автомобил с 1000 км пробек ще е колкото на чисто нова S класа така че колко хора ще могат да си я позволят.
9.
до 7
01.08.2021 12:16:32
Нищо в конкретика не си писал пич. Че това е бъдещето е ясно, но недоумявам как има празнодумци като теб, които не вдяват, че електромобилите не са направени само за екологичност. те са друга ниша, от която велики държави тепърва ще се хранят. Само виж, кои са държавите с АЕЦ и ще разбереш, кой има ползав от тях. Така. За батерии, издържащи 1000 км. към този момент е смешно да се говори. Може би след 10 години - да. Сега да се върнем на статията. Знаеш ли кога ще пристигнеш от София за Бургас с 6 лв. ? Никога. Условието е да си сам и да използваш ел. мобил с общо тегло до 600 кг. Има такива, рекламират се обаче като градски модели. После - за да вземеш това разстояние за 6 лв. Най-малко веднъж трябва да си напълниш батериите и губиш едни 40 минути. И за десерт - Например батерията на Нисан Лийф е 40кВтч, дават я за 300 км. пробег. На Кона е 64 Квтч, дават я за 400 км. пробег. Иди и си напълни батерията някъде с 0.50 сторинки на квт. по пътя, че да схванеш цялата истини за манипулацията ел. автомобил. Та така де. Ако имаш възможност от дома да я заредиш веднъж, на път до морето от София ще ти се наложи да я заредиш поне още 3 пъти и то не на цена като у вас. Цената на тока от бързите зарядни ще расте и то в пъти. Като удариш калема, ще видиш цялата лъжа. За екология не пиша, защото и там е пунта мара, ама поне е различно от това, което някой е писал във Флагман. И накрая пак за домашно ще ти задам въпрос, дали наистина тези данни за изминали километри отговарят на истината. 1 квт = 1.3 к.с. Или автомобил с батерия 64 квтЧ има на разположение около 90 к.с. Вари ги, печи ги - при пълна мощност ти стигат за един час преход, или ако от 90 к.с можеш да изкараш 190 км.ч, значи това ще ти е и прехода. Иначе можеш да изминеш преко сили и 300 км., но с много попътен ватър, галене на педала и скорост от 85 км. ч. И не, морето пак няма да ти измезе 6 лв. дори и да си заредил от дома си цялата батерия на цена от 0.24 ст. Мислете с главите си, а не с рекламите по ТВ. Иначе - да, това е бъдещето, но то няма да е толкова светло и в никакъв случай по-евтино. Мислете.
8.
мислещ
01.08.2021 08:56:40
Само като прочетеш заглавието и разбираш ,че не трябва да четеш останалата глупост !
7.
Запознат
01.08.2021 08:26:53
Коментари от 1 до 6 са на пълно олигофрени тип бай ганьо.

Сега няколко уточнение които отговарят на въпросите на не знаещите глупаци които са коме тирали по долу.

1. Това е транспорта на бъдещето, след 20 години вече няма да има коли с ДВГ по пътищата на Европа а само електрически превозни средства това включва леки коли, джипове, мотори, камиони, автобуси и всичко що се движи по пътищата.
2. Това е най евтиния транспорт на света.
3. Пътят до морето е ( София - Бургас около 400 километра по автомагистрала Тракия).
4. Зарядни станции за електромобили вече има и на морето и предстои да се изграждат още много така че и сега можете да заредите в София, да ми ете магистралата и да заредите в Бургас, стига да е кола с достатъчно голям пробег.
5. Работи се по батерия на елвктромобили която да издържа 1000 километра с едно зареждане това ще реши всякакви проблеми със зареждането в бъдеще и това ще се случи в следващите няколкл години.
6. Превозните средства с ДВГ камиони, автобуси, коли, джипове, мотори, яхти бяха до тук. Започнал е краят им и до 15 или 20 години ще са вече само в историческите музеи!
6.
Българина
01.08.2021 08:14:47
Че това на снимката горе кола ли е? Къде в нея ще сложа кофита с домати, къде 10л туба с ракия, а дините и пъпешите? То място за хората и куфарите няма да остане?..
5.
Тесла Калайджиева
01.08.2021 06:05:09
В гъза си ли да я заредя то няма къде
4.
Може и на слънчеви панели
01.08.2021 02:23:25
Карането с пръдня е по-евтино
3.
Един куесчън
31.07.2021 23:59:01
Тая електричка ще мога ли да я зареждам с безжичното зарядно на тилифоня?
2.
Пътят към София
31.07.2021 23:57:35
Пътят до морето? А кое му е началото и кое му е края на тоя път? Защото от Каблешково до плажа на Ахелой е 50 стотинки на газ
1.
Tipo
31.07.2021 22:49:03
До морето за три дни....даааа .. и с 90 км по магистралата с отворени стъкла...без климатик. Абе защо лъжете хората с тези Ел. Коли. Това е само за града. За морето извинявайте с Ел кола не става. Там къде ще я зареждаш?
  Добави Коментар
Маскирани ограбиха трудноподвижен дядо, нападнали го докато спи За да спрат да го бият, 71-годишният Светослав дал 1400 лева, които събирал за лечение Маскирани ограбиха трудноподвижен дядо, нападнали го докато спи За да спрат да го бият, 71-годишният Светослав дал 1400 лева, които събирал за лечение
Храм в Поморие набира средства за реставрация на икони Вече е започнал и процеса по отстраняването на деструктирали лакови покрития Трима непълнолетни задържани за нападението над мъж в столичен мол Раненият от хулиганите е служител на търговския център
Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% Просто влезте в топла стая или си вземете хубава топла вана и ще се оправите, посочват експерти 6 начина да разберете дали връзката ви с любимия е реална или е просто илюзия Това вълшебно чувство „любов от пръв поглед“ може да не е толкова истинско
4 зодии, които обичат да симулират щастие Ето кои са те  Най-вкусната и мека домашна питка с мак и сусам Вижте рецептата
Храните, които борят стреса, напрежението и безпокойството Тези храни и напитки ни помагат да се отървем от негативните емоции и да си дадем поне малко спокойствие Тийнейджъри нападнаха продавач е столичен мол 16-годишните хулигани избягали, извикаха полиция и линейка в търговския център
Йордан Цонев: Санитарният кордон не ни притеснява Ние не сме участвали в нито една коалиционна конфигурация, когато Бойко Борисов е бил премиер, заяви още той Ще донесе ли новата седмица затопляне на времето Над планините ще бъде предимно слънчево с разкъсана облачност