Шест лева до морето с електрическа кола
Да притежаваш и караш електрически автомобил, може да бъде много изгодно. Управниците обещават на собствениците им всякакви благини - нулеви данъци, безплатно паркиране в синя зона, евтино зареждане. Те обаче някак си не могат да намерят популярност в България.
Докато Европа и светът продължават да стимулират този сегмент и да са все по-смели в плановете си за електрификация на транспорта, у нас засега изоставаме основно заради липсата на държавни субсидии. А електромобилът си остават за нашенеца неоправдан лукс, пише "Марица".
Броят на електрическите коли в България се увеличава впечатляващо като темпо, измерено в проценти, но твърде символично като реална бройка. За миналата година ръстът на регистрираните леки коли на ток (нови и употребявани) е повече от 63%, но всъщност става дума за общо 748 автомобила (при малко над 455 бройки за предходната 2019 г.), показват данните на "Пътна полиция". За същото време броят на регистрираните леки коли с двигатели на всички видове гориво е почти 191 хил.
Същото е положението и за първите пет месеца на тази година, през които има записани 368 коли на ток, при повече от 86 000, получили БГ номер за родните пътища.Така към днешна дата на електричество в България се придвижват 2301 от общо над 2.8 млн. леки коли, или едва 0.08% от всички регистрирани автомобили.
И това е така, въпреки че заради цената на тока в България експлоатацията на електромобил излиза най-евтино сред всички страни от ЕС, а намаляването на въглеродните емисии от транспорта е един от ключовите приоритети на водещата европейска политика в момента - Европейският зелен пакт.
Ако вземем модел на ток среден клас, със среден разход 16 киловатчаса на 100 километра, и той се зарежда от обикновен контакт на нощна тарифа, изминаването им би струвало 2.11 лева, което значи, че пътят до морето ще ни излезе около 6 лева. Дори при зареждане денем, разходът би бил 3.66 лв./100 км.
За сравнение, с дизелов автомобил от същия модел със среден разход около 5 на сто, изминаването на това разстояние би струвало поне 10 лева и 30 лева до морето. Според данните на едно от последните проучвания по темата експлоатация на автомобил в различните страни от ЕС в България изминаването на 16 хил. км годишно на ток би струвало колкото два резервоара бензин - 176 евро.
В следващите най-евтини държави в Евросъюза - Естония и Румъния, цената е 210 евро, а в Дания - страната с най-скъп ток - 530 евро. Големият проблем в страната ни обаче остава липсата на субсидии за физическите лица, които искат да закупят електромобил.
Проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) показва, че само пет от всички страни в Европейския съюз не предлагат субсидии при придобиване на електрическо превозно средство. България е част от този списък, което според всички експерти значително спъва пазара и практически елиминира всякакви икономически ползи, които в другите страни членки са сериозен стимул, пише Лупа.
В Румъния например властите отпускат 10 хил. евро помощ при покупка на чист електромобил и 4250 евро помощ за пълен хибрид. Това е довело до скок на продажбите в страната с над 280% само през миналата година. Гръцкото правителство пък връща на купувача до 5500 евро от покупната цена за електромобил, а за таксиметровите превозвачи на ток субсидията е до 8000 евро, плюс 2500 евро за бракувано старо превозно средство. Румънската компания "Дачия" пък планира да предложи на местния пазар допълнителна отстъпка за новата си електрическа гама през 2022 година, която да направи електрическите модели на компанията по-евтини от тези на бензин.
Така се оказва, че при един и същи електромобил с цена около 30 хил. евро - и в България, и в Румъния, за 4 години водачът в нашата страна ще спести около 4 хил. евро, докато в северната ни съседка тази икономия ще бъде значително по-сериозна - над 13 хил. евро. Така у нас автомобилът ще спести около 15% от цената на купувача си, а в Румъния - малко над 40 на сто.
За човека скиптик, който беше писал долу, че след десет години ще има електричка с 1000км пробег, да провери новата Tesla Model S Plaid която има пробег 520 мили, да си ги умножи по 1.6 и ще види 2021 година кола с какъв пробег има ;) Високата й цена е вече друг въпрос, но истината е че до 5 години ще има голям обрат в борбата ДВГ/електрички, а също по прогнози 2025г. цените им ще се изравнят :)
Личната ми прогноза е, че до 2-3 години ще се появи кола с 1000км пробег, защото надпреварата между концернуте сега се разгаря и предстоят интересни неща, до година две, вече всички марки ще са изкарали първият си електромобил ;)
Трябва да има зарядни станции на по често, да има бързи зарядни, а не да чакам 2 часа на всеки 2 часа пробег. Тия малките колички да с малки батерии и след 100 км са умрели. В сащ продавах коли. Имахме едно БМВ електрическо. Дойде един идиот и го купи, върна го след седмица. Вика 50 мили не мога да мина. Пълен боклук. Много вода трябва да изтече докато ел.колите станат наистина ефективни а и достъпни за покупка. Аз казах.
Сега няколко уточнение които отговарят на въпросите на не знаещите глупаци които са коме тирали по долу.
1. Това е транспорта на бъдещето, след 20 години вече няма да има коли с ДВГ по пътищата на Европа а само електрически превозни средства това включва леки коли, джипове, мотори, камиони, автобуси и всичко що се движи по пътищата.
2. Това е най евтиния транспорт на света.
3. Пътят до морето е ( София - Бургас около 400 километра по автомагистрала Тракия).
4. Зарядни станции за електромобили вече има и на морето и предстои да се изграждат още много така че и сега можете да заредите в София, да ми ете магистралата и да заредите в Бургас, стига да е кола с достатъчно голям пробег.
5. Работи се по батерия на елвктромобили която да издържа 1000 километра с едно зареждане това ще реши всякакви проблеми със зареждането в бъдеще и това ще се случи в следващите няколкл години.
6. Превозните средства с ДВГ камиони, автобуси, коли, джипове, мотори, яхти бяха до тук. Започнал е краят им и до 15 или 20 години ще са вече само в историческите музеи!