Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Възможно ли е у нас? Вижте как Финландия свали хората от колите и ги качи на велосипеди

Обособени са конкретни знаци за колоездачи, даващи им абсолютно предимство на пътя, проблемът с трафика е решен
Ключови думи: бургас, велосипеди, финландия, колоездачи, нов закон, правила, трафик, решение

Как да направим така, че в града движението да не е натоварено, а достъпът до почти всяка локация – лесен? Този въпрос става все по-актуален в големите градове на България и в световен мащаб, тъй като сегашната ситуация – всяко семейство да притежава по 2 или повече автомобила, създава порочен кръг, от който няма измъкнване.

Големият брой автомобили дава повод за разширяване на пътните платна и намаляване на тротоарните площи за пешеходци, изграждането на нова пътна инфраструктура, кръгови кръстовища и пешеходни надлези. В същото време тези инфраструктурни проекти стимулират още повече използването на автомобилите, което води до последващо завишение на бройката на МПС-тата.  Така цикълът, подобно на проблема с платеното и безплатно паркиране, започва отначало.

Тъкмо така изглежда и ситуацията в днешен Бургас, където за последното десетилетие бяха извършени огромни по мащабите си пътни реконструкции и инвестиции за милиарди левове в улична инфраструктура, които обаче изглежда само временно решават проблема с трафика – преместват задръстванията от едно място на друго. Същата е картината в Европа и по света.

Освен в няколко държави, които взеха кардинални решения за подобряване на градоустройството си, стимулирайки...

велосипедите

Двуколесните превозни средства са на огромна почит в две държави в Европа – Нидерландия и Финландия. Но докато в първата това е така от десетилетия насам, то във втората се касае за редица нововъведения в правилата за двиежние по пътищата, които предразполагат хората и дори ги насърчават да слязат от колите си и да се качат на велосипеда. Хората там разбират добре, че велосипедът не е“ за парковете“ или „за село“, а за бързо, лесно и удобно придвижване на къси и дълги разстояния. 

На 1 юни т.г. там е въведен нов Закон за регулацията на движението на велосипедисти, в който има близо 200 параграфа. Една от най-важните части на този закон обаче несъмнено са новите пътни знаци, касаещи движението по улиците с колело.

„Пропусни велосипеда, пресичащ кръстовище“

„Пропусни велосипеда, пресичащ кръстовище“ – с този знак останалите участници в движението се уведомяват, че са длъжни да пропуснат прес кръстовището преминаващите през кръстовището велосипедисти, които не се налага да слизат от превозното си средство, пресичайки пешеходни пътеки. С него се слага край на неспирните скандали по улиците между колоездачи, пешеходци и хора в автомобили. Точно и ясно е описано, че има ли такъв знак на кръстовище, велосипедистът има върховното предимство пред останалите участници. За разлика от Финландия, тук в България предпочитащите това средство за транспорт нямат абсолютно никакви права и са на края на хранителната веригра сред участниците в движението, въпреки изградените велоалеи.

„Велосипедна улица“

„Велосипедна улица“ – още по-интересен пътен знак, който дава също дава предимнство на велосипеда пред всички останали участници в движението. В зоната на действие след този знак, всички са длъжни да се съобразяват със скоростта на предвижване на колоездачите, осигурявайки им безопасно придвижване. Това е особено добре решение за тесните квартални улички, където не може да се обособи велоалея.

„Велосипедна лента“

„Велосипедна лента“ – обозначава място, което е резервирано само за велосипеди. Преминаването, спирането и паркирането в такава зона е абсолютно забранено и се наказва със солени глоби.

Предвидени са и специални знаци, които позволяват или забраняват двупосочното движение на велосипеди в еднопосочни улици.

И докато тук, на местно ниво, се работи хем в посока стимулиране на велосипедистите и разтоварване на трафика, хем в посока забраняване на движението на велосипеди в т.нар. „пешеходни зони“, то във Финландия властта определено е избрала посока на развитие и я следва. Новите правила за движение ще имат 10-годишенен „преходен период“, в който на повечето места ще разрешава изпозването както на новите, така и на старите пътни знаци и правила. Тоест в продължение на 10 години към нарушителите на новите правила ще се правят компромиси, тъй като се работи по презумпция, че не всеки е могъл да се запознае и дори да свикне с новите правила.

Примерът с Финландия опровергава и една друга максима, която твърди, че велосипедът, като превозно средство, и развитието на инфраструктурата за колоездачи, не е подходяща инвестиция заради климата. Страни с много по-лош от българския климат успешно доказват за пореден път, че това твърдение е далеч от истината и всичко е въпрос на органиация на движението, манталитет и осигуряване на безопасност на пътя.

Дали обаче такава система би имала шанс да се хареса и на българите, които сякаш вече са се срастнали с автомобилите си до такава степен, че ги ползват за разходки до кварталния магазин, е въпрос, който може да получи отговор единствено при пилотно и частично въвеждане на подобни правила. На принципа проба-грешка.

 

36
Коментара по темата
36.
*********
16.01.2022 21:06:10
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
35.
890
21.08.2020 16:53:05
Вие знаете ли колко е чисто там? Тук ще станеш целия кален.
34.
Чичката
21.08.2020 13:26:46
Само да попитам, таксита ще има ли или ще ги сменим с рикши?
33.
Малоумникът до антиконти
20.08.2020 18:14:30
Щели да станем комунизъм ако нямало коли

боже боже
слез и пребери версийте си

Само да ти кажа че в Китай дето изобщо няма комунизъм има задръствания дето траят с седмици

има пунктове където 50 ленти се вливат в 5

Дишай олово от изгорелите таралясници бракувани дето сте накупили

ЦО2 било по-малко

Освен ЦО2 има доста други неща които ти и децата ти дишат

Но ти няма как да знаеш каквото и да е

Едва ли си от най-умните
32.
до 31
20.08.2020 12:06:51
Да, колко века съществуват пък били неусвоени. Поръчай си мозък.
Истината е че мнозинството от жителите на бургас могат да слязат от колите си.И да се качат на автобуса илинас велосипед или пък електрически такъв.
31.
.
20.08.2020 11:18:22
Велосипедите и инфраструктурата за ползването им, са неусвоена ниша от пазара.Поръчкова статия!
30.
Николай
20.08.2020 11:03:26
Изобщо не чакам държавата да ме качва някъде. Сам си се качих на колелото. В центъра е пълен мазохизъм да обикаляш с кола и да търсиш място за паркиране.
29.
Велосипедист
20.08.2020 10:29:54
Само да попитам, във Финландия дали чакат ДДС-то и Акциза от горивата да им напълни бюджета? Ние като правим зони /синя, зелена/за паркиране ,увеличаваме билета за градския транспорт! Все едно да пиеш бира в заведение и да си плащаш тоалетната/това в Германия е забранено-тоалетната/.
28.
до Дрън-Дрън
20.08.2020 09:34:25
Пич, 5 км ги взимам за 12 минути с колелото
без значение дали вали или не. Да не си от захар? Слагаш си нещо непромокаемо и си караш. А колкото до велоалеите, те са за отбиване на номер и не са проектирани в полза на велосипедистите, а за да се усвоят средства по европрограмите
27.
bikecenter
20.08.2020 08:17:13
bulgarite sa murzelivi toluti i se dvijat navsqkude s kolata, nemojete da gi nakarate da se ka4at na kolelo
26.
антикомуняга
20.08.2020 02:08:59
Глупаци, зелената еко-мафия ползва престорена екология да наложи комунизъм. Една от точките на Марксовите съждения е точно преминаването към обществен транспорт за да може държавата да ти отнеме свободата на придвижване, уж в името на нещо което никой не вярва. Западните джендита се подлъгаха по това ,че им насадиха вина и те с тази искуствена гузност започнаха да предават свободите си. Хора, африканците и азиатците ни се смеят, хората нямат пари, мечтаят за автомобил, безпорно нах-важното изобретение на 20 век, а ние тука сме му обявили война и като някакви мизерни пърдялници правим регрес и се връщаме на колелата, като в най-бедните комунистически държави. И какво, никой не се ли сеща ,че изразходените калории които после изяжадаш са допълнителна храна-демек ЕНЕРГИЯ за да се създаде, транспортира, направи и тн. Едно партида калории от едно авокадо за да стигне до био-маниака се отделя повече СО2 от Хамър! Има задръствания, няма паркоместа, как държавата решава проблема след като доволно нехае? Разширява се, разбира се. Забрани, глоби и такси, и щеш не щеш обществен транспорт, където да се чувставш приравнен и зависим. Нима не може да се планират градовете за по-голям трафик, нима не могат да се построят паркинзи и да има устройствени регламенти? Посочете ми една държава в която НЯМА коли в центъровете на градовете. За да се развива един град трябва ЛОГИСТИКА а не демагогия. Транспорта трябва да се либерализира а не да ми обяснява някакъв сополив селяк-нов-гражданин ,че трябвало да се плаща за всичо. Що? Кой каза? Като има достатъчно места защо ще плащам? Като няма трафици защо да плащам? Нима не плащам достатъчно данъци, такси и административни измислици? За какво са тия пари,а, за повод ли? Ей, глупаци, отворете си очите, комунистическото манифесто се следва по точки и се изпълнява. В момента по света няма нито демокрация, нито свобода, най-малко пък република някъде. Навсякъде е пълно с пиявици,тулупи, търтеи и трупове, а света страмглаво върви към глобален комунистически диктат под предтекста ,че измислен вирус е по-голяма заплаха за човечеството от обезчовечването.
25.
Ротшилд
20.08.2020 00:48:11
Какво сравнявате България с "бели" държави. Тука нямаме манталитет, какви колела, какви 5 лева. Не коли, не колела, ами и пеш като ходим пак не спазваме никакви правила. Всеки плюе на системата, защото ни втълпиха, че щом спазваш някакви правила значи си шматка.
24.
фф фффф
20.08.2020 00:36:45
Кметът и всички в държавната администрация веднага на велосипеди до работните си места да дадат пример на накелението в Бургас, а и да тестват велоалеите, колко пъти трябва да слязат от колелото и да го бутат на пешеходните пътеки, дали има навсякъде велоалеи без прекъсване, дали шофьорите ще им дадат предимство, дали в града има светофари за велосипедния поток и т.н.т.
23.
мангула
20.08.2020 00:32:17
Велосипедните алеи в Бургас и Варна са проектирани много некомпетентно. Никой в Германия не слиза да бута колелото си на пешеходна пътека, никой пешеходец не се движи по велоалеите, когато алеята е за смесено движение за пешеходци и велосипедисти, вторите пазят пешеходците и карат велосипедите с ниска скорост. Има вече много педелек и електробайкове.
22.
Бой Иван Тумберг
20.08.2020 00:14:03
Ходете пеша, няма нужда хабим ресурсите, няма нужда и от пътища, от жилища. Ще живеем в пещери. Също така да се забрани еба...то, много сме на земята.
Ще ходи и голи и боси и ще се топлим с екстременти.
А по сериозно- Европа потъва заради малоумието на презадоволените северни нации, оглупели и живеещи в химерен свят.
21.
asdas
20.08.2020 00:00:36
Снощи на Димитър Димов един кавал караше колело по средата на платното, при положение че успоредно с него на 2.5 метра разстояние има цяла изградена велоале
та отговорът е - НЕ.
20.
За
19.08.2020 23:32:14
Тези дето ги мързи, да зи вземат електрическо колело. 30-75км с едно зареждане.
19.
ДО КМЕТА
19.08.2020 23:31:46
ЗАЩО ДА НЕ СИ КАЧВАМЕ КОЛЕЛАТА ВЕЧЕР СЛЕД 17ч. в рейса за М.РУДНИК , че баира за М.Рудник е много голям
18.
до БУРГАСБУС
19.08.2020 23:29:04
ЗАЩО ДА НЕ СИ КАЧВАМЕ КОЛЕЛАТА ВЕЧЕР СЛЕД 17ч. в рейса за М.РУДНИК , че баира за М.Рудник е много голям
17.
14
19.08.2020 23:26:21
Дъждобран 1лв.
16.
Не разбрах
19.08.2020 23:13:00
А първо общината да каже колко коли има на нейно разположение на колко се плаща винетка гражданска от данъците на бургазлии и като свали всичките дето си джиткат тогава ще свалят и нас. Ясен ли бях
15.
Ц
19.08.2020 23:12:00
Чета много негативни коментари на МЪРЗЕЛИВИ тъпаци които искат да тровят народа ни с глупавите си коли защото ги мързи да гледат.

Ето лист от типичноте оплаквания

Било им топло. Щяли да се изпотят (Аве Ей взимай втора тениска и шорти във сака,ч. Готово. Няма ние да ни тровите с ваште коли)

Иска се визия и смелост и да се мисли за здравето и бъдещето на хората не като във Дивия Запад!!!!

А представете си колко хубаво ще е да се отървем от тези дебелите и оплакващи се мързеливци и тровители? Представете си!!!!!
Да заминават във София нека там да тровят.
14.
Дрън-Дрън
19.08.2020 23:03:46
Колелото става за разходки в хубаво време на недалечно разстояние. Представете си как сутрин сте с колело, бързате за работа, която е на 5 и повече км от вас, и вземе че завали дъжд. Nice, a?
13.
Gordon Shumway
19.08.2020 22:32:32
Когато управляващите са мутри, а електоратът е от Ганьовци, няма никакъв шанс да свалиш примитивите от тенекиите втора ръка нов внос. За Ганьо това е единствения начин да демонстрира престиж.
12.
Възможно е
19.08.2020 22:31:09
Само че първо трябва да се направят истински велоалеи, а не такива начертани върху изтърбушените тротоари. След това трябва да се изрежат всички стърчащи клони и храсти по велоалеите. И накрая може да се помисли върху намаляване на данъка за велосипеди и велочасти. Защо намалихте данъка за ресторантьорският бизнес като те си задържаха разликата за себе си? Така не се прави! по-добре да бяхте намалили ДДС върху основни хранителни продукти, така щеше да има намаление хем за населението, хем и за ресторантьорският бизнес, щото те изпълзват тези продукти за направата на менюто си. Общо взето когато се правят умно нещата винаги има ефект, а когато се правят глупаво, те просто изтичат в нечии джобове и без никакъв ефект върху населението
11.
майнак
19.08.2020 22:16:04
Не! Ние сме ГЪЗари и не може да си позволим да се излагаме с велосипеди! И пари за нафта да нямаме ще бутаме колите, но само и само да сме с нея!
10.
Armstrong
19.08.2020 22:00:10
Колелото ми струва повече пари от колите на 50 % от населението. Много се смея някой като ми каже " що не си вземеш кола " Ако ще карам някоя 15-20 годишна бангия предпочитам да ходя пеш, да карам колело или да си хвана такси.
9.
Цецо
19.08.2020 21:51:49
Криминалната мутра от Банкя подготвя кървища, за да остане на власт и да продължи да краде.
8.
Малоумникът
19.08.2020 21:35:16
Не тука хората яростно защитават 30 годишните си таралясници които разпространяват рак и при катастрофа са един ламаринен ковчег
няма как да качиш ганьо на колело защото не може да го кара пиян,ще се претрепе на първите 5 метра

ганьо предпочита да пуши цигарка и да кара 25 годишна кола да отиде до центъра вместо да кара колело 5 минути и пак да е в центъра,защото града е 5 квадратни километра,но за ганьо е огромен защото спрямо село долно нагорнище е поне 50 пъти повече

Той цял живот е пестил да си купи рено клио от цигари и банички,няма как да го свалите от колата

по-добре да миришеш изгорели емисий в задръствания от коли които освен в африка и тука никъде не биха ги оставили да съществуват,отколкото да покараш колело 15 минути на ден

После тоя ганьо като се разболее,ще е много ядосан защо аджеба не е слезнал исус да му излекува жалкия задник и,че в България здравеопазването било много зле,даже и ще набие някой друг лекар докато го държи ракията и естествено ще обвини ГЕРБ,БСП,ДПС,НДСВ
Илюминатите
Рептилите и дори масоните,само че никой път няма да се замисли дали не е в него проблема
7.
Finlandec
19.08.2020 21:24:06
Finlandiq 90% e na kota 0 nai visokiq bair tam e 10metra nai mn
6.
Дядо Благо до 1
19.08.2020 21:20:53
Ще.ти го паркира в ректума !
5.
Селски бек
19.08.2020 21:20:27
Закупих си велосипед преди 2 год и лятото ходя само с него на работа когато времето позволява. Колегите когато ме видяха на велосипеда думите им бях " Бре, тези спестени пари от гориво какво ще ги правиш" , " Не те ли е срам да идваш с колело, това е признак на бедност". Как да обясниш на такива хора, че движението е здраве, не изгарям гориво (не само за джоба си, но и в глобален мащаб не хабя ресурса), не замърсявам, не обикалям след работа половин час да търся място за паркиране.
4.
Zapoznat
19.08.2020 21:19:02
Това го обяснете на странджанските и ямболски бекове в града ни. Те спестяват цял живот за автомобил, да го затъмнят, сложат джанти и газово и не на последно място да имат място пред блока. Вие сте ми седнали за велосипеди да говорите..
3.
Гост
19.08.2020 21:16:27
Даже за нидерландците знам, че са им махнали седалките, щото нали всички там били унисекс, абе от третия пол хахахаха
2.
Георги
19.08.2020 21:05:31
Във Финландия имат ли 40 градусови летни жеги да попитам само... как си го представяте центъра славейков в 14 часа юли и август .... с колко тениски трябва да тръгнете и как ли ще воните на пот цял ден ако отивате към работа
1.
_nib_
19.08.2020 21:05:12
А.Ганя ако може в хола да паркира дръгела.....До масата или дивана.
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта