Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Възможно ли е у нас? Вижте как Финландия свали хората от колите и ги качи на велосипеди

Обособени са конкретни знаци за колоездачи, даващи им абсолютно предимство на пътя, проблемът с трафика е решен
Ключови думи: бургас, велосипеди, финландия, колоездачи, нов закон, правила, трафик, решение

Как да направим така, че в града движението да не е натоварено, а достъпът до почти всяка локация – лесен? Този въпрос става все по-актуален в големите градове на България и в световен мащаб, тъй като сегашната ситуация – всяко семейство да притежава по 2 или повече автомобила, създава порочен кръг, от който няма измъкнване.

Големият брой автомобили дава повод за разширяване на пътните платна и намаляване на тротоарните площи за пешеходци, изграждането на нова пътна инфраструктура, кръгови кръстовища и пешеходни надлези. В същото време тези инфраструктурни проекти стимулират още повече използването на автомобилите, което води до последващо завишение на бройката на МПС-тата.  Така цикълът, подобно на проблема с платеното и безплатно паркиране, започва отначало.

Тъкмо така изглежда и ситуацията в днешен Бургас, където за последното десетилетие бяха извършени огромни по мащабите си пътни реконструкции и инвестиции за милиарди левове в улична инфраструктура, които обаче изглежда само временно решават проблема с трафика – преместват задръстванията от едно място на друго. Същата е картината в Европа и по света.

Освен в няколко държави, които взеха кардинални решения за подобряване на градоустройството си, стимулирайки...

велосипедите

Двуколесните превозни средства са на огромна почит в две държави в Европа – Нидерландия и Финландия. Но докато в първата това е така от десетилетия насам, то във втората се касае за редица нововъведения в правилата за двиежние по пътищата, които предразполагат хората и дори ги насърчават да слязат от колите си и да се качат на велосипеда. Хората там разбират добре, че велосипедът не е“ за парковете“ или „за село“, а за бързо, лесно и удобно придвижване на къси и дълги разстояния. 

На 1 юни т.г. там е въведен нов Закон за регулацията на движението на велосипедисти, в който има близо 200 параграфа. Една от най-важните части на този закон обаче несъмнено са новите пътни знаци, касаещи движението по улиците с колело.

„Пропусни велосипеда, пресичащ кръстовище“

„Пропусни велосипеда, пресичащ кръстовище“ – с този знак останалите участници в движението се уведомяват, че са длъжни да пропуснат прес кръстовището преминаващите през кръстовището велосипедисти, които не се налага да слизат от превозното си средство, пресичайки пешеходни пътеки. С него се слага край на неспирните скандали по улиците между колоездачи, пешеходци и хора в автомобили. Точно и ясно е описано, че има ли такъв знак на кръстовище, велосипедистът има върховното предимство пред останалите участници. За разлика от Финландия, тук в България предпочитащите това средство за транспорт нямат абсолютно никакви права и са на края на хранителната веригра сред участниците в движението, въпреки изградените велоалеи.

„Велосипедна улица“

„Велосипедна улица“ – още по-интересен пътен знак, който дава също дава предимнство на велосипеда пред всички останали участници в движението. В зоната на действие след този знак, всички са длъжни да се съобразяват със скоростта на предвижване на колоездачите, осигурявайки им безопасно придвижване. Това е особено добре решение за тесните квартални улички, където не може да се обособи велоалея.

„Велосипедна лента“

„Велосипедна лента“ – обозначава място, което е резервирано само за велосипеди. Преминаването, спирането и паркирането в такава зона е абсолютно забранено и се наказва със солени глоби.

Предвидени са и специални знаци, които позволяват или забраняват двупосочното движение на велосипеди в еднопосочни улици.

И докато тук, на местно ниво, се работи хем в посока стимулиране на велосипедистите и разтоварване на трафика, хем в посока забраняване на движението на велосипеди в т.нар. „пешеходни зони“, то във Финландия властта определено е избрала посока на развитие и я следва. Новите правила за движение ще имат 10-годишенен „преходен период“, в който на повечето места ще разрешава изпозването както на новите, така и на старите пътни знаци и правила. Тоест в продължение на 10 години към нарушителите на новите правила ще се правят компромиси, тъй като се работи по презумпция, че не всеки е могъл да се запознае и дори да свикне с новите правила.

Примерът с Финландия опровергава и една друга максима, която твърди, че велосипедът, като превозно средство, и развитието на инфраструктурата за колоездачи, не е подходяща инвестиция заради климата. Страни с много по-лош от българския климат успешно доказват за пореден път, че това твърдение е далеч от истината и всичко е въпрос на органиация на движението, манталитет и осигуряване на безопасност на пътя.

Дали обаче такава система би имала шанс да се хареса и на българите, които сякаш вече са се срастнали с автомобилите си до такава степен, че ги ползват за разходки до кварталния магазин, е въпрос, който може да получи отговор единствено при пилотно и частично въвеждане на подобни правила. На принципа проба-грешка.

 

36
Коментара по темата
36.
*********
16.01.2022 21:06:10
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
35.
890
21.08.2020 16:53:05
Вие знаете ли колко е чисто там? Тук ще станеш целия кален.
34.
Чичката
21.08.2020 13:26:46
Само да попитам, таксита ще има ли или ще ги сменим с рикши?
33.
Малоумникът до антиконти
20.08.2020 18:14:30
Щели да станем комунизъм ако нямало коли

боже боже
слез и пребери версийте си

Само да ти кажа че в Китай дето изобщо няма комунизъм има задръствания дето траят с седмици

има пунктове където 50 ленти се вливат в 5

Дишай олово от изгорелите таралясници бракувани дето сте накупили

ЦО2 било по-малко

Освен ЦО2 има доста други неща които ти и децата ти дишат

Но ти няма как да знаеш каквото и да е

Едва ли си от най-умните
32.
до 31
20.08.2020 12:06:51
Да, колко века съществуват пък били неусвоени. Поръчай си мозък.
Истината е че мнозинството от жителите на бургас могат да слязат от колите си.И да се качат на автобуса илинас велосипед или пък електрически такъв.
31.
.
20.08.2020 11:18:22
Велосипедите и инфраструктурата за ползването им, са неусвоена ниша от пазара.Поръчкова статия!
30.
Николай
20.08.2020 11:03:26
Изобщо не чакам държавата да ме качва някъде. Сам си се качих на колелото. В центъра е пълен мазохизъм да обикаляш с кола и да търсиш място за паркиране.
29.
Велосипедист
20.08.2020 10:29:54
Само да попитам, във Финландия дали чакат ДДС-то и Акциза от горивата да им напълни бюджета? Ние като правим зони /синя, зелена/за паркиране ,увеличаваме билета за градския транспорт! Все едно да пиеш бира в заведение и да си плащаш тоалетната/това в Германия е забранено-тоалетната/.
28.
до Дрън-Дрън
20.08.2020 09:34:25
Пич, 5 км ги взимам за 12 минути с колелото
без значение дали вали или не. Да не си от захар? Слагаш си нещо непромокаемо и си караш. А колкото до велоалеите, те са за отбиване на номер и не са проектирани в полза на велосипедистите, а за да се усвоят средства по европрограмите
27.
bikecenter
20.08.2020 08:17:13
bulgarite sa murzelivi toluti i se dvijat navsqkude s kolata, nemojete da gi nakarate da se ka4at na kolelo
26.
антикомуняга
20.08.2020 02:08:59
Глупаци, зелената еко-мафия ползва престорена екология да наложи комунизъм. Една от точките на Марксовите съждения е точно преминаването към обществен транспорт за да може държавата да ти отнеме свободата на придвижване, уж в името на нещо което никой не вярва. Западните джендита се подлъгаха по това ,че им насадиха вина и те с тази искуствена гузност започнаха да предават свободите си. Хора, африканците и азиатците ни се смеят, хората нямат пари, мечтаят за автомобил, безпорно нах-важното изобретение на 20 век, а ние тука сме му обявили война и като някакви мизерни пърдялници правим регрес и се връщаме на колелата, като в най-бедните комунистически държави. И какво, никой не се ли сеща ,че изразходените калории които после изяжадаш са допълнителна храна-демек ЕНЕРГИЯ за да се създаде, транспортира, направи и тн. Едно партида калории от едно авокадо за да стигне до био-маниака се отделя повече СО2 от Хамър! Има задръствания, няма паркоместа, как държавата решава проблема след като доволно нехае? Разширява се, разбира се. Забрани, глоби и такси, и щеш не щеш обществен транспорт, където да се чувставш приравнен и зависим. Нима не може да се планират градовете за по-голям трафик, нима не могат да се построят паркинзи и да има устройствени регламенти? Посочете ми една държава в която НЯМА коли в центъровете на градовете. За да се развива един град трябва ЛОГИСТИКА а не демагогия. Транспорта трябва да се либерализира а не да ми обяснява някакъв сополив селяк-нов-гражданин ,че трябвало да се плаща за всичо. Що? Кой каза? Като има достатъчно места защо ще плащам? Като няма трафици защо да плащам? Нима не плащам достатъчно данъци, такси и административни измислици? За какво са тия пари,а, за повод ли? Ей, глупаци, отворете си очите, комунистическото манифесто се следва по точки и се изпълнява. В момента по света няма нито демокрация, нито свобода, най-малко пък република някъде. Навсякъде е пълно с пиявици,тулупи, търтеи и трупове, а света страмглаво върви към глобален комунистически диктат под предтекста ,че измислен вирус е по-голяма заплаха за човечеството от обезчовечването.
25.
Ротшилд
20.08.2020 00:48:11
Какво сравнявате България с "бели" държави. Тука нямаме манталитет, какви колела, какви 5 лева. Не коли, не колела, ами и пеш като ходим пак не спазваме никакви правила. Всеки плюе на системата, защото ни втълпиха, че щом спазваш някакви правила значи си шматка.
24.
фф фффф
20.08.2020 00:36:45
Кметът и всички в държавната администрация веднага на велосипеди до работните си места да дадат пример на накелението в Бургас, а и да тестват велоалеите, колко пъти трябва да слязат от колелото и да го бутат на пешеходните пътеки, дали има навсякъде велоалеи без прекъсване, дали шофьорите ще им дадат предимство, дали в града има светофари за велосипедния поток и т.н.т.
23.
мангула
20.08.2020 00:32:17
Велосипедните алеи в Бургас и Варна са проектирани много некомпетентно. Никой в Германия не слиза да бута колелото си на пешеходна пътека, никой пешеходец не се движи по велоалеите, когато алеята е за смесено движение за пешеходци и велосипедисти, вторите пазят пешеходците и карат велосипедите с ниска скорост. Има вече много педелек и електробайкове.
22.
Бой Иван Тумберг
20.08.2020 00:14:03
Ходете пеша, няма нужда хабим ресурсите, няма нужда и от пътища, от жилища. Ще живеем в пещери. Също така да се забрани еба...то, много сме на земята.
Ще ходи и голи и боси и ще се топлим с екстременти.
А по сериозно- Европа потъва заради малоумието на презадоволените северни нации, оглупели и живеещи в химерен свят.
21.
asdas
20.08.2020 00:00:36
Снощи на Димитър Димов един кавал караше колело по средата на платното, при положение че успоредно с него на 2.5 метра разстояние има цяла изградена велоале
та отговорът е - НЕ.
20.
За
19.08.2020 23:32:14
Тези дето ги мързи, да зи вземат електрическо колело. 30-75км с едно зареждане.
19.
ДО КМЕТА
19.08.2020 23:31:46
ЗАЩО ДА НЕ СИ КАЧВАМЕ КОЛЕЛАТА ВЕЧЕР СЛЕД 17ч. в рейса за М.РУДНИК , че баира за М.Рудник е много голям
18.
до БУРГАСБУС
19.08.2020 23:29:04
ЗАЩО ДА НЕ СИ КАЧВАМЕ КОЛЕЛАТА ВЕЧЕР СЛЕД 17ч. в рейса за М.РУДНИК , че баира за М.Рудник е много голям
17.
14
19.08.2020 23:26:21
Дъждобран 1лв.
16.
Не разбрах
19.08.2020 23:13:00
А първо общината да каже колко коли има на нейно разположение на колко се плаща винетка гражданска от данъците на бургазлии и като свали всичките дето си джиткат тогава ще свалят и нас. Ясен ли бях
15.
Ц
19.08.2020 23:12:00
Чета много негативни коментари на МЪРЗЕЛИВИ тъпаци които искат да тровят народа ни с глупавите си коли защото ги мързи да гледат.

Ето лист от типичноте оплаквания

Било им топло. Щяли да се изпотят (Аве Ей взимай втора тениска и шорти във сака,ч. Готово. Няма ние да ни тровите с ваште коли)

Иска се визия и смелост и да се мисли за здравето и бъдещето на хората не като във Дивия Запад!!!!

А представете си колко хубаво ще е да се отървем от тези дебелите и оплакващи се мързеливци и тровители? Представете си!!!!!
Да заминават във София нека там да тровят.
14.
Дрън-Дрън
19.08.2020 23:03:46
Колелото става за разходки в хубаво време на недалечно разстояние. Представете си как сутрин сте с колело, бързате за работа, която е на 5 и повече км от вас, и вземе че завали дъжд. Nice, a?
13.
Gordon Shumway
19.08.2020 22:32:32
Когато управляващите са мутри, а електоратът е от Ганьовци, няма никакъв шанс да свалиш примитивите от тенекиите втора ръка нов внос. За Ганьо това е единствения начин да демонстрира престиж.
12.
Възможно е
19.08.2020 22:31:09
Само че първо трябва да се направят истински велоалеи, а не такива начертани върху изтърбушените тротоари. След това трябва да се изрежат всички стърчащи клони и храсти по велоалеите. И накрая може да се помисли върху намаляване на данъка за велосипеди и велочасти. Защо намалихте данъка за ресторантьорският бизнес като те си задържаха разликата за себе си? Така не се прави! по-добре да бяхте намалили ДДС върху основни хранителни продукти, така щеше да има намаление хем за населението, хем и за ресторантьорският бизнес, щото те изпълзват тези продукти за направата на менюто си. Общо взето когато се правят умно нещата винаги има ефект, а когато се правят глупаво, те просто изтичат в нечии джобове и без никакъв ефект върху населението
11.
майнак
19.08.2020 22:16:04
Не! Ние сме ГЪЗари и не може да си позволим да се излагаме с велосипеди! И пари за нафта да нямаме ще бутаме колите, но само и само да сме с нея!
10.
Armstrong
19.08.2020 22:00:10
Колелото ми струва повече пари от колите на 50 % от населението. Много се смея някой като ми каже " що не си вземеш кола " Ако ще карам някоя 15-20 годишна бангия предпочитам да ходя пеш, да карам колело или да си хвана такси.
9.
Цецо
19.08.2020 21:51:49
Криминалната мутра от Банкя подготвя кървища, за да остане на власт и да продължи да краде.
8.
Малоумникът
19.08.2020 21:35:16
Не тука хората яростно защитават 30 годишните си таралясници които разпространяват рак и при катастрофа са един ламаринен ковчег
няма как да качиш ганьо на колело защото не може да го кара пиян,ще се претрепе на първите 5 метра

ганьо предпочита да пуши цигарка и да кара 25 годишна кола да отиде до центъра вместо да кара колело 5 минути и пак да е в центъра,защото града е 5 квадратни километра,но за ганьо е огромен защото спрямо село долно нагорнище е поне 50 пъти повече

Той цял живот е пестил да си купи рено клио от цигари и банички,няма как да го свалите от колата

по-добре да миришеш изгорели емисий в задръствания от коли които освен в африка и тука никъде не биха ги оставили да съществуват,отколкото да покараш колело 15 минути на ден

После тоя ганьо като се разболее,ще е много ядосан защо аджеба не е слезнал исус да му излекува жалкия задник и,че в България здравеопазването било много зле,даже и ще набие някой друг лекар докато го държи ракията и естествено ще обвини ГЕРБ,БСП,ДПС,НДСВ
Илюминатите
Рептилите и дори масоните,само че никой път няма да се замисли дали не е в него проблема
7.
Finlandec
19.08.2020 21:24:06
Finlandiq 90% e na kota 0 nai visokiq bair tam e 10metra nai mn
6.
Дядо Благо до 1
19.08.2020 21:20:53
Ще.ти го паркира в ректума !
5.
Селски бек
19.08.2020 21:20:27
Закупих си велосипед преди 2 год и лятото ходя само с него на работа когато времето позволява. Колегите когато ме видяха на велосипеда думите им бях " Бре, тези спестени пари от гориво какво ще ги правиш" , " Не те ли е срам да идваш с колело, това е признак на бедност". Как да обясниш на такива хора, че движението е здраве, не изгарям гориво (не само за джоба си, но и в глобален мащаб не хабя ресурса), не замърсявам, не обикалям след работа половин час да търся място за паркиране.
4.
Zapoznat
19.08.2020 21:19:02
Това го обяснете на странджанските и ямболски бекове в града ни. Те спестяват цял живот за автомобил, да го затъмнят, сложат джанти и газово и не на последно място да имат място пред блока. Вие сте ми седнали за велосипеди да говорите..
3.
Гост
19.08.2020 21:16:27
Даже за нидерландците знам, че са им махнали седалките, щото нали всички там били унисекс, абе от третия пол хахахаха
2.
Георги
19.08.2020 21:05:31
Във Финландия имат ли 40 градусови летни жеги да попитам само... как си го представяте центъра славейков в 14 часа юли и август .... с колко тениски трябва да тръгнете и как ли ще воните на пот цял ден ако отивате към работа
1.
_nib_
19.08.2020 21:05:12
А.Ганя ако може в хола да паркира дръгела.....До масата или дивана.
  Добави Коментар
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично Редовните физически упражнения също  подобрят качеството на интимния живот 5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса Ето кои са те 
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак? Дали астрологичните прилики са рецепта за вечна любов или вещаят катастрофа Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта
Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме
Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС "Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп
Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес