Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Кой и как даде на концесия бургаското летище на Фрапорт/ТИМ до 2041 година

Ако се вярва на отчетите в двете летища до този момент са вложени 350 млн.евро, а до края на договора трябва да бъдат инвестирани общо 403 млн.евро
Ключови думи: Летище Бургас, Летище Варна, ТИМ, Фрапорт, тройната коалиция

Как се стигна до избора на концесионер на летищата в Бургас и Варна? Отговорът на този въпрос се опита да открие репортер на Флагман.бг в държавните архиви и вестникарски публикации отпреди 15 години.

Експерти в туризма до днес са категорични, че е допусната голяма грешка с избора на концесионера „Фрапорт”, тъй като му е оставена възможност да контролира двата най-големи аеропорта в условия на предполагаем конфликт на интереси. Сред мнозина остава усещането, че терминалът във Варна се фаворизира и леко по-леко взема лидерската роля, която дълго време Бургас и Южното Черноморие държеше.

Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20

Защо? Лесно може да се отговори, след като се направи анализ на собствеността на най-големите туристически обекти във Варна.

ПРОЦЕДУРАТА

Конкурсът за избор на концесионер, стартира през 2004 година. Процедурата е обявена, а за председател на комисия по избор е посочен тогавашният вицепремиер и министър на транспорта Николай Василев –един от малцината български управници, които напуснаха властта с високо вдигната глава.

Комисията „Василев” класира на първо място датския оператор „Копенхаген еърпортс”, но преди процедурата да бъде финализирана последваха две жалби  - от консорциумите „Фрапорт“/“БМ Стар“ и „Венси консешънс“/“Венси еърпортс“. Те атакуваха решението първо пред тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС), а след това и пред петчленен, което се превърна в истинска съдебна сага и продължи близо две години.

България тогава вече се управляваше от Тройната коалиция. Без изненада магистратите отмениха избора на победител и върнаха процедурата в Министерството на транспорта, което бе оглавявано от червения Петър Мутафчиев. Той от своя страна назначава нова комисия, която разглежда офертите повторно, преоценява ги и определя победител – консорциум Фрапорт/БМ Стар.

На пръв поглед договорът не е лош – в двете летища трябва да се инвестират 403 млн.евро за целия срок на договора(според твърденията на концесионера до 2016 година били вложени 350 млн.евро, б.а.). Първоначалното концесионно възнаграждение е 3 млн. евро. Отделно всяка година консорциумът ще плаща на държавата по 19.2% от приходите на летищата.

За справка - „Копенхаген еърпортс“ посочваше по-малки инвестиции, но пък поемаше ангажимент да дава на държавата 30% от приходите.

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас

По договора са заложени и неустойки, а както се оказа петима министри не могат или не желаят да съберат глобите от концесионера за неизпълнение на клаузите от контракта. (ВИЖТЕ ТУК)

Основен дял в дружеството за концесията има „Фрапорт АG“ – 60 %. Германският оператор освен двете летища във Франкфурт управлява или има участие в летища в Анталия, Хановер и Лима.

Другите 40% от компанията са на варненската „БМ Стар“ EООД. Когато се регистрира консорциумът, това  дружество е собственост на варненската фирма за корабно агентиране, чартиране на плавателни съдове и морски транспорт „Бон Марин“, която поне официално няма нищо общо с ТИМ.  В началото на 2018 година варненският гигант Химмимпорт- диамантът на ТИМ, излезе на светло и придоби собствеността на БМ Стар, след като купи едноличният собственик Молет АД.

Комисията за защита на конкуренция разгледа сделката в рекордно кратки срокове и отчете, че тя не би могла да доведе до създаване на господстващо положение.

През 2013 година избухна скандал между двамата акционери – БМ Стар ЕООД и немският оператор Фрапорт, но след това бързо затихна.

 

 

30
Коментара по темата
30.
Фрап
25.05.2020 10:31:34
Варна искат всички зимни полети да са при тях, за да не плащат на бургаски персонал. Зимата пътниците не са туристи- те са бургазлии, ямболии, сливналии и от селата, които работят в чужбина. Говорила съм с много пътници и те искат да има целогодишни полети от Бургас поне до Германия и Италия, за да не трябва да се мъкнат до София 4 часа за полет от 2 часа.
29.
Няма такава държава
24.05.2020 22:53:23
Не знам за Варна но от крадене на това бургаско летище, скоро нито самолети нито туристи нищо няма да остане !
Всичко живо се самозабрави, краде се като за последно. Всяко живо същество там гледа да открадне ако има и някой скъсан чорап на земята ще го приберат ...
28.
чеп
24.05.2020 19:28:24
наведени са щото повечето не са бъргазлий,а пришълци от околните села и градове
27.
Риалити
24.05.2020 16:23:54
Самолетът каца там където има защо да кацне, самолет може да кацне и на шосе в полето. Само че тези в самолета плащат и съпответно поръчват музуката. Кой ще слуша и гледа един град, заседнал някъде преди 20 години, където по улицата ходят само батки и жените са още с вафлите в косата, защото така са дошли от селу и е мудерно обемчи.
В Бургас всичко ново е п*дераско. Да, ама вече сме града с най-много мъжки момчета, пък нещо сме все наведени.
Случаенос? Ни мислъ.
26.
Стефанов
24.05.2020 15:09:27
И двете черноморски летища отбелязват ръст на пътниците всяка година до сега, не виждам къде са драмите и проблемите.
25.
Joii
24.05.2020 14:34:11
Коментар21 е доста добре незапознат и явно добре знае кой дърпа конците и кой разпределя. Кой бил виновен? Бургазлията?
Бургазлията въобще си няма на идея кой решава къде ще каца самолетът и къде ще нощува туристът.
24.
Истината
24.05.2020 13:26:23
Летищата предоставят услуга, транспорт и логистика, на бизнеси и хора. Като никой не ги търси, летището не е виновно.
23.
Ха ха
24.05.2020 11:12:05
Тим нямат успешна фирма ...за 35 години всичко фалира под тяхното управление.....всичко се източва за Русия.....те и в НХК Лукойл казват че са направили 2 милиарда инвестиция но от 15 години да на загуба и не плащат данъци.....а преди това плащаха по 250 милиона на година....
22.
1
24.05.2020 10:56:34
21-ви коментар е изключително точен!
Винаги е било така, в момента е така и така ще бъде!
Истината е неприятна в случая, но Бургас винаги е дишал праха на Варна за сжаление... Преди 7-8 години бяхме достигнали 50% от Варна, защото техния кмет не беше от управляващата партия, но сега отново сме 10 пъти по-зле!
21.
Риалити
24.05.2020 10:12:08
Не е Виновен ТИМ, виновен си е бургазлията. Кой бяга от пари? Идват извън сезон туристи за казино. Къде кацат? Във Варна, защото там целогодишно си работят прекрасни хотели и казина.
Бургазлията иска да отвори за два месеца, да продава замразени калмари по 40 лв, да слага такса стол, да има к*рви и пико и през другите десет месеца са го играе бизнесмен и да бройка ученичките по кафетата.
Като те мързи е така, не носиш пари, плувай си там с цацата, два месеца Слънчак, щото пияните лапета много пари оставят.
Като тръгне магистралата София/Варна и Бургас ще стане квартал на Сливен.
20.
Джок Полфрийман
24.05.2020 09:23:57
"Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20?"
Ами защото да има папкане за варненските парашутисти и тарикати, които в случая издърпват коритото с помия от устата на сарафовските парашутисти и тарикати.

"Министерството на транспорта, което бе оглавявано от червения Петър Мутафчиев."
И дрОгарят Мутафчиев като правоверен комуняга урежда мутрягите от ТИМ, които произхождат от репресивните тайни служба на Тодорживкова България. Всичките последвали свинщини са свързани с комунягите и техните ментори от Кремъл. Върхът на айсберга е манипулирането на пътникопотока от и до Русия с цел укриване на данъци, и създаването на канал за нелегално вкарване на руснаци в България. А за тия, които ще се правят на луди и ще кажат - ама защо нелегално - ами като използват рицина или новичока, и си отидат в Русия - фактически (по документи) да не присъстват никъде.
19.
.
24.05.2020 08:47:00
Логиката е проста.
Изкарайте статически данни на пристигащите и заминаващи пътници в София, Пловдивив, Варна и Бургас със адресна регистрация в Бургас. Това означава, че толкова бургазлии пътуват от и за тея летиша, също означава, че бургазлии правим най-много разходи за да стигнем до тези литища.
По тях, ще се разбере как ни лъжат. Докато пътуваха Wizz до Бургас не си спомням самолет да е празен. Сега пак са пълни, ама пътуваме 120 км до Варна и 400 км. до София...Ангажиране на кола, шофьор, трошене и нерви по дупките на магистралата *вече и Нова Загора- Ямбол е
щета) Докога? Тея в общината за красота ли са само.
18.
Rambo
24.05.2020 08:35:18
Nie Sme MAFIA GRB
17.
Koko
24.05.2020 07:36:58
Що ви е туй летище бе хора? Да вози пияни англичани ли? Да не спите цяло лято от рев на мотори? Да ви гърмят бомби ли?
Закривай!
16.
batebogo
24.05.2020 06:57:41
дрън, дрън! през лятото от летището минават над 3(три) милиона туристи. През другото време просто няма за какво да летят до Бургас. Другото си е в главичките ви!
15.
Дорожное Проверовочноя Служба/ДПС/
24.05.2020 00:03:34
бившия ндсв министър Николай Ввсилев,бившия външен герб министър Николай Младенов,бившия шеф на ДАНС Цветелин Йовчев ВСИЧКИ са от ВАРНА
Ахмед Доган е от близкото до ВАРНА с.Дръндар .ВАРНА от соц време е добре представена в службите за сигурност ДС,ВКР
ТИМаджиите са бивши барети-тюлени от поделение ''Техана'' ВАРНА район Варненското езеро
Групировката стартира в началото на 90те когато международния играч финансист и миненн магнат МАРК РИЧ ДАВА 10 МИЛИОНА $ след суапова сделка за горива за доставка на НЕФТОХИМ
МАРК РИЧ е белгийски еврейн спонсор на републиканския САЩ президент Джордж БУШ ,днес РИЧ и неговите корпорации ''Гленкор''-световен търговец на жито и ''ВНП Биллитон'' ВЛАДЕЕЩА НАЙ-ГОЛЕМИТЕ медни ,сребърни и въглищни мини в света и собственик и акционер в големи петролни и газови находища се представлява от '' руснака'' хазар Иван Гласенберг с постоян адрес Луцерн Швейцария
14.
крест
23.05.2020 23:51:11
Толкова ли няма някой, който да се изправи и да защити интереса на Бургас? Очевидно е, че финансовият интерес на ТИМ предполага каквото може откъм полети да се мести към Варна, което в крайна сметка ощетява бизнеса и хората в БУргас.
13.
ддддф
23.05.2020 23:46:24
Финансовият директор на Фрапорт преди известно време беше казал пред техни служители, че "ако зависи от тях, Летище Бургас ще е само карго летище". Тимаджиите никога не са имали намерение да развиват бургаското летище, построиха един терминал, който беше в следствие на концесионния договор, но до там. Всичко което може откъм полети/работа се мести към Варна.
12.
Мдаааа
23.05.2020 23:29:24
Нищо ново... Гагаузите лапнаха летището и придърпаха полетите към тях, лапнаха пристанището и ни оставиха медната руда и сярната киселина дето са силно опасни.... Рудата за рибите и екологията, а от сярната киселина един облак и ще измрем в страшни мъки, а дежурния химически отровител, дето сее рак и ни изпадаха зъбите си плаща данъците в София... като ги скрие, иначе ни трови. Някой да си спомня като правиха оная италианската кула за рафиниране, как се хвалеха, че всички боклуци от Европа ще ги рафинират тук.... Е боклуците и отровния въздух за нас, печалбите за тях.... Толкова сме тъпи българите! Продажно племе и сами се избиваме.
11.
До 1
23.05.2020 23:26:54
За капак общинските съветници на Кметя Слънце подариха на Доган държавния бряг, но мисирките журналистки кудкудякат покрай бариерата без да смеят да питат продажните общински съветници "що така?"...
10.
Някой си
23.05.2020 23:05:14
ми питайте си назобените "батки"
9.
Въй
23.05.2020 23:00:46
През летище Бургас/Сарафово от много години МИНАВА износа на БГ ОРЪЖИЯ за Близкия Изток и Афганистан а сега предимно за ДЖЕДДА С. АРАБИЯ износа на Казанлъшки оръжия(Арсенал) по поръчки и заповеди от САЩ Държава
Това налага безопасни свободни въздушни коридори и по МАЛКО кацащи самолети с туристи на летище Сарафово
Плюс това летището е нарочно за логистична ВВС НАТО база при евентуални удари с-у ИРАН, Близкия Изток и п-ов Крим, както и за разтоварване на НАТОвски военна техника
Оня Варненски пигмей Николай Василев като министър освен че даде концесия на Фрапорт позволи 2003 год целия e-трафик Интернет да бъде свързан със сърварите на новостроящото се 2003год САЩ посолство кв. ЛОЗЕНЕЦ София ул. КОЗЯК 16
8.
Хм
23.05.2020 22:51:36
Като при Божков,да запорират всичко и да го дават в полза на гражданите и държавата аман от шуро-баджанащина!
7.
Той
23.05.2020 22:36:01
Николай Василев от Варна с прякор (Ники Жабето).
6.
Дернев
23.05.2020 22:31:32
Няма значение кой е собстврника ако държавста защитава интересите си и има праеилна транспортна политика. Но тя няматакава още от татово време и ит там държавният интетес е винаги зад липния. Тива доведе ди постояно, продължаващо и сега пренебрегване на Бс за сметка на Вн. От това спечели Констанца. Най-лошото е, че тези които доведоха до това продължават да работят срещу Бс и от там срещу държавният интетес. На това трябва да се сложи край. Нашата простотия и акчност вече пречи на Европа, а и на света. Спрете се.
5.
Marinero
23.05.2020 22:03:50
А ГЕРБ подариха пристанището за 50 години на партийния им бизнесмен Домусчиев. Друго едно пристанище стана собственост на кака ви Цветелина Бориславова. Къде е разликата? В България винаги е било така и така ще бъде.
4.
Азз
23.05.2020 22:02:19
Истината е , че който да бе взел Летище Бургас, пак щеше да в същото. Бургас няма производство, фирми, инвеститори. Няма и логистичният център на НАТО във Варна. Всичко е до политика.
3.
13
23.05.2020 22:01:41
Флагмън,нещо много взехте да плюете срещу ТИМ!Стиска ли ви?Не знаете за какво става въпрос,ама много лаете.ac
2.
12е
23.05.2020 21:51:56
Проблемът е че са дадени две летища на 100 км едно от друго на един и същ концесионер. И да не беше Фрапорт пак същото. Лоша политика на държавата, това е. Пък министърът си тръгнал с високо вдигната глава след като сътворил чутовна глупост. Ай сиктир
1.
Smith
23.05.2020 21:28:17
Тройната коалиционна кремълска мафия ръководена от БСП подари на тимаджии летището на Бургас за 30 години, а тройната коалиционна кремълска мафия ръководена от ГЕРБ подари пристанището в Росенец на Лукойл за 30 години. Едни е същи безродни слугию но в различна опаковка.
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта