Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева

Влаковете ще са ограничени до 160 км/ч. Хвърлят ли се пари на вятъра?
Ключови думи:
Обществената поръчка за новите влакове на БДЖ, която бе обявена официално в средата на август, едва ли ще превърне железниците в алтернативен и бърз транспорт, както е в Европа. Това става ясно още след първи прочит на съдържанието й, което можете да прочетете в детайли тук

Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител. Правилата бяха утвърдени без обсъждане – нито такова с ползващите услугите на железниците, нито на служителите на БДЖ. Това е осъществено въпреки обществения интерес и въпреки факта, че новите влакове ще се използват от българските граждани и ще бъдат закупени с техни пари.

Надеждите за новите влакове бяха по европейски пример да се превърнат в предпочитан заради скоростта и комфорта превоз. Това обаче изглежда няма да е така, тъй като умишлено в поръчката е въведена рестрикция за скоростта до 160 км/ч., докато очакванията бяха влаковете да се движат с не по-малко от 200 км/ч. Това на  практика значи, че прибавяйки всяко спиране по различните гари в страната, разстоянието между Бургас и София с новия „бърз“ влак ще се взима за не по-малко от 5 часа.


Няколко експерти от българските академични среди са дали оценката си по въпроса, от която ясно личи, че те са на мнение, че скорости, по-ниски от 200 км/ч не са целесъобразни. Това обаче се случва преди повече от година.

„Поради  факта, че при закупуване на нов подвижен състав е необходимо да се гледа в перспектива от около 30 години, не е целесъобразно при сегашното закупуване на нови влакове, максималната им скорост  да се ограничава на 160 км/. Тези влакове трябва да оперират и с 180, а в обозримо бъдеще може би и с 200 км/ч. В този смисъл е целесъобразно конструктивната им скорост да бъде поне 200 км/ч.“, съветват експертите.

А може ли при съществуващата инфраструктура влаковете да се движат с над 200, та дори 250 км/ч. Експертното мнение е, че може.

Към днешна дата тяхното мнението е променено. В изявление във фейсбука си от 24 юли т.г. министърът в оставка Ивайло Московски заявява, че основен аргумент за намаляването на скоростта от 250 до 160 км/ч е поддръжката на влаковете, т.е. цената. „...подвижен състав, който да отговаря на тези параметри, би струвал с около 30 до 50%  повече от този, който сме заложили към момента“, пише Московски.

С други думи поръчката, която е за общо 42 влака, ще излезе на по-голяма стойност ако бъдат добавени машини, развиващи скоростта от 200 км/ч. Ето как се е променила заявката само за 1 година.


Проста сметка установява следното. Предложението от м.г. е за общо 8690 пътника с 41 влака. 6 от тях, движещи се със скорост по-висока от 200 км/ч, което на практика значи, че могат да изминат 2 до 3 пъти повече курсове дневно от останалите влакове. Стойност 679 млн. лв.

Предложението от тази година има "значително" по-голям капацитет. С капацитет от 8700 пътника, 1 влак повече и 3 млн. лв, по-малко (0.44% от общата стойност), с него българският пътник губи 6 влака, с които да стига от Бургас до София за не повече от 2.5-3 часа – нещо, което би било истинска конкуренция на автомобилния транспорт.

Странен отчет и „пропуснати“ опции

През юни т.г. излиза един меко казано странен отчет. От него става ясно, че БДЖ трябва да се конкурира с автобусните фирми. Явно е пропуснат фактът, че 80% от транспорта в България се извършва с автомобили и именно те са „прайс-мейкъра“, пишат от Гражданска инициатива за обществен и релсов превоз.

Лошо впечатление прави и фактът, че от ръководството на БДЖ излиза със становище в обществената поръчка да не се разглеждат варианти, различни от мотрисни влакове. (бел. а. Мотрисните влакове представляват състав от няколко неразделни вагона, като обикновено двигателите се намират в двата крайни вагона. Те се ползват предимно за градски и крайградски превоз и не са удобни за междуградски такъв)


„Пропуснатата“ умишлено или не опция е т.нар. концепция "пуш-пул". При нея, както при сегашните влакове, утилизирани от БДЖ, имаме бутащ или дърпащ локомотив, който води цялата композиция. Хубавото при този модел е, че е разглобяем – казано с други думи, ако се наложи, има опция няколко локомотива да бутат или дърпат по-голяма или по-тежка композиция, а при аварии, вместо до мястото да пътува втори мотрисен влак, може да се стигне с прост локомотив. Снимката долу описва точно предимствата и недостатъците.


С тези и други нередности и „пропуски“ към обществената поръчка, възниква един въпрос.

Редно ли е след като обществото не е попитано за въпросната процедура, обществената поръчка да продължи в този вид и парите на българския данъкоплатец да бъдат похарчени за нещо, което не е оптимално.

Отговорът оставяме на вас.
17
Коментара по темата
17.
bai hui
12.09.2018 20:21:01
С тези нови влакове Бургас-София за 5,5 часа... едно време с експреса беше 6 часа. Трябва да е не повече от 3 иначе файда - йок!
16.
Дернев
12.09.2018 10:09:44
Докато повечето министри на транспорта, шефове на БДЖ и Пощите от 89г насам не влязат в затвора няма да имаме транспорта система такава каквато отдавна теябваше да имаме, като страна на много важен международен кръстопът.
А на пощите, защото вървяха по пътя на БДЖ и ги съдипаха и тях.
15.
boko
12.09.2018 09:11:47
поредната кражба на наркобарона Боко главата
14.
ггг
12.09.2018 07:48:15
не разбирам много от релси и влакове но мисля че за да се движи влак с 200км трябва и път.а нямаме...и ако ги правят както магистралите Пази Боже.
13.
видял и патил
12.09.2018 07:30:40
"The railway from Paris to Marseille is a 862-kilometre long railway line".Ей ТОВА РАЗСТОЯНИЕ 1999г с техния бърз влак -tgv,го минахме за около 4 часа !
12.
до 1, 2, 3 и 4
12.09.2018 07:20:33
Ама как ДПС и Делян Пеевски щели да вземат БДЖ ? Вие чувате ли се ? ДПС е в ОПОЗИЦИЯ ! А една от основните цели на управлението на ГЕРБ вече десета година е "НЕДОПУСКАНЕ НА ДПС ДО ВЛАСТТА" ! Затова и Обединените Патриоти се включиха в управлението на България. А вие Пеевски, ДПС щели да купят стратегически сектор на страната !
Все едно ГЕРБ и Борисов са техни !
11.
Петър
12.09.2018 06:42:08
БДЖ трябва да се приватизира, незабавно! Тези пари са дълг за поколенията! А, тези дългове не спират, спират влаковете, като взимат и жертви!
10.
Ебах мързела
12.09.2018 00:29:34
Както ис глупавите пътища строи се без бъдеще.
Защото ако това разстояние се взима за 1 час никой няма да иска да живее в тъпа София.
9.
Е
12.09.2018 00:27:36
Няма никакъв смисъл от влакове с 160км.
В Китай се строят бързи влакове това разстояние Бургас София трябва да се взима за 1 час със хидравличен влак.
8.
каруцата
11.09.2018 23:17:40
флегмани вие все се правите че не знаете, заради вашите крадливи покровители не само бърз влак ами изобщо нищо няма да имаме само кредити имаме да плащаме ние и внуците ни , станаха 19 милиарда вече
7.
Така де
11.09.2018 22:46:43
Крадците от ГРОБ не се наядоха. Само ядат и серат и после пак са гладни изр*дите. Един бърз транспорт от София през Пловдив за Бургас ще задвижи морската икономиката, защото така софиянци и пловдичани ще идват по-бързо на разходка и почивка. Туристите в Бургас ще могат да посещават София и Пловдив и обратното. Това ще е добре и за бургазлии, които по-бързо ще отиват на лечение и по работа в София и Пловдив. Трябва да има влак, който се движи с минимум 200км/ч, а най-добре около 250км/ч. Просто народа трябва да ги измете тия Гробари на нацията, които открадоха държавната хазна, евро фондовете и забатачиха държавата с десетки милиарди кредити
6.
АЕЦ
11.09.2018 22:38:23
А между другото.... кво стана с АЕЦ Белене след поредния транш и започване от преди няколко месеца?
5.
Пенсионер
11.09.2018 22:35:43
Това се нарича оздравяване по Бойко Борисовски!
4.
GCHQ Chetelham
11.09.2018 21:54:35
фирмата ЖП Строи е на бизнесмена Д.ПЕЕВСКИ сьздадена е с цел облажване ИТОЧЕНЕ с ПАРИ от ОП-Оперативни Програми на ЕС за Транспорт.
ЖП ЗАЕМА над 25 МИЛИОНА лева ор австриската ЕРСТЕ Банк и ПИБанк за срок от 8 години са да задвижи фирмите ЖП преговаря с ТРРЕИС груп Холдингза ЖПлинията Пловдив-Бургас и Септември-Пловдив зацелта ЖП Строи на ПЕЕВСКИ купува машините Plasser & Theurer австрииско производсво за25 милиона с надежда да ЛАПНЕ 20 пьти по толкоз от ОП наЕС
3.
Слънчасал
11.09.2018 21:29:09
Нищо ново под слънцето
2.
Пфууу
11.09.2018 21:25:04
Има ли сектор, в който да няма корупция, поръчки за "наши" хора, лицемерие,лъжи...?
Да се мисли за хората, за тяхното удобство, да се подобри живота им...???????????? НЯМА! И няма да има с тези управляващи!!!
1.
Безаконие
11.09.2018 21:12:08
И желанието е на вашия шеф прасьо да "поеме" обществената поръчка и да се облажи с едни милиони и закупуване на "бързи" влакове от Турция.... Тоя филм вече го играха със спалните вагони, стига се правихте на ощипани. Обществена тайна е, че след закупуването на влаковете "Пътнически превози" ще премине в ръцете на дпс!
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта