Терминал 3 ни е необходим повече отвсякога
Отдаването на концесия на летище „София” продължава, пише Факти.бг. В края на месец юни т.г. правителството стартира нова процедура. Седмица по-късно вече се появи и първият кандидат – Мanchester Airport Group (MAG), който оперира редица британски летища.
Едно от новите изисквания към бъдещия концесионер е строителството на нов терминал до 10 години след получаване на 35-годишната концесия. На пръв поглед за някои това би звучало странно – защо ни е необходим трети терминал като се има предвид, че имаме един, който е за ремонт (бел. ред. Терминал 1) и втори, който се води нов. А и възможностите за превръщане на летище „София” в трансферно напълно умряха с идването на новото летище в Истанбул, което е с 10 минути път по-въздух по-близо до София.
В действителност Терминал 3 ни е необходим повече от всякога. Причината е, че капацитетът на съществуващите два терминала е надвишен и те буквално се „пукат по шефовете”. Терминал 1, на който оперира нискотарифният авиопревозвач Wizz Air, е с проектен капацитет на обслужване 1.8 милиона пътници. Терминал 2 е предвиден да обслужва 2.8 милиона пътници годишно, но с навлизането на втората нискотарифна авиокомпания Ryanair, на него също годишно се обслужват повече пътници. Така сумарно двата терминала могат да обслужват 4.6 млн. пътници. Статистиката на летище „София” за миналата година показва, че през него са преминали 6.5 милиона пътници, или с близо 2 милиона повече от предвидените.
„Вариантът да се затвори Терминал 1 и на негово място да се построи по-голям Терминал 1 не работи, тъй като затварянето на Терминал 1, означава моментално, че близо 2 милиона капацитет падат. Единственото възможно решение е да се започне със строителството на Терминал 3, който евентуално да бъде поне равен на капацитетът на двата терминала в момента – около 6 милиона пътници и след като бъде приключен той, тогава да се вземе решение за модернизиране и разширяване на Терминал 1 или преизграждането му. Това е единственото възможно и това е логично”, каза финансистът Златин Съръстов, бивш изпълнителен директор на България Ер, най-големия ползвател на аеропорта.
През последните години ръстът на пътниците е устойчив, голям от близо 30% и той ще продължи за в бъдеще.
„Основният фактор, който движи целия пазар е търсенето на полети първо в резултат повишаването на покупателната способност на българина. Българинът започва да харчи по-голям дял от своя доход за пътувания и то такива зад граница, което е нормално по принцип за страна член на ЕС. Второ заради утвърждаването на София като дестинация за градски и трето аутсорсингът, софтуеърната, и финтех индустриите генерират голям бинес трафик, който расте“, допълва експертът. Близостта до Виена и Истанбул и размерите на локалния пазар не предполагат развитието на София като хъб.
Местоположението на новия терминал може да бъде между сега съществуващия Терминал 1 и сградата на правителствения VIP. Другият вариант е срещу Терминал 1 от страната на Ботевградско шосе. Това е по-доброто решение, тъй като ще има по-бърза връзка с центъра на София.
„При решение за терминал откъм северната част на летището, трябва да се има предвид необходимостта от изграждане и на съпътстващата инфраструктура – съоръжения за рулиране, които да обслужват този терминал, тунел под пистата за връзка с Терминал 2. Всичко това ще увеличи значително функционалността и пропускливостта на летището”, е мнението на Съръстов.
И не на последно място трябва да се помисли за удобна и функционална връзка между отделните терминали. Съществуващата сега автобусна връзка на половин час между Терминал 1 и 2 не е оптимална.
Заложените параметри на новата концесия на столичното летище определено са насочени в посока модернизиране на наземната част от авиационния транспорт. Не трябва да се забравя, че освен трети терминал, бъдещият концесионер ще трябва да инвестира и значителна част в модернизирането и на съществуващите два. Добави Коментар