Българите, блокирани на летището в Румъния, с колективен иск срещу превозвача (ВИДЕО)
Лошото време блокира по летищата в Европа много българи. За част от тях кошмарното пътуване приключи, след като правителственият самолет ги прибра снощи от Румъния обратно у нас. Десетки други обаче все още чакат да се приберат след отменени полети в различни държави.
Зрители на NOVA сигнализират за отменени полети от Лондон, Париж и Рим. Някои от тях се наложи да изкарат безсънна нощ без храна и вода. Такава беше и групата в Тимишоара, която около 20:00 часа се прибра благодарение на правителствения самолет „Еърбъс 319”. Групата бе посрещната на летището в Пловдив, където трябваше да пристигне полетът на „Райън Еър” по първоначален план. Заради лошото време обаче не успя да кацне от Лондон до Пловдив, а след това и до София.
Българите излетели в препълнения самолет от Лондон в понеделник в 15:00 часа. По разписание трябвало да кацнат в Пловдив малко след 20:00 часа. Заради лошото време били пренасочени първо към София, а след това към Тимишоара. Именно там започва истинският ад за тях. Само част от тях били настанени в хотели, тъй като места за всички нямало. За останалите започват часове на напрегнато чакане без информация и храна.
От „Райън Еър” обясниха пред NOVA, че са предложили превоз с автобуси, които повечето отказали. Освен това пътниците били уведомени със SMS и имейл за възможностите за връщане на парите от билета или избор на нов полет. Част от българите все пак поемат риска да тръгнат с автобус по заснежените пътища. Автобусът бил без тоалетни и вода. Храна също нямало.
Все още у нас не могат да се приберат и стотина българи, блокирани в Рим. Заради лошото време полетът им от Фиумичино до София бил отложен. След няколко часа без отговори ги настаняват в хотел. Най-вероятно блокираните по летищата на Европа пътници няма да могат да получат компенсации, тъй като отмяната на полетите била заради лошото време.
Все пак българите от кошмарния полет на „Райън Еър” са готови да заведат колективен иск в съда срещу превозвача. Част от потърпевшите разказаха в „Здравей, България”, че няколко пъти са се опитали да се свържат с авиокомпанията, но не са успели. Наложило се да се обърнат към обмудсмана Мая Манолова. Другата седмица ще се срещнат с нея, за да търсят заедно юридическа помощ. Заканват се да сигнализират и европейските институции за този случай. Пътниците заявиха, че не е нормално да бъдат третирани като страна от третия свят.
„По-вероятно е да нямат парични обезщетения, тъй като отмяната и закъснението на полета е причинено от извънредни обстоятелства, а именно лошото време. Те са извън контрола на авиокомпанията”, обясни Игнат Арсенов от Европейския потребителски център.
Превозвачът обаче е бил длъжен да се погрижи за тях, като им осигури превоз, храна, напитки, настаняване в хотел. Всички, които са имали допълнителни разходи, трябва да претендират сумите да им бъдат върнати от превозвача.