Неписаните трагедии в българската авиация: Как Миг-15 се заби в езерото Вая край Бургас
Ключови думи:
трагедия, българска, авиация, равнец, база, самолет, миг15, катастрофа, бургас, езеро, вая, бургаско, флагман
Ако трябва да изберем едно нещо, което по време на социализма е оставало скрито от обществото, то инцидентите и т. нар. „провали” би трябвало да са първа наша спирка. Добър пример за това са катастрофите в българската авиация.Флагман.БГ започва нова кратка рубрика за произшествията с военни самолети по времето на социализма по повод Международния ден на авиацията и космонавтиката – рубрика, с която да отдаде почит към загиналите смели български летци и да обезсмърти подвизите им.
Из старото поколение на Бургас се носят градски легенди за военен самолет, който през 60-те години се е забил в езеро Вая – т. нар. „Бургаско езеро”.
Според хората, пилотът правил лупинг, но "объркал земята с небето" заради техническа грешка и вместо да се изкачи нагоре, се забил с огромна скорост във водата.
„Абсурдно е да се твърди, че пилотът е объркал небето със земята. Никой, квалифициран да управлява самолет, не може да допусне такава безумна грешка при чисто небе, дори когато апаратурата откаже. Пилотът най-вероятно просто не е преценил възможностите на самолета”, разкри пред Флагман.БГ подполковник Мишо Костов - един от учителите на президента Румен Радев, който, въпреки че по време на въпросния инцидент е бил малко дете, години по-късно е служил на летището в Равнец и е запознат добре с катастрофите в авиацията ни.
Оказва се, че историята съвсем не е градска легенда, но детайлите по нея са се размили с времето и никога официално не са били публикувани в медиите.
Случаят е от 7 март 1957 г., когато в Бургас на практика не е съществувал нито един от сегашните жилищни комплекси – преди близо 61 години. Именно затова и е толкова трудно да се намерят хора, които са станали свидетели на самото падение на Мигът.
В ранния следобед от военната база в с. Равнец с Миг-15 излита капитан Никола Георгиев Николов. Мисията му – военно обучение. Денят е слънчев, няма облачност и като цяло той изпълнява рутинна задача, за която е добре подготвен и обучен. Над Бургас обаче нещо се обърква.
Все пак запазените официални документи за катастрофата сочат, че капитан Николов губи контрол над руската военна машина след изпълняването на сложна маневра по време на обучението. Положението е неспасяемо и въпреки годините стаж в пилотската кабина Николов се забива в езерото с бясна скорост от височина близо 3500 м.
Експлозия няма. Самолетът просто потъва във водите на Вая, а на следващия ден деца от крайните квартали на Бургас, чули от родителите си за инцидента, се струпват около водния басейн, за да видят как протича акцията по изваждането на бойната машина.
Такава обаче няма.
Оказва се, че почти веднага след случая е преценено, че не е рентабилно самолетът да бъде изваден от водите на езерото, защото е потънал в тинята. А тя, по думите на бургазлии, е доста дълбока. „Около 2-3 метра само е вода, всичко останало надолу е пясък и тиня. Всичко от 5 до 50 метра сме чували като дълбочина на този слой”, разкриха пред Флагман.БГ рибари.
61 години по-късно, днес, на дъното на Бургаското езеро се намира безценна част от историята на България – напълно запазен самолет от най-опасното време в историята на човечеството Студената война. В неговата кабинка все още се намира капитан Николай Николов – забравен от света и предаден от режима.
„Може би е редно да се направи спасителна операция, въпреки че са минали толкова години. Все пак този смел българин, имал нещастието да направи фатална грешка по време на полет, е пазил нашето въздушно пространство по време на войната. Той заслужава истинско погребение”, споделят стари бургазлии.
За нещастие точното местоположение на самолета е неясно. Две места са сочени като възможни, но с времето не се знае точно кое от тях е правилното. В наши дни една потенциална операция по изваждането на военната машина от тинята не би струвала колосална сума, каквато е щяла да струва тогава. С развитието на технологиите днес пред нас се отваря истинска възможност да се докоснем до част от историята.
23
Коментара по темата
23.
до блатния
09.06.2021 20:26:37
Мандренското езеро е естествено образувано, но в момента нивото му се поддържа от две язовирни стени, първата при Меден рудник, а втората до Константиново. Така че е язовир.
22.
разсъждаващ
23.04.2019 17:35:58
Точното местоположение не може да се определи.... Това смятам че е факт , защото зареди тинята може да е на всякъде в езерото. Тинята и плаващите пясъци си приличат 'от горе не се различават но от долу нещо затъне ли задължително се мести на неопределена посока.
21.
блатния
19.02.2018 23:39:26
Мандрата е язовир, а не езеро!
20.
до 15
19.02.2018 22:04:52
Еколог, ти що не си ходил на училище ??? Най-голямото езеро в България е Мандренското...Абе с една дума всичко най е около Манхатън.
19.
ДОБАВЕТЕ КОМЕНТАР
19.02.2018 16:18:37
Говоря от името на хора който са видели това,тогава тази гледка е била голяма сензация жител на Долно Езерово ми го каза в блатото няма самолет още като е паднал преди да потъне в тинята са го изкарали все пак самолета за времето си е струвал много. Езерото може да се прекоси да но по определена пътека където тинята е по твърда,пробваш ли от някъде другаде да минеш потъваш в тинята и дотам не можеш да излезеш бавно ще потънеш,едно време децата са играели на това както и да минават по зъмразналото блато.
18.
...
19.02.2018 15:10:03
Според мен пък е грешно да се вади от водата.Когато кораб или друг плавателен съд потъне,дори и да има възможност не се вади,защото това е един вид погребение на екипажа и се счита,че не е етично да се вади след години.Пример е кораба "Бисмарк",установиха точното му местонахождение,но Германия отказа да се извади,заради паметта на моряците,които са още в него.т.е става един вид есхумация.Въпреки,че във Вая е самолет,а не плавателен съд след 60 год. не е етично да се вади,а да се остави заради паметта на пилота,който един вид е погребан в него.
17.
badr hari
19.02.2018 10:06:08
samoleta e bil putnicheski s 20 dyshi na borda no skapan komynizum nali znaete
16.
Чефа
19.02.2018 09:59:57
Това, на снимката, не е МиГ 15, а МиГ 19.
15.
Ekolog
18.02.2018 23:48:52
Езерото е най голямото такова в БГ. Може да се прекоси пеша във всики посоки, като водата не е повече от метър. Опитайтайте да го прекосите и ако някой се удави да ми се обади да уредим въпроса извън съдебно.
14.
Извод
18.02.2018 23:42:26
Самолети падат, когато ги има. Сега няма какво да пада.
13.
От комлука
18.02.2018 23:38:17
Што чак сега ни го казвате. Повече таранки няма да ям. Сега разбрах защо миришат на авиационно гориво и защо след две таранки ми се иска да полетя.
12.
ДБ
18.02.2018 23:24:45
Бъркат малко легендата. Тя казва, че пилотът е катапултирал. Самолета си е там, тинята е до 15 м (геология)
11.
ДБ
18.02.2018 23:23:04
Бъркат малко легендата. Тя казва, че пилотът е катапултирал. Самолета си е там, тинята е до 15 м (геология)
10.
Кирил
18.02.2018 22:07:48
Знам точното Миа сто на падналият самолет .Паднал е вечерта пилота е моиа диадо
9.
до 3
18.02.2018 22:01:19
Жалко е за такива, като теб, които дишат пръдните на нефтозавода, кроношпанските стърготини и определят МР, като гето. Пък колко са отровни езерата, щом там има птици (лебеди включително) и риба е показателно за това, колкото ти е ограничен и втълпен от глупости мозък... Мозък от който явно не е останало много.
8.
ДОБАВЕТЕ КОМЕНТАР
18.02.2018 21:28:11
Да би било много хубаво да се проучи и да се изкара след това ще го изложат на летището да го гледат хората,би било много полезно цели кораби вадят от морето на хиляди години,а един самолет ли няма да искарат на 60 години и то запазен.
7.
Иван
18.02.2018 20:20:45
На село Загорци до Средец има паднал самолет МиГ-21 спарка... Вижте какво можете да разберете.... но не официалния доклад.... там никога няма виновни!
6.
Старата гара
18.02.2018 19:36:59
Да, беше се забил в блатото и му стърчеше опашката и малко от корпуса. Ние, хавелите от махлата на Старата гара го гледахме отдалеч, беше точно в направление пред гарата. След 2-3 години изчезна.
5.
Запознат
18.02.2018 18:52:43
По спомени. За такъв паднал самолет се говореше, че бил дошъл от Турция и хвърлял позиви над града. И че от поделение "Капчето" стреляли и той паднал във "Вая". Говореше се също, че доста време опашката на самолета стърчала над водата.
Сега се говори друго, но дали става дума за един и същ самолет?
Сега се говори друго, но дали става дума за един и същ самолет?
4.
tito
18.02.2018 18:47:51
спомням си този случа-беше следобед ,а мястото е някъде в езероро на около километър пред старата гара и наппред и наляво......но кой да се замисли за това тогава?А ТОЗИ ПИЛОТ Е СПАСИЛ със саможертвата си голяма част от града....
3.
baba
18.02.2018 18:34:03
Едва ли някой някога ще направи опит да извади този самолет. Бургаските езера бяха използвани за сметище на града и околните села . Не се знае какво може да се изрови от там. Жалко е за хората от Меден
рудник, които живеят в гето между отровни езера. И дори ловят риба от там.
рудник, които живеят в гето между отровни езера. И дори ловят риба от там.
2.
Васил
18.02.2018 18:17:36
Това ще е интересно да се види.
1.
//
18.02.2018 17:59:34
Взехте за ставате СОЦ сайт