Спомени от соца: Автобусът на нашата младост (СНИМКИ)
Един автобус е неразривно свързан с нашето детство и с ученическите ни екскурзии. Това е модерният за времето си межуградски модел „Чавдар” 11М4. Произвежда се от 1977 г. почти до края на социализма.
За разлика от предшественика си 11М3 този е със самоносеща конструкция и окачване на въздушна възглавница. Беше много добър за времето си автобус, произвеждан по лиценз на Kassbohrer Setra. Возеше изключително меко, имаше и модели с климатична инсталация. Двигателят беше 6-цилндров, 216 к.с. Raba по лицнез на MAN, произвoдство в Унгария. Осигуряваше му прилична скорост почти като на днешните междуградски луксозни автобуси.
Именно този модел рейсове притежаваше и БМТ "Орбита" (Бюро за младежки туризъм). С него сме ходили на екскурзиите в периода 1984 -1986 г. до Смолян и Пампорово, до Мелник и Роженския манастрир, до Габрово(Етъра), Дряново и В.Търново. Автобусната линия от Пловдив до село Златовръх също оперираше с него, а когато на смяна беше чичо Кузма(бащата на двама братя мои прятели) от нашето село, ми спираше пред портичката на дядовата къща като маршрутка.
Вижте как изглеждаха автогарите през онова време:
*Снимки: socbg
11
Коментара по темата
11.
До празните тикви
18.11.2017 17:25:27
Мечтаех с чавдара да попадна в Москва,
но се натъкнах на това:
Дирла дирла дишка,
Свиря на.....
но се натъкнах на това:
Дирла дирла дишка,
Свиря на.....
10.
и аз си спомням
18.11.2017 16:53:55
До N 2.Вие сте отразил истината, такава, каквато беше.
9.
спомени от соца
18.11.2017 16:51:44
До N4.ха, ха, и смешно и тъжно но точно така си беше
8.
До празните тикви
18.11.2017 14:11:33
Толкова много работихте,такава призводителност имахте,че за това накрая социализма ви рухна,а държавата фалирала! ”Качествената” ви продукция никой не я искаше! Това че са ви возили като овце в тези грозни автобуси,да отивата да бачкате,не означава че сте били много добре! Тъп като комунист! След посещение на Тодор Живков в ФРГ и Япония,посешавайки техни заводи и фабики,прибирайки се в София заявява: Капиталистите са 100год преди нас,тяхното ороизводство е недостижимо за нас! Това се случва 1980-1981год Има документален филм за това! ” Прост човек и силен вятър,нищо не ги спира” Ей за това са ви ниски пенсиите и мизерствате,защото много сте произвеждали,и защото ваще другари ограбиха квото имаше,и си поделиха баницата,и сега ви управляват същите некадърни наследници на онези комуняги! Качвай се в Жигулата или Москвича,и като минаваш покрай Мерцедес или БМВ,или някоя друга кола на омразните капиталист,гледай и се постарай да разбереш кой какво е произвел! Пенсиите са им пет пъти колкото ваще,заплатите също! А вие пак ревете за онова време,и смешните ви автобуси! Много прости хора,ама много!
7.
6д9
18.11.2017 14:04:44
Възрастните жадуват за младостта си. Тогава всичко беше хубаво,нали пенсионери?Особено като не са те пуснали да видиш как е другаде.!!!
6.
Таляна
18.11.2017 11:45:56
Автората в Бургас е произвидение на изкуството от 1930-те години. (преди 9.9.1944 г.). Жалко е, че успя да преживее социализЪа, обаче преди 2-3 години беше унищожена
5.
От Тълпата
18.11.2017 10:06:45
А нещо за цената на билетчето за градския транспорт от 2 стотинки? А на чичо Вичо : автобусите бяха претърпкани от хора пътуващи за работните си места. Сега са лъскави и празни защото се ползват от ученици и пенсионери, работници няма, няма и работни места.
4.
до вичо
18.11.2017 10:06:04
Кажи му психоДЕСЕН , и не го обиждай повече ! Вичеееее , Виче ... Тогава пич наистина произвеждахме не само автомобили , а ДАЖЕ И АВТОБУСИ ! При това - собствена разработка и собствена МАРКА ! Ама видите ли - били таралясници , били боклуци ... Боклуци приятелю , ВНАСЯМЕ ДНЕС ! За пари ! Ама съвсем в буквалния смисъл на думата ! И скадираме на Европа боклуците за момента само в Провадийска околия ! А във времето което ти плюеш ПРОИЗВЕЖДАХМЕ даже и КОМПЮТРИ !!! Че ги и изнасяхме ! А сега произвеждаме КАКВО ??? Моля те да ме подсетиш, че май за нищо не се сещам ! А що се отнася до комунистите - те ПАК са си на власт , само , че пребоядисани ! Разликата е , че днешните МОЖАХА да откраднат 4,7 милиарда ( от КТБ) а предишните НЕ МОЖЕХА !!! Щото тогава имаше 1000 пъти повече ДЪРЖАВА от днес ! Само да напомним , че по онова време комунистическото синче Янчо Таков ВЛЕЗЕ в затвора за 2 корекомски кожуха ! А Цар Киро беше също ВЪТРЕ ВЪВ затвора, заедно с Доган ...
3.
Георги
18.11.2017 09:57:21
Браво номер 2. Подкрепям напълно коментара ти. Радвам се че има още здраво мислещи хора.
2.
Чичо Вичо
18.11.2017 09:06:14
Автобусите от нашата младост, казано накратко бяха:
Отвратителни кочини, които се пръскаха по шевовете от народ, защото минаваха много нарядко и по спирките се събираше огромна тълпа. При пристигането на поредния издухан таралясник, народът тръгваше на щурм и всеки се оправяше по закона на джунглата. Една част от чакащите оставаше пак да чака следващия таралясник, по правило счупен, мръсен и студен - съответно горещ като в пещ, според сезона. Шофьорът не тръгваше, докато не се приберат (или слязат) висящите от вратите пътници. Шофьорите си имаха малък трик, за тези случай - тръгваха за малко и набиваха спирачки и превърнатите в стадо хора се понаместваха, за да се затворят вратите. Едно от редовните оправдания на закъсняващите за работа бе - ами автобусът се счупи, или закъсня, или - не тръгваше от спирката заради висящи пътници.
Такова беше отношението на комунистическите престъпници към хората, които бяха редовно облъчвани с пропаганда, че живеят в "най-добрия и хуманен строй в света". Като винаги, комунягите бяха решили да правят икономии за сметка на народа, защото те се возеха в автомобили, а някой от тях в държавни автомобили с шофьор.
Та, такива ми ти работи за автобусите от нашата младост, която от своя страна премина в скверно време, когато добре бяха само доносниците и комунистическите престъпници. Дано това време завинаги да си е отишло заедно с издуханите таралясници, със скъсани гюруци, скъсани седалки и пълни с мръсотия.
Отвратителни кочини, които се пръскаха по шевовете от народ, защото минаваха много нарядко и по спирките се събираше огромна тълпа. При пристигането на поредния издухан таралясник, народът тръгваше на щурм и всеки се оправяше по закона на джунглата. Една част от чакащите оставаше пак да чака следващия таралясник, по правило счупен, мръсен и студен - съответно горещ като в пещ, според сезона. Шофьорът не тръгваше, докато не се приберат (или слязат) висящите от вратите пътници. Шофьорите си имаха малък трик, за тези случай - тръгваха за малко и набиваха спирачки и превърнатите в стадо хора се понаместваха, за да се затворят вратите. Едно от редовните оправдания на закъсняващите за работа бе - ами автобусът се счупи, или закъсня, или - не тръгваше от спирката заради висящи пътници.
Такова беше отношението на комунистическите престъпници към хората, които бяха редовно облъчвани с пропаганда, че живеят в "най-добрия и хуманен строй в света". Като винаги, комунягите бяха решили да правят икономии за сметка на народа, защото те се возеха в автомобили, а някой от тях в държавни автомобили с шофьор.
Та, такива ми ти работи за автобусите от нашата младост, която от своя страна премина в скверно време, когато добре бяха само доносниците и комунистическите престъпници. Дано това време завинаги да си е отишло заедно с издуханите таралясници, със скъсани гюруци, скъсани седалки и пълни с мръсотия.
1.
Васил Левски говори
18.11.2017 08:46:35
Вземи ме лодкарю на своятя ладия лека!
Да тръгнем ние двама с тебе по лунна пътека!
Да тръгнем ние двама с тебе по лунна пътека!