Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Тираджия и барман - елитните професии на соца

Хората, които пътуват най-често в чужбина, имаха достъп до някои от най-желаните привилегии по времето на социализма
Ключови думи: професии, социализъм, тираджия, барман, флагман
Като бях ученик, имах приятел, чийто баща беше тираджия. Щом се върнеше от курс, задължително канеха и мен, за да ме почерпят с шоколад във вид на златен долар. А приятелят ми получаваше западни дънки и още куп други подаръци. Майка му – блузи, шалове, бижута. Да си кажа право, завиждах му.

По времето на социализма да бъдеш тираджия беше доста престижно. Тогава хората упражняващи на пръв поглед обикновените професии като барман, занаятчия, таксиджия, бензинджия, склададжия, пилот или продавач в Кореком се смятаха за елита на соца. Това важеше и за международните шофьори или т. нар. тираджии.

Популярността на „тираджиите“ заради нелегалната търговия със западни стоки и сравнително високия им за времето жизнен стандарт превърна професията им в една от най-желаните, за която е трябваха връзки и пари на ръка, за да се вредиш. Знаеш обаче, че добереш ли се веднъж до кормилото на ТИР-а, лесно ще ги избиеш. Най-важното бе, че обикаляш цяла Европа и отвъд нея във време, когато повечето хора у нас само мечтаеха за това.

„Тираджиите“ са едни от най-типичните представители на „работническата класа“ и бяха на дъното на социалната йерархия – те са не особено образовани, без специална квалификация и не са много високо платени. От друга страна, като част от хората, които пътуват най-често в чужбина, имаха достъп до някои от най-желаните привилегии по времето на социализма – контакт със западния свят и притежаване на твърда валута.

Индивидуалната търговия с легално или нелегално внесени стоки от чужбина също бе изключително доходна. Поради достъпа им до невъзможни за обикновения човек тогава стоки, беше от голямо битово значение да имаш познат „тираджия”. Те можеха да извършват нелегална търговия с  дефицитни стоки като  дънките, които вървяха по 50-70 лв. чифта, сума колкото половината от средната работна заплата за страната тогава. Тъкмо те бяха и едни от първооткривателите на чалгата чрез слушането на „сръбско” в окичената им с разголени жени шофьорска кабина.
10
Коментара по темата
10.
На втората снимка зад бара
23.07.2017 15:46:37
Виждам един барман от Несебър, сега е единствения в оаркамента без диплома
9.
со мат
23.07.2017 14:21:08
Повечето тираджий бяха или на ДС и контрабандата се извършваше от ДС в момента каналите пак се командват от тях но вече имат "калинки" който през две-три години влизат в затвора или се изтрепват
8.
дпс,герб ,бсп и патрЕотите
23.07.2017 12:05:38
"Правиха пари", а как ги правиха,знаеш ли? Как се строи къща на 5 етажа (хотел) ... като разпрани крадяха и тираджиите колко контрабанда правиха на какво ли не!?
7.
Запознат
23.07.2017 10:19:58
Барманите правиха най много пари.Особено тези в големите заведедения.Някои от тях след демокрацията инвестираха в сериозен бизнес с лични средства.
6.
Интригант
23.07.2017 10:03:02
Ха-ха,тогава имахме космонавти,дипломати,външнотъргоски дружества,Кинтекс,Океански риболов,директори на огромни заводи,спрямо тях тираджиите и барманите са си клошари,не знам някой тираджия или барман да е уредил живота на поколения зад себе си
5.
Кораб
23.07.2017 09:45:31
Глупости! Параходчиите бяха "баровците"! И тексимаджиите бяха добре, но тези които пътуваха с корабите бяха номер 1! Особено пък тези, които бяха на кувейтските!
На Флагман простотиите! Язък че сте бургаска медия...
4.
$$$$$
23.07.2017 09:37:43
В Кореном дънките струваха от 18 до 25$ в зависимост от марката, а тексимаджии и параходчии ги продаваха от 25 до 50 лева. Долара вървеше по 2,20-2,50 лв на черно.
3.
Пю
23.07.2017 09:28:42
Мале флагман рядку боклуци сте.Вие много ли сте образовани.Бе вие сте прости,гкадни и завистливи.
2.
Керанка
23.07.2017 08:52:04
През описания период още правех свирки из Тополовград и не бях чувала за параходчийте!
1.
Бургас
23.07.2017 08:43:48
Поправка.. Най-добре бяха Тези които пътуваха с корабите.Баща ми пътуваше и знам мн добре какво беше. И тираджий имаме близкк които също имаха тук там пипане и виждане на свят. Но да пътуваш с корабите си бе валутата.. ДОЛАРИТЕ.Тираджийте стигаха Египет Азия Англия и Съюза... къде подалеч ще отидат.Бургаска медия сте.. Срамота да пишете само за тираджийте. НА МОРЕТО СМЕ ФЛАГМАН и всички знаеха как тръгнаха Корекомите шипшяндарите и Океански Риболов в онези времена.
  Добави Коментар
Прекръстиха Иво Аръков на Каръков след три греди в Hell`s Kitchen Актьорът сподели, че се притеснявал да не вдигна топката и да уцеля флага на Тайланд, за да не му се наложи да готви нещо азиатско  Български град се тресе В баскетболна истерия
Каза много важни думи Свързани с Космоса и "Дракон" Изненада американската полиция Тюленче реши да се разхожда далеч от водата
Румен Радев: Само единни ще съхраним България в глобалния смут, онази светла република на Левски С болка трябва да признаем, че ние сме разделен народ във време разделно и това е опасно, предупреди президентът Светлана към шеф Ангелов: Не ме наричай повече Гущерова, защото вече съм свободна Тя обеща да каже на боса на Hell`s Kitchen насаме дали има в живота й друг
Петя Точева пое голям риск и готвачките размазаха сините в Hell`s Kitchen с 12:0 Ако бяхме загубили, си заминавах от шоуто, но за жалост на някои ще остана още дълго време да ги дразня, сподели гимнастичката от Бургас  Почина внезапно От инфаркт
Събра погледите на 60 години Кортни Кокс е в отлична кондиция Бургазлия разказа на премиера за фурора си в Полша Цанко Цанков отвя конкуренцията на Световна купа
Нови силни трусове до България В Санторини е много опасно Машинист загина при катастрофа между товарни влакове Има българска следа