Тираджия и барман - елитните професии на соца
По времето на социализма да бъдеш тираджия беше доста престижно. Тогава хората упражняващи на пръв поглед обикновените професии като барман, занаятчия, таксиджия, бензинджия, склададжия, пилот или продавач в Кореком се смятаха за елита на соца. Това важеше и за международните шофьори или т. нар. тираджии.
Популярността на „тираджиите“ заради нелегалната търговия със западни стоки и сравнително високия им за времето жизнен стандарт превърна професията им в една от най-желаните, за която е трябваха връзки и пари на ръка, за да се вредиш. Знаеш обаче, че добереш ли се веднъж до кормилото на ТИР-а, лесно ще ги избиеш. Най-важното бе, че обикаляш цяла Европа и отвъд нея във време, когато повечето хора у нас само мечтаеха за това.
„Тираджиите“ са едни от най-типичните представители на „работническата класа“ и бяха на дъното на социалната йерархия – те са не особено образовани, без специална квалификация и не са много високо платени. От друга страна, като част от хората, които пътуват най-често в чужбина, имаха достъп до някои от най-желаните привилегии по времето на социализма – контакт със западния свят и притежаване на твърда валута.
Индивидуалната търговия с легално или нелегално внесени стоки от чужбина също бе изключително доходна. Поради достъпа им до невъзможни за обикновения човек тогава стоки, беше от голямо битово значение да имаш познат „тираджия”. Те можеха да извършват нелегална търговия с дефицитни стоки като дънките, които вървяха по 50-70 лв. чифта, сума колкото половината от средната работна заплата за страната тогава. Тъкмо те бяха и едни от първооткривателите на чалгата чрез слушането на „сръбско” в окичената им с разголени жени шофьорска кабина.
10
Коментара по темата
10.
На втората снимка зад бара
23.07.2017 15:46:37
Виждам един барман от Несебър, сега е единствения в оаркамента без диплома
9.
со мат
23.07.2017 14:21:08
Повечето тираджий бяха или на ДС и контрабандата се извършваше от ДС в момента каналите пак се командват от тях но вече имат "калинки" който през две-три години влизат в затвора или се изтрепват
8.
дпс,герб ,бсп и патрЕотите
23.07.2017 12:05:38
"Правиха пари", а как ги правиха,знаеш ли? Как се строи къща на 5 етажа (хотел) ... като разпрани крадяха и тираджиите колко контрабанда правиха на какво ли не!?
7.
Запознат
23.07.2017 10:19:58
Барманите правиха най много пари.Особено тези в големите заведедения.Някои от тях след демокрацията инвестираха в сериозен бизнес с лични средства.
6.
Интригант
23.07.2017 10:03:02
Ха-ха,тогава имахме космонавти,дипломати,външнотъргоски дружества,Кинтекс,Океански риболов,директори на огромни заводи,спрямо тях тираджиите и барманите са си клошари,не знам някой тираджия или барман да е уредил живота на поколения зад себе си
5.
Кораб
23.07.2017 09:45:31
Глупости! Параходчиите бяха "баровците"! И тексимаджиите бяха добре, но тези които пътуваха с корабите бяха номер 1! Особено пък тези, които бяха на кувейтските!
На Флагман простотиите! Язък че сте бургаска медия...
На Флагман простотиите! Язък че сте бургаска медия...
4.
$$$$$
23.07.2017 09:37:43
В Кореном дънките струваха от 18 до 25$ в зависимост от марката, а тексимаджии и параходчии ги продаваха от 25 до 50 лева. Долара вървеше по 2,20-2,50 лв на черно.
3.
Пю
23.07.2017 09:28:42
Мале флагман рядку боклуци сте.Вие много ли сте образовани.Бе вие сте прости,гкадни и завистливи.
2.
Керанка
23.07.2017 08:52:04
През описания период още правех свирки из Тополовград и не бях чувала за параходчийте!
1.
Бургас
23.07.2017 08:43:48
Поправка.. Най-добре бяха Тези които пътуваха с корабите.Баща ми пътуваше и знам мн добре какво беше. И тираджий имаме близкк които също имаха тук там пипане и виждане на свят. Но да пътуваш с корабите си бе валутата.. ДОЛАРИТЕ.Тираджийте стигаха Египет Азия Англия и Съюза... къде подалеч ще отидат.Бургаска медия сте.. Срамота да пишете само за тираджийте. НА МОРЕТО СМЕ ФЛАГМАН и всички знаеха как тръгнаха Корекомите шипшяндарите и Океански Риболов в онези времена.