Как неграмотните получават дипломи и какво се случва с учителската професия
Ключови думи:
делегирани, бюджети, учители, професия, образование, училище, ученици, неграмотност, просвета
Делегираните бюджети унищожават училището като институция. За това знаят още от въвеждането им всички родни учители. Публикуваме писмо на учител, пожелал да запази анонимност. Вижте го:Уволнете учителите! Те са излишни! Аз съм учител и го казвам. Казвам го, защото трябва да ме уволните. Защото цяла година разправям на учениците си, как, ако не седнат да си научат нещата, ще ги оставя на изпити. А какво стана?
Напук на дългия списък с по 6-7 двойки по моя предмет, смело написах необходимия брой оценки, за да закръгля до заветното „3“ за втория срок. И това беше за всички ученици от всички класове, които бяха заплашени от повтаряне.
Обаче си научих урока от миналата година. Когато оставих на изпити сума ти и народ. Е, спуках се да пиша документация. Освен това беше голямата стъкмистика. Защото имах неявили се ученици, а трябваше да оправяме бройките за класовете на есен. Даже на единия ученик, който беше тотално неграмотен и се бях зарекъл, че няма да го пусна и да му дам диплома, в крайна сметка му я връчих.
Обаче какво стана всъщност. Целият учителски колектив, който в края на предишната учебна година се кълнеше, че няма да го пусне съответния ученик, започна да пее друга песен.
Полека-полека всички скалъпиха нещата така, че той да има тройка на изпита. Комисията се подписа. И по моя предмет се случи същото. А ученикът все още не беше стъпвал в училище. И така и си получи дипломата.
Опитвайки се да си върша работата, се оказа, че е невъзможно. Материално отговорното лице (МОЛ) на училището, наречено директор, дойде и каза, че трябва да се оправят нещата. Е, оправихме ги. Неграмотните ученици след „усилено учене цяло лято“ се ограмотиха и успешно продължиха в следващата образователна степен. Успешно взеха тежките си изпити, даже и без да присъстват на тях.
Образователната система кипеше от трескава подготовка за следващата учебна година. С размах се обработваше документацията, за да може при евентуална проверка от инспектората в началото на учебната година всичко да е наред. Когато инспекторите дойдоха пак, те целенасочено търсеха добри резултати и ги намериха. За пореден път дори не посетиха нито една класна стая. Защото документацията беше наред.
Защото документацията е важна. Тя е всичко. В докладите на инспекторатите много често ще срещнете коментари от сорта, че ниските резултати са причинени от социалната среда извън училище или пък от проблемни деца. Но не и от образователната система. Защото системата работи, та чак пушек се вдига. Документация, документация, документация… Изрядна, изрядна, та чак толкова е изпъната, че даже не се и запитваш дали има някаква връзка с реалността.
Е, няма, защото миналата година видях великолепно облечен млад човек на около 19, който ме помоли за помощ, защото не можеше да се справи с електронното табло с услуги, от което трябваше да получи своя номер за обслужване. Защото можеше да чете, но не можеше да осмисли написаното. И да, говорим за българче, защото някой ще опонира, че това е бил човек от малцинствата. Е, това е грамотният млад човек. Майка му и баща му дават своя принос към годишния БВП на държавата. А неграмотният млад човек получава дипломата си, въпреки че често дори не може да чете, нито дори да събира. И пак е по-грамотен от майка си и баща си, които пък дългогодишно ползват от БВП-то на същата държава.
Защото на държавата така ѝ е изгодно. Издава закони и плаща пари, за да изкарва неграмотни хора, които са неспособни да правят абсолютно нищо полезно, освен да ползват смартфоните си, да се „тагват“ във Фейсбук и да харчат парите на родителите си. И това се случва с любезното участие на делегирания бюджет и закона, позволяващ на учениците от първи, втори, трети и четвърти клас да преминават в следващия клас, без да са изобщо грамотни. После щафетата поема делегираният бюджет. Всички сме го чували, но никой не знае как изглежда и защо е толкова актуален.
Делегираният бюджет е все едно да развъждаш пиленца и като направят 2-3 месеца, да ги продадеш на пазара. Пиленцата на всяка цена трябва да бъдат гледани качествено и да не се допусне загубата на нито едно, защото е важна бройката. Както е важна бройката и в университетите, които вече приемат и с 2, че и даже на изпити по време на семестър минаваш само с присъствие (справка – един известен български университет от недалечната изминала седмица). Но бройката в българското училище вече придобива нови измерения. Тя е движещата сила на образователната система. Всеки ученик дава на бюджета на училището си сума от порядъка на 900-1500 лв. Това означава, че никое училище няма да изключи ученик за нищо на света, защото това е все едно да си намалиш печалбата. А оцеляването на други училища зависи от бройката на учениците.
Но да се върна на предложението си за собственото ми уволнение. Искам добре да го обоснова, защо е нужно. Но не само моето, а и на всички учители.
Защото българският учител вече е ненужен. Той товари системата с присъствието си. Защото е поставен в ситуация „цуг-цванг“. Или казано на разговорен език – каквото и да направи, все е грешно. Ако учителят си върши съвестно работата – пише нужните оценки, води коректно дневника с присъствия и отсъствия, ще се получи ситуация, в която огромен брой ученици ще отпадат от училище. А това е вредно за делегирания бюджет. И съответно за финансовото състояние на българското училище.
Българският учител е принуден да търпи подигравките и униженията от учениците си. Много родители са обяснили на децата си ролята на българския ученик в българското училище. Резултатът е хиперарогантно поведение в училище. Ако не дай си боже някой учител дръзне да се опълчи на такъв ученик, следва тормоз от директора, родители, медии и колеги. Защото пиленцата са важни.
Българският учител е принуден да търпи унижение и от директора си. Без значение какво и как работи, когато директорът (МОЛ) каже – нещата трябва да се случат. И понеже не ми се спори с радиото, тази година бях от послушните учители. Спестих си унизителни разговори с МОЛ-а. Но мои колеги нямаха моята съобразителност. Емоцията, която учител изпитва, когато вижда как МОЛ-ът на училището вписва собственоръчно оценки на ученици по неговия предмет, е неповторима. Или пък, когато си привикан, за да бъдеш „обработван“ в дирекцията, защото родителите на съответен ученик са „важни клечки“. Или пък, когато разбереш, че квесторите са подсказвали на учениците ти и затова те са изкарали повече точки от свои съученици, които са оставени да си правят изпита според правилата.
Уволнете ги тия учители! Защото истинските виновници, които трябва да си отидат, нямат нито морала, нито интереса да си тръгнат. Затова уволнете учителите! И мен.
17
Коментара по темата
17.
15
19.06.2017 17:24:27
Как какво се прави,задължения до дупка!
16.
........
19.06.2017 11:52:06
Пожелаваме на всички директори, които държат умишлено и комерсиално пенсионери, утре техните деца да бъдат изместени на работните си места от такива, старите да работят, а те да стоят у тях безработни! БОГ бави, НО НЕ ЗАБРАВЯ! Паплач долна!
15.
???
18.06.2017 21:13:54
Какво се прави с Главните учители които са до живот без да вършат нищо само парите получават и след часовете им дим да ги няма.
14.
мария
18.06.2017 19:58:26
Елате в ТОХ да видите как стаите недостигат и съответно часовете не се вземат а някой даскали карат час на кафете.Да не говорим за физкултурния салон по 5 класа наблъскани!!!!
13.
vyu
18.06.2017 19:19:37
vsi4ko tova e vjarno....trebva da se napravi i nesto po vaprosa za samozabravilite se direktori...tozi texen na direktorite feodalizam trjabva da bude sprjan....i to efikasno....
12.
Съгражданка
18.06.2017 17:04:32
Това с пенсионерите ,които цоцат и пенсия и заплата,няма да се премахне скоро.Директорите си ги държат защото или са най-ценните специалисти или......не смея да говоря за корупция.Младите-им е показан червен картон още от раждането им-нека чистят къщи в чужбина.
11.
коко
18.06.2017 16:50:50
От инспектората са запознати и знаят всичко но кака Вили си пасува.)т 15 06 почти всички ученици от 9 10 11 клас ги няма и това се знае нали инж Илиева защо не вземеш мерки оо забравих ти си галеното момиченце на ГЕРБ
10.
Несъгласен
18.06.2017 16:39:36
Въвеждането само на принципа "парите следват ученика" без своевременното въвеждане на стандарта за "физическа среда" доведе до сегашното положение. Крайно време е да се започне дискусията за това какво се разбира под качествено училищно образование. Преди всичко това е въпрос на ценности и разбирания как е добре да бъде устроено обществото и какво означава думата справедливост. За съжаление и по ЗНП, и по ЗПУО по социалнодемографските характеристики на семействата бихме могли доста точно да изчислим пътя на едно дете в образователната система. Не че пред това дете не е имало други възможности или че то не е имало друг потенциал. Причините са в нашето общество и образователното законоданелство - допуща ранна сегрегация по принципа "способности" - приема в 5-ти клас на ПМГ-та, т.е. в България във всеки административен център има строга йерархия на предпочитаните училища, която се възпроизвежда чрез прекалено ранен подбор на ученици. Доказано е, че в образователните системи, които по-малко сегрегират децата по способности, е трудно да се предвиди образователният път, защото "проблемните" деца ще бъдат доста по-равномерно разпределени. И от тук за качеството на образованието и принадената стойност или за училищата, които нямат лукса да си подбират учениците - голямата част от тези училища поемат тежкото бреме да обучават ученици, които не са приети никъде другаде. Там вратите на практика са отворени за всеки, който е достигнал съответната образователна степен и "желае"(осъществява конституционнто си задължение) до 16-годишна възраст да да учи в дневна форма - именно това е автентичната дефиниция за обществено образование, финансирано с публични средства. Това е и трудната част от педагогиката и образованието въобще.
9.
съгласен
18.06.2017 15:26:59
Всичко, което описва колегата, е вярно! Принципът ,, парите следват ученика'' опорочи цялата система. В сграда за 600 ученици са наблъскани 1200, дори и в приземните етажи. Без дневна светлина. Но тези деца носят пари!
8.
Нелка
18.06.2017 15:21:15
Образование от преди 20 години се пише с буквата У...
7.
М21
18.06.2017 15:18:03
Много зле е положението,но до видим тази година ,тези неграмотните ученици как ще вземат диплома за средно.Като на поправителните пак има затегнато положение.
6.
Spaska
18.06.2017 14:47:58
Много точно и вярно казано,но този страх от това да си пишем имената защо е?Всеки от нас го знае!
5.
Ана
18.06.2017 13:41:09
Това е абсолютната действителност в училище.Учителят дори и съвестен зависи от безхаберни и неграмотни ученици, за които учението не е необходимо , но искат диплом.А с дилигираните бюджети максимата е "парите вървят с ученика"И така с години вече образованието бълва неграмотни хора с дипломи и учителската професия става все по непристижна, ако и хиляди да се дават за заплата.
4.
Женя
18.06.2017 13:22:52
Елате в ОДЗ Брезичка град Бургас,как директорката обедини групите от яслите.30 цеца -бебета и мо.же ли една жена да се справя .Това го прави ,за да не се харчат пари.
3.
3
18.06.2017 12:54:57
много неща трябва да се оправят в образователната система- първо да се премахнат делегираните бюджети, второ да се премахне бумащината и трето да се затегне дисциплината на учениците
2.
1
18.06.2017 11:48:48
Българското образование ще се оправи тогава, когато се премахнат всички хора за пенсия и в пенсия, които продължават да работят, делегираните бюджети и трябва спешно въвеждане на мандатност на директорите, които лъжат със сключването на договори младите учители и е крайно време да се започнат съдебни дела и протестни действия срещу това дерибейство и назначения година за година, че уж нямало учители, а е за да създават работа на старите, които получават по два дохода месечно! Това е една гнила, тромава система, която доубива българското образование и е в абсолютна вреда на учениците!
1.
капути флагмански
18.06.2017 11:43:46
Абе неграмотни журналя дето половината ви статии са с грешки точно Вие ли ще говорите за учителите.Всички учители уволнете да останат само мангали в тая държава и да се разпродаде това ли е целта?