Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Грандиозен проект: Русия и Иран копаят канал, конкурент на Босфора и Дарданелите

Ключови думи: строеж, новини, Русия, Иран, проект, Трансирански канал
Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише руското електронно издание Росбалт, цитирано в петък от БТА.

Предвижда се между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество, пише руското издание.

Осъществен, проектът би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.

Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал, продължава Росбалт.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите. Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".
4
Коментара по темата
4.
Флагман мамка ви
21.05.2016 22:12:00
Русия е враг на България от както и помогнахме да спечели Русо-Турските войни само ни трие и ни оряза 50% от Беломорието и старата столица в Охрид. Русия гледа да ни трие защото ние сме най великия народ на Южна Европа.
3.
do Flagman
21.05.2016 17:21:36
Изтривате постове на нормалните хора,а оставяте всякави простаци и неграмотници да се упражняват тука.Пожелавам ви само читатели като любимия ви форумник КУРТИ.Да ви е жив и здрав!Просто можете с гордост да обявите,че ви се плаща за да "информирате"само идиоти,а нормалните читатели не са желани!
2.
djaro
21.05.2016 14:15:53
do1-SMITH idiot zavar6en,Rusiq im kaza na turzite da se SPRAT s glupustite da spirat ruski tovarni korabi prez Bosfora 6toto prez 70te godini,mojehme 3-4 raketi da si napravim nov BOSFOR,a sega RAZLIKATA E 4e MOJEM samo s 1na da go napravim,mnogo sa NAGLI turzite ama kato pratiha C-400 dolu i sprqha da LETQT -dali sme rusofili ili ne ako ne bqha te sega 4ALMI 6tqhme da nosim
1.
Smith
21.05.2016 09:22:51
Автор: Блиц - стожера на руската пропагандна машина пише за бъдещите путлерски успехи. Има ли поне един идиот русофил, който се вързва на тези глупости? Готов съм да се обзаложа 100:1, че въпросния безумен "проект" ще си остане в главите и мечтите на безмозъчните мурзилки.
  Добави Коментар
Арест след тик-ток заплаха Задържаха мъж, заплашил, че ще извърши атентат на коледен базар Няма да се оправим без внос на работна ръка, смята министърът на туризма Министерство на туризма застава зад сектора и бранша по отношение на по-ниска диференцирана ставка на ДДС.
Поморие ще посрещне 2025 с концерт на Стефан Илчев и оркестър Славяни Община Поморие осигурява безплатен транспорт за желаещите да се включат в новогодишното тържеството Дъщерята на президента получи нервна криза Това призна Дарина 
Гълъбин Боевски: От олимпийски шампион до защитен свидетел на DEA Измъква се от наркосделка за 50 млн. долара  Потвърдиха интереса на унгарската МОЛ към Лукойл Нефтохим Бургас Не се бъркаме в преговори и сделка, към каквато върви частния мажоритарен собственик на рафинерията, каза служебният министър на енергетиката
Откриха морска мина в Черно море Местните жители са видели подозрителен обект Раду от "Игри на волята" хвърли страшна бомба за жените в неговия живот  Със Силвия и Вики в Изолатора щеше да стане като с Чернобил, каза шеговито фенът на Челси пред „МачКаст“
Албания забранява "ТикТок" за една година заради убийството на тийнейджър Забраната, която е част от по-широк план за безопасност в училище, ще влезе в сила в началото на следващата година, каза албанският министър-председател Еди Рама Почина звезда от Умирай трудно Арт Евънс издъхна на 82 години 
Почина известна българка Проф. Божилова е една от най-известните европейски палинолози и палеоеколози Коледен рекорд: 174 заявки и над 2500 участници в празничната инициатива „Да украсим Бургас”2024 Инициативата „Да украсим Бургас“ отбеляза рекордна година с общо 174 подадени заявки, включващи над 2500 участници от целия град и околните квартали и села