×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Ергенът бил смотаняк
Ергенът бил смотаняк 19/05/2024, Неделя 19:16 6
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Недялко Момата - най-бруталният килър в българската история, който убиваше за удоволствие Недялко Момата - най-бруталният килър в българската история, който убиваше за удоволствие Eксперти твърдят, че Момата е бил социопат, но не е имал психически разстройства Херо е фаворит за треньор на Спартак Варна Херо е фаворит за треньор на Спартак Варна Той вече се е срещал със собственика на варненци Павлин Николов Бургаски бос на алуминиевата дограма закъса, ЧСИ продава базата му Бургаски бос на алуминиевата дограма закъса, ЧСИ продава базата му Стaвa дyмa зa пpoизвoдcтвeнaтa бaзa нa ĸoмпaниятa зa дoгpaми и фacaдни peшeния "Kpyпaл" EOOД Строителството станало апетитен бизнес за превъртане на кеш Строителството станало апетитен бизнес за превъртане на кеш Цените на имотите у нас растат по няколко причини Шофьор блъсна пешеходец във Варна, колата му падна в изкоп Шофьор блъсна пешеходец във Варна, колата му падна в изкоп На място са пристигнали няколко екипа на полицията, пожарната и Бърза помощ Ергенът бил смотаняк Ергенът бил смотаняк В интернет се появиха стари негови снимки, които предизвикаха същински взрив и лавина от коментари, за жалост повечето от които подигравателни Тя е едва на 34 години, а вече е с ботокс на челото Тя е едва на 34 години, а вече е с ботокс на челото Червенокосата дама, която бе синоптичка на Нова тв, преди да излезе за втори път в майчинство Ексцентричен бургазлия направи Стената на позора Ексцентричен бургазлия направи Стената на позора Изтипоса на снимката на жена, която набеди за крадла  Изчезна пловдивчанин, наследил 3 апартамента Изчезна пловдивчанин, наследил 3 апартамента Жилищата били продадени за 100 хил. лева Държавата харчи прекалено много, а няма никакви реформи, смята икономистът Николай Василев Държавата харчи прекалено много, а няма никакви реформи, смята икономистът Николай Василев Той е на мнение, че ако трябва в държавата на някого най-много да се увеличават заплатите, това са университетските преподаватели, учителите, лекарите и медицинските работници
Всички в Холивуд говорят за тяхната раздяла Всички в Холивуд говорят за тяхната раздяла Бен Афлек и Дженифър Лопес са пред развод, а мнозина смятаха, че ще остареят заедно Всеки трети сърбин мрази ЕС Всеки трети сърбин мрази ЕС Увеличава се броят на тези, които не искат страната им да е част от Европейския съюз Иран мобилизира "всички възможни ресурси" в издирване на президента, шансовете му обаче намаляват Иран мобилизира "всички възможни ресурси" в издирване на президента, шансовете му обаче намаляват Осем линейки и дронове също са част от спасителните усилия Топ 5 енергийни места в България Топ 5 енергийни места в България ма земи със силна и лековита енергия, за които хората разказват, че там компасите се побъркват, а часовниците спират Военен камион удари автомобил на АМ „Тракия” Военен камион удари автомобил на АМ „Тракия” По чудо инцидентът се размина без жертви Спасителните отряди все още издирват президента на Иран Ебрахим Раиси Спасителните отряди все още издирват президента на Иран Ебрахим Раиси Вътрешният министър на Иран Ахмед Вахиди заяви, че ще отнеме време да бъде открит хеликоптера заради гъста мъгла Още един инцидент с кораб в Черно море Още един инцидент с кораб в Черно море Вчера службите в Румъния не коментираха причината за инцидента и не разпространиха информация за вероятен сблъсък Падна хеликоптер с президента на Иран Падна хеликоптер с президента на Иран Инцидентът е станал близо до Джулфа, град на границата с Азербайджан С морков и тояга започва нова мобилизация в Украйна С морков и тояга започва нова мобилизация в Украйна Предвижда се и стимули за военнослужещите като парични премии или пари за покупка на жилище или автомобил, които според някои политически наблюдатели Украйна не може да си позволи Ирина Шейк си крие лицето, сякаш е пъпчива тийнейджърка, а не топмодел Ирина Шейк си крие лицето, сякаш е пъпчива тийнейджърка, а не топмодел Доскоро красавицата дори не отказваше селфита с феновете си, защо се крие сега обаче?
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня - Имам чувства към теб!
- Наистина ли? Какви?
- Чувствам че ми лазиш по нервите!
Виц на деня Виц на деня - Геле, чух оти у вазе ти миеш прозорците.
- Ааа, я мием и подо.
- А жена ти?
- Е па она е голема, она сама си са мие...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Щастието е като пръднята... ако е твое, притеснява другите.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори