Антикорупционният закон ще скрие имуществото на 100 000 чиновници
Неправителствената организация алармира за редица недомислици в закона "Кунева", които по-скоро биха навредили, отколкото да помогнат за ефективната борба с корупцията.
ПДИ настоява преди приемането на новия закон да се оцени прилагането на съществуващите три закона, които ще бъдат обединени под шапката му. Това са Законите за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни длъжности; за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и за отнемане на незаконно придобито имущество.
"Ако това не се направи, има риск не само да не се адресират наличните проблеми, но и да се влоши режимът на предотвратяване на корупцията", казват от ПДИ.
Една от стряскащите недомислици в проекта е, че трите сега действащи закона ще бъдат отменени само три дни след обнародването на новия закон. Тогава още няма да има нито Бюро за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество, нито ще е назначен неговият шеф, нито ще има администрация.
За сметка на това обаче Сметната палата ще трябва да свали от сайта си публикуваните хиляди декларации за имуществото на висши държавни служители, тъй като няма да има законово основание за тази публичност. Така ще бъде нарушен Законът за защита на личните данни.
С проекта се предвижда да се публикуват декларациите за имущество и конфликт на интереси само на лицата, заемащи висши публични длъжности. Техният брой е 6852. В същото време обаче ще бъдат скрити декларациите на около 100 000 държавни служители, които трябва да са публични в момента по силата на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
"Друг е въпросът, че в проекта за антикорупционен закон въобще не са записани принципи на прозрачност и отчетност", посочват от ПДИ.
В проекта за закон не е включена и уредба, ограничаваща получаването на подаръци, която е типична за този вид законодателство. "Не са ясно разграничени функциите на Бюрото по превенция на корупцията и репресия. Не е очертана структурата на Бюрото и функциите на основните му звена, което не обезпечава ефективност на дейността му", коментират от организацията.
Според ПДИ употребеният в проекта израз "корупционно поведение" е неясен и създава риск от неефективно прилагане и доносничество. Неговото съчетание с допускането на анонимни сигнали може да доведе до задръстване на системата с неоснователни и злонамерени атаки именно към служители, които се опитват да се борят с корупцията.
Програма "Достъп до информация" смята за неясно защо на незабавно публикуване ще подлежат единствено отказите за образуване на производство за отнемане на незаконно придобито имущество, но не и актовете за установен конфликт на интереси, например. Има сериозни неясноти и в уредбата за отнемане на незаконно придобито имущество.
"В това отношение е забележително, че престъпления, характерни за длъжностните лица, не са включени въобще в кръга на подлежащото на отнемане незаконно придобито имущество – например кражба от длъжностно лице", коментират от неправителствената организация.
ПДИ допълва, че извън всичко това не е нормално закон с обем от около 70 страници и 9 страници мотиви да бъде подлаган на обществено обсъждане в срок от 8 работни дни. "В демократичната държава обществените обсъждания са коректив, а не средство за "отбиване на номера", се казва още в позицията.
1
Коментара по темата
1.
Samuil + Simeon Kings of Bulgaria
19.03.2016 09:13:27
Антикорупционният закон на Кунева– недоносче, което запазва старите практики
В борбата срещу подкупите под миндера започва да се ограничава публичността
Григор Лилов*
Много шум за нищо - така може да се определи антикорупционният проектозакон на вицепремиерката Кунева.
При прочита на проекта аз просто не видях нищо, което да е стъпка напред. За сметка на това забелязах големи крачки назад и много неясноти. Въпреки тлъстия текст от 70 страници, който е разводнил материята на закона така, че той няма да действа ефективно.
Например терминът "корупционна поведение" въобще не е дефиниран. Т.е. има ли или няма такова поведение ще се определя субективно - от някой чиновник в предвиденото Бюро по превенция на корупцията.
Никъде не са дефинирани и описани условията и пунктовете за прозрачност и прецизна отчетност. За сметка на това пък е преписани изцяло повечето текстове от друг, вече действащ закон - този за
отнемане на незаконно придобитото имущество
Много важен пропуск е, че според проекта вече ще декларират доходи и имоти не всички 6 852 висши държавни, както беше досега. С други думи под надслова публичност набързо се канят да ампутират поне два крайника на същата тази публичност. Тази е първата ампутация, а втората е особено скандална.
Според нея вече няма да се публикуват и обявяват никакви установени "конфликти на интереси". Такъв текст насърчава именно корупцията и шантажа и реално ми прилича на замаскирано вербуване в схеми - както с досиетата на доносниците, които ги държат в зависимости.
И въобще практически се елиминира каквото и да е публичност с изключение на производствата по отнемане на имущества (там няма как да се скрие - тези случаи стигат задължително и до съда).
В закона няма текстове,с които да се прекъсне една от формите на корупционната схема - например тези катаджии, митничари и т.н., които взимат рушвети, нещичко оставят за себе си и останалото отчисляват "нагоре" (да не говорим за проблема, че ако не си в "хора" бързо-бързо изгаряш от службата си и отиваш на борсата за безработни).
Не е регламентиран и редът за получаване и отчитане на подаръците. това означава, че президентът ни, премиерът ни, председателят на парламента и др. най-висши лица, които по протокол получават такива дарове, ще могат най-спокойно да си ги запазят за себе си.
А върхът на демагогията е, че с приемането на този антикорупционен закон е прието да се
отменят цели три сега действащи закона в тази област
В резюме - едно недоносче се обявява като панацея, а всъщност запазва корупционните практики. Дори не и според поговорката - "пременил се Илия - все в тия", а в далеч по-лоша светлина.
Б.Р. Анализът е публикуван на фейсбук страницата на автора
В борбата срещу подкупите под миндера започва да се ограничава публичността
Григор Лилов*
Много шум за нищо - така може да се определи антикорупционният проектозакон на вицепремиерката Кунева.
При прочита на проекта аз просто не видях нищо, което да е стъпка напред. За сметка на това забелязах големи крачки назад и много неясноти. Въпреки тлъстия текст от 70 страници, който е разводнил материята на закона така, че той няма да действа ефективно.
Например терминът "корупционна поведение" въобще не е дефиниран. Т.е. има ли или няма такова поведение ще се определя субективно - от някой чиновник в предвиденото Бюро по превенция на корупцията.
Никъде не са дефинирани и описани условията и пунктовете за прозрачност и прецизна отчетност. За сметка на това пък е преписани изцяло повечето текстове от друг, вече действащ закон - този за
отнемане на незаконно придобитото имущество
Много важен пропуск е, че според проекта вече ще декларират доходи и имоти не всички 6 852 висши държавни, както беше досега. С други думи под надслова публичност набързо се канят да ампутират поне два крайника на същата тази публичност. Тази е първата ампутация, а втората е особено скандална.
Според нея вече няма да се публикуват и обявяват никакви установени "конфликти на интереси". Такъв текст насърчава именно корупцията и шантажа и реално ми прилича на замаскирано вербуване в схеми - както с досиетата на доносниците, които ги държат в зависимости.
И въобще практически се елиминира каквото и да е публичност с изключение на производствата по отнемане на имущества (там няма как да се скрие - тези случаи стигат задължително и до съда).
В закона няма текстове,с които да се прекъсне една от формите на корупционната схема - например тези катаджии, митничари и т.н., които взимат рушвети, нещичко оставят за себе си и останалото отчисляват "нагоре" (да не говорим за проблема, че ако не си в "хора" бързо-бързо изгаряш от службата си и отиваш на борсата за безработни).
Не е регламентиран и редът за получаване и отчитане на подаръците. това означава, че президентът ни, премиерът ни, председателят на парламента и др. най-висши лица, които по протокол получават такива дарове, ще могат най-спокойно да си ги запазят за себе си.
А върхът на демагогията е, че с приемането на този антикорупционен закон е прието да се
отменят цели три сега действащи закона в тази област
В резюме - едно недоносче се обявява като панацея, а всъщност запазва корупционните практики. Дори не и според поговорката - "пременил се Илия - все в тия", а в далеч по-лоша светлина.
Б.Р. Анализът е публикуван на фейсбук страницата на автора