Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.
Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.
Трудностите идват оттам, че това обикновено са доста бавни и скъпи проекти, като строителството на 1 км жп път струва 4-5 млн. лева. Все още основни жп трасета се намират в много лошо състояние, а самата НКЖИ има проблеми с дофинансирането на проектите, които ръководи по оперативна програма "Транспорт", като през изминалата година получи безлихвен заем от държавата за 110 млн. лв., за да може компанията да се разплати по договорите със строителите.
От гара до летище и към курорта
В момента е в ход свързването на жп гарата на града с летището, т.е. изграждането на градска железница в морския град. Идейният проект за тази част е готов. Той всъщност е част от втората ваза на трасето Пловдив - Бургас и ще се финансира по оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. Предварителната му цена е около 50 млн. лв.
За връзката от летището към Слънчев бряг обаче няма предвидени пари по оперативната програма. Линията съществува до Поморие, но е в много лошо състояние и може да се ползва само следата, обясниха от НКЖИ. Отделно тя трябва да бъде и електрифицирана. Разстоянието от летище Сарафово до Слънчев бряг е 25 км и линията би струвала около 100 млн. лв. или отгоре. Друг проблем на инвестицията е, че ще се ползва сезонно. Според НКЖИ пътуващи по жп линията ще има от май до октомври. Едновременно с това обаче хотелиери и туроператори традиционно се оплакват от късия летен сезон.
Кой иска да кара влака
Интересното около този проект е дали наистина би представлявал интерес за частните инвеститори и може ли да се развие като първия опит за публично-частно партньорство в жп строителството. Това би означавало, че частната компания може да стане и оператор на линията. Така тя ще отговаря за самите превози и ще бъде елиминиран монополът на БДЖ при транспортирането на пътници.
21
Коментара по темата
21.
Мидия, ПОНС, Унистрой и т.н до 20
05.02.2016 08:41:38
Как да няма смисъл, бе, аркадаш?!? Нали поне 30 % от тия 100 млн ще ги краднем, и ние сме хора и ние искаме да се купим по някой остров на децата и внуците...
20.
Машинист
04.02.2016 17:57:01
БДЖ е вече фалирала, дали има смисъл да се хвърлят такива пари за такава глупост преценете сами!
19.
Маняци
04.02.2016 09:37:43
Искам им фактурите после за да сравня цените дали не ни лъжат за всяко едно нещо...Да видим на колко го купуват и защо аджеба е толкова скъпо всичко ве!
18.
подкрепящ
04.02.2016 08:55:00
Най-добре да направят жп линия от гарата до луната! Без значение колко ще струва...А пътя до Слънчев бряг кучета го яли!
Т Р А Г Е Д И Я!!!!
Т Р А Г Е Д И Я!!!!
17.
Кур за БСП
03.02.2016 22:48:26
Само Левски,оле.Кур за БСП.
ЛЕВСКИ ШАМПИОН.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,ПО СЕЛА И ГРАДОВЕ,ПО ЗЕМЛЯНКИ И ПАЛАНКИ,ШАМПИОНЪТ ЛЕВСКИ СЕ ЗОВЕ.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,КУР ЗА БСШ
САМО ЛЕВСКИ,ВЕЛИКИ СТЕ,ШАМПИОНИ.
ЛЕВСКИ ШАМПИОН.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,ПО СЕЛА И ГРАДОВЕ,ПО ЗЕМЛЯНКИ И ПАЛАНКИ,ШАМПИОНЪТ ЛЕВСКИ СЕ ЗОВЕ.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,КУР ЗА БСШ
САМО ЛЕВСКИ,ВЕЛИКИ СТЕ,ШАМПИОНИ.
16.
бдж
03.02.2016 17:20:43
линията бургас-поморие в часта си от рудник черно море2 до поморие е демонтирана преди 7-8години. тъпънари!а и да питам каква е тази втора ваза?
15.
ххх
03.02.2016 15:54:23
Пич,
много си зле...
Трябва да правищ първо разлика между пътен тунел (за път с две ленти) и магистрален тунел, който може да включва и ЖП. Ако е строен 20 год. назад във времето е ясно също така, че и ресурсите ще са по евтини.
Трябва ли да се използва ТБМ или не?!
Да не говорим колко много зависи и какви са скалите.
Друг пример: В момента тече процедура за тунел под морето между Германия и Дания. Около 17 км тунел с прогнозна стойност от 7 милиарда евро. Направи си пак сметчицата без кръчмар.
много си зле...
Трябва да правищ първо разлика между пътен тунел (за път с две ленти) и магистрален тунел, който може да включва и ЖП. Ако е строен 20 год. назад във времето е ясно също така, че и ресурсите ще са по евтини.
Трябва ли да се използва ТБМ или не?!
Да не говорим колко много зависи и какви са скалите.
Друг пример: В момента тече процедура за тунел под морето между Германия и Дания. Около 17 км тунел с прогнозна стойност от 7 милиарда евро. Направи си пак сметчицата без кръчмар.
14.
ЦСКА гние във В група
03.02.2016 14:43:12
Най-дългия тунел в Азия е японския Чжунаншан - 18 километра. Открит е през 2007 г. Строителството му е струвало 144 млн долара или 8 млн долара на километър. Наричат го произведение на архитектурното и дизайнерското изкуство. В него има включително "прозорци" за психологическо успокояване, през които се виждат дървета и облаци. Хиляди туристи минават през него само за да се любуват на уникалното съоръжение.
13.
ЦСКА гние във В група
03.02.2016 14:41:01
В Норвегия тунел е по близо 5 мил евро за км,в Австрия по 16 мил,тук....дори герберстките калкулатури блокират.
12.
ЦСКА гние във В група
03.02.2016 14:37:55
Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света. Най-дългият и труден за строителство тунел в света е Лердалския в Норвегия - цели 24,5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани и е част от магистралата Е 16 от Осло за Берген. По официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро. Тунелът е открит през 2000 година от норвежкия крал Харалд Пети.
Сметката е проста:
Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км - 120 млн евро - 1 км. = 4 898 млн евро.
Кресненско дефиле, България: 2 км - 125 млн евро. - 1 км = 67,5 млн евро.
Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия.
Сметката е проста:
Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км - 120 млн евро - 1 км. = 4 898 млн евро.
Кресненско дефиле, България: 2 км - 125 млн евро. - 1 км = 67,5 млн евро.
Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия.
11.
Истината
03.02.2016 14:12:17
Това е доста голяма простотия като се има предвид че Асфалтирания път трябваше да е 10-лентов както е в Маями.
Аз смятам че трябва да се откажем от тези 3-месечни туристически приоритети.
Тези 100 милиона ще върнат 200 милиона ако се инвестират във привличането на software, hardware и manufacturing работни места и икономика. Също скъп медицински туризъм.
Аз смятам че трябва да се откажем от тези 3-месечни туристически приоритети.
Тези 100 милиона ще върнат 200 милиона ако се инвестират във привличането на software, hardware и manufacturing работни места и икономика. Също скъп медицински туризъм.
10.
аз
03.02.2016 13:47:30
В момента се изгражда Brennerbasistunnel между Австрия и Италия, с дължина 64 км.
Стойността на проекта към момента е 8,062 милиарда евро.
Вие тук във форума всички сте сметкаджии, така че сами ще си сметнете колко е на километър.
Стойността на проекта към момента е 8,062 милиарда евро.
Вие тук във форума всички сте сметкаджии, така че сами ще си сметнете колко е на километър.
9.
До 5
03.02.2016 13:34:37
И кой е този най-дълъг тунел, който струва по 16 милиона на км, бе куфър?
Аман от разбирачи като теб и останалата пасмина, които си нямат елементарна представа, но иначе имат мнение за всичко.
Тъпанар.
Аман от разбирачи като теб и останалата пасмина, които си нямат елементарна представа, но иначе имат мнение за всичко.
Тъпанар.
8.
batka
03.02.2016 10:55:22
Радой Ралин л....а да яде. Боко го надмина . Много вицове ре маняк!
7.
Пешо
03.02.2016 10:42:29
Това ще са пари хвърлени на вятъра - кой ходи в Сл. бряг - мутри и мутреси - да не би да се качат на влака - там се ходи с коли - за фукня - " ...на вижте ме какво БМВ със си купил" , това е снобарско място , където се ходи по снобарски начин - с автомобили - да се демонстрира висок стандарт... ЖП - път - простотии
да направят две отделни платна с по няколко ленти / минимум четири на платно/ , хубави връзки по пътя за влизане и излизане от пътя - от Сл. бряг - нагоре към Варна да си остане като магистрала. Това би било вече добре
f0bc7
да направят две отделни платна с по няколко ленти / минимум четири на платно/ , хубави връзки по пътя за влизане и излизане от пътя - от Сл. бряг - нагоре към Варна да си остане като магистрала. Това би било вече добре
f0bc7
6.
гцацаамкагймгйфйчгъ
03.02.2016 10:26:12
ИМПЕРАТОРЕ НЕ ЛЪЖИ РОБИТЕ СИ .....ТЕ ЩЕ ТЕ ЛЪЖАТ ЦЯЛ ЖИВОТ ...... ( ЛАО ДЗЪ )
5.
ЦСКА гние във В група
03.02.2016 10:03:48
От месеци ме гризе един въпрос-каква цена биха поставили герберастите на Бойко Тиквата,ако хипотетично им възложат задача да построят Ламанша или Байкало Амурсаката Магистрала,дали в математиката съществува такова число и има ли на планетата налични толкова пари...Как най-дългия тунел в Алпите струва 16 милиона евро,а тунела до Дупница 26 милиона...Аре ше ви е.. майката крадлива комунистическа...
4.
Karnobat-Sunny Beach
03.02.2016 09:47:15
100 хилки !? от злато ще бъдат РЕЛСИТЕ !? а траверсите от МАХАГОН !?
3.
1
03.02.2016 09:46:48
ЖП линия до Поморие си има. Електрифициране не е необходимо. Купете 1 парен локомотив за атракция.
Целият влак би следвало да е атракция.
Целият влак би следвало да е атракция.
2.
Smith
03.02.2016 09:29:13
В тази сума влизат ли рушветите или на 1-вата година от строежа ще се извърши преоценка и ще се окаже, че ще трябват още 10-20 милиона...
1.
ПИТАНЕ
03.02.2016 09:14:44
ЗА ПЪТ ТРУДНО НАМИРАТЕ ПАРИ НО ЗА ТАЗИ УНИКАЛНА КРАЖБА ЩЕ ИЗРЪСИТЕ 100 МИЛ. Е ТОВА АКО НЕ Е ОГРОМНА КРАЖБА ЗДРАВЕ МУ КАЖИ !