Почина бащата на някогашните бургаски тираджии
На 12 декември 2015 г., на 88 годишна възраст почина Вили Бетц. Той е основател на международната спедиторска компания Вили Бетц, която през вече далечната 1994 година изкупи българското стопанско обединение „Международен автомобилен транспрот“, известно повече като СО „МАТ“.
Обединението имаше подразделение и в Бургас, като разполагаше с десетки камиони „Волво“, на които пишеше ТИР – съкращение, което зевзеците в годините на социализма разчитаха като „Тошо Изнесе Родината“. По това време тираджиите, заедно с моряците, бяха най-желаните мъже сред младите бургазлийки, защото получаваха валута и можеха да ги глезят с подаръци от Кореком.
Всъщност СО „МАТ“ е било изключително рентабилно предприятие - от 1971 г. до 1985 г. то предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутна печалба. До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн, а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. Всичко това е постигнато само от около 10 000 служители и работници.
България заема първо място в международния автомобилен транспорт на три континента. Нейните близо 5000 транспортни камиона са чакани с уважение от хиляди товародатели, спедитори и търговци по света, които с увереност им доверяват своята стока и са сигурни, че тя ще пристигне непокътната точно по предназначение.
След политическите промени през 1989 г. обединението е преструктурирано в акционерно дружество. Процедурата за продажбата му е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СОМАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването „Плюс-минус“ тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите само в България възлизат на 18 млрд. лв., а СОМАТ притежава и огромни капитали в чужбина. Пресметнато по тогавашния курс – 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн.
На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG. Продажбата на международния автомобобилен превозвач влиза в историята като първата голяма приватизационна сделка в България.
Вили Бетц създава своята транспортна фирма в Ундинген, Швебишен Алб, на 17 годишна възраст. През белязаните от недостиг следвоенни години, той открива пазарна ниша и започва да транспортира хранителни стоки, строителни материали и въглища. През 50-те години предприятието се разраства и седалището на компанията се премества в Ройтлинген.
Още през 60-те години Вили Бетц основава клонове в Австрия, Италия и Франция и започва тясно сътрудничество с държавното транспортно дружество СОМАТ в България.
Да работиш на такъв камион бе мечта на хиляди шофьори по време на соца
6
Коментара по темата
6.
TOP
15.12.2015 12:21:42
Вили Краус му продаде Со МАТ заедно с КОСТОВ. Краус беше бригадир на 3-та бригада в горубляне и го уволниха за взет рушвет от 200 марки през 1982 год. После се писа репресиран ( щото сигурно е бил малък подкупа ) и стана Министър на транспорта от СДС . И така той стана милионер УРА ЗА ЧЕСТНИТЕ ДЕМОКРАТИ И КОМУНИСТИ
5.
Шофьор на мотокар
15.12.2015 10:40:09
Само дето не разбрах защо е баща на бургаските тираджии. Купува за жълти стотинки БГ предприятие с активи 9 милиарда евро. Трябва да сме му благодарни???
4.
Alex
15.12.2015 05:19:02
Скъпи ми SO MAT EP-3 BURGAS когато пишеш със Caps Lock първо не е учетиво после на всички ни писна от шльокавица.И нека грабнем в ръце Adidas и да посетим мястото така наречено СО-МАТ,една площадка със размери на Байконур но с малката разлика че от Бургас нищо не е излитало и няма да излети освен телета на агнета,свине и ...... в тръстиката то и сега може да се види наследството на Мастара .То какво не беше там месарници,гаражи,парко стоянка за перки,стрелбище за всякакъв вид прелетни животни.И на темата когато Г.П Willi Betz закупи парцела всичко работеше на пук на всичко докато не стана скандала със другата фирма Kраловец и така до ден днешен .
П.С
Флагман
когато искате мога да ви заведа на място да снимате хилядите трупове на животни !.
П.С
Флагман
когато искате мога да ви заведа на място да снимате хилядите трупове на животни !.
3.
SO MAT EP-3 BURGAS
14.12.2015 19:38:25
BOG DA GO PROSTI.ZA UMRELIA,ILI
DOBRO ILI NISHTO.A INACE ZA PRODAZBATA NA SO MAT BG.GORUBLYANE,H.DIMITYR-SOFIA,
BURGAS,PAZARDZIK,RUSE I VIDIN,
SA PRODADENI OT SLUZEBNOTO
PRAVITELSTVO NA G-ZA INDZOVA.ZA SUMATA 200 MIL.DOLARA.ZAEDNO S POCIVNI STANCII,FERIBOTI I VSICKO????
SAMO OT PRODAZBATA NA KAMIONITE,REMARKETA,VILI BETZ
SI IZBI PARITE.A DEPUTATA IVAN VYLKOV,BE POSLEDNIA OTGOVORNIK-NACALNIK NA EP 3 BS.
DOBRO ILI NISHTO.A INACE ZA PRODAZBATA NA SO MAT BG.GORUBLYANE,H.DIMITYR-SOFIA,
BURGAS,PAZARDZIK,RUSE I VIDIN,
SA PRODADENI OT SLUZEBNOTO
PRAVITELSTVO NA G-ZA INDZOVA.ZA SUMATA 200 MIL.DOLARA.ZAEDNO S POCIVNI STANCII,FERIBOTI I VSICKO????
SAMO OT PRODAZBATA NA KAMIONITE,REMARKETA,VILI BETZ
SI IZBI PARITE.A DEPUTATA IVAN VYLKOV,BE POSLEDNIA OTGOVORNIK-NACALNIK NA EP 3 BS.
2.
ме
14.12.2015 19:19:08
Лека му пръс
1.
анонимен
14.12.2015 19:15:17
Лека му пръст.
Приживе Вили Бетц твърдеше, че в живота се има две големи любови - жена му и България. Големият му бизнес започва с един камион и представителството на СОМАТ в тогавашната Западна Германия.
Приживе Вили Бетц твърдеше, че в живота се има две големи любови - жена му и България. Големият му бизнес започва с един камион и представителството на СОМАТ в тогавашната Западна Германия.