Министър Лиляна Павлова: Винетката за лека кола трябваше да струва поне 150 лева
Близо 2 млн. винетки за 2016 г. за различните категории и видове ще бъдат пуснати за продажба в дистрибуторската мрежа, включваща над 3300 пункта в цялата страна, от утре. Това обявиха на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, които представиха новата визия на винетните стикери за догодина. Новите винетки са защитени с няколко технологии срещу фалшификация, а дизайнът им ги прави лесно разпознаваеми за органите на реда при контрол. При производството на новите винетки са използвани български архитектурни и исторически паметници като Шипка, Рилският манастир и др. Винетките са с нова, актуализирана цена, която не е променяна от въвеждането им, а целта е да се осигурят повече средства за ремонт и поддръжка на увеличаващата се републиканска пътна мрежа.
В периода от 2009 г. до момента са инвестирани над 3 млрд. лв. за строителството на 300 км нови магистрали и рехабилитация на над 2500 км пътища. Около 1,5 млрд.лв. от средствата са предоставени безвъзмездно от ЕС, а останалите 1,5 млрд.лв. са от бюджета и заеми, каза министър Павлова. Извън тези средства, средно годишно в текущ ремонт и поддържане се инвестират приходите от винетки, които са в размер на 200 млн.лв. „Европа не дава пари за кърпене на дупки и поддръжка, а само за ново строителство и рехабилитация на основни направления от мрежата. Изцяло ангажимент на българското правителство е поддържането на пътищата, средствата за които идват от продажбата на винетни стикери“, подчерта министърът.
Павлова отбеляза, че колкото повече приходи събираме, толкова повече средства ще имаме възможност да реинвестираме в поддържане на пътищата, които не са в добро състояние или да запазим в задоволително състояние, тези които са по-добри. По думите й с актуализираната цена на винетката ще има повече средства за ремонт и поддръжка на третокласната пътна мрежа, която е с дължина 12 хил.км и в лошо състояние. „Досега със генерираните средства успявахме да поддържаме основно автомагистралите, първокласните и второкласни пътища.Сега с увеличаването на приходите , които очакваме да събере пътната агенция, ще можем да работим за подобряването на третокласните пътища, категорична бе тя.
Регионалният министър напомни, че закупуването на винетка дава право и възможност да се ползва една услуга. „Който пътува и желае да пътува по републиканските пътища, трябва да закупува винетка. Тя не е задължителна. Това е избор. Или пътува в рамките на населеното място, където живее и пътува по общинските пътища без винетка, или, ако има желание за пътуване по републиканските пътища, заплаща за услугата“, коментира тя.
Министър Лиляна Павлова подчерта, че паралелно с поддържането на пътищата ще продължат и инвестициите по приоритетните пътни обекти. „Основен приоритет е да започнем изграждането на АМ „Хемус“, поетапното изграждане на магистралата София- Калотина, участъци от магистралите Русе- Велико Търново, Видин- София. Това са огромни инвестиции за над 1 млрд.лв. паралелно с доизграждането на АМ „Струма“, за която има осигурено европейско финансиране“, обясни министър Павлова. Сред приоритетите е и довършването на Западната дъга на Софийския околовръстен път и приключване на всички довършителни дейности, по проектите с европейско финансиране. До края на годината максимално ще завърши и изграждането на Северната скоростна тангента, която е завършена на 80% към днешна дата, съобщи още тя.
В отговор на журналистически въпрос министър Лиляна Павлова коментира, че увеличението на цената на винетката не съответства на реалните цени, които според доклада на Световната банка трябва да са 150 лв. за лек автомобил за годишен стикер. „Увеличението, което направихме, е социално поносимо и възможното към днешна дата. Проблемът е, че до момента цената на винетките не е актуализирана, откакто системата е въведена“, каза Павлова. Тя допълни, че с приетите промени в Закона за пътища, България въвежда смесената система, която е по-справедливият подход за поддържане на пътищата, а именно леките автомобили да продължат да плащат за използването на републиканските пътища за време, чрез електронна винетка, а тежкотоварните превозни средства, които пътуват повече, ще заплащат тол-такса.
Министър Павлова опроверга и появилата се в някои медии информация, че решението за актуализация на цените на винетките не е обнародвано в законоустановения срок. Министърът отбеляза, че решенията са законни и са обнародвани още на 10 ноември в Държавен вестник.
До края на годината ще върви паралелна продажба на винетни стикери за 2015 г. и 2016 г., като месечната, закупена на 31 декември т.г., ще е валидна до края на месец януари догодина. Актуализираната цена ще позволи да отделяме повече ресурс за ремонт и поддръжка на третокласната пътна мрежа, увери регионалният министър.
19
Коментара по темата
19.
@@@@@
16.12.2015 11:13:02
Според Лилето реалната цена на винетния стикер за леките автомобили трябва да бъде 150 лв., "това показват анализите". Веднага възникват следните въпроси:
1. Кой ги направи тези анализи и на база, каква информация, за какъв период от време ?
2. Къде са публикувани резултатите на въпросните анализи, за да бъдем прозрачно информирани за "трагичното състояние на фонда за пътна инфраструктура" ?
3. Кой осъществява контрол върху разходваните средства за пътна инфраструктура събрани от винетни такси (само от тях ) ?
4. Къде човек може да се запознае с реалните резултати от разходваните средства и постоянното твърдение, че парите не са достатъчни за поддръжка на републиканската пътна мрежа за изключение магистралите ?
Голямо приказване падна, големи простотии се изтъкнаха, като мотив за поскъпването, но никой няма право да се запознае с детайлите на тази молекулярна кухня за крадене на жива пара от народа срещу безбожно скъпата поддръжка на пътищата.
Крадци ! Ето това сте вие Павлова ! Бездарни, нагли и самозабравили се крадци ! Противното може да оборите единствено с документи. Що се касае анализите на Световната банка и тях ги четете, като дявола евангелието. Нали същата ВИ ПОСЪВЕТВА да намалите ДДС за лекарства и детските стоки ?! Някакво движение в тази посока да има ...
1. Кой ги направи тези анализи и на база, каква информация, за какъв период от време ?
2. Къде са публикувани резултатите на въпросните анализи, за да бъдем прозрачно информирани за "трагичното състояние на фонда за пътна инфраструктура" ?
3. Кой осъществява контрол върху разходваните средства за пътна инфраструктура събрани от винетни такси (само от тях ) ?
4. Къде човек може да се запознае с реалните резултати от разходваните средства и постоянното твърдение, че парите не са достатъчни за поддръжка на републиканската пътна мрежа за изключение магистралите ?
Голямо приказване падна, големи простотии се изтъкнаха, като мотив за поскъпването, но никой няма право да се запознае с детайлите на тази молекулярна кухня за крадене на жива пара от народа срещу безбожно скъпата поддръжка на пътищата.
Крадци ! Ето това сте вие Павлова ! Бездарни, нагли и самозабравили се крадци ! Противното може да оборите единствено с документи. Що се касае анализите на Световната банка и тях ги четете, като дявола евангелието. Нали същата ВИ ПОСЪВЕТВА да намалите ДДС за лекарства и детските стоки ?! Някакво движение в тази посока да има ...
18.
exexex
16.12.2015 10:02:02
До Българин
Ти приготви парите.Специалист аз
ще ти намеря.
Ти приготви парите.Специалист аз
ще ти намеря.
17.
exexex
16.12.2015 10:02:02
До Българин
Ти приготви парите.Специалист аз
ще ти намеря.
Ти приготви парите.Специалист аз
ще ти намеря.
16.
цикнихор
15.12.2015 22:21:38
А Лили не 150 лева, а 15000 /петнадесет хиляди/ евро , а от там нататък за всяка следваща котегория автомобили умножено по 10.
15.
Кръв И Чест
15.12.2015 21:27:42
A твоята заплата трябваше да е 320 лв свиньо дебела ,алчна ненаядна,послушна!!!
14.
Карл Май
15.12.2015 18:41:50
Винетка:
ВИНЕТУ
ВИНЕТУ
13.
Burg
15.12.2015 09:53:29
Ей, мама ви ненаядена,ще ни изселите насила от тази прекрасна страна.Ще си останете само с индианците(българи),вашия мил електорат.
Лиле,освен че хапваш сланинка,да те питам скоро данък за МПС плащала ли си,гуми и винетки купИ ли?
Алчността е наркотик,а те са наркомани...
Лиле,освен че хапваш сланинка,да те питам скоро данък за МПС плащала ли си,гуми и винетки купИ ли?
Алчността е наркотик,а те са наркомани...
12.
Българин
15.12.2015 09:30:17
Аве майка ти да еба свиня дебела недоебана. Няма ли някой който да я гръмне тоя изрУд да спаси хората.
11.
Георги
15.12.2015 08:20:58
Дебелото Лиле няма ли да сподели какво пише в доклада на Световната банка какви трябва да са реалните доходи на ползващите тези пусти нейни пътища.
Пътищата да ги сгъне като дърводелски метър, да си ги тури в джоба и да отлети на Плутон да си ги ползва. Така ще бъде достатъчно добра да ни отърве от грозната си муцуна и вечните си жакетчета, с два номера по-малки.
Пътищата да ги сгъне като дърводелски метър, да си ги тури в джоба и да отлети на Плутон да си ги ползва. Така ще бъде достатъчно добра да ни отърве от грозната си муцуна и вечните си жакетчета, с два номера по-малки.
10.
ейй
14.12.2015 22:35:02
ама оу свинчуга такава 150 лева за какво бе? ти имаш ли винетка ? ааа извинявай ти даже и кола нямаш тебе те карат нашите парички на килимче.. гибя мазна
9.
bulgar
14.12.2015 21:11:12
И кое е хубавото на убавото
Гербаджиско управление.
Сите управляващи досега са
били дупедавци и продажниците.
Гербаджиско управление.
Сите управляващи досега са
били дупедавци и продажниците.
8.
LSFC
14.12.2015 19:31:05
Мърло трътлеста,след 2-3 месеца няма да си на власт и отиваш при мангалките в Сливенския завтор,там 150 лева на месец няма да видиш
7.
ami
14.12.2015 19:13:53
по 1000 лева за кола на година и още толкова по лекарите.
6.
манго
14.12.2015 18:54:51
ЛИЛА КРАВАТА НА БОКО ДА ВЗЕМЕ ДА ВДИГНЕ ЦЕНАТА НА ВИНЕТКИТЕ НА 500 ЛВ И ДА ГИ КРЪСТИ ЛИЛЯНКИ И ТАКА ЩЕ СИ ОСТАНАТ САМО ХРАНТУТНИЦИТЕ ТУК В БГ И ДА ИМ Е ХАЛАЛ БЪЛГАРИЯ
5.
Оф
14.12.2015 18:03:38
Контролът върху тези постъпления е непрозрачен, затова и всички ние нямаме вяра на тези горе! Колко пари са събрани от винетки, кога се харчат и за какво? Ето това трябва да фигурира в един правителствен сайт например и обществото да знае къде отиват парите му. За да им държим сметка! Ама надали ще стане в близките десетилетия.
4.
Изруд
14.12.2015 17:58:27
Таз е луда !!
3.
КОЙ
14.12.2015 17:07:11
Точно четири налога отиват да се "подържа" пътната мрежа с страната и строи нова. Това отчисления от горивата, винетни стикери, глоби отиващ във ФПИ към АПИ, пътен данък. Освен това да не забравяме, че има и косвени данъци които пълнят бюджета. Например с лошите пътища правим много повече ремонти на автомобилите си. Това са услуги, резервни части и т.н. Това е ДДС. Лошите горива също вкарват допълнително ДДС и т.н. и т.н. Не зная каква е тази сума като цяло, но докато градим най-скъпите пътища с най-лошото качество всеки лев отгоре е неоправдан!!! В закона за местните данъци е такси има текст в който се казва , че тези такси трябва да са справедливи, да са съизмерими на нивото на услугата за която се събират. Извинявайте, но не зная какво от ръста на стикера с 30% е съизмеримо и с какво? Доходите ниски, качеството на услугата я няма е на какво отгоре има промяна на цената. Че и жестове трябвало да бъде 150 лв. Хайде стига. Спрете да крадете, стегнете контрола при изпълнението и пари ще започне да има! А и погледнете и другите пътища , не само магистралите. То пък и те едни магистрали?! Мине не мине 2-3 години и ремонтите ще почнат отново. Тогава другите след вас пак ще се оправдават и пак ще вдигат. Е на мен ми писна!
2.
лиляно,моме,
14.12.2015 17:06:29
150 цирея да ти излязат на дебелия гъз
1.
Lud
14.12.2015 16:56:46
Що не си признаеш бе трътко : " Колкото повече приходи реализираме от продажбата на винетки -толкова повече ще си краднем !!!" Досега като плащахме - и какво? Третокласната пътна мрежа е като швейцарско сирене. Къде отидоха парите?Не с 30 ами и със 100 да ги увеличат - пак ще е такава ,защото първо се гледа лапачката .