Емоцията на Радан постави Реформаторския блок в дебилно положение
Ключови думи:
костадин марков, зам.-председател, сдс, бургас, реформаторски блок, радан кънев, петър москов, дсб, разцепление
- Г-н Марков, как ще коментирате озадачаващото решение на ДСБ - партията да мине в опозиция, но министърът й да остане в правителството? При това без да изтеглят кадрите си от втория ешелон във властта - зам.-министри, областни управители, шефове на агенции!
- Положението, в което изпадна ДСБ, е по вина на техния лидер Радан Кънев. Той изключително емоционално и уж от свое име обяви, че излиза в опозиция. Само че когато си лидер на партия и на коалиция от партии, не можеш да говориш в лично качество. Ясно е, че с решенията си повличаш лавина от събития и поставяш партията си в положение или да те последва, или да те бламира. А той е силен лидер, партията му не може да го бламира. Поставяш в неудобна ситуация и хората, които си излъчил във властта. Това се отнася с особена сила за здравния министър Петър Москов, който положи неимоверни усилия за подкрепа на съдебната реформа и сега е в ужасната ситуация да го изкарват "предател" и "клиентелист", защото е решил да продължи промените в здравната система, а не да последва едноличното решение на Радан Кънев. Не мисля, че и в партията са толкова единодушни за т.нар. излизане от властта. На този етап, както и вие фиксирахте във въпроса си, то е съвсем символично. Реално се излиза от властта, ако оттеглиш всички свои хора на властови позиции - областни управители, зам.-министри, шеф на КЕВР. Ще повярвам, че ДСБ са се оттеглили от управлението, когато се случат всички тези неща във втория ешелон.
- Казахте, че Кънев е силен лидер, но не остави ли ДСБ да виси във въздуха?
- Радан е изключително почтен човек и добър политик. Може да формулира тези и приоритети, които да бъдат полезни за обществото. Друг е въпросът, че може би в личен план трябва да може да си наложи самоконтрол, защото емоционалните му реакции вкарват страната в политическа криза. Аз твърдя, че едноличното му решение да излезе в опозиция е емоционална реакция. Подобни тежки решения се обсъждат най-малко в собствената партия, обсъждат се и с партньорите в коалицията.
- Как ще повлияе позицията на ДСБ върху единството на РБ?
- При всички случаи и ДСБ, и останалите партии в блока, без да знам какво ще е решението на всички колеги, вече са в губеща позиция и трябва да ограничават щети. Защо? Ако се тръгне в опозиция, трябват сериозни аргументи. Ние все още не виждаме основания да се дестабилизира страната. Ето, виждате какво се случи - БСП ще искат вот на недоверие...
- За да тестват опозиционността на ДСБ.
- Тази макар и несъгласувана стиковка е смущаваща. Вече виждаме последствията. Тези, които решат да останат и да крепят стабилността на кабинета, са наричани "делянчета", "цацарчета" и не знам какви още, а последвалите Радан Кънев в символична позиция - обявени за "добрите", "борците". Това е смешно.
- Как ще функционира РБ като в крайна сметка вие нямате кой знае какви различия? Как ще си стиковате решенията, ако половината сте в опозиция, а другите - в управлението?
- Затова казвам, че излизането в опозиция е съвсем символично. И към днешна дата ние, депутатите от РБ, сме на един акъл. Когато има нещо хубаво, го подкрепяме, когато ни притеснява - не го подкрепяме. Много ми е интересно как ще вкараме изкуствено тази опозиционна граница помежду ни. Има вече гласуван бюджет, подкрепил си го, това е най-важният политически акт през годината. Сега ще търсим разни текстчета в закончета, за да слагаме изкуствено разделителна линия помежду ни. Ето как една емоционална реакция може да постави в дебилно положение всички депутати от РБ и пет политически формации.
- Г-н Кънев обаче още не е заявил, че ще подаде оставка като съпредседател на РБ? Сега какво - вие ще си имате един шеф-опозиционер и един - с управляващите?
- Започна се. Ето на такива въпроси ще трябва да отговаряме. Затова казвам, че ситуацията е дебилна. Нека видим утре какво решение ще се вземе от лидерите на блока. Ще стане ясно кой накъде и кой с какви позиции е. Ако ДСБ са последователни в политиката, ще трябва да излезе и от РБ, което ще улесни тези решения, за които ме питате.
- Мислите ли, че това ще се случи?
- Меко казано ще е странно, ако развитието не е такова.
- А къде ще седят в зала депутатите-опозиционери от РБ?
- Няма значение къде ще седят, пак ви казвам, ние ще си останем приятели и единомишленици. Ще повторя - г-н Радан Кънев има голям грях, че вкара всички ни в този филм. Има такова поле за вицове и закачки, че просто не знам как ще се измъкнем от тази ситуация.
- Последният виц, който чухте?
- Не ми се ще да го разказвам, защото искам да запазя добрия тон към колегите от ДСБ. В момента страшно съжалявам за министър Москов, който беше подложен на такъв тормоз, че трябва наистина да имаш джедайски умения, за да устоиш на това чудо.
- Или има джедайски умения, защото не само остана, но продължава да твърди, че е министър на РБ, или се е вкопчил във властта?
- Това е един свободен и мислещ човек, защото отказа да последва един друг с неговата емоционална реакция. Смея да твърдя, че г-н Москов има подкрепата на целия РБ, както и всички останали наши министри. Не ми се ще да мисля, че това, което направи г-н Кънев, е част от по-сложен заговор от типа "искам си не реформата, а блока обратно" заради разклатените позиции на ДСБ след местните избори. Но и това ми минава през акъла.
- Явно и на г-н Борисов му минават подобни мисли, защото вече предположи, че с действията си Радан Кънев постави началото на предизборната си кампания за президентските избори.
- Не съм мислил в тази посока, но смятам, че ако г-н Кънев овладее емоциите си, ще се доближи до представите ми за силен десен политик. Не знам дали с този акт стартира кампанията си, знам, че е непремерен и че беше на път предизвика много сериозен трус в един хубав проект, какъвто е РБ.
- Което означава, че на РБ като проект му е сложен кръст?
- Не, не бих казал, че сме стигнали чак дотам, а че сме в трудна ситуация.
- Ходът на ДСБ ще дестабилизира ли управлението и държавата?
- Трябва да си абсолютен наивник, за да не виждаш, че този ход дестабилизира държавата. България се нуждае от реформи. А реформи, когато излезеш в опозиция и се затвориш в един кръг, който помним отпреди време, няма как да се правят. Реформаторите никога няма да имат по-добра възможност да правят реформи от сегашната. Сега е моментът да ги правим - когато има достатъчно на брой депутати от ГЕРБ и от други партии, които ни подкрепят. А не да се цупим и при всяка загубена битка, да правим подобни панаири. Да, темата за съдебната реформа е силна, важна, да, всички сме на един акъл, че главният прокурор, както и да се казва, е с твърде много правомощия, сигурни сме, че нашето предложение за пропорциите в двете колегии е вярното. Но сме сигурни, че и другите закони в останалите области, са важни.
- Доколко има риск от предизвикване на предсрочни парламентарни избори "2 в 1" заедно с президентските?
- Зависи какво ще бъде решението на лидерите на РБ във вторник. Ако останалите партии последват ДСБ, кризата естествено ще стане сериозна и ще предизвика предсрочни избори, независимо дали пролетта или заедно с президентските. Ако г-н Кънев остане изолиран в този ход или го преосмисли и намери форма и начин за това, реалността ще бъда друга.
- Има ли шанс това да се случи?
- Аз вярвам, че мъдростта може да надделее. Не смятам, че нещата са отишли толкова далеч, че да не може да се поправят. Тогава ще се запази стабилността.
- Но пък той бодро обяви "дайте насам изборите, ще ги спечелим"...
- Е, слушали сме подобни изявления. Това са площадни експлозии за пред тълпа най-верни фенове. Никой не вярва, разбира се, в подобни заклинания, затова предлагам да мислим с главите си.
- Ще промени ли дейността ви като депутат събитията във и около РБ?
- Ние сме единомишленици, нямаме нито едно гласуване по различен начин. Озадачи ме само, че определени медии се опитаха да представят, че депутатите от СДС и от ДБГ са гласували "въздържали се" по предложенията на РБ за пропорциите в двете колегии. Тогава аз получих усещането, че се готви революция, в която не сме поканени. Това е моментът, в който почувствах разделение, въпреки че ние, 23-мата, гласувахме като един за промените, под които се бяхме подписали.
- Радан Кънев обяви в петък вечерта, че никакви интриги не могат да застанат между него и Москов, а на следващата сутрин обяви, че чака низовата партийна организация да изключи министъра от ДСБ. Кога е искрен г-н Кънев?
- Не искам да ровя в отношенията между Петър и Радан, защото знам, че са приятели и знам, че в момента на тях им е най-тежко в тази ситуация.
8
Коментара по темата
8.
гербист
15.12.2015 13:06:22
Нагли,неспособни и крадливи хора сте вие!
7.
Симпатизант
15.12.2015 08:41:35
При Коцето гарантирано няма емоциии....и МОРАЛ. Само пара и далавери са му в главата
С Кунева и Вълчев са си лика-прилика
С Кунева и Вълчев са си лика-прилика
6.
Симпатизант
15.12.2015 08:41:35
При Коцето гарантирано няма емоциии....и МОРАЛ. Само пара и далавери са му в главата
С Кунева и Вълчев са си лика-прилика
С Кунева и Вълчев са си лика-прилика
5.
Рудолф
15.12.2015 07:33:47
Радан е елементарен манипулатор. Постави в заблуда стотици обикновенни хора, които не са толкова наясно с неговата особа.
4.
bulgar
14.12.2015 21:32:44
Тоз т-к собствено мнение нема
този е политически мъртав
този е политически мъртав
3.
!!!
14.12.2015 19:17:05
Абе Коце , ти и Бойко сте в дебилно състояние още от раждането си.
2.
сеирджия
14.12.2015 15:36:35
По скоро педераст без вибратор отколкото Марков в опозиция.
1.
A
14.12.2015 15:17:58
absolutno to4en hod na radan za6toto sega mafiozite 6te polu4at ultimatum ot 6 meseca da naprawqt istenski reformi kakto se rasbira ot dumite na kunewa ako radan ne be6e naprawil tozi hod boci nqma6e powe4e da prawi nikakwi istinski reformi sega e w 6ah i nqma hod ako kara po staromu i glasuwa s dps kakto do sega nqma da izkara godinata