Камъкът си тежи на мястото, обичам си много Бургас, нямам желание да ставам национален политик
Кметът на Бургас Димитър Николов спечели третия си мандат на изборите в края на октомври с фамозните 84 процента още на първи тур. Това породи сериозна мълва, че той може да е следващият премиер, ако лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов стане президент догодина. В понеделник двамата бяха в София на конференция за перспективите пред местната власт в новия програмен период. Кметът Николов отговори на въпросите на „Флагман” след речта на министър-председателя.
- Г-н Николов, премиерът призова кметовете да спрат с популизма и да си оправят финансите през данъчната политика. В Бургас има ли популизъм, макар че всъщност знаем, че бюджетът на общината е балансиран…
- Да, бюджетът е балансиран. Премиерът призова за по-голям прагматизъм – кметовете на големите градове да не разчитат изцяло и 100 процента на подкрепа от държавата, а да търсят собствени ресурси. Така, както държавата търси възможност чрез подобряване на данъчната политика, повишаване на приходите и съкращаване на някои разходи - и общините да търсят възможностите за това. В началото на всеки мандат според нас е добре да се погледне по-реформаторски. Ако се правят реформи за повече постъпления в общината – да се правят в самото начало, и ако се стигне до грешни ходове – те да могат да бъдат поправени. В това число Бургас трябва да отговори на новите предизвикателства. Знаете колко ни е мащабна и амбициозна програмата, особено през новия програмен период. През кампанията за изборите аз успях да обиколя почти всички населени места, квартали и микрорайони. Основното, което усетих като масовост в желанието на гражданите, е да се намери решение за това, което е било нерешено през последните 20, 30 или 40 години – и то е липсата на реконструкция и реорганизация на междублоковите пространства, обособяването на микрозони, подобряването на инфраструктурата около самите блокове. И може би в бюджета за 2016 г. това ще бъде един от основните ни ангажименти. Ние успяхме да решим през последните години няколко основни проблема, които касаеха Бургас – почистването на улиците, проблемите с битовите отпадъци, проблемите с градския транспорт, проблемите с липсата на добра инфраструктура в детските градини, училищата… За последните две училища се радвам, че намерихме средства и в следващите няколко месеца те ще бъдат санирани с привлечени средства. На 100 процента завършихме реконструкцията и санирането на всички детски градини. Сега ще обърнем внимание на дворовете в детските градини, спортната инфраструктура… така че това са едни сериозни искания и претенции на гражданите. Пък и ние сме длъжни, и аз като кмет да отговоря на тези искания – разбира се в рамките на възможното. Не можем за една година да изпълним всички предизборни ангажименти, но е хубаво да започнем с решаването на основни компоненти в тази програма.
- Ще има ли промени с данъците и таксите?
- Може би ще се наложи някои от таксите да бъдат намалени, някои от данъците – увеличени. В момента се правят конкретните анализи, все още нямам окончателните данни от общинската данъчна служба – това как ще повлияе на приходната част на бюджета. И ако не успеем да осигурим достатъчно добри приходи за бюджет 2016 г., ще прибегнем и до такава малка корекция, но тя няма да бъде драстична. Почти всяка година се стига до промяна на данъчната политика с разместване и промяна на нивата на таксите и данъците, това е нещо обичайно.
- Някои казват, че резултатът от вота на изборите за Вас е тодорживковски и няма как да бъде постигнат честно. Очаквахте ли 85% да Ви подкрепят?
- Не, не го очаквах, разбира се. Голяма част от моите опоненти се изказваха до последно, че ще стигнат до балотаж. Няма какво да анализираме допълнително. Самият факт, че никой от кандидатите за кметове до момента не оспори този резултат и никой не се е почувствал с намалени гласове в която и да е секция, показва, че моите опоненти приеха този резултат. Всеки си е направил своите изводи, включително и аз. Това не ме облекчи – напротив, направи ме много по-отговорен, защото това е много голяма отговорност. В много от случаите кметът е последна инстанция и трябва да взима решения, които често са непопулярни и невинаги са в полза на спорещите страни.
- Как постигате да сте толкова добър и успешен кмет и защо има толкова голям дефицит на управленски кадри и мениджъри в политиката? Какво бихте посъветвали партиите в това отношение?
- Аз нямам самочувствие, че съм някакъв супер успешен кмет. Напротив - може би стилът ми на работа е такъв – да делегирам отговорности, да защитавам колегите в администрацията, да търся диалог с всички политически сили, включително и тези, които са ми яростна опозиция, и в критиките им да търся начин да коригирам своята политика. Стремя се да използвам всички възможни средства в Бургас да се привлекат финанси. Още от началото на първия мандат се вкопчих доста здраво в темата „Европейски фондове”. Изградихме чисто нова дирекция с доста млади хора, които успяхме да мотивираме - че е много важно за развитието на град Бургас да се концентрираме върху усвояване на тези европейски проекти. Една от причините Бургас да се развива, е именно това. Втората причина е, че успяхме да се възползваме от добрия диалог с държавната власт. Една от трите основни задачи на първия кабинет „Борисов” беше да бъде доизградена магистрала „Тракия” и това се дължи на нашата упоритост и нашето настояване. Когато се създаваше и първият, и вторият кабинет „Борисов” бургаската структура на ГЕРБ успя да излъчи министри, заместник-министри, директори на дирекции, директори на държавни служби, които работят в министерствата и успяваме да създаваме условия бургаското лоби да помага на Бургас. Дълги години Бургас беше пренебрегван, голяма част от ресурсите на държавата заобикаляха града ни. На него се гледаше като на един заводски град с много комплекси, които служеха за спални зони. Не се наблягаше на масова инфраструктура за спортни, културни събития, за туристически дестинации. С нашите усилия и с помощта на европейското финансиране за много кратко време ние успяхме да създадем дейности и услуги, които радват не само бургазлии, но и гостите на Бургас.
- Кога Бургас ще настигне Варна, все още като че ли превъзхождат в доходи…
- Всъщност ние не се състезаваме. Варна е град почти два пъти по-голям от Бургас. В него много години, особено в социализма, е инвестирано. Аз виждам повече възможност Бургас и Варна да си партнират, отколкото да се състезават. От подкрепата на варненския кмет Иван Портних виждам възможност да бъде изградена магистрала „Черно море”, да бъде по-бързо изграден пътят Бургас – Слънчев бряг. Защото освен в София, около морето може да се изгради втори икономически център в страната заради доброто географско положение и атрактивната имотна и туристическа дестинация.
- Още през първия мандат казвахте, че се колебаете дали да се кандидатирате отново за кмет, а вече сте в третия си мандат. Изчерпване няма ли, не си ли казвате в един момент „защо го правя”? Има ли накъде повече?
- Често се случва и на мен да ми писва и аз да се чувствам недоразбран или несправедливо критикуван, но това го приемам като част от тежкото бреме - човек да отговаря за един наистина голям съвременен град с ясни принципи и насоки за развитие. Бургас е обречен на растеж и на развитие. Въпреки трудностите през последните години в условията на криза ние успяхме да запазим голяма част от дейностите в града, които бяха ощетени от кризата, имайки предвид например развитието на имотния бизнес. В момента в цялата Бургаска област най-стабилен е пазарът на недвижими имоти в град Бургас на фона на това, което наблюдавахме дълги години като масов бум в Несебър, Поморие, Созопол… Това се дължи и на усилията, които сме полагали през последните години.
- Невероятните резултати, които имате на изборите, не показват ли, че Бургас е тесен за политик като Вас. Единствено в Бургаско за ГЕРБ и Реформаторския блок Вие сте консенсусна фигура - двете формации ви подкрепиха още на първи тур. Говори се, че може да сте следващият премиер, ако примерно Бойко Борисов стане президент. Нямате ли такива амбиции?
- Не, това са повече, как да кажа – приказки на улицата. Реформаторите ме подкрепят, защото ние така почнахме в първия мандат. Аз се отнасях доста отговорно към тази подкрепа и към това партньорство. И след първия, и след втория ми мандат оценката за съвместната ни дейност беше изключително положителна, което показва, че тези форми на сътрудничество не са безпринципни с цел да се печелят изборите, а се правят устойчиво. Това показва и че съм се отнасял доста отговорно, че не съм се самозабравил. Отнасял съм се с разбиране и желание да помогна и да откликна на всичките техни искания и това е било в полза на града.
- От ръководството на ГЕРБ и лично от премиера Борисов не сте ли получавали покана, призив да се включите в политиката на национално ниво?
- Не, с премиера имаме много добър диалог. Аз съм заместник-председател на партията и имам специфичен ресор, който се отнася до местната власт. С него се чуваме по важни за страната теми, които касаят местната власт, регионите, процеса на децентрализация, касаят решения на правителството, засягащи живота в общините и по места. Той има интуиция на кмет, понеже е бил такъв и чрез мен и моите колеги получава най-чистата и реална информация в днешния ден - какво се случва в българските общини, и така взима своите правилни решения. Нямало е желание от моя страна да търся възможност за себе си чрез други постове. Никога не съм го показвал и нямам намерение да го направя.
- Не искате ли да станете национален политик?
- Нямам такова желание, защото според мен камъкът си тежи на мястото. Аз много си обичам града. Мисля, че възрастта и здравето ми помагат в момента да бъда полезен на Бургас.
- България обаче губи от това, че Вие си стоите в региона…
- В България има достатъчно успешни политици и в нашия кабинет и в нашата партия.
- Иван Костов даде Вас и старозагорския кмет като пример за ново поколение успешни управленци и политици, което било добре. Съгласете си, че има дефицит на добри управленски кадри в България. Да не правя комплимент – но Вие сте изключение, малко сте!
- С кмета на Стара Загора доста често се чуваме и доста често споделяме теми, които ни вълнуват, но никога не сме поглеждали извън мащабите на своите градове.
- Бургазлии се страхуват, че след Вас няма да има добър кмет. Какво ще им отговорите?
- Не, това няма как да се случи. Аз мисля, че градът ни е достатъчно зрял и жителите ни са достатъчно отговорни и прозорливи да си избират кмет, който наистина ще служи на града.
- Преди Вас – при Йоан Костадинов, управлението беше доста по-лошо, така че няма никаква гаранция, ако липсва добър избор.
- Да, но сега имат възможност да сравняват и взимат информирани и осъзнати решения и могат да претеглят.
- ГЕРБ може ли да предложи резервен вариант?
- Според мен ГЕРБ има достатъчно добри кадри, особено тези, които са и в Общинския съвет, и в администрацията на Община Бургас – много млади хора, които за много кратко време успяха да натрупат много сериозен опит и се отнасят много отговорно към своите задачи?
- И ще Ви заместят достойно един ден?
- Разбира се!
23
Коментара по темата
23.
Жони Деп -пират от о-в Санта Лу4ия
01.12.2015 14:26:52
Значи кмета ши ВДИГА ДАНЪЦИТЕ на Бургазлии и ши ги ДАВА1.5 МИЛИОНА ЛЕВА общински пари на всичките бургазли на аверчета яхтсмени да си джиткати ЖИВУРКАТ с яхтата Фурия на Карибските острови където да РАЗВЯВАЛИ Флага на Община Бургас
22.
Ким Чен Николов
01.12.2015 13:40:11
А кога ще има разстрели за противниците ?
21.
B.S.
01.12.2015 13:10:30
Основен проблем на Бургас:Няма инфраструктура и персонал отговарящи на нуждите на качествени работодатели=> Няма адекватни работни позиции!=> Младите хора не се задържат в града защото няма адекватни работни позиции => Няма инфраструктура и персонал отговарящи на нуждите на качествени работодатели !!!!!
20.
a3
01.12.2015 12:39:12
До шизото от коментари 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 19 - виж, д-р Сайян ти е записал час в 13:30 (коментар 14), тичай, за да не го изпуснеш....
19.
O
01.12.2015 11:56:21
Az big pochnal da boiadisvam vsicki gadni stulbove, ogradi, i grozni sgradi.
Vkluchitelno sivia blok na troikata deto Purva Investicionna e tam.
Svalete pametnika Alosha.
Slojete edin na boginiata na Burgas, maika na 3 te ezera i Moreto!!!
Globete vsiakakvi mrusni magazini.
Slojete tabeli na English i na bulgarski navsiakude!!!!
Po glavnata vsicki blokove da se lusnat!!!!!!
Evropa ni idva na kraka!!!
Eto ia svobodata!!!!
Iskahte svoboda, eto!~
Da jivee Bulgaria!!!!
Vkluchitelno sivia blok na troikata deto Purva Investicionna e tam.
Svalete pametnika Alosha.
Slojete edin na boginiata na Burgas, maika na 3 te ezera i Moreto!!!
Globete vsiakakvi mrusni magazini.
Slojete tabeli na English i na bulgarski navsiakude!!!!
Po glavnata vsicki blokove da se lusnat!!!!!!
Evropa ni idva na kraka!!!
Eto ia svobodata!!!!
Iskahte svoboda, eto!~
Da jivee Bulgaria!!!!
18.
ere
01.12.2015 11:42:46
И кмета да не слуша ББ как да го направи, защото вижда хала в държавата, а да прояви инициатива за привличане на чужди инвестицици. Най-малкото, още в началото на 3-тия си мандат да покани холандския, германския и японския посланник да решат какво могат и трябва да направят заедно в Бс, а и за страната. Защото просперитета на Бс е такъв и за нея.
17.
Дернев
01.12.2015 11:29:46
" С Варна не се състезаваме – можем заедно..." Е радвам се, че все нещо е чуто и осмислено. Сега остава да са приели, че е загуба за Общината да си продава земята и имотите, за жълти стотинки особено, а и изобщо. Ако иска да се развива, Общината трябва да печели, а не да чака от държавата или вдигане на данъци. И кмета да не слуша ББ как да го направи, защото вижда хала в държавата, а да прояви инициатива за привличане на чужди инвестицици. Най-малкото, още в началото на 3-тия си мандат да покани холандския, германския и японския посланник да решат какво могат и трябва да направят заедно в Бс, а и за страната. Защото просперитета на Бс е такъв и за нея.
16.
Желание ли каза
01.12.2015 10:30:38
Няма да те питат, щом си се съгласил веднъж
15.
Ss
01.12.2015 10:06:36
Burg usa e prav. Nqma rabota. Bil sam v us 2 godini. No ne bih kazal che kapital. Stroi e po dobroto vse pak. Ima oshte kakvo da se misli. S dve visshi sam,treto nedovarsheno, no nqmam rabota. Kandidtstval sam za obsht.rabota,ne sum gerbist, ne stavash. E kak? Nqmam 30k za investiciq a sym na 30. Shto ne sam kral i lagal li? Shtoto imam dostoinstvo i majka chest. Kmete, misli s ekipa kak da vikame stabilnite firmi. Inak mnogo kato men shte zaminat pak. I togava savsem nqma da izvikash novi drujestva za preki investicii v mest.ikonomika. ciganite ezik zapaden ne znaqt, kamo li 2. pich si, no povqrvai mi, ima i drugi budni hora v grada. Vikai gi vseki mesec, chui gi i tqh te kakvo shte ti kajat. Imat idei, neka da gi rabotqt. Napravi obshtestven konsultativen simpozium. Pari da vadqt za grada si za semeistvata si za dyrjavata si. Az lichno iskam da go pravq, a ti?
14.
д-р Сайян
01.12.2015 08:43:27
Момче, в 13.30 пред кабинета!! Дори и колеги ще повикам, че случаят е доста тежък, имаш невероятна шизофрения.
13.
Цеца
01.12.2015 08:40:12
Флагман, май нещо вече не ви четат, защото станахте много несериозни със омразни статии срещу съседите и със глупави преписки от монголската Империя на Путин. Хората се разочароваха че не може да предложите нищо което им помага финансово.
12.
Цар Симеон
01.12.2015 08:36:28
Защо заспахте със строенето на библиотеката! Дайте я половината на немска клиника или институт за медецина.
11.
Cartier 1933
01.12.2015 08:33:15
Колко бизнес конференции има града на ден?
10.
Още
01.12.2015 08:29:17
До 9: Бъдете по амбициозни! Заспахте!!!!
9.
До холандската преса, бург usa и другите му шизофр
01.12.2015 08:27:30
Ти какъв бизнес имаш, мишок с мишока, цял ден висиш тук и ръсиш едни и същи глупости. Я се покажи да ти видим финансите! Тръгнал да сравнява летището 16 милионен град с нашето....бах'та в икономическия гений!!
8.
Samuil + Simeon Kings of Bulgaria
01.12.2015 08:12:00
Най големите капиталисти са Китайците и Американците. Най добрите инженери са Германците и Японците. Колко от тези държави сте привлекли да отворят заводи и бизнеси в Бургас? Колко! Какво чакате? Канете, слугувайте, искайте, милейте за икономиката!
Прав е Борисов. Спите!
А вие Флагман само порно и милиционерски статии печатате.
Бъдете по практични!!!!!
Тревата не е престъпление. Не ни интересува че ченге със $600 лева заплата си губи времето за някакъв със трева. Легализирайте тези дроги за да излязат нещата на светло и да събираме данъци от тях за болните които се друсат.
Прав е Борисов. Спите!
А вие Флагман само порно и милиционерски статии печатате.
Бъдете по практични!!!!!
Тревата не е престъпление. Не ни интересува че ченге със $600 лева заплата си губи времето за някакъв със трева. Легализирайте тези дроги за да излязат нещата на светло и да събираме данъци от тях за болните които се друсат.
7.
fgff
01.12.2015 08:09:46
pri upravlenieto na Yoan nqmqshe evro fondove ne zabravqite tova .. a kogato ima gotovo finansirane vseki moje da bude "uspeshen" kmet
6.
kkk
01.12.2015 08:07:36
Ми направи си фирма и я увеличи 10-пътии.Някой да ти пречи.
5.
На тройката
01.12.2015 08:04:36
Слабо интервю защото не потърсихте практична информация и факти ами само общи приказки. Как ще помогнат икономически терените на училищата? Никак. Първо, първо. Бизнеса е първо. Предприемачеството и партнирането със световния бизнес.
4.
Бург USA
01.12.2015 08:01:58
Трябва да се привличат мощни компании и да се развива предпреимаческия дух!!!!!
3.
Отворено писмо до Общината
01.12.2015 08:00:41
На Бургас му трябва Министър на Бургаската економика или ако не, Ротари да излъчи един експерт и да почваме. Трябва да увеличихме средната заплата 4 пъти за най бързо време! Как! Трябва експерти!!!!!
2.
Истината
01.12.2015 07:54:37
Абе вие много говорите като задавате въпроси, намерете си въпроса ясно и бързо.
Кмета отговоря ОК. Не рискува.
Ама вие защо не питахте важни теми. Какво е важно. Важно е да дублираме заплатите. Как да стане. Трябва да се доразвие летището. Питахте ли защо не работи да прави директни полети до Ню Йорк от Бургас, сега А цялите Америки трябва да ходим до Истамбул. Не е редно! Това е пропусната възможност за предимство. Ще се налят много повече пари. Питахте ли как ще развиваме простанищата. Питахте ли колко фабрики и къде са индустриалните зони? Питахте ли кога всеки млад ще учи финанси и като част от основното образование? Ами питайте теми които ще ни прВят богати и успешни като нация, не роби на гео-ситуацията. Давай!
Четете бизнес книги на Английски!!!! Искам до 3 годино да сте дублирали средната заплата!
Кмета отговоря ОК. Не рискува.
Ама вие защо не питахте важни теми. Какво е важно. Важно е да дублираме заплатите. Как да стане. Трябва да се доразвие летището. Питахте ли защо не работи да прави директни полети до Ню Йорк от Бургас, сега А цялите Америки трябва да ходим до Истамбул. Не е редно! Това е пропусната възможност за предимство. Ще се налят много повече пари. Питахте ли как ще развиваме простанищата. Питахте ли колко фабрики и къде са индустриалните зони? Питахте ли кога всеки млад ще учи финанси и като част от основното образование? Ами питайте теми които ще ни прВят богати и успешни като нация, не роби на гео-ситуацията. Давай!
Четете бизнес книги на Английски!!!! Искам до 3 годино да сте дублирали средната заплата!
1.
Така е
01.12.2015 07:48:15
Прав си Митко ,така е ,но партията която те издигна за кмет решава а не ти .КМЕТ -КМЕТ ,МИНИСТЪР - МИНИСТЪР ,ПРЕЗИДЕНТ-ПРЕЗИДЕНТ,отказваш и те опраскват .За нула време можеш да станеш от най-добрия ,най-лошия кмет .Вярвай ми от опит го знам.