Спестете пари като възстановите здравните си права до края на годината, съветват от НАП Бургас
В приходното ведомство в морския град са внесени над 4 млн.лв. здравни вноски само за възстановяване на здравен статус. От началото на годината до м.октомври в НАП Бургас са внесени повече от 93 млн.лева здравни вноски, включително и за възстановяване на здравноосигурителните права. Съветът на данъчните е, лицата с прекъснат здравен статус да го възстановят по възможност до края на годината, тъй като от първи януари 2016 година правилата се променят. След 1 януари 2016 г., съгласно промяна в Закона за здравното осигуряване, прекъснатите здравноосигурителни права на гражданите вече ще се възстановяват при условие, че заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 5 години (60 месеца), а не както е сега – три години.
Така например ако човек, който сам внася вноските си за здраве и е с прекъснати здравноосигурителни права (не е заплатил повече от три дължими месечни осигурителни вноски за период от 36 месеца) пожелае през декември 2015 г. да ги възстанови, трябва да плати всички дължими осигурителни вноски за период от 36 месеца. В случай, че същият човек пожелае да възстанови здравноосигурителните си права през февруари 2016 г., ще трябва да плати вноските за период 60 месеца.
Когато задължението за внасяне на осигурителните вноски е на работодателя или на друго лице, невнасянето на осигурителни вноски не лишава осигуреното лице от осигурителни права, уточняват от НАП Бургас. Данъчните напомнят още, че няма промяна в условията, при които се прекъсват здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка. Това става, ако не са внесени повече от три дължими месечни здравноосигурителни вноски за период от 36 месеца. До края на 2015 г. правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими вноски за период от 36 месеца, а от началото на 2016 г. – за период от 60 месеца. При наличие на други неплатени задължения за здравно осигуряване, лицата трябва задължително в деня на плащане да подадат заявление по образец, в което да опишат месеците или периода на вноските. Заявлението не се прилага за бъдещи периоди и не може да бъде оттегляно.
Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски чрез електронната услуга на НАП. Справка за здравноосигурителния статус клиентите на администрацията могат да направят и по телефона на 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. С електронния калкулатор на НАП гражданите могат автоматично да изчислят дължимите здравноосигурителни вноски и лихвите към тях от 2000 г. досега.
Повече информация за възможностите за проверка на здравноосигурителния статус, възстановяване на здравни права, както и друга информация, клиентите на НАП могат да получат на телефон 0700 18 700 на цената на един разговор.
3
Коментара по темата
3.
nivea
27.11.2015 18:51:50
Прав е 1! Толкова некомпетентни служители има там. Платих си вноските за 3 години. После 6 месеца си внасям и накрая правата ми прекъснати. Защо? Няма кой да ти каже. И тогава настъпва ужасът. Можат да те накарат да влезеш в психото там. Пърен хаос и некадърни работници. Накрая се оказа, че вноските ми през последните 6 месеца потъвали в миналото на далечните 2004 година.... И фак ю! Ако не бях плащала за възстановяване и да бях изсипала толкова пари на куп ...ми идеше да ем тегля по една и да прекратя всичко.
Срамота! Вместо да стимулират платеца, че е съвестен и си плаща, те зорлен те карат да спреш!
И в крайна сметка пак изсипах една сума да си покрия 6-те месеца, но гаранция Франция. Не знам утре пак на коя ще попадна и какъв ще го изям.
Пълен хаос, бюрокрация и простотия.
Срамота! Вместо да стимулират платеца, че е съвестен и си плаща, те зорлен те карат да спреш!
И в крайна сметка пак изсипах една сума да си покрия 6-те месеца, но гаранция Франция. Не знам утре пак на коя ще попадна и какъв ще го изям.
Пълен хаос, бюрокрация и простотия.
2.
BB
27.11.2015 15:53:42
Истински случай:
Отивам във високата сграда на НАП.
Влизам при някакво юпи-специалист.
Задавам си въпроса. Започва потене, ровене по папките, мънкане и накрая.
- Сега не ми е подредено бюрото и не мога да направя справка.(естествено без извинение).
И още чакам да ми се обади като си подреди бюрото.
Отивам във високата сграда на НАП.
Влизам при някакво юпи-специалист.
Задавам си въпроса. Започва потене, ровене по папките, мънкане и накрая.
- Сега не ми е подредено бюрото и не мога да направя справка.(естествено без извинение).
И още чакам да ми се обади като си подреди бюрото.
1.
АЛТ
27.11.2015 14:35:47
Сладури.
Да си оправят регистрите между НАП и НОИ. Да обучат лелките за какво са там, а не да хокат и разкарват хората.
Да си оправят регистрите между НАП и НОИ. Да обучат лелките за какво са там, а не да хокат и разкарват хората.