Изваждането на „Олга Джи” предотвратило екологична катастрофа в Бургас
Ключови думи:
Диян Димов, изпълнителен директор, Пристанище, Бургас, потънал кораб, Олга джи, изваждане, екологична катастрофа, зони за отдих, езеро, Вая, Флагман
Точно след 14 години успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. Операцията е предотвратила екологична катастрофа в региона. Натрупаните с годините наноси около корпуса на потъналия плавателен съд затлачваха свободното оттичане на езерото към морето. Това била и една от причините за наводненията при силни дъждове на пътя към бургаския комплекс „Меден Рудник” и в кварталите „Победа” и „Акациите”.„С изваждането на кораба бе разрешен един от сериозните екологичен проблеми на община Бургас. Това наистина беше една от язвите на Пристанище „Бургас”. Премахването на кораба и прочистването на канала беше повече от наложително. Радваме се, че въпреки изключителните трудности ангажираната фирма успя да се справи. Десетките часове, прекарани от водолазите в студените и мътни води, постигнаха ефекта да бъде облекчен корпусът и с помощта на предоставения от страна на БМФ Порт Бургас 100 тонен кран „Фантуци” четирите огромни парчета да се извадят на кея! С изваждането на „Олга Джи” и почистването на канала може в пълен мащаб да се реализира проектът на община Бургас за създаването на екологични рекреационни зони, които да направят достъпни уникалните езерни територии около града”, каза изпълнителният директор на пристанището Диян Димов.
Той добави, че първите 70 тона останки са извадени още през 2013 г. Многократните опити за цялостното изтегляне на кораба обаче се провалят. Предпоследната фирма, която се наела да извърши сложната операция, не успяла дори да помръдне металните късове, въпреки че използвала 500 тонен кран.
Операцията приключила успешно едва преди броени дни, когато служители на видинската фирма „Водолаз 1” нарязали под вода на 4 части останките на плавателния съд.
„Корабът е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня. Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика! Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 - 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/, без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала”, заяви управителят на фирмата Ивайло Душков.
Най-голямото парче, което извадили, било с дължина над 20 метра. Шестима водолази са се гмуркали на дъното на морето ежедневно в продължение на 58 дни – от 3-ти септември до 31 октомври. Те са прекарали на дъното повече от 500 часа.
4
Коментара по темата
4.
Георги
05.11.2015 11:34:41
Е, пак навреме го извадихте,14 г.Аз се чудех защо при всеки дъжд района около пристанището се наводняваше пък то къде била истината.d
3.
D.E.A
04.11.2015 13:19:51
Ами сигурно е пречел на паркирането на ферибота на Цветелина Борислaвова.А ферибота е много важен НОСИ много скъпи и екзотични УПОЙВАЙАЩИ прахчета от братска Грузия Турция и Иран
2.
друг гражданин
03.11.2015 21:08:00
Браво - най - после нещо разумно в тази посока. Стига държавно - мафиотски кражби.
1.
гражданин на Бургас
03.11.2015 19:51:39
Благодаря Ви, че с изваждането на останките от коритото, спасихте Бургас и региона от бедствия.