Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Изоставената България: Корабът в Отманли (СНИМКИ)

През 1981 г. бившата плаваща база на ВМФ започва втори живот като школа за подготовка на леководолази
Ключови думи: водолази, училище, изоставен, кораб, Отманли, школа, подготовка, социализъм
Едва ли има българин, роден преди 1980-та, който да не знае какво се крие зад абревиатурата ОСО. Историята на ОСО или Организация за съдействие на отбраната може да се проследи до далечната 1947 г., когато е създаден Народният съюз за спорт и техника, впоследствие преименуван на Доброволна организация за съдействие на отбраната (ДОСО).

Идеята на тази организация е да обучи социалистическата младеж в дейности, имащи пряка или косвена връзка към работата на БНА. Из цялата страна се появяват различни клубове по интереси - морски, радиолюбителски, стрелкови, авто- и аероклубове... Срещу символичен членски внос всеки желаещ може да се запише на курсове по ветроходство, делтапланеризъм, моторно и безмоторно летене, подводен спорт, мотоциклетизъм и какво ли още не.

"Kanale Grande - situacione complicatto" е подходяща епитафия за това място

През 1968 г. ДОСО е разпусната, а дейността й се поема от Комсомола. Това продължава до 1977 г., когато се появява нова организация - за военно-техническа подготовка на населението (ОВТПН). която през 1982 г. е реорганизирана и продължава съществуването си като добре познатото ОСО.

През 1992 г. с постановление на Министерския съвет ОСО престава да съществува и романтичният период за българските младежи, в който са получили възможността свободно да полетят в небесата или да се докоснат до красотите на подводния свят, официално е пратен в историята.

Кнехтовете, чрез които речният кораб е бил привързван към брега, са изрязани, за да бъдат предадени за старо желязо

Но дотогава има още малко време...

През 1981 г. край бреговете на Бургаския залив, в местността Отманли, се появява дълбачката "Скития". Инженерното съоръжение започва бавно да разравя брега, за да прокопае неголям канал. Когато всичко е готово, в него внимателно е вкаран стар речен кораб. Водата е изпомпана, а каналът -  залят с бетон.

Корабът е докаран от Варна. Построен е в Русе и някога е служил като плаваща база, която ВМФ безвъзмездно предава на ОСО за нуждите на бъдещата Централна школа за подготовка на леководолази.

Някога носът на плаващата база е гледал към открито море. Днес изникналите край нея дървета са изменили пейзажа

Началото е трудно. Ремонтът продължава 4 години, като всичко от старото оборудване на плаващата база е демонтирано, за да се отвори повече място. Постепенно помещенията се превръщат в учебни кабинети, кухня, трапезария и увеселително заведение за свободното време. Школата е снабдена дори с барокамера, а предвидената леглова база за персонала и курсистите разполага със 130 легла.

В първите 2 години от съществуването си школата приема и летовници, но в последствие се съсредоточава изцяло върху дейността, за която е създадена. А именно - подготовка на леководолази. Опитни инструктори като покойния Панайот Каприев-Каприто и Георги Георгиев-Янкито ежедневно провеждат теоретични и практически занятия, като много от тях се извършват от борда на зачислено към школата водолазно корабче.

На мостика два ръждиви комина си правят компания със старата мачта

Някои от най-добрите подводни кадри на България са подготвени именно тук.

За съжаление времето не достига. До заветната 1992 г., когато ОСО е разформировано, са са проведени само 10 курса по обучение на леководолази. Впоследствие школата преминава под контрола на новосъздаденото държавно акционерно дружество "Войнтех" - фактическият наследник на ОСО.

Твърде скоро обаче "Войнтех" започва да изпитва финансови затруднения и дейностите, с които се занимава, една по една замират. Така Централната школа за подготовка на водолази в Отманли също е принудена да затвори врати.

Рулевата рубка на кораба отдавна не е служила по предназначение и днес се е разделила с част от дървената си облицовка, послужила навярно за подпалки

Имуществото й е разпродадено на безценица, а през 2006 г. и самата база е изтъргувана на известен бизнесмен за малко под 300 000 лв.

Настоящето продължава да е също толкова нерадостно, колкото и последните дни от живота на школата. Отдавна "не-плаващата база" продължава да ръждясва на сушата, докато от напукания бетон около нея никнат дървета и храсти. Много от металните елементи са изрязани, за да се превърнат в старо желязо, липсва и голяма част от обзавеждането. Единствено няколко оцелели легла и шкафове напомнят, че тук са настанявани хора.

Междувременно животът в Отманли си тече. На плаца, край базата, са се настанили летовници с каравани и палатки, а местните младежи са взели на абордаж стария речен кораб. Там, необезпокоявани от никого, прекарват времето си под сянката на ламаринен навес.

Школата за подготовка на леководолази е важна част от историята на подводното дело у нас. За съжаление - забравена

На този фон водолазното пожелание "за равен брой гмуркания и изплувания" звучи малко пресилено, защото бившата водолазна школа отдавна се е потопила в спомените на последните хора, свързани с нея. И по всичко личи, че завинаги ще си остане там.
9
Коментара по темата
9.
????
09.07.2023 18:13:40
Кой е тоя собственика на корабчето, известния бизнесмен
8.
Я
21.09.2015 14:21:40
ги питайте тия баш "рибари",как станаха такива?Платиха си по един лиценз за парлама и хоп "рибари"Как заградиха пътя и сложиха маси на тая кръчма?Кой им го позволи това?Кой опъва парите от нея?Единия Проданов и лодка няма,а надуваем дюшек ,но е баш "рибаря" с двуетажна къща ...Кораба беше прекрасно място.По едно време,работеше и като детски лагер до мисля 2003г.,след което лека полека започна да се разграбва и руши..
7.
ncuxo
20.09.2015 19:37:08
Ех спомени спомени .
6.
Кораба
20.09.2015 13:49:22
беше нарязан и продаден за скрап от неговия последния пазач Николай"Житаровския",тъй като собственика му не му плащаше заплата.Цялото оборудване за кръчмата Морски сговор бе окрадено пак от кораба.Покрива ,ламарини,бар плот и т.н бе откраднато от т.н "рибари"Стоян Проданов и Митю Брадата...,за да могат по цял ден да се напиват в кръчмата.Рано или късно ще им се потърси сметка.
5.
ехх
20.09.2015 13:29:37
много хубава статия , върнаха се много спомени :)
4.
Ъуо
20.09.2015 11:25:19
O да
3.
msp
20.09.2015 11:23:52
намира се точно до рибарското селище в посока Бургас
2.
Питанка
20.09.2015 11:16:37
Това къде точно в Отманли се намира?
1.
Васил Левски
20.09.2015 10:43:09
Забравили сте да споменете,че този бизнесмен беше направил корабчето дискотека.Беше си вървежно
  Добави Коментар
Залужни: Започна Третата световна война!      Според него началото ѝ се доказвало от привличане на военна помощ от Китай, Иран и Северна Корея за Русия Слънчево и студено ще е утре, в планините ще превалява сняг В неделя и в понеделник ще е предимно слънчево 
Кметът на Минерални бани остава под домашен арест От прокуратурата коментираха, че разследването продължава, като е възможно и повдигането на нови обвинения Ракетата "Орешник" прелетяла до Днипро за 15 минути Тя е била оборудвана с шест бойни глави: всяка от тях оборудвана с шест суббоеприпаса
Важно за шофьорите: Предлагат промени в регистрацията на коли Има нужда от облекчаване на режима по отношение на предоставяните документи Русия превзе още територия в Източна Украйна Селото е разположено на 12 км северно от Курахово 
"Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" Това сподели холивудска звезда, разказвайки перипетиите си Авариен ремонт затваря пътя Царево - Резово Движението ще бъде ограничено за 3 часа
Над 1000 бегачи ще мерят сили в първия Полумаратон Бургас 2024 Надпреварата се провежда за първи път Бъдещето на автоматизацията в индустриалните работни пространства
Модерната суперхрана Просото се превърна в последен писък на модата по здравословното хранене Затварят два участъка от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас Спазвайте временната организация, която ще бъде въведена в района и използвайте обходни маршрути