5 урока по лидерство от Барак Обама
1. Лични рискове
Репутацията на Обама на майстор в ораторството е засенчена от това, на което е готов като обикновен певец. Той говори в Тусон след стрелбата и в началното училище Sandy Hook след убийствата. Говори на погребението на сенатор Даниел Иноую. Говори на службата в памет на Нелсън Мандела. Може би не помните какво е казал на тези събития. Обаче помните, когато изпя „Amazing Grace” пред целия свят. Показа ни, че може да бъде себе си, такъв, какъвто е. Като показа обикновените си певчески способности, пое личен риск, за да остави запомнящо се послание. Да поемате лични и публични рискове показва колко много ви е грижа за посланието, което оставяте като лидер.
2. Повтаряйте след „ние“
Дали ще говори за смъртта на Осама бин Ладен, или както наскоро, на службата в памет на преподобния Клемента Пинкни, в езика на Обама влизат думи като „нас“ и „ние“. Това не е само политика. Използвайки първо лице, множествено число, вместо „аз“, ви помага да се идентифицирате с него. Да поомислете за собственото си лидерство. Понякога е трудно за последователите ви да се идентифицират с вас, нали? Когато оформяте позицията си от гледна точка на „нас“ и „ние“, вие подсилвате една потенциално обща социална идентичност с екипа си.
3. Вярвайте
Кампанията на Обама използва лозунга „Промяна, в която можем да вярваме“. Вярата в промяната е основно и основополагащо качество на лидерството му. Независимо по коя гореща тема се изказва Обама, най-често се оказва, че много хора, от които търси подкрепа, му вярват. Например, днес попитах един от стажантите в агенцията ми за връзки с обществеността: „Мислиш ли, че Обама е добър лидер?“ Той каза „да“. Когато го попитах защо, отговори: „Защото се вижда, че наистина вярва и му е дошло до гуша.“ Това качество – да вярвате силно в промяната, която търсите, в политиката, обществото или бизнеса, има мощ, дори когато много са срещу вас.
4. Комуникирайте по-добре от конкуренцията
През 2008, Обама беше награден за Маркетър на годината от Advertising Age. Политическите му мерки бяха винаги видими онлайн и когато се променяха, бяха обновявани чрез имейли и съобщения. Имаше инструмент за онлайн обаждания, което помогна на поддръжниците да направят милиони обаждания от личните си компютри. Днес, Обама продължава да говори по разнообразни канали, включително видео, новини, токшоута, лични появи, уеб камери и каквото още се сетите. Невероятна отдаденост да говори в медиите, които публиката му ползва, и дори да прекалява с комуникацията, е запазена марка на Обама. А вие само имейли ли пращате? Или пък се срещате с хората само, за да изпълнявате програмата си? Важно е да знаете какъв стил на общуване предпочитат те. Обама показва, че да познавате стила на комуникация на публиката си е много важно.
5. Превърнете края в едно ново начало
Ако сте лидер с много задачи пред себе си, как поддържате темпото? Наскоро, по повод здравната реформа, Обама каза: „Това беше добър ден за Америка. Да се връщаме на работа.“ Той повтаря тези думи – да се връщаме на работа – стотици пъти по време на двата мандата като президент. Класическото лидерство на Обама отбелязва края с ново начало. Вместо да лежи на стари лаври или да оплаква моментите, в които нещо не е станало по неговия начин, Обама използва обстоятелствата, така че да подготви следващата точка от плана си. С други думи, постигнали сте успех в последната четвърт? Чудесно, но го поставете за основа на квотата за следващата четвърт. Нещо повече, лидерският стил на Обама да използва момента като трамплин за посланието си, движи напред и дългосрочната му програма, което означава, че като напусне поста в края на мандата, ще е постигнал много от целите в списъка си като лидер. В типичния си стил, както наскоро каза пред американското национално радио, има още много неща за постигане. Добави Коментар