Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Гордост! До месец купуваме билетите си за градския транспорт с мобилно приложение

През 2010 г. Димитър Николов качи в единственият нов автобус тогавашния зам.-регионален министър Лиляна Павлова и символично подписа договора за Интегрирания градски транспорт. Благодарение на този проект Бургас днес има най-модерният градски транспорт
Ключови думи:
Умни телефони, часовници, Интернет на нещата (IoT), който свързва различни предмети чрез безжични мрежи... Високите технологии вече са част от всекидневието ни и продължават да дигитализират света. Според някои разработчици следващата вълна от иновации ще е насочена към създаването на цели умни градове с технологична инфраструктура. Български предприемачи виждат потенциал в идеята и решават да направят цялостна система, която да спомогне конкретно за внедряването на иновации в градския транспорт в България и по света. Те основават стартиращата компания Tickey, която предлага практическа алтернатива на билетите, пренасяйки ги в мобилните устройства на пътниците.

Преди малко повече от година Димитър Димитров се сблъсква с често срещан проблем при купуването на билети за градския транспорт - билети или няма, или пътникът трябва предварително да подготви точна сума пари, за да си купи. "Тогава си помислих, че всъщност всеки носи със себе си постоянно мобилния си телефон, защо тогава той да не се превърне и в средство за купуване на билети", казва Димитров, основател на българския стартъп Tickey. Тази идея спечелва на него и екипа му трето място в предприемаческото състезание StartUP Weekend 2014, където за 54 часа трябва да създадат прототип на продукта. След това се включват и в програмата на стартъп организацията Start It Smart, където доразвиват проекта си. В края на миналата година младата компания Tickey става част от портфолиото на фонда за рискови инвестиции Eleven и получава финансиране в размер общо на 100 хил. евро.

Димитър Димитров, основател на българския стартъп Tickey, вече води преговори и със столична община


Как работи

Основното в Tickey е мобилно приложение, в което е необходимо всеки пътник да си създаде профил и да въведе данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извърши мобилното разплащане. То се поддържа както от смартфони и таблети, така и от умни часовници и е активно за операционните системи Android и iOS. В превозните средства се внедряват малки iBeacon сензори, които засичат качващите се пътници благодарение на функциите им за геолокация и мобилен интернет. Потребителите получават съобщение на мобилните си устройства дали желаят да си купят билет и в няколко лесни стъпки извършват плащането. "Контрольорите в градския транспорт също ще носят в себе си iBeacon устройства и в момента, когато влязат в превозното средство, ще се отчита дата и час на проверката. Пътуващите от своя страна показват билетите си от мобилните устройства, на които също има подробна информация. В случай че батерията им падне, проверяващият може да влезе в системата и да види профила на всеки, който си е заплатил за пътуването", обяснява Димитров. В метрото, където пропускателната система е по-различна, на всеки турникет се слага допълнително устройство, което локализира потребителя и му позволява да мине, след като си купи билет.

Допълнителни ползи

"Целта ни не е да се борим с тези, които не си плащат в градския транспорт, т.нар. гратисчии, а да направим пътуването на потребителите ни по-лесно, интересно и интерактивно", казва основателят на Tickey. В допълнение пътниците, които използват мобилното приложение, ще могат да проследяват броя на пътуванията си и продължителността им. От статистическите данни ще могат да се възползват и транспортните фирми, анализирайки най-натоварените маршрути и потока от пътници. Общините от своя страна ще получават профилите на потребителите и на базата на събраната информация ще проследяват използването на градския транспорт. Освен билети потребителите на Tickey ще могат да получават и абонаментни карти. Когато се достигнат и заплатят броят пътувания, отговарящи на месечна карта, всички следващи до края на периода са безплатни. Същото се отнася и за дневните и седмичните абонаментни карти. "Това е доста по-лесна система за пътуващите, която може да засили и лоялността им към използването на градския транспорт. Транспортните фирми от своя страна получават същата сума и те също са удовлетворени", казва Димитър Димитров. Българският проект представлява и екосъобразно решение за намаление на използването на хартия при печатането на билети.

По думите на основателя на стартиращата компания тя среща конкуренция в лицето на израелски стартъп, който предлага същата услуга, но използва по-различна технология. В други държави също използват мобилни разплащания за закупуването на билети за градски транспорт, но потребителят трябва да въвежда сам много повече данни по време на пътуването.

Въвеждане на услугата

Екипът на Tickey e в готовност да пусне системата си още този месец в Бургас и благодарение на активния сезон ще може да събере достатъчно информация за използването й. Услугата ще бъде инсталирана в една автобусна линия, която минава през целия град. "Успяхме да се договорим в тези автобуси да има и безплатен WiFi, за да могат да се възползват от нововъведението и пътниците, които не разполагат с мобилен интернет", допълва Димитров. Компанията води усилено преговори и със Столична община за внедряване на системата в метрото, като плановете им са да започнат от спирката на бизнес парка. Основателят на Tickey коментира, че общините в България приветстват идеята за мобилната услуга и все повече приемат иновациите. "Хората искат да спестяват време и усилия, а точно това им осигурява системата за мобилни билети за градския транспорт", казва той.

Бъдещи планове

Младата компания има за цел да предлага услугата си не само в България, но и в Европа. British Telecom работи върху програма за изграждане на "умен град" близо до Лондон и в момента води преговори за внедряване на услугата Tickey в него. Интерес проявяват и транспортните фирми в Барселона и Стокхолм. "Бизнес планът ни е да получаваме търговска отстъпка в рамките на 5-10% за предоставяне на услугата. По същия начин работят и малките магазини посредници, които продават билети за градски транспорт", обяснява Димитров. Ако проектът е успешен, от стартиращата компания се надяват да разполагат с достатъчно ресурси, за да издават и продават билети, а транспортните фирми да бъдат техни подизпълнители. Според основателя на Tickey обаче това би могло да се случи само при определени промени и регулации от страна на държавата.
8
Коментара по темата
8.
koko
18.07.2015 12:08:57
Много сме далеч от Европа
7.
бургазлия
18.07.2015 11:47:31
То си е повече от ясно, че Бургас е станал експериментална база на България. Не ми е ясно обаче, какъв ще е икономическия ефект, ако услугата се ползва на ден от 20-30 човека. Освен ако не е: Да регистрираме една дебитна карта и после "къде ми са парите".
6.
Бат Весо
18.07.2015 08:17:06
Вие кога ще харесате нещо все сте в опозиция . Време е да различавате необходимото от това с което ни замазват очите. Идеята е страхотна,иновативна и хитра аз я приветствам това е бъдещето . Щом техниката допринася за улесняване на живота ,защо да не се използва ? А и никои не а казал ,че старата система ще изчезне трябва да отговаря на всички нужди и способности на всеки гражданин.
5.
Жорж Български
18.07.2015 02:31:48
Давай кмете! Да свикват с телефона боздуган!!!!!
4.
gerganata
17.07.2015 23:33:59
a zamislqli li ste se kolko jeni shte ostanat bez rabota glupaci .. a pensionerite ..? chudite sa ko da izmiskite veche
3.
Баба
17.07.2015 22:06:45
Автобусите са пълни с пенсионери, които дори не могат да си изтеглят пенсиите от банкомат и карат децата им да го правят, а телефоните им са настроени да избират само определени, важни за тях хора! Кмета добре го е измислил!
2.
Бай Кунчо
17.07.2015 21:28:48
Ехееее, браво!
Баба от кога ме пита дали може ли да си купи билет през айфона си.
1.
аман бе
17.07.2015 20:01:17
Нормални ли сте,бе,изроди? Колко женички ще останат без работа? Колко злоупотреби ща има с картата? Малоумнициииии
  Добави Коментар
Много важна информация за грипната епидемия в този град Отпадат въведените противоепидемични мерки в лечебните и социалните заведения Рецептата за тези солени тригуни е на свекърва ми и си я пазя като зеницата на окото Рецептата за тези солени тригуни е на свекърва ми и си я пазя като зеницата на окото
Жестока трагедия! 22-годишен шофьор се заби в стълб, загина 14-годишната й спътничка Шофьорът е в изключително тежко състояние Мед с виагра залива пазара Веществото съдържа смес от мед и лекарство, подобно на виаграта, и се продава на черния пазар в някои нощни магазини за по няколко евро
Доц. Атанас Мангъров каза какво да правим, за да се предпазим от грипа Началната остра фаза е около 4-5 дни, но някой път продължава до 7-8 дни Рецепта за домашен шоколад за 20 минути, с който децата ще бъдат във възторг Много лесно се приготвя
Българската полиция e "блокирала спасяването" на трима мигранти, които по-късно замръзнаха до смърт NNK и CRB призоваха за "независимо, официално разследване" Бизнесът определя кибератаките като основен проблем през тази година Най-значително придвижване нагоре в класацията бележи изменението на климата
Концерти, пътуващо кино, театрални постановки и стендъп комедия - какво да очакваме в Царево Силен тласък на културните събития в общината през есенно-зимния период Конспирации, нали? Пентагонът планирал терористични атаки в САЩ, за да оправдае нахлуване в Куба В документа се изброяват много идеи за това как да се разпали ненависта на американците
Техническа неизправност в инсталацията може да е причината за взрива в Банкя В къщата е имало висока концентрация на газ, каза Николай Николов Грипът настъпва: Броят на областите в грипна епидемия достигна 11 До края на седмицата в България ще бъдат достигнати върховите стойности