"Турски поток" - жертвата на икономиите в "Газпром"
Компанията беше наета от South Stream Transport да положи тръбите по дъното на Черно море за „Южен поток“. От 4 декември два тръбополагащи кораба на Saipem бяха разположени в пристанището в Бургас в очакване да бъде даден старт на строителството.
Това обаче така и не се случи, защото руският президент Владимир Путин замрази „Южен поток“ и предложи на негово място да бъде реализиран „Турски поток“ - към бреговете на Турция. Така и Saipem получи ново поръчение – да построи морската част на новия проект. Месеци наред обаче Москва и Анкара не постигнаха споразумение по „Турски поток“.
Източници на“Интерфакс“ посочват, че оставането в пълна готовност за начало на строителство за Saipem в продължение на половин година е коствало на „Газпром“ 300 млн. евро.
Още по темата
"Коммерсант": Строителството на "Турски поток" ще започне и без договор с Турция
Освобождаването на Saipem е всъщност поредната стъпка, която предприема „Газпром“ за ограничаване на разходите за преноса на газ в южното направление. Преди дни стана ясно, че компанията ще замрази инвестициите си за развитието на „Южния коридор“ - трасето на руска територия, което трябва да захранва проектите „Южен поток“ или „Турски поток“, тоест клиентите в Централна и Югоизточна Европа.
Така единственият шанс Русия да реализира плановете си да заобиколи Украйна при транзитирането на газ за Европа засега остава „Северен поток“. По време на Международния икономически форум в Санкт Петербург руската страна обясни за новите си планове да изгради алтернативно трасе.
Свиването на инвестициите може да отвори и нова възможност за газовите доставки в Европа, коментирана вече от Брюксел. Идеята е ЕС да купува руски природен газ от руско-украинската граница и да се грижи за транзита до отделните страни в общността.
Ако това бъде реализирано, идеята за Енергиен съюз ще бъде изпълнена със смисъл. Тогава и Брюксел ще може да преговаря като общност с Русия за цената на природния газ и да постигне по-справедлива цена за по-малките потребители, като например България, която плаща една от най-високите цени за руски газ в ЕС.
Но все пак не всичко е загубено за пътя на руския газ в южното направление. Единият от корабите на Saipem – Castro Sei, напусна преди седмици порта в Бургас и в момента е на пристанището в Анапа. Не е изключено и италианската компания отново да бъде поканена за строителството на някой от проектите.
А дали ще е „Южен“ или „Турски“ потокът, както казват в Брюксел – нищо не е договорено, докато всичко не бъде договорено. Да не забравяме, че „Газпром“ все още не е уведомил участниците в „Южен поток“ за края на проекта.
5
Коментара по темата
5.
хх
11.07.2015 14:25:32
Да ходи през ноща да ги хвърля в 3 през ноща ,да иде да ги хвърли към 7 8 вечерта не в ранни зори
4.
Юсуф
11.07.2015 11:44:37
Как да се разберем с руснаците нали ще стане анадолски пишок.
3.
Шлосер
11.07.2015 10:49:18
Не че е от огромно значение, но цитирайки RBK.RU трябва да сте забелязали, че там пише $300 мил., а не ЕВРО. Както нямаше да е зле да споменете, че договорът за полагане на първата морска линия е за $2,7 млрд. между Saipem и Газпром. Но най-важното е че има и социален момент, а именно че доста народ нает за строителството ще остане без работа.
2.
Жените
11.07.2015 10:30:20
Ходи да изхвърли фекалиите в дълбоки води и се връща
1.
асд
11.07.2015 10:21:49
Мн ми е интересно снпщи преез ноща баджата баджата беше в открито море а след това постепенно се върна в бургаския залив ...говоря за през ноща в 2 3 часа ..лично я гледах от балкона ми във влас..какво по дяволите прави ????