800 млн лапнало ДПС чрез Пеевски от обществени поръчки
Дванайсет от договорите са подписани по времето на първото управление на ГЕРБ, но са за сравнително ниски суми. Само в трите дни преди националния протест срещу назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС на 14 юни 2013 г. приближените му фирми са спечелили поръчки за 53 млн лв.
В дните на най-горещите протести през лятото на 2013 г. кръгът #Кой е ощастливен от правителството с три "златни" поръчки за колосалните 154 милиона!
Ето някои примери как са се подписвали "златни" договори. Аварийно-възстановителни строително-ремонтни работи и укрепителни съоръжения от км 182+780 до км 182+930 в гара Плачковци по 4-та жп линия. Укрепени и ремонтирани 150 м от железен път на обща стойност 6 991 223 лв. или 46 млн. лв/км.
През 2012 г. за авариен ремонт на 355 м. Железен път в междугарието Самоводене-Велико Търново по 4-та жп линия след провеждане на три аварийни процедури са изразходвани публични средства в общ размер на 16 127 534 лв. без ДДС или цена над 45 млн. лв без ДДС на 1 км железен път.
За сравнение ще посочим реконструкцията и електрификацията на жп отсечката Димитровград - Свиленград. Става дума за изцяло нова жп линия за скорост 160-200 км/ч с дължина около 70 км. Общата стойност на сключените договори е 152 млн. лв или около 2,2 млн. лв/км за ново строителство.
Друг пример. Отсечката Септември - Пловдив - модернизация на 52 км. двойна железопътна линия и електрификация за скорост 160 км/ч с обща цена 157,8 млн. лв или около 3.1 млн. лв/км.
Сравнението показва фрапиращи разлики между установените пазарни цени и тези, на които са изпълнявани "аварийните" обекти. Трябва да се има предвид, че посочените за сравнение проекти са европейски и цените са средни за ЕС. Освен това са за ново строителство, а не за ремонт или рехабилитация.
След като в периода от 2010 до средата на 2013 г. почти всички поръчки в НКЖИ се възлагат като аварийни по чл. 90, т.4 на ЗОП, в средата на 2013 г., след проведена процедура, всички дейности по ремонт, рехабилитация, модернизация, поддръжка, укрепване и възстановяване на обекти от жп инфраструктурата, които трябва да се възлагат на външни изпълнители с финансиране от Държавен бюджет и инфраструктурни такси са възлагани на много тесен кръг от фирми чрез рамково споразумение. Между тях е и договорът за рехабилитация на Централна гара в София - 55 962 874 лв.
В същото време БДЖ реве и иска още милиони от бюджета, но вместо да ревизира и даде на прокурор разбойническите договори, готви съкращения на служители.
Агенция "Пътна инфраструктура", която непрекъснато се оплаква от недостиг на средства за кърпенето на злощастните български пътища, е договорила с консорциум, в който основен "стълб" е фирма на #Кой строителството на "Северна скоростна тангента" с дължина 16 км. Цената е 149 999 999 лв. На сайта на АПИ е записано, че отсечката ще струва 180 млн с ДДС, но това е дребена работа. Договорът е подписан през февруари 2014 г., но строителството започва чак една година по-късно. В консорциума, разбира се, се мъдри и вечната „Водстрой 98“ АД. 1 км от този проект излиза по 11 250 000 лв. За сравнение в Германия 1 км магистрала с 8 ленти и шумопоглъщащ асфалт струва средно 2,75 млн евро. Да не говорим за разликите в качеството.
За сведение: една от причините руският опонент на Кремъл Борис Немцов да си навлече гнева на олигарсите около властта бе докладът му "Путин. Итоги. 10 лет". В него са цитирани цени на пътища в Русия, които многократно превишават тези в САЩ, Швейцария, Германия, Швеция и други страни. В интерес на истината трябва да кажем, че лично премиерът Дмитрий Медведев разпорежда проверка на всички фирми, кой реално стои зад тях (много сигнали и съмнения за политици-собственици), договорите и ценообразуването в пътното строителство. Прокуратрата започва свое разследване.
На 27.02.2015 г. Немцов е убит в Москва.
Около половин милиард са кредитите на фирми и лица, свързани с ДПС в Корпоративна търговска банка. Толкова те са били към момента, когато кръгът #Кой реши да унищожи КТБ с всички средства, включително с помощта на държавата. 500 млн в кредити, част от които необслужвани, а други прехвърлени в други банки.
Същите кредитирани фирми са получили от обществени поръчки още 800 млн лв. Ще потърси ли някога прокуратурата следите и произхода на тези 1,3 млрд лева?
Експерти коментират, че милионите за част от обществените поръчки на фирмите от кръга "Пеевски" са били превеждани авансово. Някои от проектите пък не са изпълнени в срок или сроковете се протакат необосновано.
Страшното е, че тези фирми не развиват нормален бизнес, а разчитат главно на обществени поръчки и пари по проекти и от държавния бюджет. Те не инвестират, не развиват бизнес, не създават продукт, който да бъде оценен от пазара, обобщават есперти.
6
Коментара по темата
6.
MDAAA
25.05.2015 18:17:06
I No 4 VECHE POCHNA DA PITA :DO KOGA?
STANAHME TRIMA...DO TUK SME DRUJINA S PREDATEL...
STANAHME TRIMA...DO TUK SME DRUJINA S PREDATEL...
5.
Георги Бакалов
24.05.2015 22:26:22
ПИТАМ:
Като ни информира frognews кои са лапали баницата, ТРЯБВАШЕ ДА НИ ИНФОРМИРА ( в интерес на ЦЯЛАТА ИСТИНА!)
КОЙ от Министерството за регионално развитие по времето на
Десислава Терзиева и два пъти по времето на Лиляна Павлова си е СТИСКАЛ СИЛНО ОЧИТЕ ?
МРАЗЯ ПОЛУИСТИНИТЕ - те винаги обслужват нечий интерес, но не са в ИНТЕРЕС НА ОБЩЕСТВОТО!!!
Като ни информира frognews кои са лапали баницата, ТРЯБВАШЕ ДА НИ ИНФОРМИРА ( в интерес на ЦЯЛАТА ИСТИНА!)
КОЙ от Министерството за регионално развитие по времето на
Десислава Терзиева и два пъти по времето на Лиляна Павлова си е СТИСКАЛ СИЛНО ОЧИТЕ ?
МРАЗЯ ПОЛУИСТИНИТЕ - те винаги обслужват нечий интерес, но не са в ИНТЕРЕС НА ОБЩЕСТВОТО!!!
4.
ДОКОГА ТОВА РОБСКО ТЪРПЕНИЕ, МЪЛЧАНИЕ И БЕЗДЕЙСТВИ
24.05.2015 19:09:00
Всички са еднакво гнусни и алчни! Всички партии и правителства клякат пред Пеевски! Защо ли?
И така ще бъде, докато този заспал народ не се събуди и не излезе на бунт - да измете всички тези боклуци и да не се прибира, докато не си отиде и последният "политик" от сцената! Да спрем ВСИЧКИ да си плащаме данъците, да спрем ВСИЧКИ да си плащаме тока, парното и водата, да спрем ВСИЧКИ да им пълним гушите пълен бойкот на държавата!!!!!!!!!!
Дали ще стане това някога? Ако не.....България и всички ние си отиваме с нея в небитието...изчезваме...но, гнидите ще останат. Те са се осигурили и тук и в чужбина, подсигурили са децата и внуците си дори - НА НАШ ГРЪБ!
И така ще бъде, докато този заспал народ не се събуди и не излезе на бунт - да измете всички тези боклуци и да не се прибира, докато не си отиде и последният "политик" от сцената! Да спрем ВСИЧКИ да си плащаме данъците, да спрем ВСИЧКИ да си плащаме тока, парното и водата, да спрем ВСИЧКИ да им пълним гушите пълен бойкот на държавата!!!!!!!!!!
Дали ще стане това някога? Ако не.....България и всички ние си отиваме с нея в небитието...изчезваме...но, гнидите ще останат. Те са се осигурили и тук и в чужбина, подсигурили са децата и внуците си дори - НА НАШ ГРЪБ!
3.
Do. Flagman
24.05.2015 17:56:34
Защо не пишите за рибарското Пристанище в Поморие
2.
Ahmak
24.05.2015 16:55:14
Колега сравнението с сърничка нещо куца , бих казал НЕРЕЗ , но не за разплод разбира се ....
1.
Георги
24.05.2015 15:29:05
Не може да бъде! Всички знаем, че Пеевски е невинен като сърничка.